159 akku
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Exiden akkujahan nuo ovat joten luulisi kestävän ihan hyvin mikäli lataus on riittävää. Jos ajat muutaman kilometrin ajoja etkä lataa koskaan erillisellä laturilla akkua täyteen niin varmasti hyytyy/hajoaa hyväkin akku talvella.
159:ssä on jo sen verran elektroniikkaa, penkinlämmitintä, takalasinlämppäriä, dieselissä hehkut ja paljon potkua vaativa startti että akusta täytyy pitää huolta. Eihän se nyt niin ole että sitten akku ladataan kun se on täysin tyhjä. Jokinlaisen arvion akun latauksesta pystyy helposti tekemään kun miettii millaista ajoa on viikon aikana tullut ajettua.
Itse ainakin laitan akun silloin tällöin C-tekin perään ihan vaan varmuuden vuoksi, tosin webaston käyttö rasittaa myös akkua.
159:ssä on jo sen verran elektroniikkaa, penkinlämmitintä, takalasinlämppäriä, dieselissä hehkut ja paljon potkua vaativa startti että akusta täytyy pitää huolta. Eihän se nyt niin ole että sitten akku ladataan kun se on täysin tyhjä. Jokinlaisen arvion akun latauksesta pystyy helposti tekemään kun miettii millaista ajoa on viikon aikana tullut ajettua.
Itse ainakin laitan akun silloin tällöin C-tekin perään ihan vaan varmuuden vuoksi, tosin webaston käyttö rasittaa myös akkua.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
pari sataa? mikä akku maksaa noin paljon ja presinttikö sen asensi?Billie kirjoitti:Minun 159 2.4 loppu akku. Auto on reilut kolme vuotta vanha. Ei kestä Alfan akut pitkään. Onko teillä käynyt samoin?
Pari sattoo tuo maksoi asennettuna, ei mennyt takuuseen.
mulle asens akkufirma parhaan akun mitä niil oli, testivoittajaakun, loppusumma 135e
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Esim. ne geeliakut maksaa alkaen 300e/kplBackstroker kirjoitti:pari sataa? mikä akku maksaa noin paljon ja presinttikö sen asensi?Billie kirjoitti:Minun 159 2.4 loppu akku. Auto on reilut kolme vuotta vanha. Ei kestä Alfan akut pitkään. Onko teillä käynyt samoin?
Pari sattoo tuo maksoi asennettuna, ei mennyt takuuseen.
mulle asens akkufirma parhaan akun mitä niil oli, testivoittajaakun, loppusumma 135e

Ja mikäli mahdollista, niin kannattaa hommata sellainen jakaja, mikä tulee lämmittimen johdolta akulle - lataa akkua aina kun auto on piuhalla kiinni tolpassa! Maksaa ihan muutamia kymppejä ja ilmeisen toimiva laite, pidentää akun käyttöikää selvästi ja varsinkin pätkäajossa hyödyllinen.
Tietysti jos taloyhtiössä mahtaa olla kiellettynä sisälämppärin käyttö, kannattaa selvittää noiden virrankulutus, ettei sulakkeet pauku

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tuollainen Defan laturi kustantaa Motonetissa satasen, tuplasti kalliimpi siis kuin nämä pienet älylaturit (c-tek). Toisaalta tuon asentaminen ja sähköjen vieminen autolle latausta varten on sitten astetta vaivattomampaa. Itse hankin tuollaisen Eberin kaveriksi johtosarjoineen mutten ole vielä asentanut. Muistaakseni latausteho on tasoa 5 ampeeria joten ei pitäisi näkyä tolpan kuormituksessa juurikaan.Aquatica kirjoitti:Ja mikäli mahdollista, niin kannattaa hommata sellainen jakaja, mikä tulee lämmittimen johdolta akulle - lataa akkua aina kun auto on piuhalla kiinni tolpassa! Maksaa ihan muutamia kymppejä ja ilmeisen toimiva laite, pidentää akun käyttöikää selvästi ja varsinkin pätkäajossa hyödyllinen.
