Kytkinnesteen vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kytkinnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja werba »

Tarkoituksena olisi vaihdella 156 1.8 TS:ään kytkinneste itse, nyt kun 120 000 kilsan huolto on edessä. Onkos hankala operaatio ja mitä pitäisi asiasta tietää? Ja mitäs kytkinnestettä porukka täällä suosittelisi?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Olikos 1.8 samanlainen työsylinteri kuin 2.0:ssa? Silloin työsylinterille tulevasta letkusta otetaan lukkosokka pois ja vedetään letkua hieman ulospäin ja laitetaan imuri tai letku nippaan, sitten vain joko pumppamalla tai imemällä. Letku mikä menee työsylinterin jalkaan on kaksi o-rengasta ja vain toinen saa tulla näkyviin. Kun vaihto on suoritettu työnnetään letku takaisin pohjaan ja lukkosokka paikoilleen. Olikohan akku koteloineen tiellä, nyt en muista. Kait tuo homma jotakuinkin noin meni? Eikös tuohon vehkeeseen käy DOT 4 ja itse ainakin aina käyttänyt tuota vaikka absit onkin.

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Korjaamokäsikirjaa kun selailin, niin mitä siitä ymmärsin akku koteloineen pitää ottaa pois tieltä. Korjaamokäsikirja on vähän sekava ja lontoon kielellä, niin meinaa mennä käsitteet vähän sekaisin.

Ja ei taida erota 1.8 ja 2.0 TS oleellisesti toisistaan. Korjatkaa jos olen väärässä (ja pikaisesti :lol: ).

Niin ja muuten... käykö siis jarruneste kytkinnesteeksi?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sama aine ja eiköhän se samasta säiliöstä oteta neste kytkimelle ja jarruille Alfassa, Lancia Themassa oli erillinen säiliö kytkimelle.

Avatar
werba
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Kesä 2009, 21:32
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja werba »

Ahha, ilmankos meinasikin vähän jo hämätä. Eli siis kyseessä on sama homma kuin jarrunesteiden kanssa. Eli siis samalla voi suorittaa operaation jarrujen ilmauksesta kuin on täällä:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5 ... jarruneste

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Tein just noin, että sokka irti, letku ulos ekaan pykälään ja sitten vaan valutin. Säiliön täyttöä samalla, mutta kyllä se neste muuttui kirkkaaksi. Kokeilin myös samalla pumpata engelsmannien ohjeiden mukaan, mutta nesteet lensi ympäriinsä. Muoviseen "ilmaus nippaan" letkun pätkä, josta se valuu johonkin astiaan.
Niin..siis engelsmannien ohje oli että apuvälinettä (esim. ruuvari) hyväksi käyttäen painellaan kevyesti painelaakeria.
Mä aina valutin ja täytin ja laitoin sokan kiinni, jonka jälkeen kabiiniin pumppaamaan (ensiksi se tapahtui käsin polkimen ollessa löysä) ja sama rumba uusiksi.
Kyllä se siitä sitten alkoi toimimaan. Mutta mustaa paskaa sieltä tuli kauan, vaikka työsylinteri oli uusi.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

2 kertaa ton tehnyt, tai no ekalla kerralla koitin vain että kytkimessä on puhtaat nesteet. Tokalla kerralla sit vaihdoin kaikki, kytkin ja jarrut.
Kytkin (sokka, veto, takas), joka jarrusta ilmaruuvista nesteet pois.

Akku ei ole mitenkään tiellä.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin