kokemusta 156 vaihdekepinnupin irroituksesta
Valvoja: Moderators
kokemusta 156 vaihdekepinnupin irroituksesta
Onko kenelläkään kokemusta 156 vaihdekepinnupin irroituksesta, kun ei lähde mitenkään?
Nuppi lähtee irti varsin helposti ja ehjänä seuraavasti; Tee vaikka laudanpätkästä työkalu sahaamalla siihen hahlo, muistaakseni 32mm on aika sopiva. Itse porasin ensin rasiaporalla reiän ja sitten sahasin sen auki, niin, että laudassa olevan hahlon voi työntää nupin juureen. Kun lauta on paikallaan annat vasaran kylkipuolella pienen iskun alhaalta päin jolloin nuppi irtoaa kuin mätä hammas
Laudan kanssa askarteluun menee aikaa ehkä vartti ja nupin irroitukseen pari sekuntia.
E: Tämä ohje siis V6-koneisiin.
Laudan kanssa askarteluun menee aikaa ehkä vartti ja nupin irroitukseen pari sekuntia.
E: Tämä ohje siis V6-koneisiin.
Giulia Super -69
- Härmälänkolli
- Viestit: 126
- Liittynyt: 13 Helmi 2010, 19:19
- Car(s): Kona Dew Plus
- Paikkakunta: Savonlinna
joo siis auto on -01 vuoden 156 1.9jtd, eli siis kovaa vetämällä lähtee? ei mitää kierteitä, klipsejä, ruuveja jne? tosta omasta on lohkeillut se kromi siten että tulee ns. paperihaavoja käsiin. ja nuppihan on se tyylikkään musta muovi/kuminen eli joku siihen tilalle sitte
eihän tolla ole väliä että on "nostettava" pakki?
eihän tolla ole väliä että on "nostettava" pakki?
Eli siinä on 6-vaihteinen laatikko ja sormin nostettava pakkilukko? Jos on niin siinä on suorat rihlat ja hiukan liimaa välissä, nuppi lähtee irti suoraan ylöspäin.
Maunu oli saanut omansa irti vetämällä niin kyllä se voi niinkin lähteä, helpoiten ehkä kuitenkin, jos se saa pienen, iskun joka rikkoo liimauksen.
Maunu oli saanut omansa irti vetämällä niin kyllä se voi niinkin lähteä, helpoiten ehkä kuitenkin, jos se saa pienen, iskun joka rikkoo liimauksen.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Yritän osaltani vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli kokemuksiin nupin irrottamisesta. Tai oikeastaan irtoamisesta. Viime kesänä nimittäin erään helteisen päivän päätteeksi puupäinen nuppini (siis vaihdekepin päässä oleva) rupesi pyörimään akselinsa ympäri. Ilmojen jäähdyttyä liimaus piti jälleen, mutta lopulta vika vaati nupin irrottamisen ja uudelleen liimaamisen. Mitään mekaanista kiinnitystä siinä ei ollut alkujaankaan.
Jos nuppi täytyy jostain syystä irrottaa, oman kokemukseni perusteella jonkinlainen lämmitys saattaisi olla helpoin tapa saada liima pehmeäksi. Nupin takominen pajavasaralla voi aiheuttaa ei-toivottuja seurannaisvaikutuksia Alfan vaihteensiirtoon.
Toinen havainto liityy edellisiin viesteihin. Jos ja kun siihen kepin nokkaan joudutaan uusi tai vanha nuppi liimaamaan, kannattaa valita sellainen liima minkä irrottamiseen ei tarvita kohtuutonta voimaa. Itse käytin perinteistä puuliimaa, ja hyvin on pitänyt.
Jos nuppi täytyy jostain syystä irrottaa, oman kokemukseni perusteella jonkinlainen lämmitys saattaisi olla helpoin tapa saada liima pehmeäksi. Nupin takominen pajavasaralla voi aiheuttaa ei-toivottuja seurannaisvaikutuksia Alfan vaihteensiirtoon.
Toinen havainto liityy edellisiin viesteihin. Jos ja kun siihen kepin nokkaan joudutaan uusi tai vanha nuppi liimaamaan, kannattaa valita sellainen liima minkä irrottamiseen ei tarvita kohtuutonta voimaa. Itse käytin perinteistä puuliimaa, ja hyvin on pitänyt.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Jonkin verran oli kesällä vielä näkyvissä, nyt ei enään yhtään valkoista.Mokomakin kirjoitti:kellään edes kuvaa alkuperäisistä vaihdekuviosta? eteenkin alkupään 156 mahonki(?)nupin.
Muistikuva:
1-3-5
2-4-6-R eli aika peruskaavio/kuvio.
Perhana onkin hankala tehdä tällä "editorilla".
Löytäisi jonkin tarran, jonka päälle laittaisi lakkaa.
Kai se nuppi muovia on, sisukset ainakin. Jää aika hoikka puinen kuori, jos mahonkia tms.
Itse ajattelin käyttää liimaukseen silikoonia, luulisi lähtevän poiskin.