156 SW takalasinpyyhkijän oma elämä ja muovikuoren vastustus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

156 SW takalasinpyyhkijän oma elämä ja muovikuoren vastustus

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Alfamaisesti Alfani päätti ruveta pyyhkimään takalasia oma-aloitteisesti motarilla. Välillä herkesi ja sitten alkoi taas. Toisinaan moottorin tienoilta kuului sirinää. Ilmeisesti oikosulku tms.?

No, sitten avaamaan takaluukun kuoria eilisessä räntäsateessa. Kaksi ruuvia oli näkösällä, neljä takavalojen luukkujen alla ja kolme muovisten lätkien alla. Sisäkuori ei kuitenkaan lähtenyt suosiolla irti, enkä tohtinut ruveta sitä väkisin vääntämään. Vinkkejä?
Viimeksi muokannut Roadkill, 19 Tammi 2011, 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tsekkaappa se kuminen suojaputki, jossa johdot menevät korista takaluukun kanteen. Ettei vain siellä olisi johtoja poikki? Oikosulkua jne?

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jos on samanlainen mekanismiltään kuin tuulilasinpyyhkijät, niin siellä sisällä saattaa olla kontaktipinnoilta irronnut metallimujua joka sekoittuu pinnoilla olevaan rasvaan, joka tekee rasvasta sähköä johtavaa. Tällöin pyyhkijät saattavat alkaa satunaisesti omaa elämää (koska systeemi luulee pyyhkijän olevan puolivälissä ja yrittää palauttaa sen ala-asentoon).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kiitos, tsekkaan nämä. Tietääkö kukaan onko takaluukun muovikuoressa ruuvien lisäksi jotain klipsuja vai pitääkö kuori vaan vääntää väkivalloin paikoiltaan noiden ruuvien irrottamisen jälkeen?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Roadkill kirjoitti:Kiitos, tsekkaan nämä. Tietääkö kukaan onko takaluukun muovikuoressa ruuvien lisäksi jotain klipsuja vai pitääkö kuori vaan vääntää väkivalloin paikoiltaan noiden ruuvien irrottamisen jälkeen?
Muistaakseni 4 semmoista painettavaa muovikiinnikettä keskemmällä "kuorta". Todella tiukassa, kannattaa koittaa avittaa jollain työkalulla ettei halkea koko muovi!
Kun kerran avaat sen, niin kannattaa samalla irrottaa se akseli, hioa ruosteet pois ja uudet rasvat ja o-rengas siihen akseliin. Jos se o-rengas on vuotanut, niin se mötikkä voi olla puolillaan vettä.
Mulla on kahdessa autossa ruostunut tuo akseli jumiin.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Omassa yksilössä takalasinpyyhkijä alkoi elämään omaa elämäänsä viime sunnuntaina. Auton pesun jälkeen kun autoon laittoi virrat, niin pyyhkijä alkoi pyyhkiä ja jatkoi sitä noin 20-30 pyyhkäisyn verran ennen kuin lopetti. Seuraavillä virtojen päälle kytkemisillä ongelman kesto lyheni: Ensin 5 pyyhkäisyä, sitten 3,1,1... jne. Maanantaina oireet olivat hävinneet.

Oletan siis että jostain mistä ei pitäisi mennä, menee vettä sisään. Aiempien kirjoittelujen perusteella todennäköisin paikka lienee se pyyhkijän akselin o-rengas.

Minkälainen o-rengas siihen käy? Jos hankkisi valmiiksi ennen kotelon avaamista. Jos RoadKill avaat sen, niin viitsitkö ottaa pari kuvaa niistä kiinnitysklipsuista? Osaisi sitten arvioida miten niihin pitää suhtautua ja missä kohdissa ne on.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

JPeltola kirjoitti:Minkälainen o-rengas siihen käy? Jos hankkisi valmiiksi ennen kotelon avaamista. Jos RoadKill avaat sen, niin viitsitkö ottaa pari kuvaa niistä kiinnitysklipsuista? Osaisi sitten arvioida miten niihin pitää suhtautua ja missä kohdissa ne on.
Joo koitan katsoa jos saisin kuvat.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Täällä on sama tuska, eli paneeli on niin lujaa kiinni ettei meikällä riitä siviilirohkeus murjomiseen. Kuvista olisi kovasti apua.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ne klipsit ovat vain varhoilumuovin ikkunanlaidassa - alalaitaa raottamalla ehkä pääsee näkemään. Ruuveja oli sitten vaikka ja missä eli nuo kannattaa katsella huolella ensin.

Yksi klipsi murtui vaikka kuinka "hellästi" yritti.

Miksihän en ottanut kuvia kun tuo oli auki vielä viime viikolla. :?

