159 JTD hajosi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

159 JTD hajosi

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

HopeinenQ kirjoitti:
Matti_S kirjoitti:(nyt varmistu, Mariian turbosta on siivet paskana, samoin välijäähdytin ja hiukkassuodatin).
OT, mutta mitä helvettiä tuolle sun 159:lle oikein tapahtui? :shock:
sieltä on selkeesti jotain ampunut läpi ? ( akseli ahtimesta rikki, siivet lentoon ? )

ja välijäähyssä on rippeitä siitä ? miksi hiukkanen meni ?

Hei.. onkos hiukkanen sama, kuin 2.4jtdm mallissa ? jos on, voin ottaa

sen itelleni, sen rikkiinäisen :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

HopeinenQ kirjoitti:
Matti_S kirjoitti:(nyt varmistu, Mariian turbosta on siivet paskana, samoin välijäähdytin ja hiukkassuodatin).
OT, mutta mitä helvettiä tuolle sun 159:lle oikein tapahtui? :shock:
Tjaa-a. Sen kun tietäs, se on vielä wetterillä. Tätä käsiteltiin tuossa aiemmassa jo suljetussa 159 ketjussa.

Lyhyt re-cap: Toissa su olin lähössä liikenteeseen ja siinä hirtti kaasu pohjaan. Se oli aiemmin valittanu öljyn vähyyttä ja olin just lisänny sitä sen verran että oli pikkusen alamerkin yli. Huohotin putkin oli taas jäässä ja oli sylkeny sitä ulos.

No kun auto rupes keulimaan, niin löin kytkimen pohjaan ja vapaalle ja ohjasin sen tyhjään parkkiruutuun. Sammutin sen, mutta se kävi jumalattomassa savupilvessä moottoriöljyllä reilun minuutin reilusti yli kierroksenrajottimen ja sammu.

Huohotinputki jääty tuossa uutena vuonna ja sillon sytty samalla "check engine"-valo. Wetterillä tuo oli vaan kuitattu joten se voi liittyä asiaan.

Soitin eilen sinne ja ne meinas että turbon siivet oli ollu ihan mutkalla ja välijäähytin paskana. Myös hiukkasloukku on tod näk paskana, mutta eivät voi sanoa varmaksi ennenku ens viikolla saavat varaosia ja pääsevät tyyppailemaan. Dunno miksi näin. Varmaan kaikki mitä pakoputkessa on paskana kun muistelee sitä melkein liekeissä ollutta pakoputken päätä josta nousi surullinen likanen savu ja rätinä auton sammuttua.
-Matti-

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Taitaa olla koko motti entinen..

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

jeQQ kirjoitti:Taitaa olla koko motti entinen..
Tai ainakin tarvii miltei kaikki sisäkalut uusiksi. + pakoputken. Eikä sekään vielä välttämättä riitä...

Avatar
sataviisysi
Viestit: 211
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Ihan vaan piristykseksi :? ettei vaan lipsahda Alfan haukkumiseksi. Aikoinaan omistin BMW320 d 2003 aj. 88000 kun vastaavat oireet ilmeni ja turbo paskana ja katti niinikään ja sen lisäksi jotain pientä hintaa tuli n. 3600 euroa - onneksi oli takuu ja Laakkonen maksoi ilman mutinoita.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

No, kuhan sais ajoon. Ei huvittas 2l V70:sellä ajella loputtomiin. Sohva kun löytyy kotoakin.
-Matti-

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: 159 JTD hajosi

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

gfj-365 kirjoitti:miksi hiukkanen meni ?
Veikkaisin, että on täynnä öljyä ja ei saa nokipoltolla enää puhtaaksi. Tämä siis villi veikkaus. Lämpöä se kaiketi aika hyvin kestää?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Matti_S kirjoitti:Sammutin sen, mutta se kävi jumalattomassa savupilvessä moottoriöljyllä reilun minuutin reilusti yli kierroksenrajottimen ja sammu.
Sekö vielä nykydieselikin voi käydä omilla öljyillään? Kuullostaa aika täystuholta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Monza kirjoitti:Sekö vielä nykydieselikin voi käydä omilla öljyillään? Kuullostaa aika täystuholta.
Puristamalla nykydieselkin seoksen sytyttää, jos palotilassa on puristamalla syttyvää ainesta, niin kone käy. Tässä ilmeisesti moottoriöljy on kulkeutunut turbon läpi palotilaan ja moottori rynnännyt? (Kaasun hirttäminen olisi eri asia?)
VMP

