Kierros ongelma
Valvoja: Moderators
- ilu
- Viestit: 75
- Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
- Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93
Kierros ongelma
Mikähän mahtaa olla kun kierrosten noustessa 2100 rpm:ään kuuluu jotain pellin räminää auton alta. Se menee välittömästi ohi tuon 2100 rpm:n jälkeen.
Tämä siis kun auto on ajossa vaihde päällä.
Mutta paikallaan vaihde vapaalla, kun kaasua painaa kevyesti, niin että kierrokset nousevat hitaasti -> tässä tapauksessa kierrokset jämähtävät hetketksi tuohon 2100 rpm:ään ja notkahtavat joskus myös n. 100-200 rpm:ää alaspäin. Ja kun kaasua lisää hieman enemmän niin nousevat ihan normaalisti ja räminä loppuu.
Mutta paikallaankaan vaihde vapaalla ei ole mitään ongelmaa sen räminän lisäksi, jos kaasua painaa reippaammin. Kiertää kyllä normaalisti koko kierrosalueen.
Joten mitäköhän mystistä tuossa 2000 rpm:n paikkeilla oikein on?
Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?
Ja autohan on 147 2.0 TS
Tämä siis kun auto on ajossa vaihde päällä.
Mutta paikallaan vaihde vapaalla, kun kaasua painaa kevyesti, niin että kierrokset nousevat hitaasti -> tässä tapauksessa kierrokset jämähtävät hetketksi tuohon 2100 rpm:ään ja notkahtavat joskus myös n. 100-200 rpm:ää alaspäin. Ja kun kaasua lisää hieman enemmän niin nousevat ihan normaalisti ja räminä loppuu.
Mutta paikallaankaan vaihde vapaalla ei ole mitään ongelmaa sen räminän lisäksi, jos kaasua painaa reippaammin. Kiertää kyllä normaalisti koko kierrosalueen.
Joten mitäköhän mystistä tuossa 2000 rpm:n paikkeilla oikein on?
Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?
Ja autohan on 147 2.0 TS
Viimeksi muokannut ilu, 03 Joulu 2010, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Kierros ongelma
Ilmastoinnin kompura aiheuttaa päälle kytkeytyessään pientä heilumista minullakin. Sanoisin, että normaalia.ilu kirjoitti: Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?
Ja autohan on 147 2.0 TS
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kierros ongelma
Tässä ei sanottu tarkemmin koska tätä on tapahtunut.Jakke kirjoitti:Ilmastoinnin kompura aiheuttaa päälle kytkeytyessään pientä heilumista minullakin. Sanoisin, että normaalia.ilu kirjoitti: Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?
Ja autohan on 147 2.0 TS
Pakkaset ja ilmastointi ?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Kierros ongelma
Eihän se pakkasella kompura pyörähdäkään. Kesäinen ilmiö siis minulla ainakin.Finest kirjoitti:Tässä ei sanottu tarkemmin koska tätä on tapahtunut.Jakke kirjoitti:Ilmastoinnin kompura aiheuttaa päälle kytkeytyessään pientä heilumista minullakin. Sanoisin, että normaalia.ilu kirjoitti: Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?
Ja autohan on 147 2.0 TS
Pakkaset ja ilmastointi ?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- ilu
- Viestit: 75
- Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
- Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93
Re: Kierros ongelma
No siis autohan on ollut itsellä vasta 1,5 viikkoa ja en näitä ongelmia huomannut ennen näitä ensimmäisiä kunnon lähes -20 asteen pakkasia. Vasta toissapäivänä ensimmäisen kerran huomasin.Finest kirjoitti:Tässä ei sanottu tarkemmin koska tätä on tapahtunut.
Pakkaset ja ilmastointi ?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Räminä voisi olla myös pakosarjan kiinikkeestä johtuva, katso esim. tästä tai tästä vaikuttaako yhtään tutulta.
Tuosta kierrosten takkuamisesta tuli äkkiseltään mieleen, että ajoitusmuuntimessa menee vissiin ennakko päälle jossain tuossa kohtaa, tosin muistelisin että se on vähän alle kahdessa tonnissa. Eli jos muuntimen ohjaussolenoidissa esimerkiksi olisi jotain häikkää, niin voisko siitä aiheutua tuollainen nyrjähdys. Mutta tämä voi olla täysin väärä ajatus.
Tuosta kierrosten takkuamisesta tuli äkkiseltään mieleen, että ajoitusmuuntimessa menee vissiin ennakko päälle jossain tuossa kohtaa, tosin muistelisin että se on vähän alle kahdessa tonnissa. Eli jos muuntimen ohjaussolenoidissa esimerkiksi olisi jotain häikkää, niin voisko siitä aiheutua tuollainen nyrjähdys. Mutta tämä voi olla täysin väärä ajatus.