156 Alatukivarren pallonivel jumissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

156 Alatukivarren pallonivel jumissa

Viesti Kirjoittaja mazza »

Eli alatukivartta vaihtelen, ja ei millään tahdo lähteä pallonivel olka-akselista irti... Lämpöä on annettu, lekalla paukutettu ja 1 ulosvetäjä rikottu. Minkäslaista ulosvetäjää ootte tuohon käyttäny? Mielellään semmonen, joka jättäis nivelen vielä ehjäksikin, kun toiselle puolelle pitää pyöränlaakeri vaihtaa ja siellä on vielä tukivarsi kunnossa...
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on pari tämäntyyppistä Kukkoa. On tosi hyviä silloin kun vaan mahtuvat paikalleen, en kylläkään nyt muista mahtuiko tuohon 156:n alapalloon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

oon tällasellä pilteman raidetangon pään irrottimella irrotellu myös alapallot, vasta toinen menossa, eka halkes.
Liitteet
19-1254_l.jpg
(11.66 KiB) Tiedosto ladattu 2870 kertaa

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Juuri tämmönen jälkimmäinen napsahti poikki heti kättelyssä...
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oli joko huonolaatuinen tai liian hintelä, samantapaisella olen itse ottannut joka pallonivelen irti, johon se vain on mahtunnut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Alapallo jumissa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Mulla on tollanen Toolmanin näköinen ulosvetäjä merkkiä Stahlville, se on ollu mulla yli 25 vuotta, siis käytössä, ei oo särkynyt. Näihin ulosvetäjiin kannattaa satsata laatuun. :-D

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kuva

Tämmönen on hyvä varsinkin jos ei vanhalla nivelellä ole väliä tarviiko saada ehjänä.. :-D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alapallo jumissa

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

rasvanäppi kirjoitti:Mulla on tollanen Toolmanin näköinen ulosvetäjä merkkiä Stahlville, se on ollu mulla yli 25 vuotta, siis käytössä, ei oo särkynyt. Näihin ulosvetäjiin kannattaa satsata laatuun. :-D
Toolmanin ulkonäöön en ota kantaa, mutta täällä on myös vastaava kampes palvellut tarkoitustaan oikein hyvin. :-D Merkistä en tiedä/muista, mutta ei kuitenkaan se halvin mitä liikkeestä löytyy. Työkalut on kyllä sellainen asia, missä ei kannata alkaa pihistelemään, jos niillä pitää oikeasti tehdäkin jotain (IMO).

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Vanhat konstit apuun...

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

No joo, inssinöörit vissiin asialla, kun työvärkkiä heti tarjoavat. Vanha ja aina toiminut konsti on lyödä kahdella moskalla tai isohkolla vasaralla täsmälleen yhtäaika vastakkaisilta puolilta kiinnityskartion silmukan reunoihin. Aina on tällä saatu kartio pomppaamaan irti. Jos ei tilaa ole, niin sitten kait tuollaiset pallonivelen rikkovat värkit voi toimia. Niillä saa nivelen ja suojakumit satavarmasti rikki.

Kokeile edes, huomaat kuinka helppoa....jos ei irtoa, lisää lyöntivoimaa, mutta tuo ajoitus on kaikkein tärkein.

Jussi

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

toolman kirjoitti:oon tällasellä pilteman raidetangon pään irrottimella irrotellu myös alapallot, vasta toinen menossa, eka halkes.
Toinen puoli mulla aukes tuollaisella heti, toiselle puolelle meni kaksi Bilteman mallia, ja yksi Motonetti. Kandee tosiaan maksaa vähän enemmän jos tulee laatumerkki vastaan. Itse en vain kovin montaa hyvänmallista tuohon 156:n alapallon hommaan sopivaa löytänyt, ei kai tuo jiiässän haarukka sovi sinne ollenkaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Re: Vanhat konstit apuun...