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

mattijus kirjoitti:
Monza kirjoitti:Sekö vielä nykydieselikin voi käydä omilla öljyillään? Kuullostaa aika täystuholta.
Puristamalla nykydieselkin seoksen sytyttää, jos palotilassa on puristamalla syttyvää ainesta, niin kone käy. Tässä ilmeisesti moottoriöljy on kulkeutunut turbon läpi palotilaan ja moottori rynnännyt? (Kaasun hirttäminen olisi eri asia?)
Joo, tietenkin, lähinnä ajattelin, että mitä kautta se ilma tähän prosessiin tässä otetaan? Kait sitäkin tarvitaan?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Monza kirjoitti:Joo, tietenkin, lähinnä ajattelin, että mitä kautta se ilma tähän prosessiin tässä otetaan? Kait sitäkin tarvitaan?
Eikös se tule sieltä mistä normaalistikin? Ei kai common rail vekottimissa mitään sammutusläppiä ole? (Ei siis tietoa, oletan vain, että vekotin sammutetaan lopettamalla polttoaineen syöttö)
VMP

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

mattijus kirjoitti:
Monza kirjoitti:Joo, tietenkin, lähinnä ajattelin, että mitä kautta se ilma tähän prosessiin tässä otetaan? Kait sitäkin tarvitaan?
Eikös se tule sieltä mistä normaalistikin? Ei kai common rail vekottimissa mitään sammutusläppiä ole? (Ei siis tietoa, oletan vain, että vekotin sammutetaan lopettamalla polttoaineen syöttö)
Ah, niin joo, dieselissä ei taida olla mitään läppiä ilmamäärään säätelyyn, vaan kaikki hoidetaan ruiskutuksen määrää säätämällä. Lopetan nyt kun en asiasta mitään tiedä :oops:

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Viesti Kirjoittaja buctu »

VNT ahtimet eivät poikkea mietenkään muista ahtimista rikkoontumistapauksissa. Rikkoontuneesta turboahtimesta voi joutua moottoriin turbon osia, jotka vaurioittavat moottoria. Diesel -moottoreissa yleinen syy on öljyn palaminen ja moottori ei sammu eikä tottele kierrosten rajoitinta joka voi johtaa moottorivaurioon.
"Too much ain't enough"

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Lupsakkaa on elo.

Eli kyllä se kuulemma öljyllä wetterin mukaan kävi ja pakko kait sen on käydä kun pistin virrat pois. Ja eikös ne ruiskut sun muut ole sähköisiä ja vaikka laturi pyörisikin, niin tuskimpa se syöttää virtaa suljetussa systeemissä moottorin laitteille..

Mutta toivon tosiaan että syy löytyy. Ei huvittais kokea samaa missään eksoottisemmassa paikassa kuin kaverin pihassa.
-Matti-

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mattijus kirjoitti:
Monza kirjoitti:Sekö vielä nykydieselikin voi käydä omilla öljyillään? Kuullostaa aika täystuholta.
Puristamalla nykydieselkin seoksen sytyttää, jos palotilassa on puristamalla syttyvää ainesta, niin kone käy. Tässä ilmeisesti moottoriöljy on kulkeutunut turbon läpi palotilaan ja moottori rynnännyt? (Kaasun hirttäminen olisi eri asia?)
Kaverilla taisi parikin kertaa tehdä Nissanissa turbo saman tempun. Selvisi muistaakseni turbon ja coolerin vaihdolla, eli koko kone ei välttämättä ole kaputt?

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Matti_S kirjoitti:Ei huvittais kokea samaa missään eksoottisemmassa paikassa kuin kaverin pihassa.
Olisi kyllä melkoisen "priceless moment" kokea tuo sama episodi perjantaina neljän jälkeen ihan täydessä Prisman parkkihallissa. :-D

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

mattijus kirjoitti:
Monza kirjoitti:Sekö vielä nykydieselikin voi käydä omilla öljyillään? Kuullostaa aika täystuholta.
Puristamalla nykydieselkin seoksen sytyttää, jos palotilassa on puristamalla syttyvää ainesta, niin kone käy. Tässä ilmeisesti moottoriöljy on kulkeutunut turbon läpi palotilaan ja moottori rynnännyt? (Kaasun hirttäminen olisi eri asia?)

Onhan siellä "kaasuläppä" nykyään dieselissäkin, luulisi ilman loppuvan aika äkkiä.

Manuaalin olisi saanut kytkimellä ja vaihteella sammuksiin. Toista se on automaatissa...

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

veskuk kirjoitti:
mattijus kirjoitti:
Monza kirjoitti:Sekö vielä nykydieselikin voi käydä omilla öljyillään? Kuullostaa aika täystuholta.
Puristamalla nykydieselkin seoksen sytyttää, jos palotilassa on puristamalla syttyvää ainesta, niin kone käy. Tässä ilmeisesti moottoriöljy on kulkeutunut turbon läpi palotilaan ja moottori rynnännyt? (Kaasun hirttäminen olisi eri asia?)

Onhan siellä "kaasuläppä" nykyään dieselissäkin, luulisi ilman loppuvan aika äkkiä.

Manuaalin olisi saanut kytkimellä ja vaihteella sammuksiin. Toista se on automaatissa...
Ei muuten sammu nykyaikainen manuaali dieselikään kovin helposti jos alkaa öljyllä käymään. Kymmenen vuotta sitten oli keskusautohallin asentajalla jonkin moiset pelonsekaiset hetket volvo v40 ratissa kun oli saanut auton käyntiin huollon jälkeen ja sai pihalle niin lähti käymään öljyllä. Vaihdetta silmään, kytkin ylös ja jarrun päälle kaksin jaloin mutta eipä sammunut, etenemään pyrki koneen huutaessa kuolemaa ja jarrut punaisina. Näissä vehkeissä kun on abs-jarrut niin eivät lyö kiinni vaan raksuttelevat levyt ja palat punaisiksi. Kyseisestä vehkeestä nousi kirjaimellisesti savu etujarruista tuon operaation jälkeen, sen verran sai kuitenkin jarruilla hillittyä ettei karannut pahasti ylikierroksille ja auto säilyi muuten ehjänä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä niillä kierroksilla on lähes kaikki pollet käytössä ja jarrut on kovilla jos vaihteella yrittää sammuttaa.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Itellä kävi tuo vaihdesammutus mielessä, mutta päätin antaa sen olla. En ollut ihan varma mimmoista jälkeä se voisi saada.
-Matti-

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Jos jälkiviisautta harrastetaan, niin auton ollessa paikoillaan suurin vaihde silmään, käkkäri päälle ja jarrut pohjaan, niin luulisi sammuvan.
Mutta jos huohottimen pitää mennä tukkoon niin onhan tuo kiistatta upein tapa se kokea!
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Manukki kirjoitti:Näissä vehkeissä kun on abs-jarrut niin eivät lyö kiinni vaan raksuttelevat levyt ja palat punaisiksi.
Kai ne jarrut lukkoonkin saa, tai paras olisi jos meinaa saada auton joskus pysähtymään.

Äkkiä olisin kuvitellut että jarruja aikaisemmin antautuu kytkin mutta tiedä hänestä. Toivottavasti ei tarvitse kokeilla, meikällähän on sama moottori kuin Matti_S:llä...
- Epäkelpokeräilijä -

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No ei koneesta välttämättä ole mennyt muuta kuin turbo, hiukkasloukku ja se välijäähy. Mutta siinäpä sitä onkin...

Jos diesel ei sammu avaimesta pitis kyllä älytä laittaa isointa vaihdetta silmään ja hypätä jarrun päälle ÄKKIÄ.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Viesti Kirjoittaja buctu »

pjotrthegreat kirjoitti:No ei koneesta välttämättä ole mennyt muuta kuin turbo, hiukkasloukku ja se välijäähy. Mutta siinäpä sitä onkin...
...aihetta antaa motorsportille pikkusormi . :wink:
"Too much ain't enough"

Bartti
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 17:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Bartti »

jeQQ kirjoitti:Taitaa olla koko motti entinen..
Työkaverin C sarjan Mersu lähti myös käymään öljyllä (olivat huollossa laittaneet 2l liikaa öljyä) ja lohko ja apulaitteet jäi tähteeksi alkuperäisestä koneesta.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Kyllä näissä uudemmissa nakuissa tuntuu vikoja riittävän. Ja kalliiksi tulee, jos omasta pussista joutuu eurot marmoritiskille kaivamaan. Naftan ja bensan hintaero jos on ainoa ostokriteeri,niin pitkää pinnaa vaatii nykynakujen kanssa pelaaminen.
Detroitin 6.2:n, nakujen kingi!
Ride on!

