Alfa 156 kolisee??

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
owwai
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 17:52

Alfa 156 kolisee??

Viesti Kirjoittaja owwai »

Omistan 156 2,5 v6 farkun -03
Etupään kolina on vaivannut jo pitkään.
Auto kolissut etupäästään jo 2vuotta jonka aikana auto katsastettu 2kertaa ja käynyt huollossa jossa vaihdettu etupään osia eikä kolina katoa.
Nyt kolina jo siinä pisteessä että kolisee lähes tasaisella tiellä ja aivan pienissä töyssyissä.

Missä vika? Onko jollain muulla tullut samanlaista ongelmaa vastaan?
Ylätukivarretkin vaihtui uusiin muutama kk sitten.

PRO
Viestit: 744
Liittynyt: 10 Tammi 2008, 20:57
Car(s): 2016 T5
Paikkakunta: Helsinki - Kannelmäki

Viesti Kirjoittaja PRO »

Missä kunnossa on tuo kuivatuista esinahoista valmistettu pohjapanssari? Meikällä rempsottaa sieltä täältä ja halkikin on. Siitä tulee kolinaa kun heiluu ajettaessa...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onko kallistuksenvakaajan koiranluita vaihdettu?
Alfaholismia vuodesta 2001

owwai
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 17:52

Viesti Kirjoittaja owwai »

Tuskin on kiinni pohjapanssarista vaikka roikkuukin ja osa kiinnikkeistä sökönä. Taitaa tuo pohjapanssarin repsottaminen olla 156 tyyppivikoja.
Kuulu sellainen terävä kolotus.
Mutta katsastuksessa ei löytynyt mitään ja huollossa vaihdettiin osia joista luultin kolinan tulevan mutta ei loppunut.
Kolina voimistuu koko ajan ja delta-auto on se viimeinen vaihtoehto johon autoni huoltoon vien.

owwai
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 17:52

Viesti Kirjoittaja owwai »

eli ilmeisesti koiranluulla tarkoitetaan Etuvakaajatankoa?
Ei ole vaihdettu kun huollossa sanottiin että kaikki niiltä osin kunnossa.
Tietty tuo koiranluuhan ei maksa kuin pari kymppiä kpl ja vaihtokaan ei ihan älytön homma olisi.
Tietysti noissa sataviiskutosissa tuntuu olevan joidenkin aivan yksinkertaisten osien vaihto järjettömän hankalaa. (tai osaamisen puutetta=)

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

omassa sw:ssä kolisee myös, en ole vielä saanut etupäätä tunkattua ylös, mutta eiköhän se ole ne kallistuksenvakaajan runkopuslat? Paskamainen homma vaihtaa kuulemma.

owwai
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 17:52

Viesti Kirjoittaja owwai »

Mistähän on järkevin tapa ostaa kallistuksenvakaajat ja runkopuslat?
Kun motonetissä ei ainakaan kallistuksenvakaajat ole kovin kalliita mutta onkohan motonetin tuotteet ne parhaat mahdolliset?
Ja jos delta-autossa huoltaa niin se on taas ryöstötoimintaa...

dino
Viestit: 177
Liittynyt: 05 Marras 2003, 03:29

Viesti Kirjoittaja dino »

toolman kirjoitti:omassa sw:ssä kolisee myös, en ole vielä saanut etupäätä tunkattua ylös, mutta eiköhän se ole ne kallistuksenvakaajan runkopuslat? Paskamainen homma vaihtaa kuulemma.
Mulla vaihdettiin koko kallistuksenvakaaja Deltassa takuuseen, kun ei kolinat pelkällä koiranluiden vaihdolla lähteneet (jokunen vuosi sitten kun ostin auton).

Edit. puslat http://www.heikka.fi/kauppa/index.php?m ... cts_id=708

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

owwai kirjoitti:Mistähän on järkevin tapa ostaa kallistuksenvakaajat ja runkopuslat?
Kun motonetissä ei ainakaan kallistuksenvakaajat ole kovin kalliita mutta onkohan motonetin tuotteet ne parhaat mahdolliset?
Ja jos delta-autossa huoltaa niin se on taas ryöstötoimintaa...
Ricambi heikka (heikka.fi) ostin sieltä puslat makso sillon joko 3 tai 6 € kappale - en muista tarkaan, vaihto onkin sitten ihan eri juttu...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Koiranluuvika havaittaisiin katsastuksessa, kallistuksen vakaajan runkokumit? jaa a enpä usko.

Mutta mites pyöränlaakeri? Laakerista kun ei tarvi olla kuin yksi kuula rikki vähän niin se pitää kolinaa ja laakeri ei välttämättä tunnu yhtään väljältä.

Näin oli mulla. tuli siinä muutama osa vaihdettua...
Viallisen laakerin tunnisti vasta sitten kun vetari ja napa oli irti että pääsi sormella kokeilemaan pyöränlaakerin "herkkyyttä" ja sitten kun laakerin purki niin yhdestä niistä miljoonista kuulista oli pintaa irti. Silti aika kova kolina, eikä laakeri edes lämmennyt ajossa.

owwai
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 17:52

Viesti Kirjoittaja owwai »

Kiitos neuvoista.
Jeesas aika paljon.
Sitten vaan osia tilaileen.
Taidan noi asennushommat jättää ammattimiehille

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla oli etuvakaajan puslissa pieni välys ja pitivät siihen nähden uskomattoman kovaa kolinaa.

Nöllithän ei maksa paljon mitään mutta niitä ei mahdu vaihtamaan tipauttamatta apurunkoa alaspäin, ja sen irrottaminen taas vaatii mm. pakoputkiston purkamisen. Ihan tehtävissä mutta ei mikään erityisen kiva proggis.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Rasvis kirjoitti:Nöllithän ei maksa paljon mitään mutta niitä ei mahdu vaihtamaan tipauttamatta apurunkoa alaspäin, ja sen irrottaminen taas vaatii mm. pakoputkiston purkamisen. Ihan tehtävissä mutta ei mikään erityisen kiva proggis.
...mikä ei ihan tarkalleen pidä paikkaansa, on mahdollista tehdä ilman pakoputken purkamista. Tosin itse löysäsin vaadittavat millit apurunkoa alaspäin takapäästä. Ja onhan tuo aika näpräämistä. Mutta onhan siinä ruostuneiden pakoputken pulttien irroittelussakin oma hommansa.

Liikkessä tekevät kuten Rasvis, siinä ei tarvitse lähteä kokeilemaan että mahtuuko vai ei.

Niin ja lopuksi vielä, itse veikkaa ketjun aloittajan ongelmaksi nimenomaan nämä puslat, omassa on nyt 2 vuoden aikana eteen vaihdettu käytännössä kaikki liikkuvat alusta osat ja nuo 6€ puslat oli sitten se viimeinen mihin loppui kolinat.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ehkä sen olisi pystynyt tekemään ilman putkiston irrottamistakin, mutta itse olen monen remontin jälkeen todennut että helpommalla olisin päässyt jos olisin purkanut vähän enemmän. Se vakaaja kun on vähän ikävässä paikassa niin päädyin purkailemaan muuta roinaa ympäriltä.

Omassa ei muuten olleet pakoputkiston pultit yhtään jumissa. Tuuripeliä tuokin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Tosin itse löysäsin vaadittavat millit apurunkoa alaspäin takapäästä. Ja onhan tuo aika näpräämistä.
olisiko riittännyt, että löysää pultteja niin paljon, että apurongon saa koskettamaan pakoputkeen - jättämällä pultit paikalleen niin ei apurunko pääse missään tapauksessa elämään. sitten on tietysti se vaihteiston kiinnike. eihän siinä paljoakaan tilaa tule, mutta kuitenkin sen verran että pääsee pusliin jopa koskettamaan omilla sormilla :silly:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^Mun tekniikka oli lyödä sivusta isolla talttapäällä se puslan ympärillä oleva panta kahteen osaan, lähtee ihan kohtuudella, panta on prässätty yhteen ruuvin reikien ympäriltä. Sitten vain pihdeillä vetämällä se pusla pois ja uusi tilalle. Kallistuksenvakaajan pulteilla saa sitten vedätettyä sen pannan kasaan uuden puslan päälle. Noin kun tekee niin ei sinne puslalle asti tarvi edes sormilla yltää. Panta on vain niin lähellä rintapeltiä että sen takia pitää apurunkoa laskea hieman että haljennut panta mahtuu paikalleen ennen kiristystä.

En muista onko virallisissa ohjeissa ohjaustehostimen irrotuskin, sitähän ei tarvi tehdä, koska jos apurunkoa laskee vain vähän tehostin kestää olla apurungossa kiinni koko ajan.

Sen takia tätä tähän kirjoitan kun tuntuu moni kammoksuvan tuota hommaa, ja saattaa olla vähän matalampi kynnys ruveta tuohon jos tietää että vähän oikomallakin voi tehdä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

owwai
Viestit: 22
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 17:52

Viesti Kirjoittaja owwai »

onko tuo kallistuksen vaimentimen runkokumi sama asia kuin kallistuksenvakaajan runkopusla? jota saa heikalta?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^O

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vähimmällä pääsee kun lyö sinne puslan väliin naulan joka poistaa sen välyksen mikä aiheuttaa kolinan, mikäli sinne mahtuu operoimaan. Kikkaa on käytetty erityisesti alfojen kohdalla, virityshän se on ja siinä mielessä ei suositeltavaa.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Re: Alfa 156 kolisee??