Tietysti jos taloyhtiössä mahtaa olla kiellettynä sisälämppärin käyttö, kannattaa selvittää noiden virrankulutus, ettei sulakkeet pauku
- juhala
- Viestit: 685
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Eilen vaihdettiin tuohon Fiiuun akku Deltalla kun auto jäi kadulle akun hyytymisen vuoksi. kustannukset 197,00 ja auto 3.5 v vanha.Billie kirjoitti:Minun 159 2.4 loppu akku. Auto on reilut kolme vuotta vanha. Ei kestä Alfan akut pitkään. Onko teillä käynyt samoin?
Pari sattoo tuo maksoi asennettuna, ei mennyt takuuseen.
Edesmenneen Stilon akku kuoli aika tarkalleen samoissa. Serkun autokoulussa akkuja vaihdetaan parin vuoden välein. Työkaverien kanssa jutellessa oen huomannut että tuo +3v on akun ikä mikäli ei tehdä muuta kuin ajetaan.
En ole muistanut erikseen latailla ja ajoa pääkaupunkiseudulla ja nurkkapyöritystä paljon. Alfankin starttaus on ajoittain hieman laimeampaa, pitää laittaa lataukseen.
Jo aiemmiin mainittu lämppäriin kytkettävä akkuvahti olisi varmaan omassa käytössä perusteltu. Tai sitten edes joskus latausapua erikseen
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Eli varmaan Optima on merkki. Nykyhintaa en jaksanut etsiä. Faija osti joskus reilu 10 vuotta sellaisen punaisen. Oli poisto myynnissä 1000mk. Nykyään taitaa olla veneessä käytössä. Itselläni se oli noin 7 vuotta käytössä.Aquatica kirjoitti:Esim. ne geeliakut maksaa alkaen 300e/kplBackstroker kirjoitti:pari sataa? mikä akku maksaa noin paljon ja presinttikö sen asensi?Billie kirjoitti:Minun 159 2.4 loppu akku. Auto on reilut kolme vuotta vanha. Ei kestä Alfan akut pitkään. Onko teillä käynyt samoin?
Pari sattoo tuo maksoi asennettuna, ei mennyt takuuseen.
mulle asens akkufirma parhaan akun mitä niil oli, testivoittajaakun, loppusumma 135eja ne on "parhaita", kun eivät menetä lataustaan talvisin - Option tjsp. oli merkki, sama mitä käytetään ambulansseissa ja muissa vastaavissa hälytysajoneuvoissa.
Ja mikäli mahdollista, niin kannattaa hommata sellainen jakaja, mikä tulee lämmittimen johdolta akulle - lataa akkua aina kun auto on piuhalla kiinni tolpassa! Maksaa ihan muutamia kymppejä ja ilmeisen toimiva laite, pidentää akun käyttöikää selvästi ja varsinkin pätkäajossa hyödyllinen.
Tietysti jos taloyhtiössä mahtaa olla kiellettynä sisälämppärin käyttö, kannattaa selvittää noiden virrankulutus, ettei sulakkeet pauku
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Exiden akun minäkin juuri vaihdoin, 155 €.
Kyllä se näköjään on niin, että se alfan alkuperäinen akku on kolmessa vuodessa entinen. Stilosta meni reilussa kahdessa vuodessa, mutta se oli huomattavasti pienempi teholtaan kuin mitä esitteessä kerrottiin. Muistaakseni akun piti olla 70 tai 75 Ah, mutta se olikin vain 45... Asentaja alkoi ihmettelemään, miksi siihen on niin pieni akku tungettu? No, teltta-auto oli kai vähän säästänyt.
Kyllä se näköjään on niin, että se alfan alkuperäinen akku on kolmessa vuodessa entinen. Stilosta meni reilussa kahdessa vuodessa, mutta se oli huomattavasti pienempi teholtaan kuin mitä esitteessä kerrottiin. Muistaakseni akun piti olla 70 tai 75 Ah, mutta se olikin vain 45... Asentaja alkoi ihmettelemään, miksi siihen on niin pieni akku tungettu? No, teltta-auto oli kai vähän säästänyt.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Optima se vissiin oli joo, niillä se keltainen "halpa" maksanee nykysin sen kolmisensataa euroa, niillä suunnilla. Mutta noita ei kuulemma tarvitse "koskaan vaihtaa", toisinsanoen yksi akku kestää normaalisti helposti auton normaalin käyttöiän - joskus parinkin auton. Ja eikö tuo nyt todista sen, jos 10 vuotta sielläkin ollut käytössä ja vieläkin elossaFinest kirjoitti:
Eli varmaan Optima on merkki. Nykyhintaa en jaksanut etsiä. Faija osti joskus reilu 10 vuotta sellaisen punaisen. Oli poisto myynnissä 1000mk. Nykyään taitaa olla veneessä käytössä. Itselläni se oli noin 7 vuotta käytössä.

