tulppien metsästystä 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
farkku roomeo
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 21:57
Paikkakunta: kajaani

tulppien metsästystä 156

Viesti Kirjoittaja farkku roomeo »

Tulppien vaihto edessä. Varmasti täältä löytyy kokemuksia erilaisista tulpista, jotka olisivat hyvät laatu/hinta suhteessa 2,0 ts koneeseen.
Yritin netistä metsästää, mutten tullut hullua hurskaammaksi. Henkallakin oli loppu.
Löysin kuitenkin kuvalliset ohjeet vaihtoon, ei sitten taida 5 min. homma ollakkaan. Vaihdossa ei kuitenkaan taida olla erityistä jippoa, joka kannattaisi pitää mielessä?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Autosi ohjekirja kertoo, mitkä ovat joka suhteessa hyvät tulpat. Vaihto ei ole viiden minuutin homma, koska tulppia on kahdeksan, siinä menee ehkä 30min. Muistaakseni se hieno harmaa muovikotelo moottorin päältä irti, sitten puolat irti (koko puolahässäkkä nousee kerralla) ja tulpat uusiksi. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

Tulpista on forumilla melkoisen paljon juttua, hakua kannattaisi jonkun verran vilkaista.
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

itte laitoin JTS:ään kokeilu mielessä samat mitä suositellaan GTA versioon (olen pihi, oli 30 eskoa halvemmat :lol: ). päästöt kohillaan eikä tunnu muutenkaan oudolta.

Eipä tossa tulpan vaihdossa mitään jippoa ole. Putsaa venttiillikopan, ettei avonaisista reistä likaa palotilaan. kontakti sparytä tujaus siihen tulpan yläpäähän ja hyvä on
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

siis paljonko tulpat tulivat maksaa yhteensä ja minkä merkkiset ne olivat ^^ `?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Tänään tuli juuri tilattua 8kpl tulppia, kun ei suoraan hyllystä löytynyt.
En edes kysynyt varaosaliikkeestä että minkä merkkiset tulpat meinasivat tilata, sillä luulen kuitenkin että nykyisin tuskin tulppien merkillä on merkitystä toimivuuden suhteen (voin toki olla väärässäkin), ottaen huomioon teknologian sekä moottoreiden kehityskulun.
QUORTHON 1966-2004

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Backstroker kirjoitti:siis paljonko tulpat tulivat maksaa yhteensä ja minkä merkkiset ne olivat ^^ `?
jossain 50-60€ pinnassa tais olla, merkkiä NGK mallia "äläkysymalliaunohdanpäänijosseeiolisikiinni"

^ eipä noilla tunnu hirveesti merkitystä olevan, ainakin mulla toimii vaikka on eri kärkiväli nykysissä tulpissa verrattuna suositeltaviin.

BMW on kumminkin aika tarkka että on 3 kärkiset tulpat, sillloin tällöin päästöt päin honkia, jos edes käynnistyy!
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

FarkkuRoomeo: DaViegalla on JTS kone, niissä käytetää eri tulppia kuin TS:ssä. JTS:ään suositellaan tietääkseni pitkän vaihtovälin iridium tulppaa, kaikenlisäksi niitä on vain neljä.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Farkku Romeo: Oletko käynyt katsomassa täältä? En tosin osaa sanoa ovatko kalliit vai halvat.
Muut kommentoikoot siitä.
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1686.html

farkku roomeo
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 21:57
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja farkku roomeo »

Tulpat (platinat) löytyi vantaalta sopuhintaan, ohjekirjan mukaiset. Aikaa meni vaihtoon n. 20 min ilmansuodattimineen. Tyhjäkäynti parani, maantieajossa bensaa kuluu 1,5 l vähemmän. Pääsin 110 km/h keskinopeudella 6.7 l satasella. Ei kannata näköjään tulpissa sekä ilman suodattimissa pihistellä.
Kyllä oon nyt onnellinen :lol:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

höyläsit 1,5l pois? ei paha, mä vaihoin suodattimen ,tulpat ja siinä sivussa öljyt ( + 'huuhtelin' forte motor flushilla ) ja sen suodattimen, mutta kulutukselle ei käynny mitään...

Oliko tukkonen suodatin tai karstaset tulpat? Mulla näytti yllättävän puhtaalta :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Olen tässä veekutoseen etsinut tulppia ja näyttävät joka paikassa maksava lähemmäs kakskyt egee kipale (NGK PFR6B). Ilmeisesti vastaavat Boschilaiset olivat Motonetissä vähän alle kympin kipale.

Googlaimella löytyi tällainen pulju:

http://www.mister-solutions.co.uk/pfr6b ... -491-p.asp

Siellä nuo NGK:n tuikuttimet (alv. 0%) £4.91/ kpl!!!! Rahteineen ja veroineen tulee kuuden setille hintaa n. 52 egee jos tohon puljuun on luottaminen.

Ajattelin tilata piruuttani, tarviiko kukaan muu settiä, voidaan laittaa samaan kuormaan. Vähän tulee rahtia päälle, mutta eiköhän tuo silti jää kotimaan hintojen alle. PM:llä kiinnostuneet yhteyttä, laitan viikonlopun aikana oman tilauksen menemään.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
Altara
Viestit: 116
Liittynyt: 06 Loka 2007, 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Altara »

Itsekin etsin tulppia tuohon V6:een ja eBaystä löytyi vieläkin halvemmalla, eli postikulujen kanssa noin 43e: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0394796347.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

No perskeles! Tuohan alkaa muistuttaa jo kohtuullista tuo hinta. Itse en ole ebayn suuntaan juuri vilkuillut kun yleensä siellä käy maksaminen vain PayPalin kautta enkä ole siihen järin ihastunut. Vaan tuolla näkyy kelpaavan luottokorttikin. Siirrynpä tästä tilaamaan. Kiitos vinkistä!
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Epezi kirjoitti:FarkkuRoomeo: DaViegalla on JTS kone, niissä käytetää eri tulppia kuin TS:ssä. JTS:ään suositellaan tietääkseni pitkän vaihtovälin iridium tulppaa, kaikenlisäksi niitä on vain neljä.
Mulla oli JTS:ssä samat NGK:n kynttilät kuin TS:ssä. Siis ne isot. Itse ihmettelin aluksi että onko tosiaan samat tulpat, mutta näin se vain oli.

Heikan sivuilta lainattua:

Sytytystulppa BKR6EKPA
18,00€
Sopii kaikkiin TS/JTS 1.6/1.8/2.0 16V moottoreihin

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Tääl oli niin monta eri vinkkiä ja oikestaan jaksanu hirveesti lukea tällä kertaa niin kysytään suoraan...

Eli kumpi olisi parempi:

Denso IU22 Iridium 11-1900 (motonet) 16,90€
Denso PK20PR-P8 11-1846 (motonet) 16,50€

Vai jokin muu?

Onko mitään huomioitavaa tulppien vaihdossa?

thx! :lol:

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Voi vidu. Itse olin mukana kun kirjoista katseltiin ja TSssään tulpat olivat ovh. abt 300€. Jäi maksamaan 214€ tai jotain.. NGK:t.
Siis tohon hintaan pienet ja isot yhteensä.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

quppe kirjoitti:Vai jokin muu?
Suosittelisin orggis NGK-tulppia. Eli tämmönen setti. Alkuperäinen on aina alkuperäinen, eikä tuo hintakaan paljoa Densoille häviä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

Nojuu.. Toisaalta motonet on tuossa naapurissa.. Eikös nuo Iridiumit oo hyviä vai saattaako olla jotain haittaa?

Kellään kokemuksia?

Pitääkö mitään osia irroittaa että pääsee tulppiin käsiksi? (Moottori muovin lisäksi)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

http://www.alfa156.net/ -> Tips -> How to replace sparkplugs on the TS engines.

^Tuolta löytyy erittäin hyvät kuvalliset ohjeet.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Varmaan tuo ngk paras on, itse laitoin boschin tulpat ja hyvin on toiminut.
No kilometrejä mulla ei paljoa tuu, eli puolivuotta ollu ja ajettu kai 4tkm ei mitään onelmia.
Boch on vaan paljon halvempi/eihän ne samoja ole.
(Pitää tulpat vaihtaa useemin).

PS:Juuria on laihialla, siksi tämä saituus :crazyeyes:
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin