GM:n V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

Millasias kokemuksia Alfisteilla uusista Gm:n pataan pohjautuvista V6 myllyistä (2005 ->)? Onksne vastaavia mitäänsanomattomia pommeja kuin aikoinaan esim Saabin keulilla vai onks "Alfamaisia"? :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mitä ilmeisimmin ovat olleet teknisesti toimivia, moitteet on tullut lähinnä polttoaineenkulutuksesta, käyntiäänistä ja tehonpuutteesta, vertailukohtana on tietysti pidetty vanhaa Alfan omaa Busso V6:sta.

Vanhassa vara parempi ;)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Epezi kirjoitti:Mitä ilmeisimmin ovat olleet teknisesti toimivia, moitteet on tullut lähinnä polttoaineenkulutuksesta, käyntiäänistä ja tehonpuutteesta, vertailukohtana on tietysti pidetty vanhaa Alfan omaa Busso V6:sta.

Vanhassa vara parempi ;)
Miksi muuten se kone piti vaihtaa, jos tämä GM-kutonen ei ole yhtään AR-kutosta etevämpi?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Emmävaantiiä.

Päästöt, tuotantokustannukset.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:moitteet tehonpuutteesta, vertailukohtana on tietysti pidetty vanhaa Alfan omaa Busso V6:sta.
Saisihan sitä tehoa aina olla enemmän mutta onhan tuossa Holden-pannussa sentään enempi voimaa kuin yhdessäkään kaupasta haetusta Bussossa :wink:

Ketjulla olevasta jakopäästäkään ei ole isommin haittaa, mutta harvempi alfisti nyt muutenkaan mihinkään järkiseikkaan kompastuu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Jep, ketjukone on kyllä mietteissä ollut ja GM:n konehan on myös hiukan tehokkaampi, kun saisi nuo teho/vääntökäyrät vierekkäin niin siitäkin voi jotain lukea.

Hiukan valjun tuntuinen kuva jäi tuosta 159 Q4 V6:sta kun ajoin sitä mutta autohan painaa malmia niin se kyllä hillitsee pollet... :wink:

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Sinäänsä itse koneessa on ihan hyvin tehoa, mutta auton paino ja erityisesti voimaa hukkaava neliveto vie terän menosta.
Kone on poikittain keulalla joten ei ole kovinkaan järkevä ratkaisu nelivedon akselistolle.
30t kilomerin kokemuksella ei muuta pahaa sanottavaa kuin vie niin maan perusteellisesti menovettä ja voima tulee kuminauhamaisesti ulos,
joka lienee tyypillistä vapaasti hengittäville.
One life, live it!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Epezi kirjoitti:Emmävaantiiä.

Päästöt, tuotantokustannukset.
jostain luin että busso olisi euro 5 normit täyttänyt.. ehkäpä oli helpompaa/halvempaa sovittaa 159/Brera/Spider voimalinjaan tuo holdenpohjainen kutonen->syynä siis halvemmat tuotantokustannukset..

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

147GTA oli vissiin Euro4:nen tai täytti sen speksit, toi kuminauhamainen veto on tyypillistä tasaisille vääntäjille, ei toi busso ainkaan kovin kuminauhalta tunnu.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Noita ooppelin koneita tehdään miljuunia, joten siinä varmaan tulee kaikkein reippaimmat erot busson valmistuskustannuksiin nähden, vaikka lienee se busso kalliimpi ihan valmistusteknisestikin.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Suba kirjoitti:Sinäänsä itse koneessa on ihan hyvin tehoa, mutta auton paino ja erityisesti voimaa hukkaava neliveto vie terän menosta.
Näin on, jossainhan mitattiin 160hp pyöriltä :shock: Välitykset ovat myös pitkät, eikös kakkosella menty pitkälle toistasataa.

Olisi mielenkiintoista tietää miten on kulutuksen kanssa 3,2 etuvetoisessa, sellaisia kun on ilmeisesti myös tehty.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Hmm, ainakin mitä näin netistä on tullut videoita katseltua ja kokemuksia luettua, niin jotenkin laiskalta vaikuttaa tuo GM:n pata. Muutenkin melko tylsän oloinen maailmanmoottori - ainakin suhteessa bussoon. Nykyisen GM-pohjaisen omistajien kommentteja lueskellessa lähes poikkeuksessa ensimmäisenä kommenttina on, että edellinen V6 oli tehokkaampi ja käytökseltään hienompi jne.

http://www.youtube.com/watch?v=jxMIcqAm_Dc

Harmillista kyllä, juurikin nuo nykyiset moottorit ainakin allekirjoittaneella aiheuttaa sen, että vaikka esim. uudemmat 159 -mallit kauniita ovatkin niin jotenkin tuo moottoritekniikka lyö kasvoille kuin märkä rätti, karkoittaen samalla omistamishalut. Varsinkin Alfojen kohdalla tulee sellainen fiilis ja toive että "autoon ulkonäköä vastaava moottori"... Tosin tämä uusi 1750TBi olisi mielenkiintoinen poikkeus nykyisestä massasta.