Sininen taisi olla suunniteltu vene/mökkikäyttöön, keltainen on sitten tavalliselle tallaajalle autoon/työkoneisiin, punainen on sitten korkean kuormituksen erikoisakku (hälytysajoneuvot, kilpa-autot yms.). Hinnat tosiaan on kokreat, taitaa halvimmat olla 300euron tietämillä tälläkin hetkellä jos ylipäänsä löytää jonkun, kuka niitä myy...
Mutta väittäisin, että jos haluaa akun, joka kestää, Optima on hyvä vaihtoehto. Miettii, että 300eurolla saa vaikka 7 vuotta, jos 155eurolla pääsee muutamalla vuodella perinteisellä akulla. Joka tapauksessa nuo geeliakut kestää kylmää huomattavasti paremmin kuin "perinteiset" happoakut eikä ota nokkiinsa tälleistä/kaatumisesta/kallistumisista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Voit olla oikeassa, ulkomuistista noita speksejä heitänmattijus kirjoitti:Ei kai Optima mikään geeliakku ole? Niillähän on joku oma spiraalikennosysteemi?
Minulla oli entisessä TS 156:ssa 44Ah Optima Red Top, jonka ostin kaverilta käytettynä. Tuntui starttia pyörittävän iloisemmin kuin perusakulla.


- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Periaatteessa juu, mutta vanhassa autossa akut kestävät muutenkin pidempään.Aquatica kirjoitti:Optima se vissiin oli joo, niillä se keltainen "halpa" maksanee nykysin sen kolmisensataa euroa, niillä suunnilla. Mutta noita ei kuulemma tarvitse "koskaan vaihtaa", toisinsanoen yksi akku kestää normaalisti helposti auton normaalin käyttöiän - joskus parinkin auton. Ja eikö tuo nyt todista sen, jos 10 vuotta sielläkin ollut käytössä ja vieläkin elossaFinest kirjoitti:
Eli varmaan Optima on merkki. Nykyhintaa en jaksanut etsiä. Faija osti joskus reilu 10 vuotta sellaisen punaisen. Oli poisto myynnissä 1000mk. Nykyään taitaa olla veneessä käytössä. Itselläni se oli noin 7 vuotta käytössä.
Sininen taisi olla suunniteltu vene/mökkikäyttöön, keltainen on sitten tavalliselle tallaajalle autoon/työkoneisiin, punainen on sitten korkean kuormituksen erikoisakku (hälytysajoneuvot, kilpa-autot yms.). Hinnat tosiaan on kokreat, taitaa halvimmat olla 300euron tietämillä tälläkin hetkellä jos ylipäänsä löytää jonkun, kuka niitä myy...
Mutta väittäisin, että jos haluaa akun, joka kestää, Optima on hyvä vaihtoehto. Miettii, että 300eurolla saa vaikka 7 vuotta, jos 155eurolla pääsee muutamalla vuodella perinteisellä akulla. Joka tapauksessa nuo geeliakut kestää kylmää huomattavasti paremmin kuin "perinteiset" happoakut eikä ota nokkiinsa tälleistä/kaatumisesta/kallistumisista.
Olikohan kestoiäksi kerrottu 5 x normiakku (saattoi olla kolmekin kertaa), joten keston huomioiden ei niin kauhesti kalliimpi.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
GTVssä oli keltainen optima. En tiedä mitä sille oli tapahtunut/tehty kun autokin oli liikkeen pihassa lyhyen ajan ennen ostoa. Jokatapauksessa se oli mennyt niin tyhjäksi että jäätyi tee-se-itse-hallissa lastua asentaessa eikä enää palannut elävien kirjoihin. Varta silver meni tilalle. Latausvirta on ok.
