Tarttis tätäkin hommaa jatkaa välillä...
Elikkäs mistä pääsee käsiks kytkimen pääsylinteriin? Hytin puolelta vai konehuoneesta? Ja tarviiko paljon purkaa?
[quote="rasvanäppi"]Sisäpuolelta kaksi 8mm pulttia pois, ja männänvarren sokka pois, joten männänvarsi irtoaa kytkinpolkimesta, konehuoneenpuolelta nesteputki irti, ja säiliöltä tuleva letku irti, ja eikun tilaamaan tiivistekumit ,joita saa Motonetista, tai Heikka/ Muukkonen.
Kävin 75:llä loppiaisena kahvilla ABC:llä . Tai tarkoitus oli. Mennessä auto toimi aivan normaalisti, mutta kun piti lähteä pois niin auto sadan metrin ajamisen jälkeen täysin varoittamatta sammui ja siihen jäi. Auto on vuosien varrella pari kertaa aikaisemminkin tehnyt saman tempun ja 10-15 minuuttia myöhemmin startannut kuin ei mitään. Yritin siis nytkin toista tuntia startata autoa, mutta se ei edes luvannut vaikka akussa riitti mainiosti virtaa ja starttimoottori pyöritti. Sitten soitin naapurini paikalle ja yritimme vielä hinata autoa käyntiin onnistumatta siinä. Liukkaan kelin takia päätimme jättää auton ABC:n pihaan parkkiin.
Seuraavana aamuna soitin hinurin paikalle (kärryssä on kasko joka korvaa hinaamisen, sitä tarvittiin nyt ekaa kertaa). Hinuri koitti käynnistää autoa ennen mukaan ottamista ja se käynnistyi kuulemma kuin palmun alta mikä ei ollut minulle varsinaisesti yllätys. Hän kuitenkin hinasi sen korjaamolle josta soitettiin minulle päivällä että olivat käyneet ajamassa autolla eikä siitä mitään vikaa löytynyt. Menin töiden jälkeen hakemaan autoa pois ja - yllätys yllätys - sepä ei käynnistynytkään. No auto jäi sitten korjaamolle ja oli siellä kaksi viikkoa, jona aikana siihen vaihdettiin virranjakajan kansi ja pyörijä, mutta apua siitä ei ollut. Auto oli kyllä osien vaihdon jälkeen käynnistynyt ja sillä oli ajettu pari kilometriä kunnes se sammui kesken ajon. Vihdoin viime perjantaina asiaan tuli jotain tolkkua - vai tuliko? Auto oli hinattu autosähkökorjaamolle ja siellä selvisi hetikohta, että jakohihna ei ole kohdallaan ja ongelmat johtuvat siitä.
Sitten seuraa se tyhmä kysymys: Jos jakohihnan kohdistus on pari pykälää pielessä, onko mahdollista, että auto välillä ei käynnisty ja välillä käynnistyy ja toimii täysin normaalisti? Autoa ajanut asentaja ainakin kehui autoa erityisen tehokkaaksi takavetoiseksi ja sain vaikutelman, että auto ei tahtonut pysyä hänellä lapasessa. Ja eikö normaalijärjellä varustettu asentaja (joita tuollakin korjaamolla on useita) olisi havainnut tuollaista vikaa. Asentaja oli tuon kahden viikon aikana kysellyt vian mahdollisesta aiheuttajasta monestakin paikasta mm. Tiippanalta. Ja onko loogista, että autosähkökorjaamo välittömästi paikantaa vian jakohihnaan?
Sähkökorjaamot taitaa kans lähteä liikkeelle ihan perusjutuista, kun vikaa selvitetään. Jakohihnan hyppäys ei sinällään ole uusi asia hinaus-starttauksessa. Kuitenkin vika ei taida olla tuossa paikassa, ajoittamisen jälkeen tullee tekemään samaa settiä uudestaan.
-jäikö virrat päälle kun sammui? (virtalukon pohjaa mietin)
jos syttyvirta pääsee katkeamaan, oireet voisivat olla kuvailemiasi.
75 malleissa sähköiset viat johtuvat usein mädistä pelleistä. Kojelauta irti näkee lasin alusen, josta vettä pääsee sisään kivasti - mennen suoraan sulakerasiaan. Saman vuotokohdan voisi tarkastaa konepeiton saranan ja lokarin välistä konehuoneesta.. hankala nähdä ilman valoa, mutta USEIN läpimätä.
Tuskin (lue ei) on syynä väärä jako moiseen sammuiluun. Jos ei nuo kumimuumin mainitsemat ongelmaa aiheuta, niin sitten ehkä joku moninapaliittimistä apukuskin jalkotilassa..
mikähän tos 75:sen mittaristos taas on ku nyt ei toimi mikää mittari kunnol, Eli kiekka mittari ei nouse yli 3 tonnin vaikka kone hakkaa rajotint vasten, Nopeusmittari nousee heti 40 kmh kohalle ku kääntää virrat päälle, matkamittari pyörii ympyrää ja lisäilee kilometrei vaikka auto ei oo käynnis mut virrat on päällä ja öljynpaine mittari ampasee heti sinne maksimii ku auto on käynnis mut tippuu sit normaaleihin lukemii ku auto on käyny jonkuu aikaa? mut muut mittarit jatkaa sekoiluaa vaikka auto kävis tunnin.. Enkä usko et kosteutta on enää missää ku Alfa on seissy joulust asti lämpöses ja kuivas tallis...
^^ Oletkos mittariston/lähistön maadotukset tarkistanut?
Vanha öljynpaineanturi teki minulla samaa oiretta. Kun anturin vaihdoin niin alkoi näyttämään normaalisti.
Siltä tuo vähän haistkahtaa. Missä mahtaa olla maadoituspiste mittaristolle? Anyone?
Samaa kyselin jo aikaisemmin ja edelleen tiedolle olisi tarvetta. En ole purkanut kojetaulua sen enempää; onko maadoituspisteet jossain sen syövereissä?
Mult oli menny yks maajohto poikki eli vaihoin sen, puhalsin paineilmal pölyt pois mittariston takaant ja katoin et muut maajohot oli maissa ja kojetaulu nippuu jonka jälkee mittaristo heräs henkii ja toimii normaalist
nisa kirjoitti:Mult oli menny yks maajohto poikki eli vaihoin sen, puhalsin paineilmal pölyt pois mittariston takaant ja katoin et muut maajohot oli maissa ja kojetaulu nippuu jonka jälkee mittaristo heräs henkii ja toimii normaalist
Hieno homma!
Jouduitko siis purkamaan koko kojetaulun veks että pääsi käsiksi maadoituksiin?
Ellen ihan väärin muista niin maadoituspaikka näkyy sieltä kuskin jalkatilasta, eikä tainnut olla edes kovin paha paikka vaikka kojetaulu paikallaan tekisi.
Mie ainaki irrotin koko kojetaulun mut en nostanu sit kokonaa pois paikaltaa vaa nostin sen virtalukon takapuolelle jolloin mahtu tökkii johot paikallee ja sai vaihettuu sen yhen johon.... Mie en kyl ees kattonu et oisko sinne maapaikkaa päässy kuski Jalkatilast mut eipä se ollu ku 30min homma purkaa kojetaulu ja laittaa takas nippuu
Viimeksi muokannut nisa, 26 Maalis 2011, 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ok. Taitaa olla se mittariston takaakin niin suljettu että sieltä ei mahtunut mitään tekemään. Itsellä mennyt jo 5 vuotta kun on 75:sta viimes räplännyt. Näyttää muistikuvat jo sekoittuneet toisiin autoihin.
Hiekkapuhalsin noi eilen, tänään huomasin et noihan on erilaiset. Sisälle pistetty joku tuki tuohon toiseen, miksiköhän? Onko jossain tietyssä vuosimallissa, vai olisko toinen noista ylätukivarsista vanhemmasta Alfasta.
Pistä tukivarret vaan paikoilleen, mulla on sama juttu kun otin tukivarret pois yhdessä oli vaan vahvike. Ilmeisesti vanhemmissa 75:sissa on kummassakin vahvike. Eli sulla on toinen vaihdettu jossain vaiheessa.
Kävin herättelemässä alfaa talviunilta, ja oli tarkotus vaihtaa kytkimen pääsylinteri. Ne hytin puolella olevat pultit oli kuitenkin niin pahassa paikassa, etten keksinyt miten niihin pääsisi käsiksi. Täytyykö purkaa koko kojelauta..?
Mites takajarrupalojen vaihto, tarviiko irrottaa mitään pois tieltä, muuta kun vaihtaa palat vaan?
Entäs, missä iskarin yläpää on kiinni? Pääseekö helposti käsiksi?
jussit kirjoitti:Mites takajarrupalojen vaihto, tarviiko irrottaa mitään pois tieltä, muuta kun vaihtaa palat vaan?
Ei tarvitse periaatteessa irroittaa mitään ylimääräistä. Takajarrujen männät ruuvataan sisään säätöruuveista. Sisempien mäntien ruuvit löytyvät käsijarruvipujen lähistöltä ja ulompien mäntien ruuvit satuloiden päädyistä muovisten tulppien alta(näissä on vielä lisäksi lukitusmutteri). Uudet palat kuuluu säätää samoilla ruuveilla 0.1mm päähän levystä (automaattisäätö huolehtii että välys pysyy samana palojen kuluessa). Säätäessä tarvitsee olla käsijarrunvaijeri löysätty. Kannattaa henkisesti valmistautua myös siihen että satuloiden säätöruuveihin koskiessa ainakin joku niiden o-renkaista korkkaa ja sitten saakin purkaa vähän enemmän.
jussit kirjoitti:
Entäs, missä iskarin yläpää on kiinni? Pääseekö helposti käsiksi?
Takana niihin pääsee käsiksi raottamalla takakontin verhoilua tai ottamalla takapenkin pois. Edessä ne löytyy kun kurkkii konehuoneeseen.
Kytkimen pääsylinterin pultit lähtee ohjaamon puolelta pois. Pitää olla taipuisa niska ja selkäranka, sekä pienen hylsyn jatkovarsia ja nivel. Pultit on 8mm, ja avain väli 13mm. Vai oliko ne pulti kuusiokoloja. Joka tapauksessa 8mm.
Mitäs kaikkea täytyy varautua purkamaan jos haluaa vaihtaa moottorin tukikumit? Kaasarit täytyy irroittaa laipan vaihdon takia, joten samalla hoitaisi tuonkin pois päiväjärjestyksestä. Käsikirjoissa näytti olevan vain "pura kaikki ympäriltä ja nosta kone pois" ohjeita.
Onko ne molemmat vaihtokunnossa? Kuskin puoleinenhan niistä ensin kypsyy.
Kunhan sinne ensin pääsee käsiksi niin siitähän sen vaihtaa kun vaikka hallitunkilla nostaa konetta että saa sen kumin vaihdettua. Mulla on yksi ylimääräinen neloskoneen kumi varastossa jos on tarvista, saa edullisesti...
Kuskinpuoleinen on se haperompi. Molemmat kuitenkin hankittuna, mutta apparin puoleinen taitaa vaatia startin irroittamista?
Tunkilla nostamalla lähti koko kori nousemaan, vaikka mutterit olivat jo poissa.
Kuuluukos venttiilikoppien olla samassa tasossa vai onko kallellaan? Tässä nimittäin näyttäisi olevan kuskin puolelle notkollaan. Oletukseni on, että kuuluisi olla "pystyssä" ja nyt halkeillut kumi on antanut myöten.
Mistä pirusta löytyy ilmausruuveja takasatuloihin? Motonetin myymät olivat liian lyhyitä -> vuotaa.
^Hyvä niin. Ongelmaksi näyttää muodostuvan se, että apukuskin puolen alamutterista on mennyt kierteet eikä suostu lähtemään auki. Tuloksena kori tosiaan nousee kun yrittää nostaa pelkkää konetta. Vinkkejä millä tuon mutterin saisi pois? Yritin alapuolelta painaa samalla kuin avaa, muttei auttanut.
TC:ssä ilmanputsarin koteloon tulee normaalin neljän lisäksi kaksi muutakin reikää kaasuttajilta. Ovatko nämä jotain bensahöyryjen kierrätystä, lisäilmaa varten vai jotain muuta? Dellorton kaasarit kyseessä.
Eilen hajosi vilkun viiksi, tämähän taisi olla tyyppivika näissä peleissä. Saako jostain vielä uusia tai pystyykö peräti korjaamaan? Eli vilkku ei jää "päälle". Edittiä, täällähän tuosta oli turinaa
Silti kiinnostaa, saako noita viiksiä vielä uusina. Tietoa?
Mikäs on vaihdelaatikon irroituksessa purkujärjestys. Vetarit on jo irti ja jarrulevyt, kardaanin takimmaisesta nivelestä irroitin kolme pulttia. Sitten irroitin takapalkin ja laskin sitä puolisenttiä alaspäin.
Pitääkö vaihdelaatikkoa liikuttaa taaksepäin jotta irtoaa kardaanista, laskenko alas ensiksi etu vai takapään, onko väliä?
Mitä kaikkea pitäisi irroittaa (vaihteensiirtäjä on irti)
Satakuusnelonen kirjoitti:Mikäs on vaihdelaatikon irroituksessa purkujärjestys. Vetarit on jo irti ja jarrulevyt, kardaanin takimmaisesta nivelestä irroitin kolme pulttia. Sitten irroitin takapalkin ja laskin sitä puolisenttiä alaspäin.
Pitääkö vaihdelaatikkoa liikuttaa taaksepäin jotta irtoaa kardaanista, laskenko alas ensiksi etu vai takapään, onko väliä?
Mitä kaikkea pitäisi irroittaa (vaihteensiirtäjä on irti)
Jarruletkun, pakkivalon katkaisijan, nopeusmittarin anturin, kytkimen työsylinterin ja käsijarruvaijerin varmaan olet myös muistanut irroittaa.
Muistaakseni se munkki kannattaa irrotettessa jättää kardaaniin kiinni, ei tarvitse niin paljoa liikuttaa lootaa taaksepäin. Kun irroittaa dedionin etupalkin 6 pulttia niin pitäisi saada kammettua tarpeeksi taaksepäin että kardaani irtoaa. Parempihan olisi myös vaihdelaatikon takakiinnike ottaa pois tässä vaiheessa, jos saat sen tuettua hyvin. Melkein samalla vaivalla ottaa koko takapalkin vaihteistoineen pois.
Ei sitä varastosaldoa kannata tuijottaa. Siitä näkee vain ettei sitä voi käydä hakemassa hyllystä mukaan. Tilaat semmoisen niin tilaavat sen sulle tukusta.
Tulipa pitkästä aikaa vietettyä laatuaikaa 75:n kanssa moottorin irroitusta valmistellessa ja nyt alkaa kaikki tarvittava olemaan irti kardaania lukuunottamatta, jotta koneen voisi nostaa pois, mutta miten on, mahtuiko kone tulemaan pois vauhtipyöräkotelon kanssa vai pitääkö sekin irroittaa?