Lämmitin 155 2.5 V6
Valvoja: Moderators
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Lämmitin 155 2.5 V6
Tuohon käy ilmeisesti sama lämmitin kuin TS:ään ja asennus alavesiletkuun, mutta jos laittaa calixin niin sen voisi saada aivan letkun yläpäähän niin että vastus menisi jo moottorin vesitilaan. Defallahan tarjotaan sellaista termostaatilla varustettua lämmitintä missä vastus on mötikän kohdalla.
Täälähän oli foorumissa tuollainen 155 V6 ja miten mahtaa siinä olla lämmitinasennus toteutettu, vai onko lämmitintä ollenkaan.
Täälähän oli foorumissa tuollainen 155 V6 ja miten mahtaa siinä olla lämmitinasennus toteutettu, vai onko lämmitintä ollenkaan.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
aihetta sivuten kiinnostaisi myös alavesiletkuun tuleva lämmitin asia 8v tessuun. näissä kun lämmitin on lämppärin kennon sisäänmeno letkussa, joka sekoittaa lämpötunnistimen=hankala saada käymään kovilla pakkasilla. ite kun en oo 8v ja 16v malleissa nähny ku juuri tätä defan valmistamaa lämmitintä, joka tosiaan on siä lämppärin kennon letkussa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Jatketaanpa ot:llä, huomasin tuon saman seikan 8v:n kanssa ei meinaa saada käyntiin lämmittämisen jälkeen. Pitänee tutkia kumman firman valmiste siellä on.
Toinen havainto oli se, että lämppäristä ei kovin lämmintä ilmaa irtoa, ei vaikka koneen lämmöt on 90 pinnassa. Mahtaako tuo lämppärin letkuun asennettu vastus huonontaa virtausta tai jopa aiheuttaa ilmalukon kennoon vai mistä moinen mahtaa johtua?
Toinen havainto oli se, että lämppäristä ei kovin lämmintä ilmaa irtoa, ei vaikka koneen lämmöt on 90 pinnassa. Mahtaako tuo lämppärin letkuun asennettu vastus huonontaa virtausta tai jopa aiheuttaa ilmalukon kennoon vai mistä moinen mahtaa johtua?
Giulia Super -69
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Itsekin olen nähnyt lämmittimen lämppärin letkuissa. Kyllähän se voi hieman huonontaa kiertoa, lämmitinhän on yleensä pienempi kuin letku ja siihen tulee vielä ylimääräinen mutka.
Tuossa nykyisessä dieselissä on kyllä parempi lämmityslaite kuin edellisessä tai ainakin tuntuu siltä. Letkuissa mitkä menevät kennolle on aika monta mutkaa ja nehän hidastavat virtausta.
Löysin itseltä Calixin vastuksen, jonka voisi laittaa tuohon, lämmittimen teho on 400 W eikä ole termostaattia kuten Defan 550 W lämmittimessä.
Tuli laitettua syksyllä Selenia Racingit koneeseen, eikä niillä taida kovalla pakkasella arvata laittaa ilman esilämmitystä käymään, vai arvaako? Nollaöljyllä kyllä, mutta taitaa olla liian ohutta? Mitä mieltä raati?
Tuossa nykyisessä dieselissä on kyllä parempi lämmityslaite kuin edellisessä tai ainakin tuntuu siltä. Letkuissa mitkä menevät kennolle on aika monta mutkaa ja nehän hidastavat virtausta.
Löysin itseltä Calixin vastuksen, jonka voisi laittaa tuohon, lämmittimen teho on 400 W eikä ole termostaattia kuten Defan 550 W lämmittimessä.
Tuli laitettua syksyllä Selenia Racingit koneeseen, eikä niillä taida kovalla pakkasella arvata laittaa ilman esilämmitystä käymään, vai arvaako? Nollaöljyllä kyllä, mutta taitaa olla liian ohutta? Mitä mieltä raati?
Erikoinen paikka, ainoo hyöty että tulee nopeammin lämmintä kennolle...näissä kun lämmitin on lämppärin kennon sisäänmeno letkussa, joka sekoittaa lämpötunnistimen=hankala saada käymään kovilla pakkasilla
Luulisi 155:een 8-venttiiliseen yhtälailla laittaa alavesiletkuun kuten 164:ssa, Defan kotelomalli on siihen helpoin ratkaisu.
155:ssa on vähän nihkeä vedenkierto kennolle, 8-venttiilisessä sentään vähän fiksumpi kuin 16V:ssa, vanhemmiten varmaan myös kenno on enemmän tai vähemmän tukossa, myös hana ei välttämättä aukea kunnolla...
Kai se parempi olisi lämmittää, mutta öljyjen kylmäjuoksevuudessakin on valtavia eroja. Jos kone pyörii kevyen tuntuisesti niin luulisi toimivan ihan ok, jos taas starttaa raskaasti ei sitten ihan niin ok.. Itse olen käyttänyt 10w60 öljyä kesät talvet, ei tosin ole pakollisia kylmästarttejakaan kuin satunnaisesti.VMTD kirjoitti:
Tuli laitettua syksyllä Selenia Racingit koneeseen, eikä niillä taida kovalla pakkasella arvata laittaa ilman esilämmitystä käymään, vai arvaako? Nollaöljyllä kyllä, mutta taitaa olla liian ohutta? Mitä mieltä raati?
Mulla ei edes tule lämmintä nopeammin sähkölämmityksen jälkeenjiiässä kirjoitti: Erikoinen paikka, ainoo hyöty että tulee nopeammin lämmintä kennolle...
Luulisi 155:een 8-venttiiliseen yhtälailla laittaa alavesiletkuun kuten 164:ssa, Defan kotelomalli on siihen helpoin ratkaisu.
155:ssa on vähän nihkeä vedenkierto kennolle, 8-venttiilisessä sentään vähän fiksumpi kuin 16V:ssa, vanhemmiten varmaan myös kenno on enemmän tai vähemmän tukossa, myös hana ei välttämättä aukea kunnolla...

Giulia Super -69
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
itsekin miettinyt että saatta hyvinki vastustaa kiertoa se lämmitin siä kennon letkuissa ja tosiaan en oikein ymmärrä mitä se siä edes tekee.eiköhän ideana kuitenkin ole suojella moottoria,jolloin alavesiletku olis oikea paikka tai lohko.mun alfassa paikallaan kuulee lotinaa kun antaa jenkaa yli 2000rpm eikä ilmaa 100% varmuudella ole, joten päätin laittaa kiertovesipumpun sisäkennolle.tilkin myös keulan umpeen ja kas kummaa, lämmöt pysyy karvan vajaa 90 ja kestää lämmettyään pitää puhallinta 3 nopeudella ilman et koneen lämpö laskee.näillä keleillä varpaat ei oo jäässä n. 15-20min ajon jälkeen (aamuisin ollu yli -20 astetta). pumpun hommasin motonetistä, makso 50e ja liitäntöjen halkaisijat 20mm (letkujen sisähalkaisija 19mm). mulla öljynä ollu 10w-40 valvoline ja hyvin lähtee käymään.viime talvena käytin motulin 5w-40 enkä kyllä havainnu käynnistyvyydessä eroa 10w öljyyn. niin 164ssa on tosiaan alavesiletkussa lämmitin, mutta onko kukaan mittaillu halkasijaa, onko sama ku 155ssa? joskus mittailin et 75 tessun letkulämmitin oli liian pieni 155 8v:een. kovat jätkät laittais alavesiletkuun lämmittimen ja käyttäis edelleen sisäkennolla olevaa lämmitintä (jos vaan tolpan sulake kestää),luulis lämpiävän.tosin käynnistyvyys kärsis taas ku lämpöanturi saa väärää tietoa.
niin ja tosta hanasta. se on siä kuskin puolella jalkatilassa päreen takana. se on varmaan suurin kuristaja koko systeemissä. siitä hanasta ei mahdu edes pikkurilli läpi aukiasennossa! aivan onnettoman kokonen kapistus talvikäyttöä ajatellen. kannattaa tietty varmistua et vaijeri on oikein säädetty, jotta hana aukeaa täysin.

niin ja tosta hanasta. se on siä kuskin puolella jalkatilassa päreen takana. se on varmaan suurin kuristaja koko systeemissä. siitä hanasta ei mahdu edes pikkurilli läpi aukiasennossa! aivan onnettoman kokonen kapistus talvikäyttöä ajatellen. kannattaa tietty varmistua et vaijeri on oikein säädetty, jotta hana aukeaa täysin.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Tutkin hiukan lämmitys systeemiä ja Defan tekele tässä omassa autossakin näyttää olevan. Hässäkkä on kyllä sen näköinen, että on kumma jollei tuo haittaa lämppärin kennon vesikiertoa. Myös toinen vesikiertoa haittaava tekijä löytyi, nimittäin hana ei aukea kokonaan namiskasta kääntämällä. Säädin pianolankaa hieman pitemmäksi, katsotaan miten vaikuttaa.
Onko noita 164:n alavesiletku lämmittimiä vanhan vai uudenmallin moottoreissa vai molemmissa? Tässä uudemmassa mallissa taitaa olla hieman erilainen vesikierto?Caijo-Romeo kirjoitti: niin 164ssa on tosiaan alavesiletkussa lämmitin, mutta onko kukaan mittaillu halkasijaa, onko sama ku 155ssa? joskus mittailin et 75 tessun letkulämmitin oli liian pieni 155 8v:een.
Giulia Super -69
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Aiheen sivusta edelleen mutta itsekkin ajelen CastrolinTWS:llä 10w60 ympäri vuoden. Hyvin jaksoi startti pyöritellä viime talven pakkasetkin ja öljyvalo sammuu nopsasti. Joskus mielenkiinnosta olen vilkaissut tikun päästä öljyjä kovalla pakkasella ja todennut myös silmämääräisesti ne ihan juoksevaksi tavaraksi..Kai se parempi olisi lämmittää, mutta öljyjen kylmäjuoksevuudessakin on valtavia eroja. Jos kone pyörii kevyen tuntuisesti niin luulisi toimivan ihan ok, jos taas starttaa raskaasti ei sitten ihan niin ok.. Itse olen käyttänyt 10w60 öljyä kesät talvet, ei tosin ole pakollisia kylmästarttejakaan kuin satunnaisesti.
TWS on kyllä hämmästyttävän juoksevaa pakkasessakin, piti joskus vaihtaa sen tilalle Agipin 0w40 talven ajaksi, mutta en sitten vaihtanutkaan, kun -10 kylmyydessä olleesta purkista ei meinannut tulla pois. 10w60 TWS oli paljon juoksevampaa samassa lämpötilassa. Mikä lie tämänkin selittää..?
Giulia Super -69
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9762
Eikä tämäkään 4 vuoden takainen ketju asiaa täydellisesti selitä mutta on puhututtanut aiemminkin...
Eikä tämäkään 4 vuoden takainen ketju asiaa täydellisesti selitä mutta on puhututtanut aiemminkin...

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Itse olen tullut siihen päätökseen että tuon alkaa heti kun jäähdytysnesteen pinta on tippunut reilusti alas.Caijo-Romeo kirjoitti:mun alfassa paikallaan kuulee lotinaa kun antaa jenkaa yli 2000rpm
Sitten kun lisäilee nestettä niin ei lotise enää.
Jos ulkona on -15 tai enemmän niin eihän tuo lämpene yli 80 asteen oikeen millään,kaupungilla voi nousta n.85C mutta kun lähtee taas isolle tielle niin "rauhottuu" tuohon 80C.
Ja termari on kyllä kunnossa.
Edit: Ja tähän 8venaseen menee se 8l nestettä,mikä on todella paljon,ettei keitä kun helteillä ajellaan radalla

Väsäsin viime viikolla Caijo-Romeon mainitseman etupään viimaeristyksen, maskin ritilät eristin 30mm paksussa verhoilu/eristys foamilla ja puskurin alapuolisen leveän tuuletusreiän muovilevyllä. Scudetton reikä keskellä jäi auki, että ilma kiertäisi edes jonkin verran. Lämmityslaitteen hanan käyttölanka tuli myös säädettyä niin, että hana aukeaa nyt kokonaan. Parin kymmenen minuutin kaupunkikierroksen perusteella (-14) autossa kyllä tarkenee nyt, mutta lämmönsäätönupissa on vain yksi asento, täysillä
Ikkunat ei kaupunkiajossa huurru, mutta veikkaan, että pitemmällä maantierupeamalla niin tulee käymään, no tämän kanssa ei tarvitse reissuun lähteäkään joka kelillä.
Moottori tuntuu pitävän lämmöt aika kivasti samoissa luvuissa kuin kesälläkin. Täytyy vielä kokeilla lämpöeristää tuo lämmittimen vastuskotelo, se kun on alumiinia ja suht iso niin voi hukata lämpöä aika reilusti.