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

pjotrthegreat kirjoitti:No ei koneesta välttämättä ole mennyt muuta kuin turbo, hiukkasloukku ja se välijäähy. Mutta siinäpä sitä onkin...

Jos diesel ei sammu avaimesta pitis kyllä älytä laittaa isointa vaihdetta silmään ja hypätä jarrun päälle ÄKKIÄ.
Hyvällä tuurilla siinä menee vain kytkin paskaksi... :mrgreen:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

doublesix kirjoitti:Kyllä näissä uudemmissa nakuissa tuntuu vikoja riittävän. Ja kalliiksi tulee, jos omasta pussista joutuu eurot marmoritiskille kaivamaan. Naftan ja bensan hintaero jos on ainoa ostokriteeri,niin pitkää pinnaa vaatii nykynakujen kanssa pelaaminen.
Detroitin 6.2:n, nakujen kingi!
Kyllä se niin on että amerikasta muuta kingiä tule kuin läskivuorten kingejä.

Diesel kestää kyllä, nykyaikainen. Mutta turbojen tiivisteet ei ole ikuisia ja siitä tulee näitä "käy öljyllä kunnes räjähtää tapauksia".

Ennen muinoin kuin turboja ei käytetty, ei ollut sitä pelkoa että moottoriöljyä alkaisi turbon laakereilta päästä imuilman joukkoon.
Volkkarilla oli vielä muutama vuosi sitten ahtamattomia sdi malleja, niissä ei tämmösiä ongelmia ole, ei tosin ole tehojakaan.

Kaikella kunnioituksella, mutta epäilen että äärimmäisen harvoin tuokaan turbon laakerien tiivisteiden vika tulee kertalaakista. Mutta jos ei tajua autoista sen kummempaa (jos sitäkään) että mitä ainetta laitetaan tankkiin ja oikeanpuoleista polkemalla pääsee kovempaa, ongelmia on väistämättä edessä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

pjotrthegreat kirjoitti:Ennen muinoin kuin turboja ei käytetty, ei ollut sitä pelkoa että moottoriöljyä alkaisi turbon laakereilta päästä imuilman joukkoon.
Volkkarilla oli vielä muutama vuosi sitten ahtamattomia sdi malleja, niissä ei tämmösiä ongelmia ole, ei tosin ole tehojakaan.
Kyllä tuo öljy silti on monessa ahtamattomassakin osannu mennä palotilaan asti... esim just tollanen ahtamaton vw-diiseli osaa sen imasta esim. huohottimen kautta. Ja kyllä lähtee kulkemaan :lol:

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

alfa 156 v6 kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Ennen muinoin kuin turboja ei käytetty, ei ollut sitä pelkoa että moottoriöljyä alkaisi turbon laakereilta päästä imuilman joukkoon.
Volkkarilla oli vielä muutama vuosi sitten ahtamattomia sdi malleja, niissä ei tämmösiä ongelmia ole, ei tosin ole tehojakaan.
Kyllä tuo öljy silti on monessa ahtamattomassakin osannu mennä palotilaan asti... esim just tollanen ahtamaton vw-diiseli osaa sen imasta esim. huohottimen kautta. Ja kyllä lähtee kulkemaan :lol:
Hmmm... voi olla, mutta huohottimen kautta öljyä saa korkeintaan muutamia tippoja, max desin tms.
Öljypumppu kun taas yrittää pitää painetta yllä turbon laakereille viimeiseen asti ja öljyä tulee ja tulee ja tulee... Kunnes se loppuu öljypumpulta...