Viesti Kirjoittaja mazza »

peljoppi kirjoitti:No joo, inssinöörit vissiin asialla, kun työvärkkiä heti tarjoavat. Vanha ja aina toiminut konsti on lyödä kahdella moskalla tai isohkolla vasaralla täsmälleen yhtäaika vastakkaisilta puolilta kiinnityskartion silmukan reunoihin. Aina on tällä saatu kartio pomppaamaan irti. Jos ei tilaa ole, niin sitten kait tuollaiset pallonivelen rikkovat värkit voi toimia. Niillä saa nivelen ja suojakumit satavarmasti rikki.

Kokeile edes, huomaat kuinka helppoa....jos ei irtoa, lisää lyöntivoimaa, mutta tuo ajoitus on kaikkein tärkein.

Jussi
Niin, koitinhan minä kyllä kovastikin moskaa antaa, vaan kun ei irtoa. Ja tuotahan ei pääse lyömään kuin toiselta puolelta, tosin olka-akseli on sen verran tukeva ja raskas, että yhdeltä puolelta lyönti PITÄISI riittää. Niinkuin on tähän asti riittäny raskaassa kalustossakin. Ja mitä noihin pallonivelen rikkojiin tulee, niin nuo haarukat niitä kyllä rikkoo, vaan nuo ulosvetäjät pitää kyllä nivelet ja suojakumit priimakunnossa.

Tosiaan, pitänee käydä ostamassa laadukkaampi ulosvetäjä... Tilaakin tuolla vaan on kovin vähän, tuosta rikkomastanikin piti sentti lyhentää pulttia, että mahtui.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Peljoppi tarkottaa, että pidät toista mörssäriä kiinni pallonivelessä ja lyöt toisella, tarkotuksena, että se vasara jota pidät kiinni pallonivelessä "imee" iskun voiman - Eli periaatteessa se lyönti menee nivelen läpi... Voima menee sieltä mistä helpointen pääsee :wink:

Yhellä vasaralla huitominen ei aja samaa asiaa, mutta kun lämpöäkin on jo kokeiltu, niin en oikein jaksa uskoa, että edes kahdella vasaralla irtoaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: 156 Alatukivarren pallonivel jumissa

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

mazza kirjoitti:Eli alatukivartta vaihtelen, ja ei millään tahdo lähteä pallonivel olka-akselista irti... Lämpöä on annettu, lekalla paukutettu ja 1 ulosvetäjä rikottu. Minkäslaista ulosvetäjää ootte tuohon käyttäny? Mielellään semmonen, joka jättäis nivelen vielä ehjäksikin, kun toiselle puolelle pitää pyöränlaakeri vaihtaa ja siellä on vielä tukivarsi kunnossa...
Eikös sitten tuo lämpö riko niveltä? Pallonivelissä kun nykyään saattaapi olla muovisia osia sisällä.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tarvii olla tarpeeksi reilu lämmitin eli terävä kaasuliekki, niin että lenkkiin saa nopeasti tarpeeksi lämpöä. Sitten kun kartio toivottavasti siitä muutamalla napauksella irtoaa niin nivel ei ehdi lämpenemään liikaa.
Mutta sitten kun se ei lähdekään niin tarvii olla malttia sen lämmön kanssa, varmaan saa suojakumit ja muovit nivelestä rikki jos vaan hehkuttaa ja hehkuttaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

No niin, uudella innolla ja uusilla työkaluilla lopulta lähti. Tosin 70€ ulosvetäjästä alko jo rauta napsua ja 16x1,5mm kierre siirtyä... :shock: Ja siltikin sai moskalla takoa ihan tosissaan. Ei kyllä ikinä aiemmin oo yhtä lujassa olevaa tullu vastaan. Oishan se toki pillillä lämmittämällä lähteny, vaan kun sitä varten ois pitäny koko tukivarsipaketti kiikuttaa pajalle, ja sillon ois ollu jo sama napsauttaa prässillä irti. Meni se tuo ulosvetäjäkin siihen kuntoon tosiaan, että toista yhtä tiukkaa se ei enää varmasti kestä :mrgreen:
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Vastaa Viestiin