TS alakerta ongelmat (laakeri)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

TS alakerta ongelmat (laakeri)

Viesti Kirjoittaja rhm »

Tuossa kaverin kanssa pohdittiin tuota 2.0 TS:n alakertaa. Noistahan on menny luvattoman paljon kiertokangen laakereita. Jäätiin tuota miettimään, kun purettiin yksi kilpakone, jolla piti olla ajettu hyvin hyvin vähän ja siinä oli kiertokangen laakerit aika huonon näköset.

Onko öljynkierrossa joku perustavaa laatua oleva moka.. Vai onko tuo vaan tarkka öljynlaadusta? Olis mukava kuulla, jos joku on tuota asiaa tutkinu/pohtinu enemmän...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onko niissä sitten oikeesti ollut laakeri ongelmaa, vai onko ne ollut seurausta katkenneista nokkaremmeistä? :roll:

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

2.0 TS:n alakerta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kartalamakiksen virityskirjan mukaan ainakin vanhempien Alfan moottorien kampiakseleiden öljykanavat ovat aika ahtaat, joten ne voivat paljon ajetuissa moottoreissa olla melkein tukossa. Ainakin 2.0L TC:n moottoreissa on irroitettavat peltilätkät, jotka voi irroittaa, ja päästä rassaamaan öljykanavat auki.

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

Ainakin minä olen kuullut aika monista hajonneista alakerroista. Ja vähän väliä noita näkyy myynnissä kolisevalla alakerralla. En tiedä onko katkenneella nokkaremmillä joku syy-seuraussuhde?

Mites tuo nokkaremmin katkeaminen vaikuttaa laakereihin?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Pitäkää öljypinta aina riittävän korkella, vaikka aina yli puolivälin. Jos ostaa käytetyn auton joka syö öljyä, niin todennäköisesti jossain vaiheessa lisäys on unohdettu ja öljypinta on ollut alle alamerkin. Vaurio on sitten saanut alkunsa jossain kaarteessa ja odottelee vain vittumaisinta mahdollista esilletulohetkeä.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikö se yleensä noissa 16-tappisissa ole kun kiristin pettää - remmi poikki -> kansi pilalle -> laitetaan kansi ym.tiptop kuntoon ja sitten alakerta laukeaa kun yläpää "liian tiivis"

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Jakohihnan katketessa männät osuu venttiileihin. Isku voi jättää jäljet kiertarin laakereihin ja aikanaan laakerit sitten hajoaa kokonaan.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^^ Perustuu mihin? Ei kyllä mihinkään.

^Se voima joka venttiilien taittamiseen vaaditaan, on kampikoneistolle vähän sama kuin luunappi lehmän otsaan. Ei siis oikeasti merkitystä tuollakaan.

Ei herneitä.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Niin, kyllähän nuo laakerit ja kammet aika järeet on.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

kterkkila kirjoitti:^^ Perustuu mihin? Ei kyllä mihinkään.

^Se voima joka venttiilien taittamiseen vaaditaan, on kampikoneistolle vähän sama kuin luunappi lehmän otsaan. Ei siis oikeasti merkitystä tuollakaan.

Ei herneitä.
En minäkään tuota syy-yhteyttä oikein jaksa uskoa, vielä vähemmän "liian tiivistä" kantta. (Miten kansi voi olla "liian tiivis"?) Tuo kuivana käyminen tuntuisi kaikkein loogisimmalta, varsinkin kun osa moottoriyksilöistä on ollut suhteellisen kovia hukkaamaan öljyä.

Aikoinaan kotona oli saksalainen laatuauto, jolla ajettiin jakopäävaurion aiheuttaman remontin jälkeen suuruusluokkana kahdeksan vuotta. Vähemmän laadukkaalla sakemannilla ajelin jakopäävaurion aiheuttaman remontin jälkeen n. 50tkm ilman laakeriongelmia. Toki näissä ei ollut otsikon mukaista TS -moottoria.
VMP

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

AutoItalia-lehdessä oli joku vuosi sitten juttua näistä 16V TS:n ongelmista. Siellä oli maininta kampiakseli vaivoista, akselissa voi olla kiertymää, kannattaa tarkistaa akselin suoruus, jos laakeri vaivoja ilmenee.
Giulia Super -69

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

Gasolina kirjoitti:AutoItalia-lehdessä oli joku vuosi sitten juttua näistä 16V TS:n ongelmista. Siellä oli maininta kampiakseli vaivoista, akselissa voi olla kiertymää, kannattaa tarkistaa akselin suoruus, jos laakeri vaivoja ilmenee.
Olisi mukava nähdä moinen artikkeli? Olikohan siellä jotain muita syitä esiteltynä?

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olihan siellä kaikenlaista, alkaen öljynkulutuksesta johtuvasta laakerivauriosta päättyen lohkon kyljestä läpi tuleviin kiertokankiin.

Juttu on lehdessä nro 145, kesäkuu 2008
Giulia Super -69

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

En ole kyllä kuullut pahemin ennen noista laakeri ongelmista, mutta jos näitä on niin tuskin johtuu hihnankatkeamisesta.
Enemmänuskon ahtaisiin öljyreikiin.

Ps: Olen joskus työskennellyt muutaman vuoden kiertokankien ja niiden laakereiden parissa. (ei tosin auto, mutta sama systeemi)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

HEP, omaan autoon vaihdettiin aikoinaan jossain 100tkm jälkeen kiertokangen laakerit, Deltan pulittaessa ystävällisesti puolet. Ja koneessahan ei oo nokkaremmiongelmia ollu.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Maistukos öljy?

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Meillä kun kone kilahti, niin venttilit katkesi 3s pytystä ja kiertokanki oli hieman vääntynyt kuin korkkiruuvi ja yläpään laakeripesästään (siis holkin alta) pienen matkaa halki, joten kyllä melkoiset voimat ovat kyseessä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tietenkin jos venttiili katkeaa ja lautaset tipahtaa, niin silloin isoja voimia syntyy helposti. Tarkoitinkin niitä normaaleja tapauksia, joissa venttiilit vain taittuvat hieman.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No jos syy päänä on ahtaat öljykanavat, niin eikös homma korjaannu jollain esmes. forten motor flushilla?

varmana riittävät jos on kanavat puhtaana, mutta pienikin likaisuus nakertaa 'suorituskykyä' jo valmiiksi ahtaissa paikoissa.

Minunkin mielestä ventiillit vääntyvät ennemin kuin rupeaa kääntämään kiertokankea tai tekemään laakereille hallaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin