Kierros ongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Kierros ongelma

Viesti Kirjoittaja ilu »

Mikähän mahtaa olla kun kierrosten noustessa 2100 rpm:ään kuuluu jotain pellin räminää auton alta. Se menee välittömästi ohi tuon 2100 rpm:n jälkeen.

Tämä siis kun auto on ajossa vaihde päällä.

Mutta paikallaan vaihde vapaalla, kun kaasua painaa kevyesti, niin että kierrokset nousevat hitaasti -> tässä tapauksessa kierrokset jämähtävät hetketksi tuohon 2100 rpm:ään ja notkahtavat joskus myös n. 100-200 rpm:ää alaspäin. Ja kun kaasua lisää hieman enemmän niin nousevat ihan normaalisti ja räminä loppuu.

Mutta paikallaankaan vaihde vapaalla ei ole mitään ongelmaa sen räminän lisäksi, jos kaasua painaa reippaammin. Kiertää kyllä normaalisti koko kierrosalueen.

Joten mitäköhän mystistä tuossa 2000 rpm:n paikkeilla oikein on?

Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?

Ja autohan on 147 2.0 TS
Viimeksi muokannut ilu, 03 Joulu 2010, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Räminä voisi tulla pakosarja lämpökilvestä, tarkista onko kunnolla kiinni tai murtunut. Tosin sillä ei taida olla kierrosten notkahduksiin vaikutusta.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kierros ongelma

Viesti Kirjoittaja Jakke »

ilu kirjoitti: Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?

Ja autohan on 147 2.0 TS
Ilmastoinnin kompura aiheuttaa päälle kytkeytyessään pientä heilumista minullakin. Sanoisin, että normaalia.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Räminä johtuu luultavasti pakoputken lämpöpelleistä,joku niistä on varmaan märäntynyt kiinnikkeistään ja tippunut pöntön päälle.

On aivan normaalia jos kierrokset tuon verran hakevat tyhjäkäynnillä.

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Viesti Kirjoittaja ilu »

Kiitoksia vastauksista! Niin vähän ajattelinkin, että noin pieni kierrosten heittely on luultavasti ihan normaalia.

Mutta kukaan ei osaa ottaa mitään kantaa tuohon 2000 rpm alueen ongelmaan?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Veikataan kaasupolkimen asentotunnistinta. Piuhaan kiinni ja tarkastaa nouseeko lukemat tasaisesti.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kierros ongelma

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jakke kirjoitti:
ilu kirjoitti: Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?

Ja autohan on 147 2.0 TS
Ilmastoinnin kompura aiheuttaa päälle kytkeytyessään pientä heilumista minullakin. Sanoisin, että normaalia.
Tässä ei sanottu tarkemmin koska tätä on tapahtunut.
Pakkaset ja ilmastointi ?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kierros ongelma

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Finest kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
ilu kirjoitti: Olen myös huomannut, että silloin tällöin tyhjäkäynnillä kierrosmittarin neula ei pysy ihan paikallaan. Heiluu siinä 850-900 rpm:n kohdilla. Lieneekö sitten noin pieni heiluminen normaalia jos on ilmastoinnit sun muut päällä?

Ja autohan on 147 2.0 TS
Ilmastoinnin kompura aiheuttaa päälle kytkeytyessään pientä heilumista minullakin. Sanoisin, että normaalia.
Tässä ei sanottu tarkemmin koska tätä on tapahtunut.
Pakkaset ja ilmastointi ?
Eihän se pakkasella kompura pyörähdäkään. Kesäinen ilmiö siis minulla ainakin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Kierros ongelma

Viesti Kirjoittaja ilu »

Finest kirjoitti:Tässä ei sanottu tarkemmin koska tätä on tapahtunut.
Pakkaset ja ilmastointi ?
No siis autohan on ollut itsellä vasta 1,5 viikkoa ja en näitä ongelmia huomannut ennen näitä ensimmäisiä kunnon lähes -20 asteen pakkasia. Vasta toissapäivänä ensimmäisen kerran huomasin.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Räminä voisi olla myös pakosarjan kiinikkeestä johtuva, katso esim. tästä tai tästä vaikuttaako yhtään tutulta.

Tuosta kierrosten takkuamisesta tuli äkkiseltään mieleen, että ajoitusmuuntimessa menee vissiin ennakko päälle jossain tuossa kohtaa, tosin muistelisin että se on vähän alle kahdessa tonnissa. Eli jos muuntimen ohjaussolenoidissa esimerkiksi olisi jotain häikkää, niin voisko siitä aiheutua tuollainen nyrjähdys. Mutta tämä voi olla täysin väärä ajatus.

Vastaa Viestiin