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

owwai kirjoitti: Nyt kolina jo siinä pisteessä että kolisee lähes tasaisella tiellä ja aivan pienissä töyssyissä.

Missä vika? Onko jollain muulla tullut samanlaista ongelmaa vastaan?
Ylätukivarretkin vaihtui uusiin muutama kk sitten.
Mulla kolisi kanssa, ylätukivarren pallonivelet ja vasemmalla puolella oli ylätukivarren laakeri kulunut. Juuuuri se puoli piti kovenpaa kolinaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eikä myöskään pitkäkestoinen.

Avatar
permaat
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Loka 2010, 18:56
Car(s): 159 JTD SW
ex 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Kempele

Alfa 156 kolisee??

Viesti Kirjoittaja permaat »

Itsekin olin vaihdattamassa noita kallistuksen vaimentimen runkokumeja Huoltomies ehti löysätä jo kumit, jonka jälkeen ihmeteltiin, että mites ne saadaan pois ja uudet ehjinä tilalle. Kun remonttihomma meinasi paisua liian suureksi, totesin että kasataan ja minä selvittelen sitä alfa asiantuntijoilta.

Lähdin sitten ajelemaan kotia kohti ja yllätys - yllätys, kolina hävisi! Vika korjaantui kumin löysäämisellä ja uudelleen kiristämisellä. Ja ei varmaan haittaa, jos hieman putsaileekin suojakumia. Kannattaa ainakin kokeilla, jos toimisi muillakin

:P

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ehkä sielä oli kivi tangon ja rungon välissä tms.

Virho & Raitiolla osaavat ainaki vaihtaa.
MP

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Mikähän mulla nyt sitten kolisee (ei siis nitise kuten puslat), 1,5kk vanha ylätukivarsi, joten se on poissa laskuista.

Epätasaisuuksilla, töyssyissä yms pitää samammoista lompottavaa ääntä kuin entinen työpesonen johon piti "koiranluita" vaihtaa vähän väliä.

Mulla kun ei ole tuosta rakenteesta mitään havaintoa niin voiko siellä nyt olla jotain muutakin äänenlähdettä kuin juurikin ylätukivarsi vai onkohan siä vaan lunta/jäätä? Ei viittis turhaan lähtee korjaamolle jään sulatukseen :D Ts. tyhmä kysymys muatoiltuna yhteen lauseeseen: onko kallistuksenvakaajassa erikseen vielä jotain puslia?

Iskari tuli mieleen tai pyäränlaakeri, kummankaan vaihtoajasta ei tietoa..
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

perinteiset kallistuksenvakaajan koripuslat.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Thänks Jalamari! Se on sitten käytävä korjaamon kautta - en meinaan tiedä alustaratkaisuista hevonheinää :silly:

P.S. Kohta Keuruun kautta Uuraisten suburban-alueelle ;)
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Neuski
Viestit: 17
Liittynyt: 13 Elo 2010, 13:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Neuski »

Laittakaas hieman vaihtohintoja/aikoja mitä ovat korjaamot laskuttaneet ja vielä paikka missä tehty, kun näitä tietoja varmaan tarviaa aikanaan moni muukin niin tietää vähän mihin viedä ja paljon kustantaa.

Itselläni olis samainen vaihtotyö edessä ja Hiomo Kantasesta Jyväskylästä kävin kysymässä niin 3-4 tuntia sanoi että töihin menee aikaa.

Avatar
Johanna
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Kesä 2010, 21:31
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Johanna »

Munkin täytys ihan aikusten oikeesti tehdä tää sama proggis, kesällä vasemmalla edessä kolisi, nyt näin talvella röpöteillä ajaessa tuntuu että koko samperin alusta kolisee :shock:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Suosittelen ennen kesää tutustumaan mikä siellä kolkkaa. Röpöpinnalla kolina ja pienissäkin töyssyissä on itsellä ollut juuri kallistuksenvakaajan linkit, eli koiranluut tai ylätukivarret. Eihän sitä jaksa eikä kannata kuunnella! Ei se paljon maksa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Johanna
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Kesä 2010, 21:31
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Johanna »

^Pitänee ottaa tuossa huhtikuussa viimeistään asiaksi, kun katsastus lähenee...

Toisaalta se etukulman kolina on nyt lähes tyystin kadonnut ku laitto talvitassut alle! Tosi outoa :shock:

Vastaa Viestiin