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

pjotrthegreat kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:Ennen muinoin kuin turboja ei käytetty, ei ollut sitä pelkoa että moottoriöljyä alkaisi turbon laakereilta päästä imuilman joukkoon.
Volkkarilla oli vielä muutama vuosi sitten ahtamattomia sdi malleja, niissä ei tämmösiä ongelmia ole, ei tosin ole tehojakaan.
Kyllä tuo öljy silti on monessa ahtamattomassakin osannu mennä palotilaan asti... esim just tollanen ahtamaton vw-diiseli osaa sen imasta esim. huohottimen kautta. Ja kyllä lähtee kulkemaan :lol:
Hmmm... voi olla, mutta huohottimen kautta öljyä saa korkeintaan muutamia tippoja, max desin tms.
Öljypumppu kun taas yrittää pitää painetta yllä turbon laakereille viimeiseen asti ja öljyä tulee ja tulee ja tulee... Kunnes se loppuu öljypumpulta...
Jotenkin kuitenkin luulisi, ettei vanha moottoriöljy ole mitään tehobensiiniä eli on se outoa, jos ei saa isoimmalla vaihteella + jarrulla sammumaan. Luulenpa 159:n normaalioloissa sammuvan helpostikin kutosella ja jarrulla ja jopa ilman jarrua, vaikka nostaisi kierrokset tappiin ennen kytkimen nostoa. Eihän 2,4 jtdm:llä päässyt kunnolla edes kakkosella liikkeelle. Kuinka se sitten voi niin hurjaksi heittäytyuä jotain jäteöljyä polttamalla. Luulisi sellaista polttoainetta laitettavan kilpa-autoihinkin.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Viesti Kirjoittaja buctu »

Matti_S kirjoitti:Soitin eilen sinne ja ne meinas että turbon siivet oli ollu ihan mutkalla ja välijäähytin paskana. Myös hiukkasloukku on tod näk paskana, mutta eivät voi sanoa varmaksi ennenku ens viikolla saavat varaosia ja pääsevät tyyppailemaan. Dunno miksi näin. Varmaan kaikki mitä pakoputkessa on paskana kun muistelee sitä melkein liekeissä ollutta pakoputken päätä josta nousi surullinen likanen savu ja rätinä auton sammuttua.
Onkos tähän asiaan kuulunut vielä mitään uutta?
"Too much ain't enough"

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ei oo kuulunu. Sanovat viime viikolla että soittavat kun saavat pukille. Oli puhe, että osien pitäs olla oulussa puolivälissä viikkoa.

Noh, anyho ei haittais vaikka venyy alkuviikkoon. Vloppuna tulee reilu 1000km ajoa, niin Vulvalla ajetut on ilmasia kilsoja :).
-Matti-

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Matti_S kirjoitti:Ei oo kuulunu. Sanovat viime viikolla että soittavat kun saavat pukille. Oli puhe, että osien pitäs olla oulussa puolivälissä viikkoa.

Noh, anyho ei haittais vaikka venyy alkuviikkoon. Vloppuna tulee reilu 1000km ajoa, niin Vulvalla ajetut on ilmasia kilsoja :).
Volvolla "ajetut" ;-)

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

ice0018 kirjoitti: Volvolla "ajetut" ;-)
Huomiota huomiota hoo! Wetteriltä soitettiin ja alustava tilanne arvio on, että "moottorissa on jotain vikaa". No shit Sherlock!

Oon tässä tuuminu, että siinä missä Delta-auton asiakaspalvelu oli aivan käsittämättömän kamalaa, niin niiden huolto kuitenkin tuntu toimivan. Wetterillä puolestaan asiakaspalvelu on vimosen päälle, mutta huolto kusee täysin. Näistä sais yhden oikean autoliikkeen.
-Matti-

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jönsson kirjoitti:Jotenkin kuitenkin luulisi, ettei vanha moottoriöljy ole mitään tehobensiiniä eli on se outoa, jos ei saa isoimmalla vaihteella + jarrulla sammumaan. Luulenpa 159:n normaalioloissa sammuvan helpostikin kutosella ja jarrulla ja jopa ilman jarrua, vaikka nostaisi kierrokset tappiin ennen kytkimen nostoa. Eihän 2,4 jtdm:llä päässyt kunnolla edes kakkosella liikkeelle. Kuinka se sitten voi niin hurjaksi heittäytyuä jotain jäteöljyä polttamalla. Luulisi sellaista polttoainetta laitettavan kilpa-autoihinkin.
Kyllä se vaan hurjistuu. Liittynee siihen että tuossa tulee ohitetuksi kaikki normaalit moottorin toimintaa ohjaavat kierrosrajoittimet ja poltto"nesteen" syöttömäärät. Moottorista lähtee hetkellisesti enemmät tehoa ja sellaisilla kierroksilla että sitä on vaikea uskoa.