En nyt tarkoita suinkaan että nykyinen moottoripaletti huono olisi, minua kiinnostaa lähinnä tuo V6 ja Turbo -tekniikkaiset, joten tältä osin nykyinen tarjonta näyttää melko laihalta...

Ei taida menneeseen olla enää nykyisillä näkymillä palaamista, mutta jospa jossain vaiheessa tulevaisuudessa saisimme vielä tarjolle Alfan itsensä kehittämiä moottoreita vastaamaan ulkonäköä ja fiilistä - kovaa ja korkealta kauniiden sävelien saattelemana! 8)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Joo, tottahan ne miehet puhuvat. On tuo Busso pikkuisen eri tuntuinen kuin edellinen 3.2. Tuntuu että 2.5 kiihtyy paremmin 0-100 kuin 3.2 :shock:

Tosin se neliveto ja välitys tuossa varmaankin ne tuhoisimmat asiat jotka "pilaavat" sen kiihtyvyyden.

Sellainen maa moottorihan toi oli että ykkösellä rajoitin astuu kehiin 5500-6000rpm ja kakkoselle vaihdettaessa onkin välitys jo sellainen aavikko malli että mentiinkin jo 120km/h.

Neliveto oli kiva mutta minulle se oli ensimäinen enkä näin ollen muusta tiedä.

Voisin harkita uudelleenkin ostavani samanlaisen auton, olin kyllä kaikin puolin tyytyväinen. Paitsi kulutukseen! 15 l/100km on melko paljon
Life is too short to drive boring cars.

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Kyllähän se syy miksi Busso ja vanha alu TS poistuivat tuotannosta oli pelkästi tuotantokustannustekninen... Esim. 155 tessujen hinnat tippuivat huomattavasti faceliftin yhteydessä kun kumilankamoottori siinä lanseerattiin ja koekäytettiin :lol: .

Ei tiedä onko tulossa vanhaksi kun ennen kaikki oli paremmin... No, ei kai se auta kun nauttia kehityksen hedelmistä :silent: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 211
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Oma kokemus moottorista ja nelivedosta on hyvä. Voimaa on ainakin näin talvella riittävästi ja jaksaa vetää kuutosella jo 60 alkaen. Neliveto toimii hienosti ja antaa perän luistaa mukavasti ennen kuin esp auttaa kädetöntä kuskia. Kulutus on pyörinyt nurkka-ajossa 10-15 km itsellä 13 molemmin puolin ja mm. tänään -29 eli kylmäkäynnistyksistä voi puhua. Lähi menneisyydessä ollut nelikkoja mm. A4 TQ, S40 T5 AWD ja X-type AWD ja kulutus on aika lähellä Volvon kulutusta, Jagge? ja Audi meni vähän vähemmällä. Alfan takapainotus nelivedossa on kuitenkin maukkain, Jaggekin oli ok, mutta järjestelmänä Alfan asetuksilla Torsen on paremman tuntuinen. Vollen haldex ja Audin 50-50 Torsen toimi hyvin, mutta ehkä vähän tylsästi nykyiseen verrattuna.

Toistaiseksi olen tyytyväinen ja mielestäni 3.2 kone sopii loistavasti mukavuutta painottavalle kuskille ja potkua tulee tarvittaessa ihan riittävästi. Lisäksi itselle on plussaa sopiva pöhinä putkissa ja vaparikoneen luonne.
ja autohan on Brera 3.2 Q4

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

jeah

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

Toi Alfan nelikko tosiaan vaikuttaa pätevälle ja hauskalle, vaikken itse ookkaan ajanut. Kokemusta ainoostaan vanhemmasta Subarusta. Jotenkin jää edelleen vain sellainen vaisu kuva uusista kutosista (paljon varmaan mielikuvaakin siinä), mutta täytynee jossain vaiheessa itse käydä toteamassa edes se ajopuoli. Nykyisestäni en kuitenkaan ajatellut luopua lähiaikoina - jos ikinä :mrgreen: 159:stä harkinnassa lähinnä se vajaa 1.8 t Alfan omalla, mutta toki tuo nykykutonen ja nykysillä talvilla nelikkokin kiinnostaa :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Raveyard kirjoitti:Millasias kokemuksia Alfisteilla uusista Gm:n pataan pohjautuvista V6 myllyistä (2005 ->)? Onksne vastaavia mitäänsanomattomia pommeja kuin aikoinaan esim Saabin keulilla vai onks "Alfamaisia"? :roll:
Se Saabin muinainen V6 oli eri perua, eli se perustui vanhaan Opelin 54 asteiseen V6:een. Se taisi olla nimenomaisesti suunniteltukin "mitäänsanomattomaksi" eli huomaamattomaksi, tehoahan siinä oli vähemmän kuin Opelissa, mutta vääntöä enemmän ja reilusti alempana. Olihan siinä rinnalla sitten Saabin omat neloskoneet joita sitten myytiin niille jotka halusivat siltä koneelta luonnetta ja tehoa.

Tuon nykykutosen tehot taitaa Saabilla ja Opelilla mennä jo neljännellä sadalla eli ei enää niin mitäänsanomatonta. :)

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

Tuomas K kirjoitti:
Raveyard kirjoitti:Millasias kokemuksia Alfisteilla uusista Gm:n pataan pohjautuvista V6 myllyistä (2005 ->)? Onksne vastaavia mitäänsanomattomia pommeja kuin aikoinaan esim Saabin keulilla vai onks "Alfamaisia"? :roll:
Se Saabin muinainen V6 oli eri perua, eli se perustui vanhaan Opelin 54 asteiseen V6:een. Se taisi olla nimenomaisesti suunniteltukin "mitäänsanomattomaksi" eli huomaamattomaksi, tehoahan siinä oli vähemmän kuin Opelissa, mutta vääntöä enemmän ja reilusti alempana. Olihan siinä rinnalla sitten Saabin omat neloskoneet joita sitten myytiin niille jotka halusivat siltä koneelta luonnetta ja tehoa.

Tuon nykykutosen tehot taitaa Saabilla ja Opelilla mennä jo neljännellä sadalla eli ei enää niin mitäänsanomatonta. :)
Tjoo eihän koneet ihan vertailukelpoisia...kestoa mä tarkoitin...saabistit ei ainakaan hirveesti arvostaneet/arvosta GM patoja omiinsa verrattuna keston ja toimivuuden puolesta puolesta, mutta omakohtaista kokemusta mulla ei ole mistään GM myllyistä ja siksipä kiinnostaakin havainnot :wink: Saabin käyttämissä GM koneissa ainakin esim. koneen runkolaakeroinnin ym osalta ollut aika tuhoisia vekottimia

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

Ja vaik yjteistyökoneet nykypäivää niin onhan tosiaan eri valmistajilla vielä omat painotuksensa kuten sanoitkin niin Saabilla se turvallisuuspuoli ja Alfalla esim. urheilullisuus. Alfan oma kansihan tuossa taitaa nykykutosissakin vielä olla. Ja eihän se tosiaan tarkota että 2010 vuoden GM V6 on pommi jos mahdollisesti -90 luvulla heikkoja yksilöitä oiskin ollut :roll: -
Viimeksi muokannut Raveyard, 14 Heinä 2011, 01:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

:crazyeyes:
Viimeksi muokannut Raveyard, 14 Heinä 2011, 01:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

ja sanottakoon vielä että että toki erikoista olisikin jos jollain jotain ihan katasrofaalista ilmennyt alle 5 v ikäisissä nykyvehkeissä, mutta toinen asia mikä kiinnosti oli nimenomaan olisko Alfa saanut jotain extraa noista irti.
Viimeksi muokannut Raveyard, 14 Heinä 2011, 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Raveyard kirjoitti:Vääntökäyrien mukaan ainakin antaisin Alfalle pointsit.
Tuon laittamasi linkin takaa löytyvän Opelin kone ei ole sukua Alfankin käyttämällä koneelle, eli sikäli vähän turha graafi jos pointti oli arvioida sitä Holden-moottoria.

Täältä löytyy Opelin varhainen versio Holden-moottorista:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=861

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

Tuomas K kirjoitti:
Raveyard kirjoitti:Vääntökäyrien mukaan ainakin antaisin Alfalle pointsit.
Tuon laittamasi linkin takaa löytyvän Opelin kone ei ole sukua Alfankin käyttämällä koneelle, eli sikäli vähän turha graafi jos pointti oli arvioida sitä Holden-moottoria.

Täältä löytyy Opelin varhainen versio Holden-moottorista:
http://www.rri.se/popup/performancegrap ... artsID=861
Ok kiitosta infosta. on aika paljon samannäköinen tuo käyrä. Missä siis ero ja kenen tuo Alfan käyttämä kone lopulta on kun Gm iso lafka eikä niin jaksa sen lafkan setti ees muuten kiinnostaa? Holdenhan siis aussi, joka mielestäni käyttänyt usein letukan koneita mut voin olla taas väärässä???. On nää sekavia nää kuviot isoissa firmoissa :crazyeyes:

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GM:n V6

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

Siis ominaisuuksiltaan graphin perusteella tuota Alfaa vastaavampi. Minkähän valmistajan kehittämä tuo motti sitten mahtaa olla??? Oon liian laiska googlaamaan ja vailla kunnon pohjatietoa GM:n verkostoista ja viritelmistä :shock: Siis kenen kehittämä lopulta tuo Alfan nykykutosen pohjaratkasu??? Gm:lläkin näköjään siis useita vastaavia kutosia tuntuu olevan :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Täältä löytyy infoa tuosta koneesta:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine

seppo
Viestit: 1192
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Wikipedian tekstissä on pieni virhe, moottorihan ei ole laihaseosmoottori, vaikka se on suoraruiskutuskone!

Raveyard
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 21:40
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Raveyard »

seppo kirjoitti:Wikipedian tekstissä on pieni virhe, moottorihan ei ole laihaseosmoottori, vaikka se on suoraruiskutuskone!
Heh se on varmaan japsitekstistä käännetty :mrgreen:
Joo toi oli hyvä linkki - alkoi kirkastua meikäläisellekkin koneen taustat :-D

Vastaa Viestiin