156 lämmöt
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:17
- Car(s): 156 2.0 JTS -05
Nissan 350Z - Paikkakunta: Kerava
156 lämmöt
Hommasin juuri ensimmäisen Alffani ja nyt kiinnittänyt huomiota lämpöihin. Lämmöt nousee nopeasti noin 60 asteeseen ja pysyy siinä tasaisesti. Eli onko termari jumissa vai onko nämä Alffan normaalit lämmöt?
Auto siis 156 2.0 JTS -05.
Auto siis 156 2.0 JTS -05.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Normaalilämmöt pyörii siellä 80-90 asteen välillä.
Termarisi on luultavasti kaput.
Termarisi on luultavasti kaput.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hyvä perussääntö tuntuu olevan, että yli 70 rajan kun mittari kipuaa on termari ok, jos jää matkassa alle, niin vaihtoon.
Termari 55 euroa ja vaihtotyö päälle, ei pitäisi mennä pajalta kuin pajalta max tunti?!
Termari 55 euroa ja vaihtotyö päälle, ei pitäisi mennä pajalta kuin pajalta max tunti?!
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Vaihdoin muutamaviikko sitten termarin (motonet),
Syystä että auto ei mielestäni lämpene, ei se mielestäni vieläkään lämpene tarpeeksi nopeaa.
Matka mitä ajelen, on noin 12km lähes koko matka nopeus 100/80 pakkasta noin -10c.
Letku lämmittimessä 1h ennen lähtöä.
mitä mieltä, pitäisikö lämpöjen nousta 88c misä termari aukee?
Ei ehdi nousta kuin vähäyli 70c viivan.
Kun termarin vaihdoin, toimi hyvin/oikein(ilmanollassa).
Olisko pahvi kovasana?
Niin, en ole tarkastanut koneella lämpötilaa.
Syystä että auto ei mielestäni lämpene, ei se mielestäni vieläkään lämpene tarpeeksi nopeaa.
Matka mitä ajelen, on noin 12km lähes koko matka nopeus 100/80 pakkasta noin -10c.
Letku lämmittimessä 1h ennen lähtöä.
mitä mieltä, pitäisikö lämpöjen nousta 88c misä termari aukee?
Ei ehdi nousta kuin vähäyli 70c viivan.
Kun termarin vaihdoin, toimi hyvin/oikein(ilmanollassa).
Olisko pahvi kovasana?
Niin, en ole tarkastanut koneella lämpötilaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Onko kukaan tukkinut pahvilla keulaa kovilla pakkasilla? Aika hankalan mallinen maski peittämisen suhteen. Pahvi kai siihen kolmioon ja alaritilän peitoksi?
Toisaalta... menihän se viime talven pakkasetkin ilman. Mitä nyt öljynlauhdutin hajos. Siihen tosin ei saattanut olla pakasella osaa eikä arpaa.
Toisaalta... menihän se viime talven pakkasetkin ilman. Mitä nyt öljynlauhdutin hajos. Siihen tosin ei saattanut olla pakasella osaa eikä arpaa.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Lämpöä tulee kyllä, mielestäni toi moottorinlämpö vaan sais olla korkeampi, voihan olla et sisälämppäri jäähdyttää moottoria niin paljon, että kone pysyy kylmänä.Vaatii testailua.V6 kirjoitti:tuleeko autoon lämmintä sisään? se kai se on se tärkein, toi moottorin lämpöpömittari voi helposti heittää sen 5 astetta
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
En tiedä tarkkaa astetta, mut laskee vasta vähän yli 90c (termostaatti aukeaa). Luulisi moottorin lämpeävän sinneasti. Mutta ei, jää siihen viivan paremalle puolelle roikkuun. pitäälaittaa "vetmacin" kiinni ku jaksaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kaupungissa nurkka ajoa, lämpenee hitaahkosti, mutta sitten kiipeää välillä yli 90 ja sitten tulee alas siihen väliviivaan (eli noin 80) termari selvästi aukeaa, lämmön laskun huomaa ihan silmmissä mittarista. näin mulla mäkin vaihdoin termarin melkein saman tien kun ostin auton, mutta sitten selvisi, että taitaa olla hidas lämpiäminen ominaisuus.
