156 2.4JTD ja kaksoismassavauhtipyörä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

156 2.4JTD ja kaksoismassavauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Eikö 40000 € uutena maksaneen auton tulisi olla täristämätön kaikilla kierrosluvuilla kunnossa ollessaan? Koeajoin yhtä yksilöä, jossa alkoi tuntuva ja kuuluva tärinä 3. 4. ja 5. vaihteilla annettaessa löylyä 1500...3000 rpm välillä.. Epäilisin vauhtipyörää, joka oli kuulemma jo kertaalleen vaihdettu 40tkm sitten, eikä täten vielä voinut olla rikki. Melko tyyris osa kuitenkin ja vaatinee jo kunnon työtilat vaihdattaa. Autossa tosin oli lievä lastu ja noin 380 Nm, mutta pitäisi sen kaiketi tuon kestää??

Ja koska maksimivääntöä ei varmaan aivan noin pitkältä ajalta saavuteta epäilisin tuon kertovan vian olemassaolosta ilman lastuakin.

Vai voiko tuollaisen kanssa elää ja kuinka pitkään, jos pihistämään alkaa ja välttää täysillä kiihdyttämistä?

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Mites vetoakseliosasto?
Toisaalta; Hdi Peugeot oli tuollainen ainakin jo uutena eikä siitä tarvinnut murehtia.

anttasvaari
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 11:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttasvaari »

soittele huomenna

T: Koret
Viimeksi muokannut anttasvaari, 21 Heinä 2010, 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Ei se ihan lievä lastu taida olla, jos 305 > 380 Nm... (10 V -malli)

Vakio vauhtipyörä ei vaan kestä.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En kyllä muista että oma 2.4 10v olisi vedättäessä täristellyt. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kyllä tyhjäkäynnillä hetken, mutta sehän onkin riisseli.

Tuli huvikseen kokeiltua samaa tuolla 1.9 16v:llä eikä kyllä tärise sekään. Sihisee vaan ja kiihtyy. Siitä en sitten tiedä minkälainen vauhtipyörä siinä on mutta kai nuo nykyään ovat melkein kaikki kaksoismassaisia?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ei täristele myöskään 166 samalla tekniikalla.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Joo voisi kuvitella, että siellä pientä pelivaraa on, eikä vauhtipyörän kaiketi tulisi olla ensin pettävä osa. Luulisi, että asetelma on mitoitettu luistamaan jo vähän ennen kuin muut paikat laukeaa. Tarkoitushan on pehmentää iskuja vaihteistoon, eikä aiheuttaa niitä.

Tuossa vääntökäppyrää, mistä pähkäilin, että ongelmia saattaisi olla jo vakiolastulla. Tai ainakin heti jos mennään vähänkään yli. Viiteen tonniin tuota ei liene syytä kierrättää.

superchip 2.4JTD

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Mulla piti kytkin kovaa rohinaa ja hinkkaavaa ääntä muissa kun yläasennossa, ja kaksoismassavauhtipyörä paljastui vialliseksi. Vaikka kytkintä epäiltiin.

Auto on siis 159 2.4 JTDm. Mitään älytöntä jyrinää tai tärinää ei ajettaessa kyllä ollut havaittavissa. Nyt auto on pajalla ja uusi vauhtipyörä tulossa.

Jos joku haluaa, niin 123tkm ajettu ehjä kytkin olisi kaupan. Ostin nuo kytkinosat jo aiemmin kun sitä pidettiin todennäköisenä vikakohteena, joten vanhat kytkimen osat on nyt vapaana.

Vastaa Viestiin