159 "Have engine checked" varoitusvalo
Valvoja: Moderators
159 "Have engine checked" varoitusvalo
Tänään starttasin 159:ni (2.4 Jtdm) 4 päivän seisonnan jälkeen (1 tunti roikan nokassa). Hyvin lähti käyntiin, mutta käynnistyksen jälkeen hehkutuksen merkkivalo vilkkui noin minuutin ajan, jonka jälkeen sammui.
Ihan piruuttani sammutin auton ja käynnistin sen uudelleen. Tällä kertaa ei yllä mainittua ilmennyt, mutta n. minuutin päästä alkoi palaa keltainen moottorinkuva ja tuli "Have engine checked" ilmoitus. Katsoin ohjekirjasta ja siellä sanottiin, että autolla voipi ajaa kunhan ajaa "varovasti". No ajoin sitten reipas 100km paikasta A paikkaan B. Mitään ongelmia ei ollut ja auto toimi täysin normaalisti. Ainoana haittana se, että kokoajan palaa toi keltainen moottorinkuva.
Kun teillä muilla on ruvennut palamaan toi merkkivalo, niin mikä on vikana ollut? Onkohan haittaa, jos autolla ajelee ennen korjausta? Tuntuisi, että auto oireilisi jolloin tavalla, jos olisi jotain pahempaa vikaa...
En mielellään veisi korjuuseen ennen joulua, koska en pysty jättämään autoa parkkiin joulun ajaksi...
Ihan piruuttani sammutin auton ja käynnistin sen uudelleen. Tällä kertaa ei yllä mainittua ilmennyt, mutta n. minuutin päästä alkoi palaa keltainen moottorinkuva ja tuli "Have engine checked" ilmoitus. Katsoin ohjekirjasta ja siellä sanottiin, että autolla voipi ajaa kunhan ajaa "varovasti". No ajoin sitten reipas 100km paikasta A paikkaan B. Mitään ongelmia ei ollut ja auto toimi täysin normaalisti. Ainoana haittana se, että kokoajan palaa toi keltainen moottorinkuva.
Kun teillä muilla on ruvennut palamaan toi merkkivalo, niin mikä on vikana ollut? Onkohan haittaa, jos autolla ajelee ennen korjausta? Tuntuisi, että auto oireilisi jolloin tavalla, jos olisi jotain pahempaa vikaa...
En mielellään veisi korjuuseen ennen joulua, koska en pysty jättämään autoa parkkiin joulun ajaksi...
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 "Have engine checked" varoitusvalo
Käy jollain korjaamolla jolla on OBD testeri, tarkistavat mitä on vikamuistissa ja tyhjentävät muistin/korjaavat vian. Pelkkään testaukseen menee aikaa noin 15min, ja korjaamot tekevät ne yleensä ihan asiakkaan odotellessakin. Hintaa yleensä 40-50€.willow kirjoitti:En mielellään veisi korjuuseen ennen joulua, koska en pysty jättämään autoa parkkiin joulun ajaksi...
Vika korjaantunut
Tänään varoitusvalo ei palanut ollenkaan, kun käynnistin auton täysin ilman lämmitystä. Eli kaikki näyttäisikin olevan ihan ok.
Veikkaisin, että pari päivää kestänyt kova pakkasjakso "sekoitti" autoa jollain tavalla ja se aiheutti sekä hehkutusmerkkivalon vilkkumisen (joka kesti siis pari minuuttia), että tuon "Have engine checked" varoituksen (joka paloi koko eilispäivän).
Toki silti käyn asiasta heti joulun jälkeen Deltassa valittamassa samalla, kun reklamoin pakkasella hyytyvästä keskuslukituksen kauko-ohjauksesta.
Veikkaisin, että pari päivää kestänyt kova pakkasjakso "sekoitti" autoa jollain tavalla ja se aiheutti sekä hehkutusmerkkivalon vilkkumisen (joka kesti siis pari minuuttia), että tuon "Have engine checked" varoituksen (joka paloi koko eilispäivän).
Toki silti käyn asiasta heti joulun jälkeen Deltassa valittamassa samalla, kun reklamoin pakkasella hyytyvästä keskuslukituksen kauko-ohjauksesta.
-
- Viestit: 79
- Liittynyt: 23 Helmi 2008, 19:15
- Car(s): 156 V6 FL
Ex:147 FL 2.0 ts, Giulietta 1.4MA, Brera 2.2, GT 3.2, 159 2.4Jtdm, 166 V6 FL, 156 V6 FL, 156 1.8ts - Paikkakunta: espoo
Uusi EGR -venttiili asennettu ja auto heräsi henkiin. Aiemmin valittelemani huono alavääntökin oli tipotiessään. Liikkeellelähtö onnistuu 3-vaihteellakin.Jes, mulle teki tänään 159 saman homman. Tankissa on kyllä talvilaatua ja käynnistys ei onnistunut parkkihallissa (+10C).
Virheilmoitus on polttoaineensyötössä häiriö.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Voi h***vetti... Tähän clubiin pääsi liittymään, ku kirottu teksti ponkaisi näyttöön käynnistyttäessä. Eikä sammunut, vaikka muutaman kerran autoa käynnistelin. Ilmeisesti EGR korkannut jo 38 tkm jälkeen? Voiko muuta mahdollisuutta olla? Toisen topicin mukaan olivat EGR:ät vielä maasta loppu. On se hieno, kun auto temppuilee juuri silloin kun pitäisi lähteä työmatkalle autolla.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Liityn clubiin. Torstaina työmatkalla valo sytty + teksti. Soittelin wetterille ja varasin ajan perjantaina. Tsekkasivat vikakoodin ja jotain egr:n jumittamisesta puhuivat ja nollasivat vikailmoituksen. Ajoin noin kilometrin ja valo syttyi uudelleen ja eiku takas wetterille. Maanantaina auto sinne näytille, jotta tarkistavat onko egr ja tilaavat sitten osan (jos sitä nyt siis saa). Mitähän tuo tykkää ajamisesta? Autossa ei mitään tuntunut ja to-pe tuli 400km körötettyä.Farina kirjoitti:Voi h***vetti... Tähän clubiin pääsi liittymään, ku kirottu teksti ponkaisi näyttöön käynnistyttäessä. Eikä sammunut, vaikka muutaman kerran autoa käynnistelin. Ilmeisesti EGR korkannut jo 38 tkm jälkeen? Voiko muuta mahdollisuutta olla? Toisen topicin mukaan olivat EGR:ät vielä maasta loppu. On se hieno, kun auto temppuilee juuri silloin kun pitäisi lähteä työmatkalle autolla.
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Jos tosiaan vain EGR jumittunut, niin ongelmia voi tulla lähinnä käynnistyksissä, jos EGR sattuu jumittumaan auki. Tällöin moottori käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan. Toimiva EGR on auki osakaasulla moottorin ollessa normilämmöissä. Täyskaasukiihdytyksissä ja tyhjäkäynnillä (siis myös startatessa) räppänän pitäisi olla kiinni.routasydän kirjoitti:Mitähän tuo tykkää ajamisesta? Autossa ei mitään tuntunut ja to-pe tuli 400km körötettyä.
Ilmeisesti noissa on ollut nokeamisesta johtuvia ongelmia, jotka ratkeavat pelkällä putsilla sekä sähkövikoja, jotka vaativat EGR:n uusimisen.
Auki jumiutunut venttiili tietysti nokeaa imusarjaa hanakammin, mutta näin maalaisjärjellä ei ajamisesta pitäisi suuremmin olla haittaa, jos vaan saa koneet käymään. Kiinni jumiutuminenhan on vaan hyvä asia. Maailmanlopun keksintö koko EGR.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Ja EGR:hän se oli. Venttiili vaihtoon ja suojalaippa väliin, katsotaan miten alkaa kulkemaan sen jälkeen.Farina kirjoitti:Voi h***vetti... Tähän clubiin pääsi liittymään, ku kirottu teksti ponkaisi näyttöön käynnistyttäessä. Eikä sammunut, vaikka muutaman kerran autoa käynnistelin. Ilmeisesti EGR korkannut jo 38 tkm jälkeen? Voiko muuta mahdollisuutta olla? Toisen topicin mukaan olivat EGR:ät vielä maasta loppu. On se hieno, kun auto temppuilee juuri silloin kun pitäisi lähteä työmatkalle autolla.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Tuo vikailmoitus voi todellakin tulla monesta eri syystä. Itsellä tuo viime kesänä diagnosoitiin hiukkassuodattimen epäonnistuneeksi poltoksi. Ikävää vain, että iski päälle kesken ohituksen ja tiputti tehot turvatasolle.
Onneksi sentään oli ohituskaista. Ikävä oli ajella etelästä Ouluun, kun vähän väliä piti käyttää virrat ja avain pois, että sai taas tehoja käyttöön.
Ongelma toki poistui sitten testerillä suoritettuun noen polttoon.
EGR on vaihdettu nyt kaksi kertaa ja putsattu kerran, mutta tuota virheilmoitusta ei ole siinä yhteydessä tullut. Sen sijaan nyt pakkasilla on kyllä tullut koko kirjo kaikkia mahdollisia. Eniten ehkä auto on ilmoitellut, että hehkutulpat eivät enää ole käytössä. Uskoisin, että akkujännite tippuu niin alas, että antureilta tulee outoja lukemia.
Onneksi sentään oli ohituskaista. Ikävä oli ajella etelästä Ouluun, kun vähän väliä piti käyttää virrat ja avain pois, että sai taas tehoja käyttöön.
Ongelma toki poistui sitten testerillä suoritettuun noen polttoon.
EGR on vaihdettu nyt kaksi kertaa ja putsattu kerran, mutta tuota virheilmoitusta ei ole siinä yhteydessä tullut. Sen sijaan nyt pakkasilla on kyllä tullut koko kirjo kaikkia mahdollisia. Eniten ehkä auto on ilmoitellut, että hehkutulpat eivät enää ole käytössä. Uskoisin, että akkujännite tippuu niin alas, että antureilta tulee outoja lukemia.
Alfa4ever
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Liityn kerhoon. "Have engine checked" syttyi minullakin torstaina. Ajoin auton talliin ja vien 15. pvä teltta-autolle ihmeteltäväksi.
Kysäisin D-A:sta lähtiessäni, että meneekö takuuseen? Kyllä menee, mutta nyt jälkeenpäin tutkiessani tuota ajanvarauslappusta, siinä on maininta vain testauksesta testerillä. Tarkoittaakohan tuo, että se testaus menee takuuseen vai mahdollinen EGR:n remontoiminen? Auto on ollut käytössä 2,5 vuotta ja kilometrejä on vajaat 45 tkm. Huollettukin sitä on, ei tosin aina teltta-autossa.
Ovatko muut kyseiseen ilmiöön törmänneet saaneet korjauksen takuun piikkiin?
Kysäisin D-A:sta lähtiessäni, että meneekö takuuseen? Kyllä menee, mutta nyt jälkeenpäin tutkiessani tuota ajanvarauslappusta, siinä on maininta vain testauksesta testerillä. Tarkoittaakohan tuo, että se testaus menee takuuseen vai mahdollinen EGR:n remontoiminen? Auto on ollut käytössä 2,5 vuotta ja kilometrejä on vajaat 45 tkm. Huollettukin sitä on, ei tosin aina teltta-autossa.
Ovatko muut kyseiseen ilmiöön törmänneet saaneet korjauksen takuun piikkiin?