Ihmetteli se huoltsikan mieskin. Oli juuri solminut jälleenmyyntisopimuksen optiman kanssa
Oli muistaakseni 3vuotta juuri tullut täyteen. Oliko sitten yksilövika, mutta ei ne aina auton ikää tai 10vuotta kestä.
Ihmetteli se huoltsikan mieskin. Oli juuri solminut jälleenmyyntisopimuksen optiman kanssa

Ayrton Senna da Silva forever
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Eikös noissa ole ihan älyttömän pitkät takuutkin? Toki mikä tahansa akku hajoaa, jos se liian kauan on tyhjänä tai melkein tyhjillään/muuten kaltoinkohdeltuWile E. Coyote kirjoitti:GTVssä oli keltainen optima. En tiedä mitä sille oli tapahtunut/tehty kun autokin oli liikkeen pihassa lyhyen ajan ennen ostoa. Jokatapauksessa se oli mennyt niin tyhjäksi että jäätyi tee-se-itse-hallissa lastua asentaessa eikä enää palannut elävien kirjoihin. Varta silver meni tilalle. Latausvirta on ok.
Ihmetteli se huoltsikan mieskin. Oli juuri solminut jälleenmyyntisopimuksen optiman kanssaOli muistaakseni 3vuotta juuri tullut täyteen. Oliko sitten yksilövika, mutta ei ne aina auton ikää tai 10vuotta kestä.

Mulla 159 3.2 V6, akku kuoli marraskuussa kovilla pakkasilla kerran jolloin huollossa se vaihdettiin uuteen. Nyt toiminut hyvin ja startti toiminut yli 20 asteen pakkasillakin pari päivää seisottuaan, koska matka-ajoa ollut runsaammin ja akku siis ehtinyt latautua. Olen myös koittanut tehdä varotoimenpiteitä ja pitänyt penkinlämmittimiä ja muitakin sähköjä kiinni. Nyt auto oli parkissa to-illasta la-aamuun ja la-su oli pienessä kaupunkipyörittelyssä tyylillä ajetaan 5min ja startti tunnin jälkeen kylmällä koneella ja tätä muutamia kertoja. Yön yli seisottuaan ei taas minkäänlaista elettäkään käynnistyksen suuntaan, eli akku tyhjänä. Parkkipaikkana toimii tienvierusta ilman lämpötolppaa tai mahdollisuutta lämpimään "majoitukseen", ja nyt kaipaankin vinkkejä lopputalven varalle, kuinka saisin näin maanantaisinkin auton käyntiin ilman kaveria ja käynnistyskaapeleita. Jos -5 pakkasilla akku ei anna tarpeeksi virtaa starttiin pienen kaupunkiajelun jälkeen, taitaa bussikortti olla hyödyllinen ostos pikkuhiljaa ja auto seisontaan. Onko ollut kokemuksia että esim. istuinlämmittimet vuotaisivat virtaa hukkaan mikäli ovat päällä auton ollessa sammutettuna? Muita vinkkejä kuinka saada auto käynnistymään varmemmin aina pakkasillakin?
Ajattelin lyödä uuden akun ysiin kun vanha tuntuu vähän laiskalta.
Mötönet tarjoaa Boschilaista 60Ah/540A kooltaan 24x18x19cm.
Nykyinen taitaa olla Exiden 77Ah/760A joka ilmeisesti kooltaan 28x18x19cm.
3,2JTS ja 2,4JTDm omaavat käsittääkseni tuollaiset isommat akut.
Kumpis tuossa nyt kuuluisi olla ja riittääkö 2,2:n laturissa voima täyttämään tuota isompaa akkua?
Mötönet tarjoaa Boschilaista 60Ah/540A kooltaan 24x18x19cm.
Nykyinen taitaa olla Exiden 77Ah/760A joka ilmeisesti kooltaan 28x18x19cm.
3,2JTS ja 2,4JTDm omaavat käsittääkseni tuollaiset isommat akut.
Kumpis tuossa nyt kuuluisi olla ja riittääkö 2,2:n laturissa voima täyttämään tuota isompaa akkua?
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Mulla satunnaista ja välillä lyhyttäkin ajoa, auto saattaa olla puoli viikkoa ajamatta pakkasessa, eikä ole akku uupahtanut. Ei, vaikka ilman lämmitystäkin joutunut usein käynnistämään. Moottori eri, mutta ei kuulosta normaalilta tuo akun uuvahtamisesi.samimik kirjoitti:Nyt auto oli parkissa to-illasta la-aamuun ja la-su oli pienessä kaupunkipyörittelyssä tyylillä ajetaan 5min ja startti tunnin jälkeen kylmällä koneella ja tätä muutamia kertoja. Yön yli seisottuaan ei taas minkäänlaista elettäkään käynnistyksen suuntaan, eli akku tyhjänä.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Akkua valitessa kannattaa tosiaan paneutua tuohon kylmäkäynnistys virtaan. Täällä pohjolassa kuitenkin tulee jokunen startti kylmillä keleillä.einari kirjoitti:Tällaisen exiden akun hommasin:
Käynnistysakku PREMIUM ***
Hinta 155,00 € sis. alv + rahti
Käyttönumerot: 575 39
Jännite: 12 V, Akun kapasiteetti: 85 Ah, Kylmäkäynnistysvirta, EN: 800 A, Pituus: 315 mm, Leveys: 175 mm, Korkeus: 175 mm, Kennosijoitus: 0, Napatyyppi: 1, Pohjalistan muoto: B13
Niissä on melkoisia eroja vaikka olisi saman hintaluokan vehje.
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
GTA:n "alfaromeo by exide" palveli 7v, olisi voinut mennä vielä ensikesän, jos olisi jaksanut latailla erikseen. Parin viikon talviseisonnassa napajännitteet putosi jo 12V tienoille ja pyöritys oli verkkaista.toolman kirjoitti:147:n "alfaromeo by exide" täyttää tänä vuonna 8vfahlsjy kirjoitti:Ei. Ajoin alkuperäisellä "alfaromeo by exide" akulla 9 vuotta ongelmitta..Ei kestä Alfan akut pitkään. Onko teillä käynyt samoin?
Mitä suurempi ah, sitä parempi tietty. Laturi lataa minkä akun tahansa, se syöttää siis tasaisesti virtaa kunnes akku on täynnä. Isomman lataus vaan kestää kauemmin.noose kirjoitti:Ajattelin lyödä uuden akun ysiin kun vanha tuntuu vähän laiskalta.
Mötönet tarjoaa Boschilaista 60Ah/540A kooltaan 24x18x19cm.
Nykyinen taitaa olla Exiden 77Ah/760A joka ilmeisesti kooltaan 28x18x19cm.
3,2JTS ja 2,4JTDm omaavat käsittääkseni tuollaiset isommat akut.
Kumpis tuossa nyt kuuluisi olla ja riittääkö 2,2:n laturissa voima täyttämään tuota isompaa akkua?
Itse laitoin Bannerin 80ah vanhan tilalle syksyllä.
- Alfaholic -
Tästä selvisi ongelmat, starttimoottori oli viallinen ja imi seisonnassa virtaa akusta. Loppujenlopuksi startti vain kuoli ja nyt odotellaan italian pojilta uutta starttia. Selvennykseksi joillekin muille mahdollisille samantyyppisen vian etsijöille tällainen ennakkotapaussamimik kirjoitti:Mulla 159 3.2 V6, akku kuoli marraskuussa kovilla pakkasilla kerran jolloin huollossa se vaihdettiin uuteen. Nyt toiminut hyvin ja startti toiminut yli 20 asteen pakkasillakin pari päivää seisottuaan, koska matka-ajoa ollut runsaammin ja akku siis ehtinyt latautua. Olen myös koittanut tehdä varotoimenpiteitä ja pitänyt penkinlämmittimiä ja muitakin sähköjä kiinni. Nyt auto oli parkissa to-illasta la-aamuun ja la-su oli pienessä kaupunkipyörittelyssä tyylillä ajetaan 5min ja startti tunnin jälkeen kylmällä koneella ja tätä muutamia kertoja. Yön yli seisottuaan ei taas minkäänlaista elettäkään käynnistyksen suuntaan, eli akku tyhjänä.

- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 159 akku
159 on nyt viikon sisään käynnistynyt pariin otteeseen vähän nuhaisesti ja katselin, että akku on ilmeisesti alkuperäinen. Viisi vuotta siis jo ikää, alkaa olla tiensä päässä ja vaihto tulee varmasti ajankohtaiseksi ensimmäisten pakkasten aikaan. Alkuperäisen akun katselin olevan arvoiltaan 90Ah ja kylmäkäynnistysvirran vain 440A, kooltaan noin 31x17x17 cm. Koko hiukan rajoittanee akun valintaa. Minkä kokoinen tuonne maksimissaan mahtuu?
GTA:n akku hyytyi joskus ja vaihdoin siihen tilalle Banner Uni bullin 80Ah / 700A. Sen jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta, vaikka pakkasta olisi ollut 30 astettakin. Kokonsa puolesta tuo mahtuisi 159:iin myös, mutta riittääkö siinä potku? Kunnon ”jytyakku” olisi nytkin hakusessa, ilman että tarvitsee pakkaspäivinä hirveästi jännäillä.
Lueskelin TM:n testejä, jonka voittanut Trane kiinnostaisi, mutta ainoa äkkiä katsottu fyysisiltä mitoiltaan sopiva olisi ”vain” 75Ah/695A. Toki tuon kylmäkäynnistysvirta olisi 250A enemmän kuin alkuperäisessä akussa. Banner oli testin neljäs ja tässäkin topicissa mainittu Exide premium vasta kuudes.
Mitä akkuja olette 2.4 dieseliin laittaneet, suosituksia?
GTA:n akku hyytyi joskus ja vaihdoin siihen tilalle Banner Uni bullin 80Ah / 700A. Sen jälkeen lähti käyntiin kuin palmun alta, vaikka pakkasta olisi ollut 30 astettakin. Kokonsa puolesta tuo mahtuisi 159:iin myös, mutta riittääkö siinä potku? Kunnon ”jytyakku” olisi nytkin hakusessa, ilman että tarvitsee pakkaspäivinä hirveästi jännäillä.
Lueskelin TM:n testejä, jonka voittanut Trane kiinnostaisi, mutta ainoa äkkiä katsottu fyysisiltä mitoiltaan sopiva olisi ”vain” 75Ah/695A. Toki tuon kylmäkäynnistysvirta olisi 250A enemmän kuin alkuperäisessä akussa. Banner oli testin neljäs ja tässäkin topicissa mainittu Exide premium vasta kuudes.
Mitä akkuja olette 2.4 dieseliin laittaneet, suosituksia?
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Re: 159 akku
Täytyis tänään mennä kans akkukauppaan. Mulla on 159:ssä 88Ah akku jossa lukee vain Alfa Romeo, luulisin että alkuperäinen.
Biltemassa olis SMF-akku 90Ah 750CCA...
Biltemassa olis SMF-akku 90Ah 750CCA...
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: 159 akku
Mulle vaihdettiin Akkupojilla joku saksalainen akku jota suosittelivat 770a. Hintaa oli 120 euroo ja työstä 15 eur odottaessa. Hyvä palvelu ja nopea. Mielelläni maksoin. Ilmeisesti tuo 6kk seisonta Hartwall areenan parkkiksella oli tehnyt tuhojaan akulle + minun kaupunkiajot. Akku oli 3,5v vanha.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 159 akku
Täällä alkoi viimeviikolla ABS/VDC valoshow mutta lähti kuitenkin mukisematta käyntiin ja valot hävisivät. Tällä viikolla sitten alkoi tulemaan herjaa hehkutuksen puutteesta, ja parina aamuna jäi käyntiin n. kolmannella yrityksellä. Lisäksi takaluukku ei auennut jne. Hehkut mittasin ja kaikki kunnossa.
Tänään hain Exide Premium 90Ah/720A akun tilalle, 139€ asennettuna Oulun Akku. Seuraavaa kylmäkäynnistystä odotellessa...
Tänään hain Exide Premium 90Ah/720A akun tilalle, 139€ asennettuna Oulun Akku. Seuraavaa kylmäkäynnistystä odotellessa...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 159 akku
Tänään vaihdettiin huollossa uusi Exiden 80 Ah akku vanhan samanlaisen tillalle. Olivat testanneet vanhaa ja ei ollut ottanut enää kunnolla varausta vastaan. Ja kuukausi takaperin laturin vaihdon yhteydessä oli vanha akku todettu vielä toimivaksi, joten ei sitten vaihdettu eikä kertaakaan käynnistettäessä huomannut että olisi akusta puhtia pois. Tuokaan akku ei ollut alkuperäinen, oli edellisen omistajan aikana vaihdettu.
Viime viikonloppuna sitten teatraalinen valoshow mittaristossa eikä päässyt koneen käynnistystä edes yrittämään, ennenkuin putsasi maakaapelin kengästä reilut hapettumat ja oli odottellut resetoitumistsa. Ja sen jälkeen taas käynnistyi laakista.
Jos varman päälle haluisi pelata niin kaipa tuo akkukin pitäisi vaihtaa joka toinen syksy, kun ei näytä pahemmin varoittelevan etukäteen. Ja eihän noi akut edes ole kalliita jos muihin kuluihin vertaa. 120,- kustansi Sveitsinportissa.
Viime viikonloppuna sitten teatraalinen valoshow mittaristossa eikä päässyt koneen käynnistystä edes yrittämään, ennenkuin putsasi maakaapelin kengästä reilut hapettumat ja oli odottellut resetoitumistsa. Ja sen jälkeen taas käynnistyi laakista.
Jos varman päälle haluisi pelata niin kaipa tuo akkukin pitäisi vaihtaa joka toinen syksy, kun ei näytä pahemmin varoittelevan etukäteen. Ja eihän noi akut edes ole kalliita jos muihin kuluihin vertaa. 120,- kustansi Sveitsinportissa.
Il nero era bellissimo
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 akku
Moi,
Itsellänikin näillä pakkasilla Alfa 159 akku vähän laistasti jaksaa moottorin aamulla käynnistää.
Yleinen kysymys:
a) millainen matka pitäisi vähintään ajaa, että akku rupeaa lataantumaan?
b) tarvitaanko ajoa, vai riittääkö esim. tyhjäkäynti?
Waverunner
Itsellänikin näillä pakkasilla Alfa 159 akku vähän laistasti jaksaa moottorin aamulla käynnistää.
Yleinen kysymys:
a) millainen matka pitäisi vähintään ajaa, että akku rupeaa lataantumaan?
b) tarvitaanko ajoa, vai riittääkö esim. tyhjäkäynti?
Waverunner
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 akku
Yleisesti:
a) Pidempi pätkä auttaa. Tärkeintä on saada akku lämpöiseksi, jonka jälkeen se ottaa vastaan varausta. Kylmänähän tuo tuppaa olemaan ihan "ehei., en minä niitä ampeereja tahro!"
b) Tyhjäkäynti on yleisesti hieman vähemmän suotavaa autolle kuin autolle, kun öljykierto on jatkuvasti "minimissä" niin moottorin kuin laatikonkin puolella. Oikein korostuu nykydieseleissä, kun commonrail ei halua paljoa paikallansa lämmetä ylipäänsä ilman kunnon kuormaa (ajoa).
Lisäksi laturit on yleisesti rakennettu niin, että suurin tehohyötysuhde saadaan tietyllä kierrosluvulla, jota pidetään moottorille normaaleimmaksi käyttönopeudeksi (dieselissä voi hyvinkin olla esim. 1500rpm, kun taas ylävireinen bensa voinee tarjota parhaan puhdin 3500rpm:ssä. Muistaakseni kaava menee niin, että 80% laturin nimellistehosta saadaan irti kyseisellä kierrosnopeusalueella). Toki laturista voidaan "repiä" irti, kuten nykylaitteissa, enemmän tehoa "väärillä" kierroksillakin, mutta uskoisin tuon lyhentävän laturin ikää - onko tämä huomattava vai ei, en tiedä.
Itselläni 156:ssa huomannut akun tehottomuuden kylmänä erityisen hyvin; jos kone on seissyt vaikka tunnin-kaksi, on akku vielä jossain määrin lämmin. Lähtee pyörittämään konetta kuin palmun alta. Mutta jos kone ei ole ennen tuota parkkia lämmennyt ihan kunnolla ja pidempää ajoa, on täysin turha kuvitella saavansa "palmun alta" käyntiin. Akun jäähtyessä kunnon ajolenkinkin jälkeen huomaa jo tuon kohmeentumisongelman, tottakai osin itselläni vaikuttaa öljyt tuohon kun jäykät ovat, mutta akunsilmäkin on jo likimain "tulisi vaihtaa"-kohdassa.
