boksereita käyttävät alfistit, kysymyksiä päästöistä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

boksereita käyttävät alfistit, kysymyksiä päästöistä

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Kävi sitten jälleen niin, että boksereideni uumenistaan suoltama savu on liiankin kitkerätä.. Ei siis asiaa konttorille ennen pakoventtiilipäivitystä..
Ja sama siis kaikissa (!) boksereissani, käyttiksen (alfasud sprint) eka pytyn pakovena vuotaa, varaosiksi hommatun 33.sen 1.7 bokserissa sama homma.
Myös viimekesäinen kolmekolme röpötti ja yski, syypäänä jälleen ekapytyn pakovena.
Onko tämä joku ominaisuus, vai onko mulla vaan helvetin paska mäihä?
Tuosta sudista on kannet käytetty irti sadan tonnin kohdalla, jolloin tehtiin, yllätys yllätys, venttiiliremontti! Nyt on taulussa 196tkm, ja kansiremonttia pukkaa..
Ja onpa noita ventiilivikaisia / päästöistä läpi menemättömiä bokserialffoja suhteellisen usein tuolla nettiautossakin.
Eli mites muilla?
Käryääkö boksereiden uumenista myrkkykaasuja röpötyksen säestyksellä katsastusmiehen kiusaksi, vai olenko yksin näiden kaasuvaivojeni kanssa?
Nooh, onneksi on tallilla varaosa autona alfa romeo sprint. Se sai kantensa luovuttaa ja kannet ovatkin jo koneistamolla...
Siinä mottia purkaessa rupesi kansien sopivuus mietityttämään.
Tuossa alffassa (vm -87) kaasarit on weberit, sudissa ne on dellortot. Autossa oli myös joku ihme pakokaasujen takaisinkierrätys viritys. Eihän nuo asiat itse kanteen vaikuta, mutta mielessä kävi, että onko tuohon 8v 1.5 bokseriin tullut jossain välissä päivityksiä, jotka tuon kansien päikseenvaihtamisen estäisi?

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

box

Viesti Kirjoittaja SP »

Ei noissa kansissa ole mitään kummempia eroja, mulla ei ole ollut tuollaisia venttiilimurheita koskaan :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Mäihä siis kohdillaan :lol: .. Mistäs tuohon saisi kannen-, pakosarjan- ja imusarjan tiivisteet yms. nippelit, jota tuohon kannenvaihtoon tarvitsisi?

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Itselleni vastaten: ainakin tuolla näyttäisi olevan kannentiiviste:
http://www.atarvike.com/tuote/14726/94/ ... sitiiviste
Tuo tiipparin merkki vain epäilyttää :? Ei ainakaan tuolla fiatforumilla kovin mairittelevia lausuntoja tuosta pahvista ole..
Sattuisiko joku tosiaan tietämään mistä saisi jonkun hieman laadukkaamman pahvin tuonne kannen ja lohkon väliin?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bokserit


:mrgreen:

vähän off topic mutta....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Soijapyöryköitä en suosittele polttoaineena, palaa putkessa aika pahasti.
Lohkot sen kyllä kestää mutta bokserit alkaa pykimään pahasti pako-aukon kohdalta...

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Noniin!! :evil:
Ton kun ois tiänny, et soija & alfan bokserit aiheuttaa röpötystä...
Soijasta kun tykkään kokkailla, perskeles... Mites chili? Sitäkin menee eri muodoissaan vähän joka paikkaan.. :roll:
Eli siis "soijaproof" bokserit tilaukseen, josko alkais pakopuoli pitämään ja putken pauke hellittämään. Löytyykö alfan mallistosta? :mrgreen:
Joop. Ja asiaan; näköjään Heikaltakin tuota tiipparisarjaa saa, täytyypi maanantaina soitella sinnepäin..

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

-
Viimeksi muokannut Leon, 19 Joulu 2010, 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

XJ-JJJ
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Sanoisin, että on erittäin harvinaista tuollainen ventiillien palaminen. Meillä on kokemusta paristakymmenestä eri autosta kaikkina mallivariaatioina, mutta lähes kaikki ovat olleet ruiskukoneisia. Kaasareitakin aikoinaan oli, mutta niitä ei ajettu niin vanhaksi, että olisi koneongelmia tullut. Kaikkea muita ongelmia kyllä :lol: Yhdestäkkän autosta eivät ole venttiilit palaneet, vaikka kilometrejä on kelattu satoja tuhansia autolla kuin autolla.

Ruiskukoneisten päästöongelmat johtuvat yleensä lambdasta, joita 33:sten kanssa menee joskus paljonkin, tietty lambdan laadusta riippuen. Toinen tunnettu ongelma on katin sijainti pitkällä putkessa, jolloin vaatii kunnon lämmityksen ennen mittausta.

Mutta asiaan: olisiko tässä venttiilien palamisessa kyse laihasta seoksesta?
Sattumaa toki, jos kaikissa etummaisissa sylintereissä, mutta voisi johtua kaasareiden rakenteesta, ettei seos muodostu kuten pitäisi ja siksi polttaa venttilit?

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

XJ-JJJ kirjoitti:Sanoisin, että on erittäin harvinaista tuollainen ventiillien palaminen. Meillä on kokemusta paristakymmenestä eri autosta kaikkina mallivariaatioina, mutta lähes kaikki ovat olleet ruiskukoneisia. Kaasareitakin aikoinaan oli, mutta niitä ei ajettu niin vanhaksi, että olisi koneongelmia tullut. Kaikkea muita ongelmia kyllä :lol: Yhdestäkkän autosta eivät ole venttiilit palaneet, vaikka kilometrejä on kelattu satoja tuhansia autolla kuin autolla.

Ruiskukoneisten päästöongelmat johtuvat yleensä lambdasta, joita 33:sten kanssa menee joskus paljonkin, tietty lambdan laadusta riippuen. Toinen tunnettu ongelma on katin sijainti pitkällä putkessa, jolloin vaatii kunnon lämmityksen ennen mittausta.

Mutta asiaan: olisiko tässä venttiilien palamisessa kyse laihasta seoksesta?
Sattumaa toki, jos kaikissa etummaisissa sylintereissä, mutta voisi johtua kaasareiden rakenteesta, ettei seos muodostu kuten pitäisi ja siksi polttaa venttilit?
No tulihan sieltä asiaakin :lol:
Juurikin tämän suuntaisesti olen itsekkin pähkäillyt. Pakoventtiileitä, tai ylipäätään venttiilivikoja ei ole ollut missään laitteessa mulla koskaan, ja kaikenmaailman kiikuilla ja pommeilla on vedelty päin persettä säädöillä raskaalla kaasujalalla. Ja nyt on tämä moottorityyppi, jossa jokainen omistamani kärsii tuosta pakovenavauriosta. Tiedän nuo lambdamurheet, niitä on tuossa yhdessä kolmekolmosessa (tai sitten ilmamäärämittari), mutta sekin röpöttää ja paukuttaa putkessa varsinkin kylmänä senverran, että homma on mielestäni aika selvä. Kilometrejä siinä on muistaakseni 250tkm eli ei mahottomasti.
Ja tuo sudi; sata tonnia ja kannet auki. Diagnoosi varma puristuspaineiden mittauksen myötä: ne oli 7,5 7 6,5 ja 3. ajettu nyt se 196tkm ja toinen remppa edessä.. On muuten aika tikissä, esim. öljyä ei kymppitonnin välillä juurikaan häviä. Sitten se kolmas, sillä oli rullattu joku 300tkm ja pakovena pas2.
Yksi rassi oli, josta antautui kaksi pakovenaa 300km matkalla takas kotiin. Se oli MG metro, eikä ollu oma :mrgreen:
Seokset ainakin sudissa ovat käynnin, tulppien ja päästömittarin mukaan kohdillaan. Tiedä sitten, meneekö laihalle esim. kierroksilla. Uskoakseni ei ainakaan fataalisti, enkä tuota nyt kokoaikaa punarajalle vedä... Käyttöpirssi nääs :wink:
Enivei, varaosakaupoille tästä olenkin lähdössä ja eiköhän tuo taas kohta kehrää niinkuin pitääkin.
Ilmiönä vain mielestäni julkisen pohtimisen arvoinen tämä hommeli.
Mielenkiinnolla odotan, minkänäköinen palotila / venat sieltä röpöttävästä kannesta löytyypi...

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Varaosaksi järjestyi koko motti. On kuulemma tehdas uusi ja on täydellinen ilman kaasareita. Luultavasti tekniikka vaihtuu jo ennen uuttavuotta, saas nähdä jatkuuko paska mäihäni, vai joko nyt olisi tullut vastaan bokseri, jossa venat pitää :mrgreen:
Jo koneistetut kannet jääköön varalle....

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Päästöt ja bokseri

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Muista tarkistaa ettei jää imuvuotoja, huomaa myös kaasareiden tyhjäkäyntisuuttimet. Jos on kakkaa suuttimessa, menee laihalla 4k kierrokseen asti kunnes pääsuuttimet antaa soosia. Seosruuvista drla perussäätö 2 1/2 kierrosta auki katsastukseen, 1/2 kierrosta lisää auki kun pääsee kulman taakse leima paperissa :-)

Ruiskun päästöt menee imuvuodoista kanssa åt helvet. Tarkista kaikki alipaineletkut vuotojen varalta. Katille voi antaa lämpöä laittamalla lasikuitunauhaa putken ympärille katista eteenpäin, ei kuitenkaan koko sarjaa koska voi sitten tulla sulamisongelmia.

En ole itse törmännyt palaneisiin venttileihin boxerissa, vaikka niillä tuli jonkin verran ajeltua. Vieläkin on yksi 33 tallessa jos vaikka jonain päivänä pääsisi...

33 S1 ja S2 osia on joutenkin.


2c TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Re: Päästöt ja bokseri

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

TimoJ kirjoitti:Moikka

Muista tarkistaa ettei jää imuvuotoja, huomaa myös kaasareiden tyhjäkäyntisuuttimet. Jos on kakkaa suuttimessa, menee laihalla 4k kierrokseen asti kunnes pääsuuttimet antaa soosia. Seosruuvista drla perussäätö 2 1/2 kierrosta auki katsastukseen, 1/2 kierrosta lisää auki kun pääsee kulman taakse leima paperissa :-)

Ruiskun päästöt menee imuvuodoista kanssa åt helvet. Tarkista kaikki alipaineletkut vuotojen varalta. Katille voi antaa lämpöä laittamalla lasikuitunauhaa putken ympärille katista eteenpäin, ei kuitenkaan koko sarjaa koska voi sitten tulla sulamisongelmia.
2c TimoJ
Homma alkaa näemmä valjeta..
Kiitos ja kumarrus vastanneille, jatkakaamme aiheesta rojektipuolella! 8)

Vastaa Viestiin