156 saa pahvin hyvin puskurin ja jäähdyttimen väliin kun ottaa ne kolme ritilää pois jotka ovat siinä valojen välissä ja konepellin salvan ympärillä, 5-6 ruuvia, reunimmaiset ohjaimet klipsuilla kiinni NOSTA, ÄLÄ KÄÄNNÄ! äläkä auo kylmässä, varmana katkeaa, sitten pahvi jonka mitat noin 35 x 65 cm, Peittää melkein koko jäähdyttimen ja ennen kaikkea ei ole sika ruma
156 saa pahvin hyvin puskurin ja jäähdyttimen väliin kun ottaa ne kolme ritilää pois jotka ovat siinä valojen välissä ja konepellin salvan ympärillä, 5-6 ruuvia, reunimmaiset ohjaimet klipsuilla kiinni NOSTA, ÄLÄ KÄÄNNÄ! äläkä auo kylmässä, varmana katkeaa, sitten pahvi jonka mitat noin 35 x 65 cm, Peittää melkein koko jäähdyttimen ja ennen kaikkea ei ole sika ruma
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Tässä ketjussa taitaa olla kommentteja eri moottoriversioiden omistajilta mutta ainakaan minä en ole V6:een kaivannut pahvia syylarin eteen. Lämmintä on riittänyt vaikka lämmön nousunopeus ei ehkä ole markkinoiden nopeimpia... edellyttää kuitenkin sen että termari on kunnossa, siitäkin on kokemusta.Onko kukaan tukkinut pahvilla keulaa kovilla pakkasilla?
Mutta siis oikein toimiessaan V6 ei mielestäni pahvia kaipaa
Itsellä jts:n kanssa samoja ongelmia, nyt lämmöt keikkunut koko ajan sen 50 viivan ja siitä ylemmän viivan välillä. Kabiinikaan ei tunnu lämpeävän, mutta tuo johtuu ainakin osittain jollain lailla viallisesta puhaltimesta/aut. ilmastoinnista.
Niin, kannattaako motonetin termaria ostaa, vai mistä uusi tilalle näin ensihätään?
Niin, kannattaako motonetin termaria ostaa, vai mistä uusi tilalle näin ensihätään?
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mutta siis oikein toimiessaan V6 ei mielestäni pahvia kaipaa[/quote]
Joudun joka aamu ajamaan n.20 km "kahdeksaakymppiä" ja kovassa pakkasessa on moottorin läpeäminen hidasta. Kabiiniin kumminkin tulee lämmintä ihan Saabimaisesti, joten kaikki ilmeisesti ihan ok. Lämpömittari asettuu n. 2/3 matkan jälkeen hiukan väliviivan oikealle puolelle.
Käytän letkulämmitystä ennen starttia n. 2 tuntia.
Olkoon siis pahviton tämäkin talvi.
Joudun joka aamu ajamaan n.20 km "kahdeksaakymppiä" ja kovassa pakkasessa on moottorin läpeäminen hidasta. Kabiiniin kumminkin tulee lämmintä ihan Saabimaisesti, joten kaikki ilmeisesti ihan ok. Lämpömittari asettuu n. 2/3 matkan jälkeen hiukan väliviivan oikealle puolelle.
Käytän letkulämmitystä ennen starttia n. 2 tuntia.
Olkoon siis pahviton tämäkin talvi.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, perustelen vielä hieman lisääkin.. mun mielestä sillä tarkkuudella mitä alfan omasta lämpömittarista voi kohtuudella seurata niin moottorin lämmöt eivät minulla juurikaan poikkea oli vuoden aika ja ulkolämpötila mitä tahansa. Toki tuon lämpötilan saavuttamisessa on eroa ulkolämpötilan mukaan. Mun mielestä jäähdytintä on syytä tukkia vasta siinä vaiheessa kun normaalia käyntilämpötilaa ei saavuteta ja kaikki muu on kunnossa. Termari ja puhallin hoitaa kyllä hommansa kunnossa ollessaan.
Mulla on alumiininen pohja levy mikä istuu aikas tiiviisti paikalleen, saattaa jotain vaikuttaa sekin moottorin lämpöihin. Tarkoitan siis sitä että jos ei ole levyä ollenkaan tai se on särki niin voi olla vaikutusta lämpiämis nopeuteen??
Mulla on alumiininen pohja levy mikä istuu aikas tiiviisti paikalleen, saattaa jotain vaikuttaa sekin moottorin lämpöihin. Tarkoitan siis sitä että jos ei ole levyä ollenkaan tai se on särki niin voi olla vaikutusta lämpiämis nopeuteen??
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
juuri eilen vaimolle totesin että 156 on erinomainen talviauto. lämmin ja hyvä ajaa. Q2 tietysti lisää nautintoa, sen huomaa kun gtvhen vertaa. Arvioisin että def max asennossa puhallin herää huutamaan noin 3-4km jälkeen. normaalilämmöt saavutetaan tietysti paljon myöhemmin.
edit. niin piti sanoa että ei pitäisi olla pahville tarvetta jos kaikki on kunnossa. en sitten tiedä miten yli -30 tai -40 lukemilla
edit. niin piti sanoa että ei pitäisi olla pahville tarvetta jos kaikki on kunnossa. en sitten tiedä miten yli -30 tai -40 lukemilla
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 13 Tammi 2010, 07:14
- Car(s): Fiat Brava 1.6
Fiat Stilo 1.6
Fiat Barchetta 1.8
Alfa Romeo 156 2.4jtdm
Alfa Romeo 159 2.4jtdm
Bmw 530D
Vaihdoin eilen termostaatin kun lämmöt olivat mittarin mukaan hieman yli 50, nyt ne nousevat vain 50 ja 70 asteen puoliväliin, missä se vika mahtaa olla kun termarikin on uusi? :o autona 2.4 jtdm.. keulassa on pahvi peittämässä yli puolet jäähdyttimestä mutta ei silti vaan nouse. Vikakoodeja ei tarjoa
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- Pomigliano
- Viestit: 128
- Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
- Car(s): 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06 - Paikkakunta: Ruovesi
Ajattelin testata maskipeittoa aluksi sumareiden välisen alasäleikön peittämisellä. Lämmöt on ajossa sinä väliviivalla, onko se nyt sitten 70 vai 80 astetta. Sama tilanne kesät talvet. Hieman viisari seilaa riippuen ajovauhdista ja moottorin kuormituksesta. Nurkka ajossa moottorin normaali käyntilämpötilan saavuttaminen kestää pitkään, jonka takia alaritilän peittämistä haluan testata. Mikä mielestänne on diisselissä lämpötilan osalta yläraja minkä yli ei kannata lämpöjä päästää, siis tietty ennen punaista 130 viivaa... ?
Tuon 70/80 asteen viivan tienoilla kone tuntuu ainakin käyvän moitteetta ja kulutus on pieni.
Tuon 70/80 asteen viivan tienoilla kone tuntuu ainakin käyvän moitteetta ja kulutus on pieni.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Ihan rohkeasti vedät sen sumarien välin umpeen, mulla on jo toista talvea. Tälle talvelle tukin lisäksi sen keulakolmion kokonaan. Yllättävän pieni vaikutus noilla on, eikä vaaraa ylikuumenemisesta ole. Ja tämä siis jts:lle joka ei varsinaisesti kai edes tarvitsisi mitään extra peitteitä, mutta lämpeneepähän ehkä nopeammin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
Mulla ei lämmöt perusajossa nouse juuri ollenkaan yli mainitun väliviivan (70-80 astetta). Lämpöä kuitenkin tulee muutaman kilometrin ajon jälkeen mainiosti, kun alfa on ollu tolpassa 1-2 tuntia. Tietenkin kylmiltää kadulta lähtiessä kestää kauemmin ja tänään kotimatkalla lämmöt olivat noin 60/65 astetta parhaimmillaan. Joten pitääkös tässä alkaa pahvittaa keulaa, kun pakkasta muutamana yönä ollut noin parikymmentä astetta?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Itsellä on taas päinvastaista ongelmaa. Kyseessä 156 2.5 sw
Noin vuosi sitten vaihdatin termarin kun oli rikki mennyt. Hyvin meni pitkän aikaa, mutta nyt tekee ihme kikkailuja.
Taajama-ajossa kaikki pelittää ihan OK. Lämmöt nousee 90 paikkeille ja sitten jäähtyy siihen 70 viivaan (vai onko se kenties 80 viiva?) Mutta autas armias kun mennään 90km/h tienoille ja yli nopeuksissa niin eipä enää jäähdytä...
Mittari kipuaa 90 asteen ja seuraavan viivan väliin (oletettavasti siis 100 asteeseen) eikä tipu ennen kun vauhti tippuu 60km/h paikkeille.
Pahimmillaan käväisi kerran jo siinä 110 asteen viivan ylikin.
Nestettä on riittävästi.
Kaiken järjen mukaan 100km/h 25 asteen pakkasilla ei pitäis ainakaan nostaa koneen lämpöjä taajama-ajosta.
Noin vuosi sitten vaihdatin termarin kun oli rikki mennyt. Hyvin meni pitkän aikaa, mutta nyt tekee ihme kikkailuja.
Taajama-ajossa kaikki pelittää ihan OK. Lämmöt nousee 90 paikkeille ja sitten jäähtyy siihen 70 viivaan (vai onko se kenties 80 viiva?) Mutta autas armias kun mennään 90km/h tienoille ja yli nopeuksissa niin eipä enää jäähdytä...
Mittari kipuaa 90 asteen ja seuraavan viivan väliin (oletettavasti siis 100 asteeseen) eikä tipu ennen kun vauhti tippuu 60km/h paikkeille.
