Ilmastoinnin puhalluslämpötila

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Ilmastoinnin puhalluslämpötila

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Tulipa tuossa äsken logattua 156:n automaatti-ilmastoinnin sisäänpuhalluslämpötilaa, kun pukkasi näin messevän kelin. Ilmastointi oli säädettynä kahteenkymmeneen asteeseen, ja liikkeelle lähdittiin kuumalla autolla. Ensimmäisen minuutin aikana puhalluslämpötila laski 33,5 asteesta --> 15 asteeseen. Seuraavien viiden minuutin aikana ilmastointi saavutti tason, jolle kylmin sallittu sisäänpuhallus on asetettu eli kuuteen asteeseen!! Sisäänpuhalluslämpötila pysyi tässä lopun testilenkin ajan eli noin kymmenen minuuttia.

Sama testattiin myös kaverin V70 turbolla, jossa ilmastointi oli astetta tehokkaampi. Volvossa kuuteen asteeseen päästiin noin puolessa ajassa.

Kuuden asteen puhalluksella ei liene kauhea ihme jos vähän käy kurkun tai niskan päälle :silly:

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ennen kompuran hajoamista puhaltelin pakkashuurua takapenkille asti vanhassa Americassa. Toista kertaa en ilmastointia käyttänytkään. Otti kipeetä jostain niskan yläpuolelta.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin puhalluslämpötila

Viesti Kirjoittaja Maho »

Alfetta&156 kirjoitti: Kuuden asteen puhalluksella ei liene kauhea ihme jos vähän käy kurkun tai niskan päälle :silly:
Näillä keleillä moni tekee sen virheen, että pistää puhaltamaan suoraan naamalle. Ei se mikään ihme ole jos flunssa tulee...
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Seiska5mma kirjoitti: Otti kipeetä jostain niskan yläpuolelta.
Siitäkö korvien välimaastosta :P

Kyllähän se niin on että mielellään laittaa liian kylmälle. Sen huomaa viimeistään kun nenä alkaa vuotamaan.
Eikös se suositus olisi 21.5c tuo lämpötila on ihanteellisin vedon/kylmän tuntemuksen kannalta.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Hiukan OT: Tietääkö kukaan foorumin turkulaisista mitään hyvää/edullista ilmaistointihuoltoa tässä lähimailla? Olis tarvetta lisätä kylmäainetta yhteen autoon (ei omaan tällä kertaa).

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Uudessa TM:ssä on juttua ilmastoinnin huollosta.. ja myös ajettuna "uusi" 156 eli ei mitään uutta :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Jappe kirjoitti:ja myös ajettuna "uusi" 156 eli ei mitään uutta :mrgreen:
Ja huikean kokoinen juttu olikin, kokonainen sivun puolikas.. :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Ostin Alfa 156 V6 viime kuussa ja nyt epäilen että automaatti-ilmastointi on rikki. Tänään oli 23 astetta ulkona, ja oli ainakin yhtä kuuma auton sisätiloissa vaikka sisäänpuhallus oli asetettu alle 18 astetta. En huomannut suuri ero vaikka otin ilmastointi pois.
Miten tiedän että se on varmasti rikki, ja mihin kannatta viedä jos haluan korjata sitä?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Johnny kirjoitti:Ostin Alfa 156 V6 viime kuussa ja nyt epäilen että automaatti-ilmastointi on rikki. Tänään oli 23 astetta ulkona, ja oli ainakin yhtä kuuma auton sisätiloissa vaikka sisäänpuhallus oli asetettu alle 18 astetta. En huomannut suuri ero vaikka otin ilmastointi pois.
Miten tiedän että se on varmasti rikki, ja mihin kannatta viedä jos haluan korjata sitä?
Autoon kannattaa varmaan vaihdattaa aluksi ilmastoinnin nesteet jossain korjaamossa mikä osaa noita täyttää.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Hieman asiaa sivuten:

Onko kukaan koskaan kysellyt, mitä ilmastointi maksaisi jälkiasennettuna 156:seen, jossa ei ilmastointia ole..

Nyt vähän harmittaa, ettei tullut metsästettyä ilmastoinnilla varustettua yksilöä, kun tuli nämä helteet... :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

niki kirjoitti:Hieman asiaa sivuten:

Onko kukaan koskaan kysellyt, mitä ilmastointi maksaisi jälkiasennettuna 156:seen, jossa ei ilmastointia ole..
Alfasta en tiedä, mutta Volkkariin tuli joskus kysyttyä. Hinta oli pari vuotta sitten noin 2000 ecua. Samoissa luokissa taitaa pyöriä. Kaikkiin autoihin asennus ei vaan käsittääkseni onnistu kovinkaan helposti.

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

V6 kirjoitti:
Johnny kirjoitti:Ostin Alfa 156 V6 viime kuussa ja nyt epäilen että automaatti-ilmastointi on rikki. Tänään oli 23 astetta ulkona, ja oli ainakin yhtä kuuma auton sisätiloissa vaikka sisäänpuhallus oli asetettu alle 18 astetta. En huomannut suuri ero vaikka otin ilmastointi pois.
Miten tiedän että se on varmasti rikki, ja mihin kannatta viedä jos haluan korjata sitä?
Autoon kannattaa varmaan vaihdattaa aluksi ilmastoinnin nesteet jossain korjaamossa mikä osaa noita täyttää.
Vähän kummallista kun ilmastointi-järjestelmä on täytetty 2.7.2003 Delta-Autossa. Silloin tarkastettiin myös että ei ollut vuotoja.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Johnny kirjoitti:Ostin Alfa 156 V6 viime kuussa ja nyt epäilen että automaatti-ilmastointi on rikki. Tänään oli 23 astetta ulkona, ja oli ainakin yhtä kuuma auton sisätiloissa vaikka sisäänpuhallus oli asetettu alle 18 astetta. En huomannut suuri ero vaikka otin ilmastointi pois.
Miten tiedän että se on varmasti rikki, ja mihin kannatta viedä jos haluan korjata sitä?
Kokeile nyt ihan käsituntumalla tuleeko kylmää ilmaa kun ilmastointi on päällä! Kuuntele myös lähteekö kompura käyntiin kun laitat ilmastoinnin päälle. Kuuluu semmoinen "naksahdus" kun se käynnistyy.
Anna auton käydä muutama minutti ja kokeile millaista ilmaa suuttimista tulee!
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Seuraavaksi voisi epäillä lämpötila-anturin toimintaa. Se sijaitsee hanttarin puolen peilin juuressa,alapuolella. Myös sisä-anturin voi heittää häränpyllyä. Johtojen kiinniitys syytä tarkistaa ja siivota samalla paskat pois anturista.
Rikkoutunut anturi sekottaa perusteellisesti auto a/c .
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Johnny kirjoitti:Miten tiedän että se on varmasti rikki, ja mihin kannatta viedä jos haluan korjata sitä?
GTV:ssä taitaa olla samanlainen ilmastointiautomatiikan pömpeli kuin 156:ssa? Jos GTV:n ilmastoinnissa on häikkää, vehje ilmoittelee siitä vilkuttelemalla lumihiutalenapin lediä jonkun aikaa virtojen kytkemisen jälkeen. 156 tekee varmaan samaa. Ainakin vähissä oleva kylmäaine ja rikkinäinen sisälämpöanturi ovat diagnostiikan piirissä, muistaakseni myös kaikki muut anturit.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Johnny kirjoitti:Vähän kummallista kun ilmastointi-järjestelmä on täytetty 2.7.2003 Delta-Autossa. Silloin tarkastettiin myös että ei ollut vuotoja.
oletin että autossa on vielä alkuperäiset nesteet. Sitten on tosiaan tuo antureiden tarkastus että ei ole paskaa anturin edessä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Nyt asia on tutkittu lämpömittarilla. Ilmastointi säädetty niin kylmä kuin on mahdollista. 25,2 astetta kun lähdettiin liikkeelle, 10 minuutin jälkeen 28,6 astetta!!!
Sitten otin ilmastointi pois, ja ei ollut mitään eroa.

Kuulin myös että kompura lähti käyntiin, ja lämmintä ilmaa kyllä saa jos haluaa... Ehkä se ilmastointi vuotaa jossain? Ainakaan ei näy mitään varoituslamppua kun käynnistän autoni.

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

Koitappa auttaako tu, mitä kirjoitin tuolla Fiat-palstalla elikkä:

http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=1880


Tuliko lämpömittarinäyttöön minkäänlaista heksakoodia?

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

tsxm kirjoitti:Koitappa auttaako tu, mitä kirjoitin tuolla Fiat-palstalla elikkä:

http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=1880


Tuliko lämpömittarinäyttöön minkäänlaista heksakoodia?
Kiitos linkistä, mutta minun Alfassani ei ole sisäänrakennettua lämpömittaria. Käytin tavallinen digitaalinen lämpömittari. Jos teen näin:
"3. Kierrä puhallusvalitsin 10sekunnin sisällä edestakaisin 2 -kertaa AUTO - asentoon eli ( 0 - AUTO - 0 - AUTO - 0 ) "
sitten vaihdan manuaali/automaatti ilmastointia. Se kyllä toimii.

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

Siis matkamittarinäyttöön ei saa ulkolämpötilaa? Siinä näytössä se Fiiuissa näyttää sitten vikakoodit, jos niitä on muistiin kertynyt.

Huomasithan myös sen aloitusmetodin? (virrat aluksi pois, lämpötila HI, suuntaussäädin MAX/DEF jne...)?

Tarkoitatko, että manuaalisesti käyttäen ilmastointi toimii, mutta automatiikalla ei?

Kun käännät lämpötilavalitsinta, säätääkö se lämpötilaa (kuuluuko sellaista "knoks knoks knoks :-D ")

Muuttuvatko puhallinnopudet, kun lämpötilaa säädetään?

Tarkista myös oikeanpuolen peilinjalassa olevan ulkolämpötila-anturin johtoliitokset peilin sisäpuolen kolmiossa, yleensä jos johto poikki/anturi on rikki, niin normaali lämmityskin sekoilee pahemman kerran.

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

tsxm kirjoitti:Siis matkamittarinäyttöön ei saa ulkolämpötilaa? Siinä näytössä se Fiiuissa näyttää sitten vikakoodit, jos niitä on muistiin kertynyt.

Huomasithan myös sen aloitusmetodin? (virrat aluksi pois, lämpötila HI, suuntaussäädin MAX/DEF jne...)?

Tarkoitatko, että manuaalisesti käyttäen ilmastointi toimii, mutta automatiikalla ei?

Kun käännät lämpötilavalitsinta, säätääkö se lämpötilaa (kuuluuko sellaista "knoks knoks knoks :-D ")

Muuttuvatko puhallinnopudet, kun lämpötilaa säädetään?

Tarkista myös oikeanpuolen peilinjalassa olevan ulkolämpötila-anturin johtoliitokset peilin sisäpuolen kolmiossa, yleensä jos johto poikki/anturi on rikki, niin normaali lämmityskin sekoilee pahemman kerran.
Nyt olen tarkistanut kaikki. Kyllä saa ulkolämpötila matkamittarinäyttöön, näytti 19 astetta. En nähnyt mittään vikakoodeja vaikka tein tuo virrat pois, lämpötila HI jne. juttu.
Kaapeli oli ehjä kun katsoin sitä nopeasti läpi.
Ilmastointi ei anna riittävästi kylmää ilmaa manuaalisesti eikä automatiikalla.
Puhallinnopeudet muuttuu kun säädetään lämpötilaa, ja kuulin myös hiljainen knoks.