Isäukko on kohta eläkkeelle pääsevä rekkakuski. Hän on joskus kertoillut jostain ikivanhasta kuorma-auton lintasta joka normaalisti nippa nappa jaksoi reilummat ylämäet mennä. No kerran sitten mentiinkin moottoriöljyllä vähän reippaammin se ylämäki, pystyputkesta metristä liekkiä puskien. Sitten kohta ei mentykään enää sillä moottorilla mihinkään...
Ja olikohan joku toinen tarina sellainen että hurjistunut moottori oli repinyt itsensä irti pukeistaan ja heittänyt muutaman kierroksen ympäri hytin alla kardaaniakselin nenässä.

^Huvittavaa kyllä tuo huoltojen taso joskus. Mutta voisko kuvitella että ne tarkoitti että noiden turbo- ja muiden vikojen lisäksi itse moottorilohkossa on myös jotain levinnyt?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
Isäukko on kohta eläkkeelle pääsevä rekkakuski. Hän on joskus kertoillut jostain ikivanhasta kuorma-auton lintasta joka normaalisti nippa nappa jaksoi reilummat ylämäet mennä. No kerran sitten mentiinkin moottoriöljyllä vähän reippaammin se ylämäki, pystyputkesta metristä liekkiä puskien. Sitten kohta ei mentykään enää sillä moottorilla mihinkään...
Ja olikohan joku toinen tarina sellainen että hurjistunut moottori oli repinyt itsensä irti pukeistaan ja heittänyt muutaman kierroksen ympäri hytin alla kardaaniakselin nenässä.
Ennen oli kaikki paremmin, jututkin oli mehevämpiä kuin nykyisin.
:mrgreen:
Petsamon tietä ajaneet kuskit olikin sitten ihan oma ihmislajinsa, siellä ei velllihousut pärjänneet. Sori, lipsahti OT:ksi :wink:
Pikkuisen asian vierestä liippaa kuitenkin; seuraavassa TM:ssä on dieselien talvivertailu, mukana Alfa Giulietta 2,0 Jtdm 140hv.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

JiiTeeÄssä: Juurikin sitä ne tarkotti. Mutta vaikea kuvitella että siellä EI olis jotain paskana. Meinaan se elo oli sen mukasta ja se tuskin olis pysähtyny ellei se sitten leikannu kii tai öljy loppunu.

Alla kämänen artikkeli aiheesta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine_runaway
-Matti-

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Aika hurjalta tuntuu ohje tulpata ilmanottoaukko...kyseessä on melkoinen imuvoima, joka imaisee kissaa pienemmät esineet koneeseen, ellei tulppa ole oikean kokoinen ja muotoinen :mrgreen:

Samoin hiilidioksidi-palonsammuttimen käyttö koneen tukahduttamiseen tuntuu vielä hurjemmalta! Jos muistan oikein, on kyseisen sammuttimen aine melkoisen kylmää (noin -70Celsius) tullessaan ulkoilmaan, siinä voi nimittäin sormetkin paleltua.
Korjatkaa jos olen väärässä :wink:

Kylmä hiilidioksidi kun kohtaa punaisena hehkuvat moottorinosat, lopputulos ei voi olla kaunista katseltavaa...

Jos joku uskaltaa kokeilla, haluaisin kuulla loppuraportin miten kävi.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Tjoo, eiköhän toi ole sellainen tilanne, että parempi vaan ottaa mukava asento, korkata kalja ja kattua kun raha palaa. Reisille se on anyway menny tuossa vaiheessa.
-Matti-

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Matti_S kirjoitti:Tjoo, eiköhän toi ole sellainen tilanne, että parempi vaan ottaa mukava asento, korkata kalja ja kattua kun raha palaa. Reisille se on anyway menny tuossa vaiheessa.
No hyvät hermot pitää kyllä olla tai paksu lompakko :wink:

Kyllä itse yrittäisin tuota "iso pykälä silmään ja jarrua" -konstia ensin. ABS:t voi tehdä toimettomiksi jos ehtii ottaa releen irti 8)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

ice0018
Viestit: 267
Liittynyt: 05 Syys 2005, 07:46
Car(s): Volvo P130, Peugeot 206 GT #2288, MB E290
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja ice0018 »

Matti_S kirjoitti:
ice0018 kirjoitti: Volvolla "ajetut" ;-)
Huomiota huomiota hoo! Wetteriltä soitettiin ja alustava tilanne arvio on, että "moottorissa on jotain vikaa". No shit Sherlock!