Pahimmillaan käväisi kerran jo siinä 110 asteen viivan ylikin.
Nestettä on riittävästi.
Kaiken järjen mukaan 100km/h 25 asteen pakkasilla ei pitäis ainakaan nostaa koneen lämpöjä taajama-ajosta.
Kilsoja on 103tkm. Jakopään remppa siihen on tehty ennen minun omistusta (n. 2,5v sitten). En kyllä muista oliko pumpun vaihdosta mainintaa huoltokirjassa.
Hihnan vaihtoa ei viitsisi aikaistaa kun on muutenkin niin usein ja maanantaina menossa jo muutenkin 1500€ maksaviin remppoihin/huoltoihin.
Täytyy testailla uutta termaria.
Toisaalta auto on todennäköisesti vaihtumassa MiTo QV malliin lähiaikoina mikäli koeajo miellyttää ja väliraha on sopiva!
Hihnan vaihtoa ei viitsisi aikaistaa kun on muutenkin niin usein ja maanantaina menossa jo muutenkin 1500€ maksaviin remppoihin/huoltoihin.
Täytyy testailla uutta termaria.
Toisaalta auto on todennäköisesti vaihtumassa MiTo QV malliin lähiaikoina mikäli koeajo miellyttää ja väliraha on sopiva!
Jos et haluu ostaa turhaan? uutta termaria, niin multa saat ilmaiseksi vanhan termarin jossa ei takuulla nouse lämmöt missään vaiheessa yli 70-asteenTuomio kirjoitti:Kilsoja on 103tkm. Jakopään remppa siihen on tehty ennen minun omistusta (n. 2,5v sitten). En kyllä muista oliko pumpun vaihdosta mainintaa huoltokirjassa.
Hihnan vaihtoa ei viitsisi aikaistaa kun on muutenkin niin usein ja maanantaina menossa jo muutenkin 1500€ maksaviin remppoihin/huoltoihin.
Täytyy testailla uutta termaria.
Toisaalta auto on todennäköisesti vaihtumassa MiTo QV malliin lähiaikoina mikäli koeajo miellyttää ja väliraha on sopiva!
Ja jos vika ei ole termarissa, niin sulla on edessä 2-2,5 k€ remontit (kytkin???, jakopää), siinä vois autonvaihto tosiaan olla yks vaihtoehto ?
Totta, itsekin aion ajaa v6-bussolla niin kauan kuin bensaa myydään Mutta jos aikoo muutenkin vaihtaa, niin remonttiin laitettuja rahoja ei yleensä saa takaisin kokonaan parempana hyvityksenä vanhasta.Bones kirjoitti:eikai parin tonnin takia vielä kannata autoa vaihtaa, veikkaan että MiTo:n arvonalenema vuodessa on reippaasti enemmän
Hieman OT mutta autokuume on senlainen ettei taida helpottaa kun auton hankinnalla
MiTossa nyt eniten houkuttaa tietenkin uuden auton viehätys sekä ajatus pienestä pippurisesta menopelistä joka on käyttökustannuksiltaan omilla kilsoilla 250-300€ kuukaudessa halvempi. Varsinkin kun laskee pidemmällä aikavälillä syntyviä mahdollisia korjauksia yms. ylläreitä (2,5v takuuta jäljellä esittely MiTossa). Ja tietty omaan silmään on erittäin komean näköinen + saa taas aikaan entistä enemmän kateutta naapureissa ja katseita kaupungilla
Ajatus olisi pitää MiTo kakkosautona hamaan loppuun kun joskus tulee oikeaa tarvetta isommalle autolle.
Mutta taidan kokeilla termarilla ongelman korjausta ja toivon ettei herra autokauppias koeajolenkillään ajele kuin taajamassa
MiTossa nyt eniten houkuttaa tietenkin uuden auton viehätys sekä ajatus pienestä pippurisesta menopelistä joka on käyttökustannuksiltaan omilla kilsoilla 250-300€ kuukaudessa halvempi. Varsinkin kun laskee pidemmällä aikavälillä syntyviä mahdollisia korjauksia yms. ylläreitä (2,5v takuuta jäljellä esittely MiTossa). Ja tietty omaan silmään on erittäin komean näköinen + saa taas aikaan entistä enemmän kateutta naapureissa ja katseita kaupungilla
Ajatus olisi pitää MiTo kakkosautona hamaan loppuun kun joskus tulee oikeaa tarvetta isommalle autolle.
Mutta taidan kokeilla termarilla ongelman korjausta ja toivon ettei herra autokauppias koeajolenkillään ajele kuin taajamassa