Selvästi lauantai-ilta155156 kirjoitti:Eikös essiivimuoto sanasta VAG ole vagina?
Volkswagen haluaisi ostaa Alfa Romeon...
Valvoja: Moderators
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Pahaa pelkään, että tuohon mennään. Sergio haluaisi ostaa suuremman osuuden Chrysleristä ja rahaa puuttuu. Alfa tuottaa lisäksi tappiota, ainakin tällä hoidolla. Ferrarista kai vain vähemmistöosuuden myynti suunnitteilla.
http://www.autoblog.it/post/30316/fiat- ... dalla-casa
Olkoon huhut mitä tahansa, mutta se, ettei Alfan 100n vuoden kunniaksi ole tämän enempää säpinää, puhuu puolestaan.
http://www.autoblog.it/post/30316/fiat- ... dalla-casa
Olkoon huhut mitä tahansa, mutta se, ettei Alfan 100n vuoden kunniaksi ole tämän enempää säpinää, puhuu puolestaan.
Fiatin likviditeetti on tällä hetkellä 13mrd €. Lisäksi velkataakka kutistuu entisestään kun Fiat jaetaan nyt kahtia (Fiat industrialiin tulee iveco, cnh), ja Fiat autoon jää vähemmistö veloista. Chrysler-osuutta Fiat voi kasvattaa vielä 15%-yksikköä ilman pennin pyörylää. Vasta sen jälkeen tarvitaan rahaa, mutta miksi Fiatilla olisi kiire kasvattaa tuota osuutta? Marchionne on chryslerin TJ, ja käytännössä tärkein omistaja on fiat, muut osakkaat ovat ammattiliitot ja liittovaltio.
Alfa on tulossa usassa myyntiin, ja tästä on selkeät suunnitelmat olemassa. Vastahan saimme kuulla että Fiatissa pohditaan isoa suvia grand cherokeen pohjalle?
Alfa on tulossa usassa myyntiin, ja tästä on selkeät suunnitelmat olemassa. Vastahan saimme kuulla että Fiatissa pohditaan isoa suvia grand cherokeen pohjalle?
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Ainakin tämän mukaan iso M on haalimassa rahaa kassaan:
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... 59929/1193
Aikataulua iso M ei ole antanut, voihan hyvin olla, että kassavaranto riittää osuuden kasvattamiseen mutta sen lisäksi rahaa palanee kohtalaisesti varsinaiseen fuusioon, portfolioon + ilmeisesti jo ulkona olevia lainoja pitäisi kotiuttaa
USB:n kaverin mielestä Alfa Romeo ei ole kaupan. Morgan Stanleyn
tyypin mukaan kaikki on kaupan kunhan hinta on oikea....
-Tazio
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... 59929/1193
Aikataulua iso M ei ole antanut, voihan hyvin olla, että kassavaranto riittää osuuden kasvattamiseen mutta sen lisäksi rahaa palanee kohtalaisesti varsinaiseen fuusioon, portfolioon + ilmeisesti jo ulkona olevia lainoja pitäisi kotiuttaa
USB:n kaverin mielestä Alfa Romeo ei ole kaupan. Morgan Stanleyn
tyypin mukaan kaikki on kaupan kunhan hinta on oikea....
-Tazio
Ja 159 oli virhe.
No mun mielestäni se on toistaiseksi laadullisesti paras Alfa etuvetoisena ja bensakoneisena tietty.
Ei ole varmaan myynyt niin, kuin olisi haluttu tehtaalla.
Kova rako on italialaisella Alfalla tunkea esimerkiksi Saksan markkinoille, olkoon auto kuinka hyvä vaan.
No mun mielestäni se on toistaiseksi laadullisesti paras Alfa etuvetoisena ja bensakoneisena tietty.
Ei ole varmaan myynyt niin, kuin olisi haluttu tehtaalla.
Kova rako on italialaisella Alfalla tunkea esimerkiksi Saksan markkinoille, olkoon auto kuinka hyvä vaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Kauppalehti : Huhut voimistuvat: Alfa Romeo vaihtaa omistajaa
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101251375
Mitähän tästä pitäis olla mieltä...
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101251375
Mitähän tästä pitäis olla mieltä...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Fiatia on arvosteltu Alfan imagon tärvelemisestä.
Ilman Fiatia Alfa olisi kadonnut todenäköisesti maalmankartalta, eikä minun mielestä Alfa ole mennyt taakse päin Fiatin alaisuudessa, päin vastoin, laatu on parantunnut koko ajan. Jos Fiat tärveli Alfan imagon, mitä tekee VW? En nyt vain näe miten tämä voisi viedä Alfaa eteenpäin
Ilman Fiatia Alfa olisi kadonnut todenäköisesti maalmankartalta, eikä minun mielestä Alfa ole mennyt taakse päin Fiatin alaisuudessa, päin vastoin, laatu on parantunnut koko ajan. Jos Fiat tärveli Alfan imagon, mitä tekee VW? En nyt vain näe miten tämä voisi viedä Alfaa eteenpäin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Onhan se kuitenkin totta, että Fiat-kaudella Alfan persoonallisuus on vähentynyt ja tekninen omaperäisyys vaihtunut konserniosiin. Vrt. 75 =>155.DaViega kirjoitti:Fiatia on arvosteltu Alfan imagon tärvelemisestä.
Ilman Fiatia Alfa olisi kadonnut todenäköisesti maalmankartalta, eikä minun mielestä Alfa ole mennyt taakse päin Fiatin alaisuudessa, päin vastoin, laatu on parantunnut koko ajan. Jos Fiat tärveli Alfan imagon, mitä tekee VW? En nyt vain näe miten tämä voisi viedä Alfaa eteenpäin
Aikoinaan Fiatin vaihtoehtona oli Ford. Milanossa toivotiin Fordia, koska pelättiin Fiatin kupeessa Alfan muuttuvan tarratuning-versioksi, kuten jo tuolloin oli käynyt Abarthille ja hyvää vauhtia oli käymässä Lancialle. Ja kyllähän se 155 tietysti aika läheistä sukua Tempralle onkin.
Toisaalta, kuten joku jo totesi, Ford-Alfan myöhempänä kohtalona olisi voinut olla merkin myynti Kiinaan tai Intiaan. Tai sitten Volkkarille. Toisaalta olisiko sekään niin kauheaa. Onko Jaguar menossa alamäkeä intialaisomistuksessa. Entä Volvo kiinalaisessa...? Luulenpa, että Saab on edelleen vanhoista merkeistä heikoimmilla, vaikka omistajana eurooppalainen lentokonetehtaan nimeä kantava urheiluautopaja onkin ehkä jossain mielessä imagoltaan sopivampi kuin aasialaiset Tata tai Geely.
Onko Fiat panostanut Alfaan tarpeeksi? Onko se ottanut merkistä irti sen, mikä olisi ollut otettavissa? Sikäli kyllä, että se ottanut siitä irti kaiken: tuotekehityksen, valmistuslinjan, autourheilun... Onko Alfa enää muuta kuin merkki? Missä sijaitsee Oy Alfa Romeo Ab:n tehtaat? Jossain Fiatin markkinointiosaston graafikon tietokoneen kovalevyllä vaakunan muotoisen ikonin takana.
Alfa on vaihtanut omistajaa ensimmäisen kerran jo pari vuotta toiminnan käynnistymisen jälkeen. Paras omistaja sille oli Italian valtio, koska silloin suunnittelijat saivat suunnitella haluamiaan autoja eikä sellaiset pikkuseikat, kuten kulurakenne, kannattavuus ja vakavaraisuus tuottaneet ongelmia. Tuotannossa saattoi olla kaksi lähes saman kokoista mallisarjaa, joista toinen oli etuvetoinen ja toinen takavetoinen. Aivan pokkana valmistettiin 1,5 - 1,6 - 1,7 ja 1,8 -litraisia koneita lukuisine erilaisine polttoaineen syöttö- ja venttiiliversioineen vieläpä niin, että joka toinen oli bokseri ja joka toinen rivari. Mikäs siinä, jos valmistusmäärät olisivat olleet a´500 000 / anno, mutta kun ne olivat yhteensä 150 000!
Aivan yhtä tosissaan valmistettiin samaan automalliin 1,8-Turboa, 2,0 TS:a ja 2,5 V6:tta, joiden tehot mahtuivat 10 hv:n haarukkaan. Toki se on ystävällistä huomioida, että yksi haluaa 150-heppasen auton turbolla, yksi kaksilitraisena nelosvaparina ja yksi V-kutosena. Ai niin, heille, jotka halusivat yhdistää nämä kaikki: tuli myöhemmin tarjolle 2-litrainen V6-turbo. Vahinko, ettei se ehtinyt enää 75:n keulille.
Kun malliston muodostivat 33, 75 ja 164 (siis viimeiset pre Fiat -mallit), Alfalla taisi olla maailman ennätys erilaisten moottori-, vaihteisto- ja voimansiirtopakettien diversiteetissä (ainakin suhteutettuna malliston laajuuteen ja ilman muuta suhteessa autojen valmistusmääriin).
Kaikki tämä oli tietysti alfistille herkkua. Persoonallisia autoja, joissa tekniikka oli räätälöity ilman pahoja kompromisseja juuri siihen koriin sopivaksi. Tällä konseptilla ei vain enää 90-luvulle tultaessa pärjännyt, kun Italiaankin tuli porvarihallitus ja alettiin kyseenalaistaa valtion roolia tappiollisen yritystoiminnan rahoittajana. Tietysti, jos autojen valmistustekninen laatu olisi ollut sitä tasoa, että niitä olisi myyty Bemarin hinnalla, Bemarin myyntimääriä, niin tilanne olisi ehkä ollut toinen.
Tästä nykypäivään ja tulevaisuuteen. Konserniajattelu on autonvalmistuksen nykypäivää. Olisiko sitten osana VW-konsernia olla huonompi vaihtoehto kuin osana Fiat-ryhmää?
"Jos Fiat tärveli Alfan imagon, mitä tekee VW? En nyt vain näe miten tämä voisi viedä Alfaa eteenpäin."
- Tärvelikö VW Audin imagon? Eikö Audi ole noussut oudosta marginaalista premium-luokkaan juuri VW:n suunnitelmallisen työn tuloksena?
- Onko VW tuhonnut Skodan ja Seatin vai antanut niille uuden elämän?
Tokihan Skoda on menettänyt persoonallisuuttaan, mutta sitä vanhaa persoonaa tuskin monikaan enää on jäänyt kaipaamaan.
Seatilla ei oikeastaan omaa persoonaa koskaan ollutkaan; ellei imago vanhentuneiden automallien huonolaatuisena lisenssivalmistajana ole sellainen.
Lamborghini on ehkä vähän tylsästi nelivetoistunut Volkkarin komennossa, mutta ei siitä mitään tarratuningia ole tullut ja ihan se Italiassa kasataan edelleen. Kasattaisiinko missään ilman saksalaista isäntää? Bugattia ei ainakaan kasattaisi missään ilman Volkkaria. Eihän tällä nyky-Bugattilla ole tietenkään mitään tekemistä alkuperäisen kanssa. Sama kuin minä alkaisin tehdä autotallissani Hispano-Suizaa, mutta Volkkari teettää Bugatti-merkillä myytävät autonsa kuitenkin Ranskassa alkuperäisillä seuduilla. Eli kyllä sielläkin jotain historian tajua on.
Jos Volkkari noin kovasti tahtoo Alfan itselleen merkin voimakkaan imagon vuoksi, niin en epäile ollenkaan, etteivätkö he panostaisi merkkiin sen luonnetta kunnioittaen. Saksassa nähdään, että Fiat ei hyödynnä Alfan potentiaalia täysimääräisesti. Jos VW-group haluaisi nostaa sen lentoon, miksi sitä pitäisi vastustaa?
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Volkkarillahan olis kaikki mahdollisuudet tehdä hyvää Alfalle, mutta takeet siitä että näin tapahtuisi ovat vähissä. Lamborghinin tapauksessa tilanne on paras mahdollinen. Ei kukaan ajattele ajavansa konsernin tuotteella vaan italialaisella urheiluautolla. Business casena järjettömän onnistunut paketti. Valmistusmäärät katossa ja tuotteet loistavia. Alfan tapaus on täysin erilainen kuitenkin. Valmistusmäärät kuitenkin halutaan aivan eri kokoiseksi kuin Lambolla. VAGin koneet Alfaan päätyisisivät. Se on aivan varma. Mutta...olisko se nyt niin paha asia jos antaisivat Alfan hieman tviikata niitä? Tuskinpa. Volkkarin 3.6-litranen vapari ei olis pahempi ratkaisu Alfallekaan Perus-TSI-pannuistakin voisi saada jotain aikaan. Tuskinpa ne sen paskempia on kuin Fiatin romppeet. Merkin identiteetti pitäis saada pysymään italialaisena, muuten homma kyllä kusee. Ja VAGina vois jopa onnistua tuossa... Seat ja Skoda ovat huonoja esimerkkejä, kun ei oo mitään historiaa ja yhtään klassikkoa en pysty nimeämään kummaltakaan merkiltä. Alfalla tilanne on toinen...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
jos Volkkarilla olisi merkkeinä vain Skoda ja Volkswagen niin myisin samantien Alfan, mutta kun tallissa on Audi,Porsche etc, nii aika pienet saumat Alfalla on tuossa joukossa.....onhan se Lambokin nykyään aika sakemanni Audin koneilla...jos pitäisi Italialainen urheiluauto ostaa niin tuskin tuohon suuntaan katselisin. Toki se myynti varmaan nykytilannetta parantaisi mutta konsernin rakenne (merkit) asettaisi sen tiettyyn kategoriaan eli asettaisi tietyn limitin jonka yli sen mallit eivät menisi....ei hyvä idea pitkällä juoksulla....
Eiks toi oo aika sama tilanne kun 159 GM lohkojen kanssa..V6 kirjoitti:http://www.lamborghini-tech.com/wiki/Lamborghini_V10
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Mutta mitä eroa on seat leonilla ja vw golfilla tai skoda octavialla teknisesti? Ei yhtään mitään, kohta tuon rivin jatkeena voisi olla Giulietta, samalla 1.4 tsi:llä, samalla vaihteistolla jopa samoilla avaimilla... Miten sitten noista kolmesta pystyy erottamaan sen 'urheilullisemman' vaihtoehdon? Leon on sitä, mutta millä perusteilla? se on kuitenkin kuorensa alta samaa tavaraa kuin 2 muuta. Josta autosta tulee urheuilullinen vain pelkällä erillaisella ulkokuorella, niin sehän on silloin sitä oikein hyvää kunnon mielikuva mainontaa, joku voisi jopa sanoa potaskaksi...Jönsson kirjoitti: "Jos Fiat tärveli Alfan imagon, mitä tekee VW? En nyt vain näe miten tämä voisi viedä Alfaa eteenpäin."
- Tärvelikö VW Audin imagon? Eikö Audi ole noussut oudosta marginaalista premium-luokkaan juuri VW:n suunnitelmallisen työn tuloksena?
- Onko VW tuhonnut Skodan ja Seatin vai antanut niille uuden elämän?
Miten Alfa tuohon sitten toisi mitään uutta? ainoa syy miksi Vag haluaa Alfan on sama kuin Suzukilla; vuotuinen myynti, ainoa tavoite volkkarilla on päästä maailman suurimmaksi autovalmistajaksi antamalla samaa tavaraa eri tuubissa - Kyllä siinä kuolee persoonallisimmankin automerkin erillaisuus
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
nyt oli kyse Lambon Italialaisuudesta, onneksi noi GM koneet on jo kuopattu , tilalle tosin voi tulla Chryslerin kone.. jonka tosin pitäisi kai olla jonkin verran parempi.Mouho kirjoitti:Eiks toi oo aika sama tilanne kun 159 GM lohkojen kanssa..V6 kirjoitti:http://www.lamborghini-tech.com/wiki/Lamborghini_V10
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Kato perkele...näinhän se on. Ei se kyllä tee sen enempää Lambosta saksalaista kuin PaganistakaanV6 kirjoitti:http://www.lamborghini-tech.com/wiki/Lamborghini_V10
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Jönssonin kirjoitus on tosiaan täyttä asiaa.Jönsson kirjoitti:...Jos Volkkari noin kovasti tahtoo Alfan itselleen merkin voimakkaan imagon vuoksi, niin en epäile ollenkaan, etteivätkö he panostaisi merkkiin sen luonnetta kunnioittaen. Saksassa nähdään, että Fiat ei hyödynnä Alfan potentiaalia täysimääräisesti. Jos VW-group haluaisi nostaa sen lentoon, miksi sitä pitäisi vastustaa?
Alfan lähihistoriaa vaivaa paria poikkeusta lukuunottamatta vakava linjattomuus. Taannoinen valikoiman kirjavuus muistuttaa paljon esimerkiksi Maseratin tilannetta 80 luvulla. Uusia malleja tuli alle tuhannen tuotantomäärien välein.
Alfa vaatii intohimoa. Jos auto suunnitellaan tunteella, vaikka vakiopalikoista, niin tulos voi olla erinomainen. Katsokaa vaikka 156:sta. Helkutti! Sehän on Fiat Marea!!!!! Ja niin upea auto kuin käyttöauto olla voi! De Silva loi upean perinteitä kunnioittavan mallin tyylin ja auto vikoineen kävi kaupaksi ihan kohtalaisesti.
Jos tunteista puhutaan, niin olen täysin kyllästynyt Fiatin töppäilyyn. Tehtaalla ei ole minkäänlaista linjaa Alfalle ja kaikki mallisuunnitelmat ovat tyhjää höpinää. Joka ainoa malli edellisen kymmenen vuoden aikana on viivästynyt vähintään neljä vuotta. Jos nyt luvataan Giulia 2012, niin ei vakuuta. Ei tosiaan.
Missä on uudet koneet?
Missä 159 Facelift?
Missä 166 seuraaja?
Missä luuraa maasturi?
Lupauksia riittää, ei tekoja. Mitään ei tapahdu per....
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Skoda pystyisi parempaankin tsekkien käsissä - onhan se jo nähtykin! Emoyhtiölle tämä ei vain sovi, vaan yrittävät väkisin pitää Skodan klonkswagenia alempana. Tsekeillä on osaaminen, innostus ja ylpeys autonvalmistuksessa. Aiemmin sitä piti hanskassa rautaesiripun itäinen puoli, nyttemmin entinen läntinen puoli:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
Jos tsekkiläisille annettaisiin vapaammat kädet, ties mihin pystyisivät Skodansa kanssa.
Niin heikkoa kun Alfan pitäminen onkin Fiatilla ollut, en näkisi VAG:in antavan ratkaisevasti parempaa vaihtoehtoa. Ehkä Alfat kasattaisiin Italiassa, ehkä ei, mutta osat haisisivat hapankaalilta.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
Jos tsekkiläisille annettaisiin vapaammat kädet, ties mihin pystyisivät Skodansa kanssa.
Niin heikkoa kun Alfan pitäminen onkin Fiatilla ollut, en näkisi VAG:in antavan ratkaisevasti parempaa vaihtoehtoa. Ehkä Alfat kasattaisiin Italiassa, ehkä ei, mutta osat haisisivat hapankaalilta.
Lamborghinin neliveto oli tuotannossa 10-vuotta ennen Audin mukaantuloa.Jönsson kirjoitti: Lamborghini on ehkä vähän tylsästi nelivetoistunut Volkkarin komennossa, mutta ei siitä mitään tarratuningia ole tullut ja ihan se Italiassa kasataan edelleen. Kasattaisiinko missään ilman saksalaista isäntää?
(Saatte muuten nähdä että Ferrarinkin on pakko siirtyä lähitulevaisuudessa nelivetoon, koska nykyinen 599 on aivan liian tehokas takavetoiseksi autoksi ja ainoastaan elektroniikka mahdollistaa sen että nykyiset suoritusarvot on mahdollisia, eikä se etumoottorisuus ainakaan auta asiaa... Vielä kun uusi Lamborghinin V12 lupaa suoritusarvoa 0-100km/h 2.9s missä elektronisesti äärimmilleen viety 599 GTO pääsee 3,35s innolla odottamaan Lamborghini "race" versiota mennäänkö alle 2.5s?)
Ensinnäkin on jaettava Lamborghinin tuotanto kahteen osaan; V10 on Audin tekniikkaa, joka kasataan Lamborghinin tehtaalla. V12 on Täysin Lamborghinin omaa tuotantoa, moottoria, vaihdelaatikkoa, putkirunkoa ja koria myöten.
Audin mukaantulon suurin juttu on siinä että Lamborghini saa käyttöönsä kaikki pienet sähköosat ja muun osatuotannon, mikä tarkoittaa sitä että osakustannukset ovat tipahtaneet huomattavasti ja tekniikan määrä on monikertaistunut.
Aikaisemmin Lamborghini teki jopa omaa moottorinohjaus/ruisku/luistonesto -systeemia nimeltään "Lamborghini L.I.E", mikä on ÄÄRETÖN ponnistus firmalta jonka koko tuotanto oli 4000kpl, juurikin noille ohjausjärjestelmille, koko kymmenen vuoden aikana.
Suunnittelu on omassa talossa, mikä tietenkin johtuu siitä että mallit vaihtuu 10-vuoden välein.
Gallardon moottori on häpeilemättä Audin logoilla varustettu ja moottori on nimenomaan Lamborghinille tarkoitettu ja pohjaa Lamborghinin omaan prototyyppiin ajalta ennen Audia. Volksvagen on kuitenkin tuonut mahdollisuuden rahallisesti tuottaa toista mallia, mihin Lamborghinilla ei olisi ikinä ollut mahdollisuuksia. Gallardon korirakenne on Volksvagenin ehdotonta huippua ja vasta nyt alumiinirunkoiset autot alkavat siirtyä emoyhtiön tuotantolinjoille, aikana jolloin Lamborghini vaihtaa Hiilikuitu-runkoisiin autoihin. Alumiiniteknologia on myös sellainen minkä harvat autonvalmistajat tuntevat ja Lamborghini oli yksi niistä, taas vain oma rahoitus puuttui...
Tulevasta hiilikuitutekniikasta senverran että vuodesta 1985 on Lamborghineissa ollut hiilikuitukoriosia.
Hassu juttu muuten että Lamborghini ei ottanut tuplakytkinvaihdelaatikkoa uuteen malliin vaan suoraan siirtyi uudenlaiseen vaihteisto pääakseliin littyvään kaksoisvaihde laatikkoon, painonsäästön vuoksi, 80 kiloa olisi tuplakytkin painanut enemmän. Toki kaikki tekniikka olisi ollut Lamborghinin käytössä...
Lamborghinilla on siis ollut paljon patentteja suunnitelmia ja tietotaitoa, että sinänsä Audi ei ole tuonut mitään erityistä muuta kuin rahaa ja raha on se mitä Fiatilta puuttuu. Mitä Volkkari on saanut Lamborghinilta? Edellämainittujen asioiden lisäksi myös muuttuvalla ajoituksella oleva venttiilikoneisto on Lamborghinin omaa suunnittelua.
Asia on yksinkertainen, Bugatti oli halpa!Jönsson kirjoitti:Bugattia ei ainakaan kasattaisi missään ilman Volkkaria. Eihän tällä nyky-Bugattilla ole tietenkään mitään tekemistä alkuperäisen kanssa. Sama kuin minä alkaisin tehdä autotallissani Hispano-Suizaa, mutta Volkkari teettää Bugatti-merkillä myytävät autonsa kuitenkin Ranskassa alkuperäisillä seuduilla. Eli kyllä sielläkin jotain historian tajua on.
Aivan sama mitä tekniikkaa on, imago oli tärkein. Sama asia oli Lamborghini kohdalla, se oli vain oikeasti tosi halpa ostos ja samalla VW sai oikean urheiluautomerkin. Bugatin ostos sinänsä ihmetyttää, koska mielummin olisin nähnyt 401km/h kulkevan Audin, johon tuo insinöörin "hullu-pävä" totisesti kuuluisi.
Mikä on Alfa Romeon "luonne"? Kantaako se nykypäivänä? Ketä vastaan VW tarvitsee Alfan tuomaa "luonnetta"?Jönsson kirjoitti:Jos Volkkari noin kovasti tahtoo Alfan itselleen merkin voimakkaan imagon vuoksi, niin en epäile ollenkaan, etteivätkö he panostaisi merkkiin sen luonnetta kunnioittaen. Saksassa nähdään, että Fiat ei hyödynnä Alfan potentiaalia täysimääräisesti. Jos VW-group haluaisi nostaa sen lentoon, miksi sitä pitäisi vastustaa?
Epäilisin että kyse on kuitenkin patenteista ja teknologiasta, mitkä omistussuhteiden mylleryksessä siirtyvät yllättävien mutkien kautta...
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Pääasiassa tuo nokkimis järjästys ja erimielisyydet on pitkälti ollut varusteista kiinni,ei tsekkiläisten osaamisen.Ja alunperin merkin pelastus tehtiin täysin vagin tekniikalla,ja markkinoinilla.Vaaginan on pakko vetää naruista,säilyttääkseen baletin kasassa.mutt kirjoitti:Skoda pystyisi parempaankin tsekkien käsissä - onhan se jo nähtykin! Emoyhtiölle tämä ei vain sovi, vaan yrittävät väkisin pitää Skodan klonkswagenia alempana. Tsekeillä on osaaminen, innostus ja ylpeys autonvalmistuksessa. Aiemmin sitä piti hanskassa rautaesiripun itäinen puoli, nyttemmin entinen läntinen puoli:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0101030899
Skodalla oli aikoinaan vapaat kädet,ja huonosti kävi,wolsu pelasti uppoavan laivan,ja kattoi pöydän valmiiksi.Skoda pyörii täysin vagin varassa.mutt kirjoitti:Jos tsekkiläisille annettaisiin vapaammat kädet, ties mihin pystyisivät Skodansa kanssa.
skodan onneksi wolkkari sen osti.esmes:3 merkkiä tekee "passattia" ja passatti on luotettavan pelin maineessa,monen mielestä jopa hyvä.Ei muilla merkeillä olisi ollut noin hyvää reseptiä skodan nostoon kuin vagilla.
mutta nykytilanne on toinen, jos Skoda saisi tehdä rauhassa Vagin tekniikalla mitä haluaa se voisi nostaa brandiaan vielä ylemmäs, mutta sitä ei sallita koska merkit on tiettyihin raameihin mietitty. Sama ongelma olisi myös varmasti Alfalla VAGIN leirissä....nykyinen ongelma on se ettei Fiatilla ole rahaa nostaa sitä ylemmäs tilaa olisi nostaa Maseratiin asti ja jopa hieman limittäin huippumallit...alfa164 kirjoitti:Skodalla oli aikoinaan vapaat kädet,ja huonosti kävi,wolsu pelasti uppoavan laivan,ja kattoi pöydän valmiiksi.Skoda pyörii täysin vagin varassa.mutt kirjoitti:Jos tsekkiläisille annettaisiin vapaammat kädet, ties mihin pystyisivät Skodansa kanssa.
Jos Alfa menee VAGlle, niin hyvä uutinen on se, että Porsche on päätetty ottavan premium mallien suunnitteluvastuu VAG leirissä. Jos se olisi Audi, niin Alfa jäisi takuulla aina hieman altavastaajaksi.V6 kirjoitti:mutta nykytilanne on toinen, jos Skoda saisi tehdä rauhassa Vagin tekniikalla mitä haluaa se voisi nostaa brandiaan vielä ylemmäs, mutta sitä ei sallita koska merkit on tiettyihin raameihin mietitty. Sama ongelma olisi myös varmasti Alfalla VAGIN leirissä....nykyinen ongelma on se ettei Fiatilla ole rahaa nostaa sitä ylemmäs tilaa olisi nostaa Maseratiin asti ja jopa hieman limittäin huippumallit...
Siis jos Alfa siirtyy VAGlle. Jotenkin tuokin Porsche päätös tuntuu sopivan kuvaan.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/pors ... -sedaneita
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Kauheesti huonommin asioita ei VAG pysty hoitamaan kuin Fiat. Alfalla ei ole enää omia koneita ja alustat lainassa. Ja voiko joku sanoa että volkkarilla ne olisivat huonommat kuin Fiatilla? Lancian tuleva badge whoring -mallisto on viimeinen niitti sillekin merkille. Toivotavasti jotain tapahtuu ja pian...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
ei varmaan huonommin mutta sitten voikin jo suoraan ostaan Audin....jos VAG leirin auton haluaa, Alfahan olisi vain VAG Alfa badgella...ei sillä olisi yhtään sen enempää omaa kuin nytkään, todennäköisesti ei edes omaa alustaa...nyt sentään on yritetty tehdä Alfalle jotain omaa tai ainakin esitelty Alfassa ensimmäisenä konsernin autoista. Eikä tuo Porschen suunnitteluvastuu muuta VAG konsernin merkki kategorointia mihinkään suuntaan....ei se auta Skodaa tai Alfaa mihinkään jos on päätetty missä luokassa autoa pidetään firman asteikolla.Kaalipata kirjoitti:Kauheesti huonommin asioita ei VAG pysty hoitamaan kuin Fiat. Alfalla ei ole enää omia koneita ja alustat lainassa. Ja voiko joku sanoa että volkkarilla ne olisivat huonommat kuin Fiatilla? Toivotavasti jotain tapahtuu ja pian...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
kyllä suru tulee puseroon jos alfa menee volkkarille, fiatti on tehnyt pahoja virheitä kyllä mutta on se sentään pyhittänyt jotain alfallekin. Niukasti on ollut jts moottoreita konsenin muissa tuotteissa sekä alustaratkaisuissa ja pohjapelleissäkin on ollut omaa. Volkkarilla on sensijaan täysin samat palikat niin audilla, volsulla , skodalla ja seatilla kuin olla saattaa. audi ja volkkari on niillä uutuuspalikoilla ja skoda ja seatti sitten saavat sitten koota autot vanhemman polven osilla joista on jo suunnittelukulut laskeneet. Oikea irvikuva tästä touhusta on tuo wanhan a4:sen reinkarnaatio seat exeo.
Alfa Vagille on mielestäni hyvä asia. Niinkuin Volkkarin pääjohtaja totesi, että Alfalla on eräs parhaista brändeistä, niin uskon, että he myös osaavat hyödyntää sen. Kun vertaa mitkä olivat Skodan ja Seatin brändit ennen Vagia, niin lähtökohdat Alfalle ovat loistavat. Kyllä Volkkari osaa ottaa kustakin brändistä irti sen mitä se tarvitsee. Kaikilla merkeillä on erilaiset brändit, mutta laadukas tekeminen parantaa niitä lisää.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
No tietenkin tämä menee näin. Mitä järkeä olisi nostaa merkki suosta, luoda sille luotettavan ja edullisen auton imago, antaa sille osat ja tekniikka käyttöön, ja sen jälkeen antaa vapaat kädet kipailla konsernin muita merkkejä vastaan?Skoda on pelastettu ja lokeroitu omalle paikalleen ja näin sen kuuluu mennäkkin. Ei siellä nyt hyväntahdon vuoksi nosteta merkkiä jaloilleen ja sen jälkeen anneta materiaalia ja tekniikkaa vapaasti käyttöön ja luvata tehdä mitä lystää. Jos joku haluaa volkkarin tasoisen kulkineen, niin se ostaa volkkarin eikä skodaa, simppeliä.V6 kirjoitti:mutta nykytilanne on toinen, jos Skoda saisi tehdä rauhassa Vagin tekniikalla mitä haluaa se voisi nostaa brandiaan vielä ylemmäs, mutta sitä ei sallita koska merkit on tiettyihin raameihin mietitty. Sama ongelma olisi myös varmasti Alfalla VAGIN leirissä....nykyinen ongelma on se ettei Fiatilla ole rahaa nostaa sitä ylemmäs tilaa olisi nostaa Maseratiin asti ja jopa hieman limittäin huippumallit...alfa164 kirjoitti:Skodalla oli aikoinaan vapaat kädet,ja huonosti kävi,wolsu pelasti uppoavan laivan,ja kattoi pöydän valmiiksi.Skoda pyörii täysin vagin varassa.mutt kirjoitti:Jos tsekkiläisille annettaisiin vapaammat kädet, ties mihin pystyisivät Skodansa kanssa.
Alfan osalta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, mikä sen lokero tulisi olemaan. Tuskin mentäisiin audin apajille, ehkä tarkoitus vedota nuorekkaampiin varakkaampiin (tai autoon panostaviin) ihmisiin, joille merkkiä mainostettaisiin kuumaverisenä premium mallina...Seat toimisi sitten ilmeisesti Alfan volkkarina tai skodana.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Eniten tässä hämmästyttää Fiatin täydellinen kädettömyys Alfa-Romeo tuotemerkin hyödyntämisessä.
Siis merkki joka herättää eniten huomiota ja intohimoa superautojen tällä puolen ja lopputulokseksi sen kaupallistamiseksi saadaan pettymykisä toisensa perään.
VAG ei voine menestyä ainakaan huonommin, mutta Italialaisuus on tässä kohtaa ehkä sen verran tärkeä juttu itselleni että merkki vaihtuisi Fiiattiin (tai sitten ei). Tai ihan johonkin muuhun.
500 twinair olisi loistava työmatkakuljetin ja sitten joku neliveto viikonloppuharrasteisiin vaikka Jeepiltä.
Siis merkki joka herättää eniten huomiota ja intohimoa superautojen tällä puolen ja lopputulokseksi sen kaupallistamiseksi saadaan pettymykisä toisensa perään.
VAG ei voine menestyä ainakaan huonommin, mutta Italialaisuus on tässä kohtaa ehkä sen verran tärkeä juttu itselleni että merkki vaihtuisi Fiiattiin (tai sitten ei). Tai ihan johonkin muuhun.
500 twinair olisi loistava työmatkakuljetin ja sitten joku neliveto viikonloppuharrasteisiin vaikka Jeepiltä.
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Tämä voisi olla jonkulainen mahdollisuus Alfalle. Ilmeisesti Seat ei ole onnistunut "latinalaisena sporttibrändinä" toivotusti ja sen linjan korvaaminen/vahvistaminen Alfalla voisi toimiakin. Mutta nimenomaan ehkä silloin jos Seat luovuttaa paikkansa.Jakke kirjoitti:VAG foorumilla on spekuloitu Seatin alasajolla/myymisellä. Sen tilalle Alfa voisi sopia erittäin hyvin VAG:n visioissa.
nostettiinhan Audikin tyhjästä,,,kyllä merkkiä voidaan kehittää kuinka ylös tahdotaan, mitä merkitystä sillä on emolle mikä merkki sitä rahaa tuo, jos Skodaan satsattaisiin lisää se voisi lisätä myyntiä.. tämähän se ongelma juuri on mikä tulisi olemaan Alfan lokero, siellä ei yksinkertaisesti ole tilaa missään lokerossa, 5 merkkiä samalla tekniikalla ei muutenkaan kuulosta hyvältä. Audi on ns. jo varannut Alfan paikan tuossa konsernissa. Alfalle olisi varmasti parempiakin ostajia olemassa, joissa noita lokeroita riittäisi...routasydän kirjoitti: No tietenkin tämä menee näin. Mitä järkeä olisi nostaa merkki suosta, luoda sille luotettavan ja edullisen auton imago, antaa sille osat ja tekniikka käyttöön, ja sen jälkeen antaa vapaat kädet kipailla konsernin muita merkkejä vastaan?
Alfan osalta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä, mikä sen lokero tulisi olemaan. Tuskin mentäisiin audin apajille,
eiköhän tämä oma mielipide tullut jo selväksi tässä ketjussa, eli en kannata myyntiä, ellei ole tiedossa sitä lokeroa etukäteen... SEAT lokero ei kuulosta kovin kaksiselta jos Alfa asemoitaisiin BMW:tä vastaan ja Audi Mersulle kilpailijaksi tämä voisi jotenkin toimia.
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Hispano Suizahan saattaa muuten tehdä paluun, ainakin Geneven autonäyttelyssä 2010 esiteltiin proto. Sikäli tämä liittyy keskusteluun, että tuo proto perustui Audi R8:aan.Jönsson kirjoitti: Sama kuin minä alkaisin tehdä autotallissani Hispano-Suizaa, mutta Volkkari teettää Bugatti-merkillä myytävät autonsa kuitenkin Ranskassa alkuperäisillä seuduilla. Eli kyllä sielläkin jotain historian tajua on.
http://www.carmagazine.co.uk/News/Searc ... otor-show/
Sen verran vielä, että...