- R_Vuori
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11 Huhti 2007, 11:42
- Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -11
ex:159 SW 2,4 JTDm -07 Q-tronic, 159 SW 2,4 JTDm -06, 156 SW 2,0 JTS -03 - Paikkakunta: Ylöjärvi
- Viesti:
"Have engine checked" syttyi eilen vähän ennen Linnatuulta Helsinkiin päin mennessä. Auton sammutus kahvitauon ajaksi ei poistanut ongelmaa, mutta tehot tulivat takaisin. Herttoniemen Deltaan testeriin, josta tulos oli jotain imupuolen "läppävikaa" -ei tullut kysyttyä tarkemmin ja valo kuitattu pois. Takaisin Tampereelle iltapäivällä ja jälleen valo motarilla ja tietysti ohituskaistalla. Testeri Herttoniemessä takuuseen. Tänään aamulla ei mitään vikavaloa ja kaikki toimi kuin unelma. Kuitenkin maanantaina 3.5. Tampereen Deltaan jatkotutkimukseen. Siksi Deltaan, koska vaihtoautotakuukin on ao. firmasta.
---
Raimo
---
Raimo
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Läsähti toi merkkivalo/teksti tauluun.
Ennen varoituksen ilmaantumista olin tehnyt seuraavaa:
Normaalisti kävin kylillä, jonka jälkeen keksin alkaa "opiskelemaan" alfan konehuonetta, mm. missä se pahuksen EGR luuraa, jne. No, siinäpä huomasin, että about keskellä konetta takareunassa (tuulilasin puolella) ilmeisesti jonkin alipainevaraajan (2kpl letkua, musta mötikkä) vieressä/takana oli jokin vipu missä pallonivel, jonka vieressä näkyi musta muovitanko irrallaan. Eip mittää, ruuvasin sen "alipaineboksin" (josta menee letku syylärin päällä olevalle venttiilille, toinen koneen oikeaan etukulmaan (keulasta katsoen) - alipainepumpulle?) irti ja siitä alemman letkun irti, jotta sain sen käännettyä pois edestä. Lisäksi otin tulipellissä olevasta mokkulasta (puolikkaan tikkuaskin kokoinen, kaksi putkea, mikä tämäkin on?), paisuntasäiliön ja PA-suodattimen välissä, sähköliittimen irti nyrkkiä varjellakseni.
Sain sen mustan muovitangon kiinni siihen vivun palloon ja eikun lelut takaisin läjään. Aattelin sitten käydä koeajolla - het startissa tuli vikavalo ja tehot hukassa, kun parinsadan metrin jälkeen pääsin valtatielle...
Harmittaa, kun menin "korjaamaan" tuon rakkineen
Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?
Laitoksesta on akku irti tällä hetkellä (ei auttanut 5kpl startteja) ja aattelin tsekata sen EGR:n nyt pikku kaljoissani (lienee siinä oik. yläkulmassa).
Ideoita?
Ennen varoituksen ilmaantumista olin tehnyt seuraavaa:
Normaalisti kävin kylillä, jonka jälkeen keksin alkaa "opiskelemaan" alfan konehuonetta, mm. missä se pahuksen EGR luuraa, jne. No, siinäpä huomasin, että about keskellä konetta takareunassa (tuulilasin puolella) ilmeisesti jonkin alipainevaraajan (2kpl letkua, musta mötikkä) vieressä/takana oli jokin vipu missä pallonivel, jonka vieressä näkyi musta muovitanko irrallaan. Eip mittää, ruuvasin sen "alipaineboksin" (josta menee letku syylärin päällä olevalle venttiilille, toinen koneen oikeaan etukulmaan (keulasta katsoen) - alipainepumpulle?) irti ja siitä alemman letkun irti, jotta sain sen käännettyä pois edestä. Lisäksi otin tulipellissä olevasta mokkulasta (puolikkaan tikkuaskin kokoinen, kaksi putkea, mikä tämäkin on?), paisuntasäiliön ja PA-suodattimen välissä, sähköliittimen irti nyrkkiä varjellakseni.
Sain sen mustan muovitangon kiinni siihen vivun palloon ja eikun lelut takaisin läjään. Aattelin sitten käydä koeajolla - het startissa tuli vikavalo ja tehot hukassa, kun parinsadan metrin jälkeen pääsin valtatielle...
Harmittaa, kun menin "korjaamaan" tuon rakkineen
Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?
Laitoksesta on akku irti tällä hetkellä (ei auttanut 5kpl startteja) ja aattelin tsekata sen EGR:n nyt pikku kaljoissani (lienee siinä oik. yläkulmassa).
Ideoita?
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
EGR putsattu, ei nyt nii hirveen nokinen. Mokkula valmistettu 2/2009 joteska ei edes vanhakaan. Tiivistepellissä 4kpl 8mm reikää (eiks Jönssonille laitettu tällainen?). Eli onks tää joku kampanjatiiviste?
Mutta edelleen vikavalo palaa!
Lopputuloksena ainoastaan alahuuli turvoksissa; ampiainen olut-tölkin päällä, kun otin huikkaa, pääs perkule pistämään ,
sattuu...
Mutta edelleen vikavalo palaa!
Lopputuloksena ainoastaan alahuuli turvoksissa; ampiainen olut-tölkin päällä, kun otin huikkaa, pääs perkule pistämään ,
sattuu...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Solenoidi oli kirkas kuin paavin vehje ja liikkui hyvin, myös sähköllä. Käytin siis solenoidin irti venttiilistä.Rasvis kirjoitti:Putsasitko myös solenoidin? Mulla se oli paljon pahemman näköinen kuin itse venttiili.
Tein tässä siis villin oletuksen että tuo on samanlainen mutikka kuin 156 JTDm:ssä.
Mutta se musta muovitanko? Kuinkahan kauan ollutkaan irti...
Keskiviikkona remminvaihtohuolto (AD Laitila), joten silloin selvinnee mikä härveliä riivaa. Ja tuosta remminvaihdosta; eipä se Autoasi-paja Laitilassa halunnutkaan vaihtaa sitä, vaikka kesän alussa niin lupailivatkin. Sama muillakin pajoilla tällä seudulla. Toi Laitilan AD ei ole ennen 159:iin koskenutkaan, mutta asenne oli (rock) kaverilla kohdallaan, joten katsotaan kuis äijän kay.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Nonni! Tänään töihin ajellessa lävähti teksti have engine checked ja moottorinkuva tauluun. Tehoista hukassa iso osa ja ei nosta ahtoja kuin 0,6 bariin. kone kuulostaa ihan normaalilta, eli lienee lyönyt jonkun hätäohjelman päälle. Oiskohan se tuossakin EGR-paskana.
EDIT: Missäspäin konehuonetta tuo EGR tuossa 2.4 JTDm:ssä majailee?
EDIT: Missäspäin konehuonetta tuo EGR tuossa 2.4 JTDm:ssä majailee?
[quote="jalittam"]
Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?
quote]
Vipu käyttää imusarjan läppiä, joilla ohjataan ilman virtausta alakierroksilla. Toiminta todennäköisesti poistettu käytöstä kun läpät jumituneet kiinni, niinkuin useimmissa ko. koneissa... Läpät lukittu auki-asentoon, jolloin toimii lähes valistajan tarkoittamalla tavalla
Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?
quote]
Vipu käyttää imusarjan läppiä, joilla ohjataan ilman virtausta alakierroksilla. Toiminta todennäköisesti poistettu käytöstä kun läpät jumituneet kiinni, niinkuin useimmissa ko. koneissa... Läpät lukittu auki-asentoon, jolloin toimii lähes valistajan tarkoittamalla tavalla
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Joko se on ystävämme EGR tai sitten toinen parhaista ystävistä, eli nokiloukku tukossa.KJS kirjoitti:Nonni! Tänään töihin ajellessa lävähti teksti have engine checked ja moottorinkuva tauluun. Tehoista hukassa iso osa ja ei nosta ahtoja kuin 0,6 bariin. kone kuulostaa ihan normaalilta, eli lienee lyönyt jonkun hätäohjelman päälle. Oiskohan se tuossakin EGR-paskana.
EDIT: Missäspäin konehuonetta tuo EGR tuossa 2.4 JTDm:ssä majailee?
Saisko tuota EGR-vittua mitenkään tulpattua? Joutas pois tuolta pelin alta sotkemasta...
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Ei saa tulpattua perinteisesti, mutta ECU remapilla sen käyttöä voidaan vähentää tai postaa. http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159-brera-and-946-spider/231462-egr-dpf-removal-who-has-had-done-and-who-offers.htmlHopeinenQ kirjoitti:Joko se on ystävämme EGR tai sitten toinen parhaista ystävistä, eli nokiloukku tukossa.
Saisko tuota EGR-vittua mitenkään tulpattua? Joutas pois tuolta pelin alta sotkemasta...
Ilmeisesti EGR ja nokiloukku kiertämällä 2.4jtdm alkaa toimia miltei yhtä hyvin kuin 156:ssa. Kehitys kehittyy.
EDIT: EGR sijaitsee konehuoneen takareunassa kuskinpuolella suojamuovin reunan alla (oikea ylänurkka edestä katsoen).
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Missä vivun asennossa läpät ovat kiinni ja missä auki? ilmeisesti läppiä liikuttaa tanko imusarjan päällä? Jos läpät jumittuvat kiinni, ilmeneekö se alakierroksien menohalujen puuttumisena?seppo kirjoitti:Vipu käyttää imusarjan läppiä, joilla ohjataan ilman virtausta alakierroksilla. Toiminta todennäköisesti poistettu käytöstä kun läpät jumituneet kiinni, niinkuin useimmissa ko. koneissa... Läpät lukittu auki-asentoon, jolloin toimii lähes valistajan tarkoittamalla tavallajalittam kirjoitti:
Mikä helvatan funktio tuolla mustalla vivulla on?
BMW:ssä nuo swirl läpät ilmeisesti tuppaavat irtoilemaan ja hakeutumaan moottoriin. Miten lie Alfassa?
Niin paljon kysymyksiä.
Edit: tässä olikin jotain juttua
- Formula-Masa
- Viestit: 91
- Liittynyt: 24 Syys 2009, 00:58
Menee takuuseen.Formula-Masa kirjoitti:Äidin Alfa läväytti saman vikavalon jälleen kolme kertaa ja sitten poistui. Alfa on käynyt vuosihuollossa ja kaikki OK. Meneekö tuo ERG-juttu takuuseen jos sen korjauttaa (kaikki takuut voimassa)?
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
No hups, nyt kävi sitten bensamallissakin näin, että moottorinohjauksen varoitusvalo syttyi eilen startatessa.
Olin ajellut päivän mittaan jonkun verran ja auto oli normilämmöissä. Poikkesin hätäseen kaupassa ja valo singahti "Have engine checked" -herjan kera vilkkumaan.
Yritin Ecun resetointia 156 ohjeilla - ei vaikutusta.
No aamulla tänään sitten lähdin liikkeelle ja moottorin ohjaus valo palaa normaaliin tapaan virrat päälle pannessa, näin pitääkin. Startin jälkeen sammui normaalisti.
Muistelen, että 156 V6 teki talvisin samaa, jos oli ollut liian vähän aikaa narussa ja letkulämmitin sai bensa / ilmansäädön jotenkin virhetilaan. Siinä muistin mukaan valo sammui noin kolmannen startin jälkeen.
Olin ajellut päivän mittaan jonkun verran ja auto oli normilämmöissä. Poikkesin hätäseen kaupassa ja valo singahti "Have engine checked" -herjan kera vilkkumaan.
Yritin Ecun resetointia 156 ohjeilla - ei vaikutusta.
No aamulla tänään sitten lähdin liikkeelle ja moottorin ohjaus valo palaa normaaliin tapaan virrat päälle pannessa, näin pitääkin. Startin jälkeen sammui normaalisti.
Muistelen, että 156 V6 teki talvisin samaa, jos oli ollut liian vähän aikaa narussa ja letkulämmitin sai bensa / ilmansäädön jotenkin virhetilaan. Siinä muistin mukaan valo sammui noin kolmannen startin jälkeen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Ihme on tapahtunut, polttoaineen toimittaja korvasi vahingon ja vielä matkakulujakin.Billie kirjoitti:Nyt on auto korjattu. Kesädiesel pois, suodattimet vaihtoon ja talvidiesel sisään.Billie kirjoitti:Tänään sytty have a engine check varotus ja tehtot pois ja sitten jo sammu. Lähti hetken päästä käyntiin ja pääsin takas kotiin. Johtuisko dieselin laadusta vai?
Mutta kenen pitäisi korvata kulut?
Tänään aamulla ajoon lähdettäessä katosi ensin tehot ja sen jälkeen pamahti ruutuun have engine checked teksti. Auto jäi ns. tehottomaan tilaan ja vakavimpana, putkesta tuprutteli sankkaa savua. Saattoi olla sinistä, mutta ainakin todella pahan hajuista, selvästi öljyä mukana. Mikähän on sitten menny paskaksi? Kansi kenties.
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Kuullostaisi siltä, että nokiloukku olisi tukossa / tai sitten se "pakotti" tuon nokiloukun puhdistuksen käyntiin? Savua siitä tulee ja jossain välissä se haisee pahalle.Nute kirjoitti:Tänään aamulla ajoon lähdettäessä katosi ensin tehot ja sen jälkeen pamahti ruutuun have engine checked teksti. Auto jäi ns. tehottomaan tilaan ja vakavimpana, putkesta tuprutteli sankkaa savua. Saattoi olla sinistä, mutta ainakin todella pahan hajuista, selvästi öljyä mukana. Mikähän on sitten menny paskaksi? Kansi kenties.
Toinen voisi tietty olla myös tuo EGR-venttiili ja sen jumitus / särkyminen (ts. solenoidi).
Jotenkin ei tuohon kannen rikkoutumiseen uskoisi? Ja talvilaatua on tankissa?
- Kustaa
- Viestit: 96
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 00:27
- Car(s): ex-159 2.2 JTS, 2007
ex-156 2.5 V6, 2005
ex-156 2.0 JTS, 2003 - Paikkakunta: Kirkkonummi
off-topicia, mutta silti:
Tällainenko on DPF:n puhdistusmenetelmä, Das Boot-leffasta 1:44-
http://www.youtube.com/watch?v=ATEjQhdfA8U
Mitä siinä tapahtuu? Jos vaihdan joskus Alfan dieseliin, voinko tehdä helposti noin esitellessäni konetta naapurille? Jos voi, niin dieseliä voisi harkita..
Tällainenko on DPF:n puhdistusmenetelmä, Das Boot-leffasta 1:44-
http://www.youtube.com/watch?v=ATEjQhdfA8U
Mitä siinä tapahtuu? Jos vaihdan joskus Alfan dieseliin, voinko tehdä helposti noin esitellessäni konetta naapurille? Jos voi, niin dieseliä voisi harkita..
- HopeinenQ
- Viestit: 439
- Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
- Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
- Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Kustaa kirjoitti:off-topicia, mutta silti:
Tällainenko on DPF:n puhdistusmenetelmä, Das Boot-leffasta 1:44-
http://www.youtube.com/watch?v=ATEjQhdfA8U
Mitä siinä tapahtuu? Jos vaihdan joskus Alfan dieseliin, voinko tehdä helposti noin esitellessäni konetta naapurille? Jos voi, niin dieseliä voisi harkita..
Tuskimpa se kansi hajalla on, aamulla vain murheessaan ajatteli kaikista pahinta. Talvilaatua on kyllä tankissa. No ens viikolla auto Autokeskukseen ja siellä sitten selviää. Onneksi on vielä edellisen myyjäliikkeen takuu voimassa, niin voi selvitä vähälläkin. Jos jotain positiivista hakee, niin ompa mukava taas ajella 156:llaHopeinenQ kirjoitti:
Kuullostaisi siltä, että nokiloukku olisi tukossa / tai sitten se "pakotti" tuon nokiloukun puhdistuksen käyntiin? Savua siitä tulee ja jossain välissä se haisee pahalle.
Toinen voisi tietty olla myös tuo EGR-venttiili ja sen jumitus / särkyminen (ts. solenoidi).
Jotenkin ei tuohon kannen rikkoutumiseen uskoisi? Ja talvilaatua on tankissa?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Tänään tallista käynnistys (159 2,4 JTDm) ja Have engine checked -ilmoitus. Vikakoodina P2455 ja P2452, molemmat Differential pressure sensor.
Vikakoodit nollaamalla P2455 poistui mutta P2452 ei. Irrotin anturista letkut ja ainakin paineilma niistä meni läpi.
FiatEcuScan näyttää anturin paineeksi 0 mbar, paitsi jos anturista on johdin irti, silloin 942 mbar.
Hiukkassuodatinta FES ei halua regeneroida, vaan väittää jotain unknown-tekstiä.
Mikä nyt neuvoksi? Pitääkö OBD-johdosta poistaa hyppylanka 1 ja 7 väliltä? häiritseekä nollausta tai regenerointia?
Onko kenelläkään ollut putkissa tai letkuissa vuotoa, niinkuin ulkomaiselta foorumilta luin? http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1689
Vikakoodit nollaamalla P2455 poistui mutta P2452 ei. Irrotin anturista letkut ja ainakin paineilma niistä meni läpi.
FiatEcuScan näyttää anturin paineeksi 0 mbar, paitsi jos anturista on johdin irti, silloin 942 mbar.
Hiukkassuodatinta FES ei halua regeneroida, vaan väittää jotain unknown-tekstiä.
Mikä nyt neuvoksi? Pitääkö OBD-johdosta poistaa hyppylanka 1 ja 7 väliltä? häiritseekä nollausta tai regenerointia?
Onko kenelläkään ollut putkissa tai letkuissa vuotoa, niinkuin ulkomaiselta foorumilta luin? http://forum.fiatecuscan.net/viewtopic.php?f=5&t=1689
Viimeksi muokannut arv, 29 Huhti 2011, 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Eilen kävin paikallisissa liikkeissä kyselemässä hintoja, netistä tilaamalla anturin saisi 124,50 €:lla;
Käyttöauto 274€
Delta 560€
Bosch-liike 214€
Opel/Saab-liike 96€
Missään ei hyllytavarana.
Arvatkaa, mistä tilasin...
Edit: Tällainen anturi siis kyseessä, jos joku etsii tulevaisuudessa numerolla...
Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
Fiat: 55200301
Opel: 55200301, 93185556
Saab: 55200301
Suzuki: 18590 79J80 000, 18590-79J80
Bosch: 0 281 002 783, 0 281 002 784
http://seekpart24.com/bosch/sensor-281002783
Käyttöauto 274€
Delta 560€
Bosch-liike 214€
Opel/Saab-liike 96€
Missään ei hyllytavarana.
Arvatkaa, mistä tilasin...
Edit: Tällainen anturi siis kyseessä, jos joku etsii tulevaisuudessa numerolla...
Alfa Romeo: 55194788 - SENDING UNIT
Fiat: 55200301
Opel: 55200301, 93185556
Saab: 55200301
Suzuki: 18590 79J80 000, 18590-79J80
Bosch: 0 281 002 783, 0 281 002 784
http://seekpart24.com/bosch/sensor-281002783
Viimeksi muokannut arv, 03 Touko 2011, 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.