EDIT:
Korjattu korostettu "laturi" akuksi....

a) Pidempi pätkä auttaa. Tärkeintä on saada akku lämpöiseksi, jonka jälkeen se ottaa vastaan varausta. Kylmänähän tuo tuppaa olemaan ihan "ehei., en minä niitä ampeereja tahro!"
b) Tyhjäkäynti on yleisesti hieman vähemmän suotavaa autolle kuin autolle, kun öljykierto on jatkuvasti "minimissä" niin moottorin kuin laatikonkin puolella. Oikein korostuu nykydieseleissä, kun commonrail ei halua paljoa paikallansa lämmetä ylipäänsä ilman kunnon kuormaa (ajoa).
Lisäksi laturit on yleisesti rakennettu niin, että suurin tehohyötysuhde saadaan tietyllä kierrosluvulla, jota pidetään moottorille normaaleimmaksi käyttönopeudeksi (dieselissä voi hyvinkin olla esim. 1500rpm, kun taas ylävireinen bensa voinee tarjota parhaan puhdin 3500rpm:ssä. Muistaakseni kaava menee niin, että 80% laturin nimellistehosta saadaan irti kyseisellä kierrosnopeusalueella). Toki laturista voidaan "repiä" irti, kuten nykylaitteissa, enemmän tehoa "väärillä" kierroksillakin, mutta uskoisin tuon lyhentävän laturin ikää - onko tämä huomattava vai ei, en tiedä.
Itselläni 156:ssa huomannut akun tehottomuuden kylmänä erityisen hyvin; jos kone on seissyt vaikka tunnin-kaksi, on akku vielä jossain määrin lämmin. Lähtee pyörittämään konetta kuin palmun alta. Mutta jos kone ei ole ennen tuota parkkia lämmennyt ihan kunnolla ja pidempää ajoa, on täysin turha kuvitella saavansa "palmun alta" käyntiin. Akun jäähtyessä kunnon ajolenkinkin jälkeen huomaa jo tuon kohmeentumisongelman, tottakai osin itselläni vaikuttaa öljyt tuohon kun jäykät ovat, mutta akunsilmäkin on jo likimain "tulisi vaihtaa"-kohdassa.
EDIT:
Korjattu korostettu "laturi" akuksi....


- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: 159 akku
Miten tuo lyhentää laturin ikää??Toki laturista voidaan "repiä" irti, kuten nykylaitteissa, enemmän tehoa "väärillä" kierroksillakin, mutta uskoisin tuon lyhentävän laturin ikää - onko tämä huomattava vai ei, en tiedä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 159 akku
^
"uskoisin".
Tätä puolta en sähköstä oikein ymmärrä, mutta eikös käämit "kulu" kuormitettuna? Lämpöä kehittyy ja se.... tekee jotain näille, jolloinka tehoreservi laskee ja niin edelleen. Tietysti rajoittamattomana laturi voi antaa heittämällä enemmän virtaa/jännitettä pihalle, kuin akku tai ylipäänsä moottorisähköt kestää, joten siinä mielessä ei ongelmia ole.
Mutta samahan se on tietokoneen virtalähteen kanssa: pienemmällä kulutuksella virtalähde menettää tehoaan per vuosi selvästi vähemmän, kuin täydellä kuormalla?
"uskoisin".
Tätä puolta en sähköstä oikein ymmärrä, mutta eikös käämit "kulu" kuormitettuna? Lämpöä kehittyy ja se.... tekee jotain näille, jolloinka tehoreservi laskee ja niin edelleen. Tietysti rajoittamattomana laturi voi antaa heittämällä enemmän virtaa/jännitettä pihalle, kuin akku tai ylipäänsä moottorisähköt kestää, joten siinä mielessä ei ongelmia ole.
Mutta samahan se on tietokoneen virtalähteen kanssa: pienemmällä kulutuksella virtalähde menettää tehoaan per vuosi selvästi vähemmän, kuin täydellä kuormalla?