Moottorin akselin irroituksessa sai myös käyttää huolestuttavan määrän voimaa mutta antautui se lopulta.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Tässä lupaamiani kuvia. Muovi lähti lopulta irti kun löysin luukun valon alta vielä yhden ruuvin. Nuo neljä nipsua olivat nekin aika lujassa, mutta pysyivät kuitenkin ehjinä.

Sen sijaan itse pyyhkimen moottori ei minua suuremmin puhutellut. Mistä suunnasta akseli irrotetaan? Ulkoa vai sisältä? Vika tosin on toistaiseksi hävinnyt.

Edit: Ehkäpä ruuvaan tuon mötikän alkajaisiksi pois ja ihmettelen sitten tarkemmin. :silent:
Liitteet
23012011073_2.jpg
(56.25 KiB) Tiedosto ladattu 1471 kertaa
23012011078_2.jpg
(44.3 KiB) Tiedosto ladattu 1471 kertaa

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Kiitoksia kuvista. Niistä on varmasti apua jos ja kun alan kaivautua tuohon omaan. Selvisikö akselin irroituksesta jotain lisää irroittamalla mötikkä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kiitokset täältäkin, helpottaa varmasti rusnaamista.

Nuo neljä muovinippeliäkö lähtivät ihan vetämällä irti? Viimeksi oli tuntuma että paneeli hajoaa ennen kuin nappeli irtoaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Näyttää samanlaisilta kun oviaukon muovikynnyslistan kiinnikkeet.
Ne vaativat suostuttelua ennen kuin antavat periksi. Ehkä hieman liikaakin..

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Kyllä ne namiskuukkelit vetämällä lähtivät. Olivat aika lujassa. En ole vielä ehtinyt tämän pidemmälle ruuvailemaan, kerron miten akseli lähti sitten kun tiedän...

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Miten sen akselin saa irti siitä kotelosta, lyömällä?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Ottimo kirjoitti:Miten sen akselin saa irti siitä kotelosta, lyömällä?
Joo lyömällä, kantsii ensin näyttää hiomapaperia sille näkyvälle pätkälle.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

toolman kirjoitti:
Ottimo kirjoitti:Miten sen akselin saa irti siitä kotelosta, lyömällä?
Joo lyömällä, kantsii ensin näyttää hiomapaperia sille näkyvälle pätkälle.
Kiitos neuvosta mutta onko tässä siis tarkoitus käyttää valtaisaa väkivaltaa. "Normaali" sellainen ei tunnu auttavan. Mulla näkyy tuota akselin pääta tosi vähän joten sitä on aika hankala hioskella. Mutta ei tässä mitään sitten mistään irroitella ensin ennenkuin lyödään?

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Muistaakseni tuo akseli kyllä jumitti sen kauluksen osalta eniten.
Eli parhaaksi osoittautui pyöritellä sitä muovia akselissa ja o renkaan välistä mömmöä sisään.
Sitten lämpöä siihen muoviosaan, jolloin jäi reilusti voimaa käyttämällä tuo musta osa käteen.
Sitten vasta moottori irti.
Sitten ruosteet akselista mäkeen ja vaseliiniä väliin ja uusi o rengas paikoilleen.
(No purin tuon moottorin ja voitelin samalla)
Muistini voi kyllä pettääkin, jotain kuviakin on jossain.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Tyhmä kysymys, mut kummasta suunnasta sitä akselia lyödään, pyyhkimen päästä vai koneiston puolelta? On sitten totaalisen jumissa. Ja onneks oon rikkonut vasta kontin verhoilun ja pyyhkintäkoneiston elektroniikan kotelon. Normipäivä siis :mrgreen:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pyyhkimen puolelta lyödään. Uita ensin huolella irrotusöljyssä niin saat paremmat mahikset saada akselin liikenteeseen rikkomatta kuorta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Täydellinen onnistuminen! Akseli kieroksi, eikä moottori enää inahdakaan -> alkoholia naamaan :)
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

TimoJ
Viestit: 200
Liittynyt: 03 Elo 2003, 02:07

Takapyyhkijä 156

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Moikka

Murikka näyttää samanlaiselta kuin 145 takapyyhkijä. Kunnostin juuri omani. Tuo ainakin meni seuraavasti: Koneisto irti takaluukusta, vaihteen muovinen koppa auki. Sitten akselin pyyhkijän puolen c-clippi irti ja nitkutamaan akselia vaihteen puolelta ulos. Oli ruostunut aivan jumiin joten vaihde ruuvipenkkiin ja hivutusta. Kun irtosi, ruosteet pois akselista ja uusi o-rengas nyljetyn tilalle. Sitten suosikkiruosteenestorasvaa akseliin paljon ja takaisin kasaan. Kannattaa katsoa vaihteen asento että toimii ennenkuin laittaa luukkuun kiinni.


2c
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Retrospektiivisesti ajateltuna ruuvipenkki olis saattanut olla huomattavasti parempi vaihtoehto kuin pajavasara.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Vastaa Viestiin