Kiitos neuvostasi :-D , mutta näyttää siltä että vien auton Delta-auton huoltoon ensi viikolla.

tsxm
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 19:41
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tsxm »

Vielä vähän lisää:

Tippuiko kondensiovettä autonalle? Parkissa ollessa sitä yleensä tulee kunnon lammikollinen.

Pähkäilin tässä muutamia vaihtoehtoja; liian vähän kylmäainetta, lauduttimen puhallin ei pyöri kaikilla nopeuksilla, Sekoitussäädin jumiutunut

Tarkista pyöriikö puhaltimen moottori, muistaakseni ainakin 2 eri nopeutta, ainakin fiiussa. ( sen takia tässä kertoilen, kun mitä olen 156:lla ajellut, missä on se kierrettävillä nupeilla tehty ilmastointi, niin se vaikuttaa täysin samanlaiselta järjestelmältä kuin fiiussa oleva, myös käyntiääniltään : :) ja se mielenkiinto kyseiseen härveliin :mrgreen: )

Lisäys: arvailuja nämäkin...
Viimeksi muokannut tsxm, 09 Touko 2004, 05:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta kuulostaisi siltä, että ilmastoinnin paisuntaventtiilissä olisi vikaa. Kompurahan ei käynnistyisi jos kylmäaine olisi vähissä, mutta venttiilin jumittaessa kylmäaine ei pääse höyrystimelle asti kabiinia jäähdyttämään. Venttiili ei taida edes antaa mitään vikakoodia.

En kyllä oikeasti tiedä asiasta mitään, mutta joskus sokea kanakin kuulemma löytää jyvän :wink:

Miten sen ulkolämpötilan saa matkamittarin näyttöön?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Minusta kuulostaisi siltä, että ilmastoinnin paisuntaventtiilissä olisi vikaa. Kompurahan ei käynnistyisi jos kylmäaine olisi vähissä, mutta venttiilin jumittaessa kylmäaine ei pääse höyrystimelle asti kabiinia jäähdyttämään. Venttiili ei taida edes antaa mitään vikakoodia.

En kyllä oikeasti tiedä asiasta mitään, mutta joskus sokea kanakin kuulemma löytää jyvän :wink:

Miten sen ulkolämpötilan saa matkamittarin näyttöön?
Paina kerran sitä matkamittarin nollausnappulaa 8)
- Alfaholic -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ah-haa, pitääpä kokeilla. Kiitos!

GTV:n manuska on kadonnut johonkin, en ole oikein kaikista hienouksista perillä. Huoltokirja on sentään tallessa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Matkamittarin nollausnappula muuten, yllätys yllätys, nollaa matkamittarin. Ei ole omassa autossa mitään hienoja kaksitoimisia nappeleita.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

156 piiiiiitkä painallus nollaa tripin. Lyhyt nopea vaihtaa trippi/lämpömittari.

Eli hajalla on ?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Mullakaan ei kyllä mitään lämpömittaria tule näkyviin kun tota nappia näpäyttää... Auton hanskalokerossa oli kyllä joku lämpömittaritsydeemin ohje, jonka mukaan lämpötilan saisi radion kautta näkyviin. Ei toiminut kyllä sekään :roll:
Ammattina autokauppa

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niki kirjoitti:Mullakaan ei kyllä mitään lämpömittaria tule näkyviin kun tota nappia näpäyttää... Auton hanskalokerossa oli kyllä joku lämpömittaritsydeemin ohje, jonka mukaan lämpötilan saisi radion kautta näkyviin. Ei toiminut kyllä sekään :roll:
tuo on vain autoissa joissa on ilmastointi :) GTVsta en tiedä onko siinä edes ulkolämpömittaria
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

puuha kirjoitti:156 piiiiiitkä painallus nollaa tripin. Lyhyt nopea vaihtaa trippi/lämpömittari.
Eli hajalla on ?
Mulla ei lyhyt painallus tee mitään ja pitkä sitten nollaa tripin. Ei välttämättä hajalla, en tiedä pitäisikö GTV:ssä edes olla koko ominaisuutta. Olisi kyllä luullut että on kun ilmastointipurkkikin näyttää olevan sama ja sen ulkolämpöanturistahan tuo lämpötila kai ongitaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Oliskos manuaali/ automaatti ilmastoinneissa eroa? Tuli vaan mieleen...
Mulla on auto ac
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Automaatti mullakin. Onko 156:seen edes saanut manuaalista flunssapuhallinta?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kun koeajoin omaani, ilmastointi toimi aina välillä. Sitten saattoi puhaltaa lämpöistä ilmaa. Aina seisottuaan hetken tuli vähän aikaa kylmää. Kerroin myyjälle ja sanoi että "Täytettään uudet aineet niin eikököhän pelaa" Ja sen jälkeen on pelannut. Tosin puhallus lämpötila ei kyllä mutu tuntumalla ole lähelläkään +6, ehkä +15 tms. Täytyy mitata joku päivä. Ainakin näillä helteillä jaksaa vielä tummankin auton jähdyttää vaikka siinä hetki vierähtää. Ja mitään virhe ilmoitusta auto ei antanut vaikka ilmastointi ei pelannutkaan. Autossa auto AC. Voipi olla että vuotaa hieman? Mut monet kyllä sanoo että 3-4 vuoden välein pitää täytää, onko potaskaa???

EDIT: minulla on myös tuo ulkolämpö nähtävissä tripin tilalla.
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 10 Touko 2004, 08:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

V6 kirjoitti: tuo on vain autoissa joissa on ilmastointi :) GTVsta en tiedä onko siinä edes ulkolämpömittaria
Pitäiskö 156:ssa sitten olla ulkolämpötilamittaria? Ei mulla ainakaan :roll:

Tosiaan mulla on huoltohistoriankin mukaan joku anturihässäkkä autossa ja mitä ne ihme nuuskintareijätkin paneelissa ovat... Pitäis kuulemma saada sekä sisä- että ulkolämpötilan ja mahdollisen liukkaankelin varoituksen radion näyttöön valitsemalla taajuudeksi 108... (muistaakseni)

Radio kyllä pysähtyy ko. taajuuteen (tai siis löytää sen), mutta ei näytä mitään lukemia. Ko. systeemi on huoltohistorian mukaan kerran jopa korjattu... Täytyy varmaan ottaa selvää jostain :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

tsxm kirjoitti:Vielä vähän lisää:

Tippuiko kondensiovettä autonalle? Parkissa ollessa sitä yleensä tulee kunnon lammikollinen.

Pähkäilin tässä muutamia vaihtoehtoja; liian vähän kylmäainetta, lauduttimen puhallin ei pyöri kaikilla nopeuksilla, Sekoitussäädin jumiutunut

Tarkista pyöriikö puhaltimen moottori, muistaakseni ainakin 2 eri nopeutta, ainakin fiiussa. ( sen takia tässä kertoilen, kun mitä olen 156:lla ajellut, missä on se kierrettävillä nupeilla tehty ilmastointi, niin se vaikuttaa täysin samanlaiselta järjestelmältä kuin fiiussa oleva, myös käyntiääniltään : :) ja se mielenkiinto kyseiseen härveliin :mrgreen: )

Lisäys: arvailuja nämäkin...
Auto oli käynnissä 7 minuuttia parkkipaikalla ja A/C päällä, ei yhtään kondensiovettä.
Voisiko joku sanoa missä puhallin ja kompura sijaitsee?
Soitin muuten Delta-autolle tänään, 150€ maksaa vuotojen tarkistus ja aineen lisäys. Odotusaika 3 viikkoa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Johnny kirjoitti:Soitin muuten Delta-autolle tänään, 150€ maksaa vuotojen tarkistus ja aineen lisäys. Odotusaika 3 viikkoa.
Saako epätietoinen kysyä miksi haluat viedä Deltaan, kun yksityinen kylmäkone pulju tekee samat temput ammattitaitoisemmin - nopeammin - ja mitä todennäköisimmin edullisemmin. Ei menisi puoli kesää odotellessa...
Ayrton Senna da Silva forever