Moottori tuntuu pitävän lämmöt aika kivasti samoissa luvuissa kuin kesälläkin. Täytyy vielä kokeilla lämpöeristää tuo lämmittimen vastuskotelo, se kun on alumiinia ja suht iso niin voi hukata lämpöä aika reilusti.
Giulia Super -69
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
vaikkakin pakkasta ollu yli -20astetta niin kyllä lämmöt nousee ja pysyy maantie ajossa hieman alle 90 asteen eli mitä pitääkin.kiertovesipumppua tarvii vielä kehua.moottorin ollessa lämmin (n.90ast. 30min ajoa takana) tyhjäkäynnillä laitoin puhaltimen täysille ja kiertovesipumpun pois päältä->hetken puhaltaa kuumaa,mutta ilma viilenee nopeasti eikä se tunnu enää iholle osuessa lämpimältä (ulkona -18).laitan kiertovesipumpun päälle,ei menee montaa sekuntia kun taas tulee kunnolla kuumaa ilmaa.ajossa pidän puhallinta 3.asennossa ja lämpömittari pysyy hyvin lähellä 90astetta ja sisällä tarkenee,vaikka ulkona yli -20. viime talvena ei kestänyt pitää kun max. 2.asennossa ja hetkittäin 3. jollon sisääntuleva ilma alko jo viiletä. erikoista kuitenkin on se että emännän 1.6 marea on alfaakin lämpösempi ilman maskipeittoja tms ja lämpeneekin puolet nopeemmin ja pitää lämmöt kohdillaan kelillä ku kelillä puhaltimen tehosta riippumatta.eikohän siinäkin oo kuitenkin sama sisäkenno systeemi kun 155ssa?
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Kiertovesipumppu on varmasti hyvä ja toimiva systeemi kabiinin lämmitystä ajatellen, ajaessa huomaa, että lämmintä tulee paremmin, kun kone käy kovemmilla kierroksilla. Lämppärinkennon vesikierto on pitkä ja letkut roikkuu ilman lämpöeristettä koneen takana, myös lämmitysvastuskotelo hukkaa lämpöä ja tekee mutkaa kiertoon.
Oma autoni on jossain määrin harrastepeli jolla ei tarvitse lähteä joka kelillä, jos tarvitsisi niin jotain pitäisi kyllä tälle asialle tehdä.
Fiat-pohjaisessa 16v koneessa näyttää lämmitysvastus olevan termarikotelon ja kannen välissä, lämpiääköhän tuo paremmin, siis auto sisältä?
Alumiinikone tosiaan lämpenee hitaasti, osasyynä lienee pitkä teräksinen lyhytkiertoputki. Vanhemmissa versioissahan oli termari ja vesipumppu samassa päässä konetta ja lyhytkierto oli nimensä veroisesti lyhyt.
En osaa Mareasta sanoa, mutta veikkaan, että lämppärin vesikierto on vaan tehokkaampi.
Oma autoni on jossain määrin harrastepeli jolla ei tarvitse lähteä joka kelillä, jos tarvitsisi niin jotain pitäisi kyllä tälle asialle tehdä.
Fiat-pohjaisessa 16v koneessa näyttää lämmitysvastus olevan termarikotelon ja kannen välissä, lämpiääköhän tuo paremmin, siis auto sisältä?
Alumiinikone tosiaan lämpenee hitaasti, osasyynä lienee pitkä teräksinen lyhytkiertoputki. Vanhemmissa versioissahan oli termari ja vesipumppu samassa päässä konetta ja lyhytkierto oli nimensä veroisesti lyhyt.
En osaa Mareasta sanoa, mutta veikkaan, että lämppärin vesikierto on vaan tehokkaampi.
Giulia Super -69
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
vaikkei nyt suoraan osu otsikon alle niin jatkan tänne kun täällä asiaa pohdittu jo aiemmin. Elikkäs eilen sain 8v tessuun sovitettua hiacen (2L koneisen) defan letkulämppärin alavesiletkuun. Lämmittimen numero on 411422. vielä ei oo käyttökokemusta mut eipä tuossa mitään kummallista pitäisi olla. toivon mukaan moottorin lämpöanturi ei sekoile tämän kanssa enää.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.