Spider -96 2.0 TS Abs-valo palaa... -> KORJATTU!
Valvoja: Moderators
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Spider -96 2.0 TS Abs-valo palaa... -> KORJATTU!
Tuossa Spiderissä on nyt jo jonkun aikaa palanut tuo ABS-valo.
Auto käytettiin Auto Milanossa noin kuukasi sitten jossa vikaa etsittiin, viaksi todettiin ABS-keskusyksikkö, tai ainkin se pitäisi vaihtyaa ja kokeilla jospa valo sillä sammuisi. Tuo yksikkö kuitenki maksaa noin 1000 euroa enkä ole kovin halukas sitä vaihtamaan huvikseen.... Kun sitä ei ole ensinnäkän saatavilla ja toiseksi ei ole mitenkään varmaa sammuko se valo sen vaihdolla..
Ennen Auto Milanoon vientiä autoon vaihdettiin vasemman takapyörän anturi kun vika koodi viittasi keskusyksikon lisäksi myös siihen...
Olisiko kenelläkään viisammaalla ehdottaa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi? Alkaa olla kohta neuvot loppu....
Help!
Auto käytettiin Auto Milanossa noin kuukasi sitten jossa vikaa etsittiin, viaksi todettiin ABS-keskusyksikkö, tai ainkin se pitäisi vaihtyaa ja kokeilla jospa valo sillä sammuisi. Tuo yksikkö kuitenki maksaa noin 1000 euroa enkä ole kovin halukas sitä vaihtamaan huvikseen.... Kun sitä ei ole ensinnäkän saatavilla ja toiseksi ei ole mitenkään varmaa sammuko se valo sen vaihdolla..
Ennen Auto Milanoon vientiä autoon vaihdettiin vasemman takapyörän anturi kun vika koodi viittasi keskusyksikon lisäksi myös siihen...
Olisiko kenelläkään viisammaalla ehdottaa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi? Alkaa olla kohta neuvot loppu....
Help!
Viimeksi muokannut nuhapumppu, 16 Helmi 2011, 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Jos '96 Spiderissä on saman mallin ABS-yksikkö kuin '96 GTV:ssä niin ABS-ECU:a ei käytännössä voi korjata.
Jarrunestesäiliön kiinnityspultit irroittamalla pääsee säiliötä siirtämään sen verran että ABS-pumppuyksiköstä saa poistettua ABS-ECU:n suojakannen (yksi torx-kantainen ruuvi). ABS-ECU:un tulevat kolme johtoliitintä irti ja 4+1 torx-kantaista ruuvia auki. Tämän jälkeen ABS-ECU lähtee nostamalla pois - Ahdasta toki on.
Osta tuo:
http://cgi.ebay.de/Alfa-Romeo-GTV-ABS-H ... 53e1479aad
Irroita siitä ECU ja vaihda omaasi. Alfaparts24.de:n postit on olleet jotain 15-20€ ja kaupankäynti luotettavaa.
Nimimerkillä kaksi vastaavaa rikkonaista ABS-ECU:a hyllyssä
Jarrunestesäiliön kiinnityspultit irroittamalla pääsee säiliötä siirtämään sen verran että ABS-pumppuyksiköstä saa poistettua ABS-ECU:n suojakannen (yksi torx-kantainen ruuvi). ABS-ECU:un tulevat kolme johtoliitintä irti ja 4+1 torx-kantaista ruuvia auki. Tämän jälkeen ABS-ECU lähtee nostamalla pois - Ahdasta toki on.
Osta tuo:
http://cgi.ebay.de/Alfa-Romeo-GTV-ABS-H ... 53e1479aad
Irroita siitä ECU ja vaihda omaasi. Alfaparts24.de:n postit on olleet jotain 15-20€ ja kaupankäynti luotettavaa.
Nimimerkillä kaksi vastaavaa rikkonaista ABS-ECU:a hyllyssä
En tyytynyt tavanomaiseen.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kiitos vihjeistä. Saman ikäisen GTV löytyy myös pihalta ja niissä on samat abs-yksiköt sen osanumeron periusteella.
Eli näitä yksiköitä on siis hajonnut muillakin! Se on "hyvä" tieto, AutoMilanossa knu sanottiin että ei näistä niitä ole ikinä hajonnut mutt jkerta se olis ensimmäinenkin...
Eli tuo ABS-ECU: irroitus ei ole kuin parin tunnin homma jos noista ohjeista oikein ymmärsin. Pitänee sitten kokeilla jos siirtäisi sen yksikö Gtv:stä->Spideriin kun pihalla on ehjä yksikkö toisessa autossa.
Oliko jossain viel mitään tarkemaa ohjetta Alfan yksikön irroitukseen vai onko tuossa Mareassa samanlainen?
Kiitokset taas kerran kaikille!!
Eli näitä yksiköitä on siis hajonnut muillakin! Se on "hyvä" tieto, AutoMilanossa knu sanottiin että ei näistä niitä ole ikinä hajonnut mutt jkerta se olis ensimmäinenkin...
Eli tuo ABS-ECU: irroitus ei ole kuin parin tunnin homma jos noista ohjeista oikein ymmärsin. Pitänee sitten kokeilla jos siirtäisi sen yksikö Gtv:stä->Spideriin kun pihalla on ehjä yksikkö toisessa autossa.
Oliko jossain viel mitään tarkemaa ohjetta Alfan yksikön irroitukseen vai onko tuossa Mareassa samanlainen?
Kiitokset taas kerran kaikille!!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Tuossa aiemmin linkitetyssä Mareassa on sukupolvea vanhempi ABS-yksikkö. Pelkkä ECU siitä yksikön päältä vaihtuu helposti kuten ^^^ mainitsin. Pikkaisen on ahdasta jarrunestesäiliön kanssa mutta kyllä se onnistuu. Sellainen 20min taisi viimeksi mennä vaihto-operaatioonnuhapumppu kirjoitti:Eli tuo ABS-ECU: irroitus ei ole kuin parin tunnin homma jos noista ohjeista oikein ymmärsin. Pitänee sitten kokeilla jos siirtäisi sen yksikö Gtv:stä->Spideriin kun pihalla on ehjä yksikkö toisessa autossa.
Oliko jossain viel mitään tarkemaa ohjetta Alfan yksikön irroitukseen vai onko tuossa Mareassa samanlainen?
En tyytynyt tavanomaiseen.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Eilen tuli se abs yksikkö postissa, jospa viikonloppluna perehtyisi sen vaihtoon!
Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Ei ole ei. Se musta muovikansi irt (1 ruuvi) ja itse ECU on viidellä ruuvilla kiinni. ECU:n yhteydet pumppuyksikköön ovat puhtaasti elektronisia (johtoja).nuhapumppu kirjoitti:Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
En tyytynyt tavanomaiseen.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Homma oli juuri noin helppo kun sanoit! ECU on nyt vaihdettu ja aikaa meni kaikkine ihmettelyineen reilu tunti! Viel ei saatu varmuutta että sammuiko valo sillä koska Akku oli tyhjä Aamulla selviää!katiska kirjoitti:Ei ole ei. Se musta muovikansi irt (1 ruuvi) ja itse ECU on viidellä ruuvilla kiinni. ECU:n yhteydet pumppuyksikköön ovat puhtaasti elektronisia (johtoja).nuhapumppu kirjoitti:Miten vaikea tuo elektroniikka yksikkö irroittaa siitä abs-pumpusta?
Eihän siellä ole mitään jousia ja kuulia jotka lentää huitsun hemmettiin knu sitä irroittaa?!??!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Noniin.... Abs valo "sammui" mutta nyt on ongelmana se ettei se edes vilahda kun laittaa virrat päälle niin kuin kuuluisi...
Mitäköhän tässä meni peileen????
En ole päässyt kokeilee toimiiko ABS käytännössä kun autossa on kesärenkaat alla, ei uskalla nyt ottaa sitä edes ulos tallista kun se juuttuu ihan varmasti tuohon sohjoiselle pihalle...
Onko ehdotuksia?
Mitäköhän tässä meni peileen????
En ole päässyt kokeilee toimiiko ABS käytännössä kun autossa on kesärenkaat alla, ei uskalla nyt ottaa sitä edes ulos tallista kun se juuttuu ihan varmasti tuohon sohjoiselle pihalle...
Onko ehdotuksia?
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Laitoithan varmasti sen ECU:n kiinni kaikilla niillä viidellä ruuvilla?
Se yksi ruuvi toimii eräänlaisena virtaliittimenä.
