156 JTS lämmöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Fyr
Viestit: 158
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 10:45
Car(s): -03 156 JTS
-95 Fiat Coupe 16vt
-Punto -06 (Se tais olla)
Paikkakunta: Riihimäki

156 JTS lämmöt

Viesti Kirjoittaja Fyr »

Kuninka korkeelle noi lämmöt pitäis nousta minun autossa 70-75 astetta onko normaalia?, minulla uus termostaatti paketissa, onko hankala vaihtaa...ei ole auto suomessa viellä niin ei voi itte katsoa.

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

ei ole normaalia. Pitäisi käydä välillä lähellä 90. Korjaantunee termostaatin vaihdolla.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kauaan se ei 90 viihdy, vaan tipahtaa taajamaajossa hyvinkin äkkiä juuri tasolle ~75, eli kannataa katsoa sellainen 8-10km lenkki, jos silti alle 90, niin sitten termaria vaihtamaan.

On 2 (tai 3:lla) pultilla kiinni, alapuolella oleva pultti on vähän piilossa, mutta muuten ihan peruskauraa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

dr85
Viestit: 175
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 19:05
Car(s): 155 2.0 ts 8v
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja dr85 »

kuulemma se toinen viiva on 80C joten ei juuri syytä huoleen, mulla mitattiin tietokoneen kaa ja se kone sano et lämpö on 84 tai jtn nii se olisen toisen viivan vähän yläpuolel..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos nousee yli 70 ok, jos jää matka-ajossa alle kannattaa vaihtaa. Tuntuu olevan aika hyvä nyrkkisääntö. Rikkinäinen termarihan nostaisi kesällä lämmöt liian korkealle, joten eiköhän se kunnossa.

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Tässä kun tämä talvi on alkanut oikeen toden teolla niin noi lämmöt ei ole oikeen tahtoneet nousta kunnolla. Kojetaulun lämpömittari on mulla aina näyttänyt noin 20 astetta liian vähän (ei viissiny DA vaihtaa takuuseen). Tutkiskelin asiaa tossa ajossa OBD-testerin kanssa jolla näkee tarkemmin anturin lämpötilan. Termari aukeaa jo 72 asteessa ja sen vielä totesin konehuoneesta, koska silloin syyläliin menevä putki lämpeni. Ajossa lämmöt asettuvat 70 asteen kohdalle. Tuli meileen, että voiko termostaattin jousi "löystyä" siten, että se aukeaa liian matalalla lämpötilalla vai mikä mahtaa olla. Termostaatti ei kuitenkaan ole perinteisessä aina auki asennossa. Aika umpinaiselta se paketti näyttää, mutta mahtaisiko motissa olla jotain säätöä millä sitä saisi kiristettyä?

No kaipa se palikka menee vaihtoon niin tarkenee paremmin...
Mahtaako noita JTS:n termostaatteja saada muualta kun Heikalta?
Onko vinkkejä?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Rolle kirjoitti:Jos nousee yli 70 ok, jos jää matka-ajossa alle kannattaa vaihtaa. Tuntuu olevan aika hyvä nyrkkisääntö. Rikkinäinen termarihan nostaisi kesällä lämmöt liian korkealle, joten eiköhän se kunnossa.
Rikkinäinen termari ei välttämättä nosta kesälläkään lämpöjä TARPEEKSI korkealle, tai sitten se keittää kesät talvet :)

Kyllä koneen lämpöjen pitää nousta 90 asteeseen ja sen lämpötilamittarin pitää enemmän tai vähemmän osoittaa sitä kokoajan matka-ajossa.

V-mäisintä tuossa termarin vaihdossa lienee nesteiden talteenotto ja ne italian insinöörin klemmarit. Itse vaihdoin perinteisiä ruuvimeisselillä kirittäviä letkuklemmareita ahtaimpiin paikkoihin, kunnon klemmari pihdit kun maksaa vähintään 30€ ja noita perinteisiä klemmareita saa sillä rahalla jo pariin kolmeen alfaan joka letkuun...

Uusi termari neljäkymppiä, suosittelen.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

pjotrthegreat kirjoitti:Kyllä koneen lämpöjen pitää nousta 90 asteeseen ja sen lämpötilamittarin pitää enemmän tai vähemmän osoittaa sitä kokoajan matka-ajossa.
Tämäkin riippuu ihan termarin lämpöarvosta. Alfoissa aika monissa taitaa olla 83 asteinen termari (ainakin vanhemmissa) eikä ne lämmöt siitä yli nouse matka-ajossa niin kesällä kuin talvellakaan. Liikennevaloissa seisominen sitten erikseen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Joo niin olin asennoitunut että termostaatti menee vaihtoon. Ajattelin vaan onko joku keksiny jotain muuta menetelmää, mutta aika turha tuohon on mitään virityksiä väsäillä.

Onkos jollain tietoa meneekö tuo Motonetin 30-6378 termari myös jts:ään? Heikan sivujen kuvan puolesta jts:n termari on kovin saman näköinen kun ts-koneiden termostaatti anturilla, mutta osanumero on kyllä eri.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Heikan myymissä kai lämpötilaanturi, motonetin ei.
Ostin motonetista, ei ollut anturia.

Tuo heikan vois kannattaa, jos anturi.
Siis osa 672?

Noilla heikan voi olla vaan eri valmistajakin?
Olisko anturissa eroo?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

jtmuti
Viestit: 35
Liittynyt: 12 Elo 2009, 08:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jtmuti »

Joo tuli viimeviikolla haettua sitten Motonetistä termostaatti ja viikonloppuna laitettua paikoilleen. Kyllä se ihan JTS:äänkin näytti sopivan vaikkei siitä mitään mainintaa ollutkaan ja lämpötila-anturia ei ollut, mutta tiiviste lohkoa vasten oli. Tuli sitten ajeltua jonkin verran obd-testeri kiinni samalla seuraten läpöjä. Ennen aukes termari 72 asteessa vaikka vakion pitäisi ymmärtääkseni olla 77 asteinen (jokatapauksessa ainka vähän tällaisiin talviin)? Tämä uusi termostaatti aukesi juuri 88 asteessa niinkuin pitikin (todettu testeriä katsomalla ja termostaatista syyläriin menevää putkea tunnustelemalla). Kyllä tuo lämpötilaero tekee ihan hyvää auton sisätilan lämpenemiselle. Lisäksi nyt sitten selvisi moottorin lämpömittarin hassu toiminta. Sen asteikko on sellainen , että lämpöjen tulisi ilmeisesti olla asteikolla 70 ja 110 asteen välillä jos asteikko olisi lineaarinen. Obd:n mukaan asteikko käyttäytyy seuraavanlaisesti:
50 astetta = noin 60 astetta
70 astetta = 82 astetta
90 astetta = 92 astetta
Ylemmäs ei lämmöt maantieajossa nousseet, mutta 110 on varmaan noin 100 astetta mikä terveen lämmön yläraja. Flekti taitaa lähteä pyörimään siinä 95 oikean asteen kohdalla.
Tämä siis selittää myös sen miksi lämpömittari sahaa kojetaulun mittarin astekolla väliä 70-90 eli lämmöt nouse 90 asteeseen ja termari aukee -> lämmöt laskee sinne 85 ja termari kiinni ->uudestaan ylöspäin...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

meikä kirjoitti:Jos nousee yli 70 ok, jos jää matka-ajossa alle kannattaa vaihtaa. Tuntuu olevan aika hyvä nyrkkisääntö.
jtmuti kirjoitti:Obd:n mukaan asteikko käyttäytyy seuraavanlaisesti:
70 astetta = 82 astetta
MOT.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mulla on Tessussa vähän yllättävästi lämmöt pysyneet hyvin tasaisesti 90:n paikkeilla nyt kun on ollut kunnolla pakkasta (12-17 astetta). Mistä lie johtuu... Mutta ainakin lämmintä piisaa kabiinissa ja sehän on mukavaa. Helvetin lämmin auto tuo 156 :shock:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Vastaa Viestiin