"VW-konsernin hallituksen puheenjohtaja Ferdinand Piëch hehkuttaa usein Alfan puolesta. Hän pitää legendaa eräänä maailman vetovoimaisimmista merkkeistä."
Tässä on valtava ero Skodaan ja Seatiin verrattuna. Niistä kumpaakaan ei hankittu merkin vetovoimaisuuden vuoksi. Skoda hankittiin siksi, että pystyttäisiin nopeasti täyttämään Itä-Euroopan autotyhjiö. Tarvittiin tuotantokapasiteettia ja länsiautoja edullisemmat hinnat.
Tyhjästä ei kannattanut tehdasta polkaista pystyyn, kun halvemmalla sai valmiin. Skoda oli onneksi saanut juuri uusittua mallistoansa, joten kauheasti tuotekehittelyä ei tarvittu. Volkkarin kone vanhan työntötankohirvityksen tilalle ja Itä-Euroopan valloitus oli alkanut. Ja mikä parasta, ei tarvinnut sotkea Volkkarin merkkiä Pirkka-tuotteisiin. Siitä sitten homma lähti eteenpäin ja nykytilanteen tiedämme. Yksi Skodan ehto fuusiolle oli kuitenkin tietty liikkumavapaus malliston suhteen ja oikeus omaan tuotekehitykseen. Nyt tätä vapautta ollaan kaiketi suitsimassa, kun tuotesegmentointi edellyttäisi halpa-autoa, mutta Skoda ei sellaisia enää tee.
Alfan tilanne on kuitenkin aivan toinen. Se ei ole toivomuslistalla siksi, että olisi jotain myytävää köyhille. Sitä ollaan himoitsemassa siksi, että olisi jotain myytävää sille osalle ylempää keskiluokkaa, jolle Passat ja A4 ovat liian arkisia
Volkkari ei halunnut Skodaa siksi, että se on Skoda, vaan siitä huolimatta. Alfan se haluaa siksi, että se on Alfa, vaikka olisihan sitä ollut tarjolla Saabia ja Volvoakin. Tästä syystä en näe Volkkarin omistusta nykytilannetta huonompana.
Selvää toki on, ettei Volkkarin komennossa Alfaan mitään takavuosien intohimoista otetta tule, mutta tokkopa Fiatinkaan. Fiat vain lupaa ja lupaa... mitään ei kuulu. Suunnitelmia esitellään ja protoja rakennetaan kuolattavaksi, mutta pääsääntöisesti ne eivät päädy tuotantoon. Joskus harvoin, sitten kun etsikkoaika on jo mennyt, tuodaan markinoille vesitetty versio alunperin niin hienosta lupauksesta (Brera).
"VW-konsernin hallituksen puheenjohtaja Ferdinand Piëch hehkuttaa usein Alfan puolesta. Hän pitää legendaa eräänä maailman vetovoimaisimmista merkkeistä."
Tässä on valtava ero Skodaan ja Seatiin verrattuna. Niistä kumpaakaan ei hankittu merkin vetovoimaisuuden vuoksi. Skoda hankittiin siksi, että pystyttäisiin nopeasti täyttämään Itä-Euroopan autotyhjiö. Tarvittiin tuotantokapasiteettia ja länsiautoja edullisemmat hinnat.
Tyhjästä ei kannattanut tehdasta polkaista pystyyn, kun halvemmalla sai valmiin. Skoda oli onneksi saanut juuri uusittua mallistoansa, joten kauheasti tuotekehittelyä ei tarvittu. Volkkarin kone vanhan työntötankohirvityksen tilalle ja Itä-Euroopan valloitus oli alkanut. Ja mikä parasta, ei tarvinnut sotkea Volkkarin merkkiä Pirkka-tuotteisiin. Siitä sitten homma lähti eteenpäin ja nykytilanteen tiedämme. Yksi Skodan ehto fuusiolle oli kuitenkin tietty liikkumavapaus malliston suhteen ja oikeus omaan tuotekehitykseen. Nyt tätä vapautta ollaan kaiketi suitsimassa, kun tuotesegmentointi edellyttäisi halpa-autoa, mutta Skoda ei sellaisia enää tee.
Alfan tilanne on kuitenkin aivan toinen. Se ei ole toivomuslistalla siksi, että olisi jotain myytävää köyhille. Sitä ollaan himoitsemassa siksi, että olisi jotain myytävää sille osalle ylempää keskiluokkaa, jolle Passat ja A4 ovat liian arkisia
Volkkari ei halunnut Skodaa siksi, että se on Skoda, vaan siitä huolimatta. Alfan se haluaa siksi, että se on Alfa, vaikka olisihan sitä ollut tarjolla Saabia ja Volvoakin. Tästä syystä en näe Volkkarin omistusta nykytilannetta huonompana.
Selvää toki on, ettei Volkkarin komennossa Alfaan mitään takavuosien intohimoista otetta tule, mutta tokkopa Fiatinkaan. Fiat vain lupaa ja lupaa... mitään ei kuulu. Suunnitelmia esitellään ja protoja rakennetaan kuolattavaksi, mutta pääsääntöisesti ne eivät päädy tuotantoon. Joskus harvoin, sitten kun etsikkoaika on jo mennyt, tuodaan markinoille vesitetty versio alunperin niin hienosta lupauksesta (Brera).