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Johnny kirjoitti:Auto oli käynnissä 7 minuuttia parkkipaikalla ja A/C päällä, ei yhtään kondensiovettä.
tuota kondensiovettä tulee aika minimaalisesti 156sesta, jos ollenkaan.
Harvoin olen pienen lätäkön auton alla nähnyt
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niki kirjoitti:
V6 kirjoitti: tuo on vain autoissa joissa on ilmastointi :) GTVsta en tiedä onko siinä edes ulkolämpömittaria
Pitäiskö 156:ssa sitten olla ulkolämpötilamittaria? Ei mulla ainakaan :roll:
kuten sanoin ulkolämpötilamittari on vain autoissa joissa on ilmastointi.
Eli jos ei ole ilmastointia ei ole lämpömittaria :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Olin väärässä kun luulin kylmintä puhallus lämpötilaa reilusti Alfetta&156 mainitsemaa +6 astetta lämpimämmäksi. Tämän päiväisen testilenkin peruasteella +7,2 oli kylmin lukema. En tiedä heittääkö digitaali mittarini 1,2 astetta vai onko tuon verran eroa.

Kylmää kuitenkin riitti niin että parta huurussa ajelin :x-mas:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Noinkin pieni ero voipi johtua ihan ilmansuodattimen tukkoisuudesta, lauhduttimen puhtaudesta yms... Lisäksi voi tulla eroa, missä kohtaa mitta-anturi on. Itsellähän se oli noin 5 - 10 cm "kanavan" sisällä. Pidemmässä testissä puhalluslämpötila asettui tuonne 7,5 asteeseen, joskin outoa oli, että vauhdin hiljetessä taajamanopeuteen, lämpötila jälleen laski alle 7 asteeseen.

Kylmäaineen höyrystymislämpötilahan on kuitenkin sama, kun kyseessä lienee kummallakin sen verran tuore peli, että sisällä on R134A ainetta. Tämän höyrystymislämpötila on noin -8 *C.

Kylmimmillään saimme tällä puhallusilman laskemaan +2 asteiseksi :drinking: (Maksi kylmä, puhallusteho 1)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itseasiassa voi olla tuo raitisilma suodin jo senverran tukkoinen. Ja itse testasin maksimikylmä/auto-asennossa. Eli puhallus koko ajan maksimissa, ja luulisin että se hieman nostaa puhallus lämpötilaa. Joka tapauksessa toimii, ja sehän riittää :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Olen tämän alkukesän aikana ollut havaitsevinani - vaikka kelit ovat olleet mitä ovat - että ilmastointi ei toimi kunnolla.

No tänä aamuna päätin selvittää missä vika ja sehän löytyikin; Raitisilmasuodatin oli täysin tukossa- eikä mikään ihme, sille sille ei oltu tehty mitään koko auton elinaikana eli 5 vuoteen.

1. Otin suodattimen pois paikoiltaan.
2. Mekaanisesti pienellä tikulla putsasin väliköt suuremmista roskista ja paskasta (mm. linnun höyheniä)
3. Imurilla puhdistin niin hyvin kuin saatoin
4. Suihkutin sisäänmenopuolelle voimakasta pesuainetta (tiskinpesuainekin riittää) ja annoin vaikuttaa noin 10 minuuttia
5. Huuhtelin kraanan alla suodattimen kuumalla vedellä virtaussuunnan vastaisesti
6. Kuivatin suodattimen auringonpaisteessa
7. Asensin takaisin

Suodatin kesti tuon käsittelyn täydellisesti.

Ilmastointi pelaa kuin ajatus!!!

Tässä tällainen hätäinen korjaustoimi. (Olen antanut kertoa itselleni, että monet vastaavat suodattimet, vaikka eivät ole pestäviksi tarkoitetutkaan, kestävät pesun hyvin ja toimivat kuin uudet)

Vastaa Viestiin