Oon tässä tuuminu, että siinä missä Delta-auton asiakaspalvelu oli aivan käsittämättömän kamalaa, niin niiden huolto kuitenkin tuntu toimivan. Wetterillä puolestaan asiakaspalvelu on vimosen päälle, mutta huolto kusee täysin. Näistä sais yhden oikean autoliikkeen.
Noiden huoltoliikkeiden taso on nykyään jotain kammottavaa. Vastaavaa "siinä on jotain vikaa" ja "ei siinä pitäisi mitään vikaa olla" -fraasit tulivat tutuksi kun viime talvena -08 vuosimallin saab 9-3 päätti olla lähtemättä käyntiin. Kävi pari kertaa huollossa ja tuollaisia lauseita kun tulee huoltopäällikön suusta niin ei hyvä :-|. Toivotaan että Alfasi tulee kuntoon niin pääset tuosta traktorista ja "nautinnollisista" kilometreistä eroon. Volvoa en itselleni laita :-)

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

välijäähyn ja ahtimen ne on siitä nyt vaihtanut ...

hiukkas suodin siellä vielä on vakio kiinni...

näin mulle huoltopiälikkö kertoi, kun sen perään kyselin :mrgreen:

edelleen, jos jollain sattuu nurkissa olemaan ylimääräinen hiukkasloukku,

rikkinäinen siis, maksan postikulut ... :wink:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

gfj-365 kirjoitti:välijäähyn ja ahtimen ne on siitä nyt vaihtanut ...

hiukkas suodin siellä vielä on vakio kiinni...

näin mulle huoltopiälikkö kertoi, kun sen perään kyselin :mrgreen:

edelleen, jos jollain sattuu nurkissa olemaan ylimääräinen hiukkasloukku,

rikkinäinen siis, maksan postikulut ... :wink:
Jahas. Sehän meni hyvin. Myönnän kyllä että ajoin kun kyselin tuosta hiukkasloukusta, niin dude meinas että ei tiedä ja että tod näk pistetty menemään. No lopputulos sama :).

Mikäs sun hiukkasloukussa on muuten vikana?
-Matti-

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

laitoin postia.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Doddii. Ja 1,2k vlopun jälkeen mittarissa ja Vulvassa loistaa "Check Engine" valo. Mariia kesti sentään 60k meitin kyytiä, mutta vulva hyyty reilun 2k ja puolentoista viikon jälkeen :D.

Mutta pakko sanoa että karmeaa ajokeliä on pohjosessa ollu. Ja aika täynnä tuo konepellin alus on jäätä. No huomenna arvotaan uus kiesi ajoon kun tuo menee sulamaan.
-Matti-

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

AlfaTom kirjoitti:Kyllä itse yrittäisin tuota "iso pykälä silmään ja jarrua" -konstia ensin. ABS:t voi tehdä toimettomiksi jos ehtii ottaa releen irti 8)
Kun kääntää avaimesta virrat pois päältä, ei ABS toimi.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

heme kirjoitti:
AlfaTom kirjoitti:Kyllä itse yrittäisin tuota "iso pykälä silmään ja jarrua" -konstia ensin. ABS:t voi tehdä toimettomiksi jos ehtii ottaa releen irti 8)
Kun kääntää avaimesta virrat pois päältä, ei ABS toimi.
Siis napista kun ei avainta ole sen perinteisessä merkityksessä :)
Samalla menee sitten sähköinen rattilukko päälle jota ainakin itse pitäisin ehkä hieman vaarallisena tuolla liikenteessa auton rynnätessä eteenpäin öljyn voimalla...kukin tyylillään tietysti

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Luulisi, että rattilukko menee päälle vasta kun "avain" irroitetaan?
VMP

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

mattijus kirjoitti:Luulisi, että rattilukko menee päälle vasta kun "avain" irroitetaan?
Näinhän se onkin. Kuuluu katsastuksessa tarkistettaviin asioihin, että lukko menee päälle vasta kun avain irrotetaan ja toisaalta avain ei irtoa koneen ollessä käynnissä. Ei eroa mekaanisella ja sähköisellä rattilukolla.

Vastaa Viestiin