Siinä ABS-yksikön vieressä on se kolminapainen diagnostiikka-liitin.
Oikosulje johdon/rautalangan pätkällä siitä pinnit 1 ja 2.
Kuskin penkille istumaan ja avaimella virrat päälle.
ABS-valon pitäisi vilkutella koodeja.
Jos ei vieläkään herää niin sitten voisi tsekata ABS:n-sulakkeen.
Jos se on kunnossa niin melkein laittaisin vielä kokeeksi sen vanhan yksikön paikoilleen (johdot + se yksi ruuvi). Jos sillä ABS-valo syttyy niin sitten tuomitsisin sen "uuden" ABS-ECU:n kuolleeksi (postia alfaparts24:lle niin saavat toimittaa uuden).
Se yksi ruuvi toimii eräänlaisena virtaliittimenä.
Siinä ABS-yksikön vieressä on se kolminapainen diagnostiikka-liitin.
Oikosulje johdon/rautalangan pätkällä siitä pinnit 1 ja 2.
Kuskin penkille istumaan ja avaimella virrat päälle.
ABS-valon pitäisi vilkutella koodeja.
Jos ei vieläkään herää niin sitten voisi tsekata ABS:n-sulakkeen.
Jos se on kunnossa niin melkein laittaisin vielä kokeeksi sen vanhan yksikön paikoilleen (johdot + se yksi ruuvi). Jos sillä ABS-valo syttyy niin sitten tuomitsisin sen "uuden" ABS-ECU:n kuolleeksi (postia alfaparts24:lle niin saavat toimittaa uuden).
En tyytynyt tavanomaiseen.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Hyvää ohjetta pukkaa '
Kyllä kaikki viisi ruuvia on kiinni.
Kummassa reunassa on 1:nen? miten tedän etten oikosulje vahingossa 2:sta ja 3:sta?
Jos nuo ei auta niin kokeilen vielä vanhaa yksikköä jos tuo uusi on mykkä pitänee tehdä reklamaatio...
Iso KIITOS katiskalle!
Kyllä kaikki viisi ruuvia on kiinni.
Siinä ABS-yksikön vieressä on se kolminapainen diagnostiikka-liitin.Oikosulje johdon/rautalangan pätkällä siitä pinnit 1 ja 2.
Kummassa reunassa on 1:nen? miten tedän etten oikosulje vahingossa 2:sta ja 3:sta?
Missä se sulake on? Onko se sellainen Maksi vai tavallinen?Jos ei vieläkään herää niin sitten voisi tsekata ABS:n-sulakkeen.
Jos nuo ei auta niin kokeilen vielä vanhaa yksikköä jos tuo uusi on mykkä pitänee tehdä reklamaatio...
Iso KIITOS katiskalle!
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Joo, sieltä löytyi!Jalamari kirjoitti:Eikö liittimen pohjalla ole numerointi pinnien vieressä.
Eli yhdistämällä 1 ja 2 ei tapahtunut mitää vilkkumista merkkivalossa.
Sitten vaihdoin alkuperäisen ECU:n takaisin ja valo palaa kokoajan.
Tein vaihdon vielä kerran uudestaan edestakaisin ja tulos on aina sama, vanhalla valo palaa ja uudella se ei edes vilahda
Tämän jälkeen on todettava että tuo "uusikin" ECU on rikki, tosin eritavalla kun alkuperäinen
Pitänee yrittää tehdä reklamaatio myyjälle ja katsoa jos sieltä jotain irtoaisi, luulen että joudun hakee vaan taas seuraavan tuon tilalle...
Mutta helppo se on vaihtaa nyt kun on harjoitellut!
Uuden ECU:n etsintä jatkuu, nyt on vasta menny 63 € eli ei paha oppiraha
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Kannattaa kokeilla ystävällisesti reklamaatiota. Omakohtaisesti heidän kanssaan olen joutunut postit maksamaan uudesta osasta, tosin eivätpähän viallistakaan halunneet takaisin.nuhapumppu kirjoitti:Pitänee yrittää tehdä reklamaatio myyjälle ja katsoa jos sieltä jotain irtoaisi, luulen että joudun hakee vaan taas seuraavan tuon tilalle...
En tyytynyt tavanomaiseen.
- nuhapumppu
- Viestit: 313
- Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti: