156 päästöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

156 päästöt

Viesti Kirjoittaja kTo »

Tuli sitten hylsy katsastuksessa, CO 1.3 kun sallittu oli tuo 0.3, myös HC siinä rajalla. Inssi oli sitä mieltä, että katti voisi olla syypää. Käsittääkseni se ei ole vielä kovin vanha, mutta pitäisikö tuo vaan suosiolla vaihtaa vai onko muita ideoita mistä moiset lukemat johtuisivat? Hiukan tehottomuutta oli havaittavissa tossa viime vuoden puolella, jolloin tuli mieleen että mahtaako ilmi toimia niinkuin pitää, mutta eikai se noita päästöjä sotke?

Kehui kyllä että on siisti auto :) En kyllä osannut odottanut hylsyä päästöistä...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mitkä on ne päästölapun lukemat? Jos katissa ei ole fyysistä vikaa (tyyliin reikä kyljessä), sitä ei kannata vaihtaa.

Viallinen ilmamassamittari voi aiheuttaa, jos auto on ollut kunnolla lämmin niin lambda-anturi voisi olla myös aiheuttaja.
VMP

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Tässä nuo lukemat:

Tyhjäkäynnillä: HC ppm 70 - CO% 0.01 - O2% 1.96 - CO2% 13.6 - Lambda 0

> 2000 r/min: HC ppm 98 - CO% 1.3 - O2% 0.08 - CO2% 14.1 - Lambda 0.97

Katti on ihan ehjän ja siistin näköinen ulkoa päin, eli josko siellä sisällä sitten olisi jotain häikkää :? Ilmamassamittarin vaihdan varmaan ainakin. Lähdin autolla lämpimästä tallista ja ajoin 40km maantie-ajoa ennen katsastusta, pari astetta pakkasta, auto seisoi konttorin pihalla 10min. Entäs sitten sytytyspuoli, kannattaako sieltä etsiä vikoja vai pitäiskö vaan vaihtaa ensin tuo ilmamassamittari ja kurkistaa katin sisälle? Joudun jokatapauksessa vaihtamaan väliputken ja takapöntön niin samallahan sitä kurkkaa että missä kunnossa se katti on sisältä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tyhjäkäynnin päästöt on rajojen sisällä, joten edelleen veikkaisin katin olevan OK. Mikä on moottorin lämpötila? Voisiko väsynyt termari aiheuttaa sen, että kone käy viileänä ja seos on rikkaalla sen takia?

Jos pakoputkessa on vuoto lambdan lähellä, se voi sotkea seoksia myös rikkaalle. Päästölukemien perusteella vuotoa tuskin on.
VMP

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

No tuota, vähän hitaasti tuo kone on viimeaikoina lämminnyt. Se asettuu auton mittarin mukaan sinne 80 asteen tienoille, kun on ensin heitellyt hetken 70 ja 90 väliä. Autossa on pahvit kyllä ritilän ja maskin edessä, mutta vähän viileä tuo 80'C vissiin on näillekin keleille?

Eilen kuunneltiin ja katseltiin montussa pakoputkea eikä missään silmämääräisesti tai kuuntelemalla vuotoa havaittu. Mietin vaan että mistähän kannattaisi aloittaa, ettei tulisi ihan kaikkia osia uusittua turhan takia... Eipä tuo termostaatti pahan hintaiselta näytä, 55e näyttäis olevan heikalla. Onko millanen homma vaihtaa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Lämmöt kuullostaa ihan normaalilta.
VMP

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Onkos 156:sessa imusarjassa jotain lämpötila-anturia joka voisi sotkea homman? Tulpat vois tietysti vaihtaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Mulla oli samaa ongelmaa viime syksynä twinsparkin kanssa. Ostin tarvikelambdan eikä menny vieläkään läpi. Vasta tuhdin diagnoosilaskun ja alkuperäisen Boschin lambdan kans mentiin läpi. Eli....älä ainakaan hae Motonetistä lambdaa...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Heikan lambda näyttis olevan boschin tekele, melko tuhti hinta kyljessä :shock: Jos nyt sitten laittaisi tuon lambdan listan kärkeen, ilmin kaveriksi. Kummasti se katsastuksessa käyttäminen nostaa noita ylläpitokuluja :lol:

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja katiska »

Kaalipata kirjoitti:Mulla oli samaa ongelmaa viime syksynä twinsparkin kanssa. Ostin tarvikelambdan eikä menny vieläkään läpi. Vasta tuhdin diagnoosilaskun ja alkuperäisen Boschin lambdan kans mentiin läpi. Eli....älä ainakaan hae Motonetistä lambdaa...
^^09/2000 asti kelpaa motonetin lambdat. Siitä eteenpäin pitää olla planaarilambda tai siis kolme.

^Edukkaammin http://www.vpv-motorracing.com/
En tyytynyt tavanomaiseen.

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Mitäs nuo motonetin lambdat sitten maksavat? Jossei ole kauheasti eroa niin luulisi kuitenkin tuon boschin olevan turvallisempi ratkaisu, vai? Olispa se hylsy tullut vaikka tukivarresta :)

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Mulla siis -98 ja tuo halvempi lambda oli ihan haista-paska-laatua. Näki jo paketistakin. Motonetissä on myös kalliimpi Delphin vastaava myynnissä. Vois jopa toimia. 65 euroa hintaa.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

kTo
Viestit: 94
Liittynyt: 01 Syys 2009, 19:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kTo »

Toi 65e kuulostaa jo ihan kokeilemisen arvoiselta, puolet boschin hinnasta. En tänään kerennyt auton alla tutkimaan, mutta onko se liitin helpossa paikassa vai tarviiko poistaa jotain edestä että saa lambdan vaihdettua?

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Lainataas tätä topiccia.

Eli äsken leimalla ja yritykseksi jäi tällä kertaa. Päästöt aivan sekaisin. Osaisiko joku tulkita mikä on vialla? Kaikki 3 lambdaa vaihdettu juuri.

Päästömittauksen arvot:

tyhjäkäynnillä
CO%:5.9
CO2:10.4
HCppm:1369
O2:1.1

kierroksilla
CO%:5.95
CO2:11.2
HCppm:817
O2:0.5

Katsatusmies pelotteli, että olisi mennyt ajokieltoon jos CO% olis ollu yli 6. Ainoa arvo mikä oli kuulemma okon tuo kierroksilla O2=0.5? Mikähän tässä on nyt vaihdettava? katti?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tolkuttoman rikkaalla näyttäisi käyvän. Tuskin katin vaihto pelkästään auttaa. Noilla arvoilla ei menisi mikään katitonkaan auto läpi. :shock:

Kai moottori oli kunnolla lämmin?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Moottori oli kunnolla lämmin ja kierräteltiin kyllä kunnolla vielä katsastushallissa, mutta jotain on aika pielessä.

Vikakoodejahan tuo antoi eilen P0136, P0141, P0150, P1176 ja P1178. Lambdoja ja imuvuotoa noi vissiin meinaa? Ilmi?

Tänään menee se ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki sekä ilmanputsari vaihtoon ja samalla katottava tulppien tilanne.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Noi kaikki koodit viittaa lambdoihin.

p0136: lambda-anturi lohko1 anturi2.
p0141: lambda-anturi lämmityspiiri lohko1 anturi 2.
p0150: lamda-anturi lohko2 anturi1.
p1176: seoskorjaus additiivinen lohko2.
p1178: seoskorjaus multiaktiivinen lohko2.

Mä kyllä sanoisin, et lambdat vaihtoon,

Jos itse ruuvaa ja halvalla yrittäis päästä ostais ensin yhen lambdan (käsittääksini kaikki samanlaisia) ja koittais vaihdella sitä paikasta toiseen ja nollailla koodit välillä (omalla mittarilla).

Kaikki viat ns. yhtäaikaa, tarttis jonkun vian mikä ne rikkoo :crazyeyes:

Mutta kait ne kaikki menee vaihtoon. (oma veikkaukseni).
Tuleeko kaikki vikakoodit heti.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Sehän se onkin kun kaikki lambdat on just vaihdettu (alle 1000 km). Ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki vaihdettu. Ja ens viikolla aattelin vielä vaihtaa tulpat. Ja kaiken tämän jälkeen voi sitten todeta, että ilmihän se varmaan on viallinen 8) noh, täytyy kattella jos sen ilmin vielä vaihtas ja sitten pöräyttäs kokeileen leimaa.

Halvin vaihtoehto olis varmaan viedä auto johonkin pakokaasutesteriin ja saada joku oikea vastaus tän "vaihtelen kaikki osat yksi kerrallaan" sähläyksen sijaan...

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja newport »

tammi kirjoitti:Sehän se onkin kun kaikki lambdat on just vaihdettu (alle 1000 km). Ilmin ja kaasuläpän välinen haitariputki vaihdettu. Ja ens viikolla aattelin vielä vaihtaa tulpat. Ja kaiken tämän jälkeen voi sitten todeta, että ilmihän se varmaan on viallinen 8) noh, täytyy kattella jos sen ilmin vielä vaihtas ja sitten pöräyttäs kokeileen leimaa.

Halvin vaihtoehto olis varmaan viedä auto johonkin pakokaasutesteriin ja saada joku oikea vastaus tän "vaihtelen kaikki osat yksi kerrallaan" sähläyksen sijaan...
kannattais katsoa onko nokka-akselit kuluneet...vaikuttaa päästöihin aika tavalla...noissa ku on ollu tota vaivaa...

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Huomenna menee auto "pajalle". Puhelimessa valistunut arvaus oli, yllätys yllätys, lambda-anturi. Oli sitä mieltä, että abikojatkoilla vaihdettu voi edelleen kiukutella. Mutta katellaan minkälaista käppyrää noi piirtää ja ollaan varmaan jo huomenna viisaampia.

Oireenahan autossa on ainoastaan rikkaalla käyminen->päästöistä kusahti katsastuksessa (ei muuten ollu mitään muuta vikaa leimalla!). Kylmänä ei mitään ongelmia, mutta kun moottorilämmöt nousee niin saa ihan liikaa polttoainetta.

Päivittelen tähan ketjuun korjauksen etenemistä.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

No niin. Kaikki kolme lambdaa, jotka oli juuri vaihdettu, meni uusiksi. Ja auto toimii taas. Nyt on autossa ricambi originalit eikä mitään abikoliitoksia ja heittämällä päästöistä läpi. Kyllä meni taas rahaa. Mutta ei se mitään niin kauan kun rahalla selviää :lol: Leima konttorilta lappuun ja taas hymy korvissa auton ratissa. Rupes jo toi Nissanin ajaminen tympimään.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Käytin autoni huollossa, päästötestissä, ennen katsastusta.
Muuten kaikki arvot ok, mutta CO niin tyhjäkäynnillä kuin 2000 kierroksellakin yli raja-arvojen. Vain hiukan, mutta hylsy olisi katsastuksessa tullut. Huoltomies arveli lämmittely-yritysten jälkeen että katti ei toimi. Vaihdettiin tarvikekatti, jonka jälkeen CO arvo putosi nollaan.
Koko jopi noteerasi alle 200 euroa, joten voin olla tyytyväinen!

Avatar
JanneK
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 20:57
Car(s): 156 2,5
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JanneK »

tammi kirjoitti:No niin. Kaikki kolme lambdaa, jotka oli juuri vaihdettu, meni uusiksi. Ja auto toimii taas. Nyt on autossa ricambi originalit eikä mitään abikoliitoksia ja heittämällä päästöistä läpi. Kyllä meni taas rahaa. Mutta ei se mitään niin kauan kun rahalla selviää :lol: Leima konttorilta lappuun ja taas hymy korvissa auton ratissa. Rupes jo toi Nissanin ajaminen tympimään.
Joo se on aina hyvä jos rahalla selviää olis se aika V'**umaista jos joutuis perunoita maahan istuttamaan tähän aikaan vuodesta...
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Albert Einstein

Vastaa Viestiin