156 2.5 aaltoileva tyhjäkäynti+kulutus
Valvoja: Moderators
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
156 2.5 aaltoileva tyhjäkäynti+kulutus
Aiheen mukainen vika ilmestyi vuodenvaihteessa. Ruokkiksella lähdin kotosalla käymään ja ensimmäiseen risteykseen auto sammahti. Ihmeissäni laitoin auton käyntiin ja matka jatkui. Jätin auton pihaan käymään ja huomasin kuinka tyhjäkäynti jäi soutamaan siinä 1100-500 rpm. Töiden jälkeen tsekkasin vikakoodit ja arvot, ei mitään kummallista. Illemmalla tasakaasulla taajamassa ajellessa yhtäkkiä nyykähti tehot. Hävis olevinaan niinkuin "jalka kaasulta" ja poljinta joutui polkemaan lähes lattiaan, että päästiin liikkeelle. Ei siis vastannut kunnolla kaasuun ja teki tälläisen mopoista tutun "moooaus" ilmiön muutama sekuntti sitä kesti ja taas palas tunto kaasuun. Tätäkin jatkunut sen jälkeen lähes päivittäin. Tyhjäkäynti + ajoittainen sammuilu esim. risteyksiin tultaessa tosin on jatkuvaa ollut. Tyhjäkäynti tasaantuu hetken kuluttua, mutta auto jää rökeltämään, jonka tuntee koppiin asti pienellä täryytyksellä. Nyt on kokeiltu kaikki konstit, nollaukset ecu+kaasuläppä (myös putsattu), ilmi vaihdettu, lämpöanturit ja lamba. Kulutus myös ollut aika taivaallista luokkaa ja mustista tulpista päätellen käy aika rikkaan puolella. Jos alfalla pääsee 250km päälle 40 litralla niin eihän ole paha?? Tosin ajoni sijoittuvat enimmäkseen taajamalle. Kuvittelin et HGT oli pahakin syöppö Niiiin eli onko ehdotuksia?? Jako pitäisi vielä tarkistaa, kunhan vaan jaksais sen näpräämisen suorittaa...
Re: 156 2.5 aaltoileva tyhjäkäynti+kulutus
En usko että jako on sekaisin, veikkaan että rökeltäis koko ajan samalla lailla, mutta on se toki mahdollista.
Vois olla joku tulppa tai puola rikki, tai vettä/öljyä koloissa, ootko tsekannu kaikki tulpat vai vaan etummaiset? Kaikki tulpat pöydälle ja vertaamaan väriä jos ei vielä tehty!
Ihan kuin useampikin pytty hyytyis välillä? Bensaa se varmaankin saa jos tulpat on mustia, mitäs jos kaasupolkimen potikka olis niin rikki että antaa ihan sekavia arvoja muttei sytytä vikavaloa? sen näkis testerillä, alfadiag/fiatecuscan jne.
Vois olla joku tulppa tai puola rikki, tai vettä/öljyä koloissa, ootko tsekannu kaikki tulpat vai vaan etummaiset? Kaikki tulpat pöydälle ja vertaamaan väriä jos ei vielä tehty!
Ihan kuin useampikin pytty hyytyis välillä? Bensaa se varmaankin saa jos tulpat on mustia, mitäs jos kaasupolkimen potikka olis niin rikki että antaa ihan sekavia arvoja muttei sytytä vikavaloa? sen näkis testerillä, alfadiag/fiatecuscan jne.
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
diagilla eilen vilkaisin ja viaksi antoi lamban signaalia? Pitäis nyt oikein mittarilla vilkuilla sen toiminta ja piuhat tarkastaa. Kun joskus syksyllä oli antanut saman vian pariin otteeseen, mutta kumma että uudellakin lamballa vika jatkuu. Pitää katsastaa tulpat ja samallahan keikkaa sitä lyö lukitsimetkin nokkiin... Yksi tulppa tosin meni tuossa alkutalvesta jostain syystä, että niissä vois olla jotain Niin ja vilkaisin potikan arvoja ja ei ainakaan mitään heittoja ollut havaittavissa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Kannattaa vähän katsella myös onko niissä lambda piuhoissa hapettumaa...Fiatmaster kirjoitti:diagilla eilen vilkaisin ja viaksi antoi lamban signaalia? Pitäis nyt oikein mittarilla vilkuilla sen toiminta ja piuhat tarkastaa. Kun joskus syksyllä oli antanut saman vian pariin otteeseen, mutta kumma että uudellakin lamballa vika jatkuu. Pitää katsastaa tulpat ja samallahan keikkaa sitä lyö lukitsimetkin nokkiin... Yksi tulppa tosin meni tuossa alkutalvesta jostain syystä, että niissä vois olla jotain Niin ja vilkaisin potikan arvoja ja ei ainakaan mitään heittoja ollut havaittavissa.
Tulppa meni? tarkoitatko että kärjet suli vai mitä?
Ruiskusuutin tukossa? Venttiili kantaa? Ilmamäärämittari?
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Samanlainen ilmiö tuli omaanikin aikoinaan. Moottori sammui kesken ajon. Starttaus ja tyhjäkäynti souti. Sammutin koneen ja avasin konepellin. Mitään silmin nähtävää ei ollut. Uusi startti ja kaikki oli ok! Menikin sitten aikaa, kunnes ilmiö toistui. Ja sitten hävis veto parin kilsan ajaksi kunnes palautui. Maalaisjärjellä päättelin ilmiön jotenkin liittyvän öljyttävään ilmanpuhdistinfiltteriin. Kaikkien noiden tapausten lähihistoriassa olin puhdistanut ja öljynnyt ilmanpuhdistimen. Niinpä sitten vaihdoin siihen tavallisen paperisen suodattimen. Ja eipä ole sen koommin ko. ilmiötä ollut.
Jossain onkin ollut maininta, että se puhdistin filsan öljy (liika?) voisi jopa tuhota ilmamäärämittarin.
Jossain onkin ollut maininta, että se puhdistin filsan öljy (liika?) voisi jopa tuhota ilmamäärämittarin.
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
Juu en tiedä mikä tulppaan sitten tuli. Kesällä ne kuitenkin jakopään yhteydessä vaihdoin. Olevinaan oli iskenyt läpi tulpasta ulkopuolelle kanteen posliinin(?) tummentumasta päätellen. Tulpan vaihdolla siitä sit päästiin. Ja määrämittarihan tähän oli vaihdettu kuten jo aiemmin kirjoitin Mun muistaakseni vikakoodi oli nyt sama kuin joskus aiemmin. Ei ole sitten syksyn jälkeen esiintynyt. Ja totta tosin suuttimetkin vois koettaa putsailla, kotikonstein tosin
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Itsehän laitoin ihan testimielessä 156 2.0 tessuun Sonaxia tankkiin. Oli tuota tyhjäkäyntiheijaus-ongelmaa - katosi käytännössä heti ja kokonaan. Eipä tossa ~20tkm ajon aikana olekaan vielä puhdistusainetta laitettu, tuskin edellinenkään omistaja jaksanut.
Hyvin vähän heijailee kun kone on kunnolla lämmin (tilassa, jossa flektikin heräilee henkiin), eli mittarin mukaan siinä 90 astetta tai hilkun yli. Syytä en kyllä keksi, luulisi lämpimänä koneen toimivan paremmin =P
Hyvin vähän heijailee kun kone on kunnolla lämmin (tilassa, jossa flektikin heräilee henkiin), eli mittarin mukaan siinä 90 astetta tai hilkun yli. Syytä en kyllä keksi, luulisi lämpimänä koneen toimivan paremmin =P
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
http://www.youtube.com/watch?v=Cx3EIRYuZck
Josko tästä videosta sais vähän osviittaa vikaan. Auto ei ole muuttunut sen kummemmaksi uusilla tulpilla ja toista lambdaakin kokeilin. Vanhat tulpat olivat aika järkyn mustat, josta selviää että käynee aika rikkalla, joka viittaa taas hyvin tuohon kulutukseen. Viimeisenä ei oo enää muuta kuin tarkistaa jako,ja jos ei niin laitetaanko paaliin? Hermot menee! crazyeyes: Videolla auto vielä kylmä, mutta pahenee loppua myöden. Lämpöisenä tyhjäkäynti saattaa soudella aika rajusti. Kone käy epätasaisesti, kuten olisi sytyshäiriöitä ja sen johdosta koko auto tärisee
Josko tästä videosta sais vähän osviittaa vikaan. Auto ei ole muuttunut sen kummemmaksi uusilla tulpilla ja toista lambdaakin kokeilin. Vanhat tulpat olivat aika järkyn mustat, josta selviää että käynee aika rikkalla, joka viittaa taas hyvin tuohon kulutukseen. Viimeisenä ei oo enää muuta kuin tarkistaa jako,ja jos ei niin laitetaanko paaliin? Hermot menee! crazyeyes: Videolla auto vielä kylmä, mutta pahenee loppua myöden. Lämpöisenä tyhjäkäynti saattaa soudella aika rajusti. Kone käy epätasaisesti, kuten olisi sytyshäiriöitä ja sen johdosta koko auto tärisee
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 11 Elo 2010, 19:15
- Car(s): 156 2,5 V6 -98
156 2,0 sw -00 (ei enää)
159 1,9 jtdm -06 - Paikkakunta: Jämsänkoski
Moro. Mulla oli tuota tyhjäkäynnin heijausongelmaa pitkin talvea; haittasi jo ajoakin kun stumppasi helposti esim. risteyksistä lähtiessä...
Pari viikkoa sitten alkoi latausvalo vilahdella ja latausjännite oli juuri vaivoin 12V ! Vaihdoin säädin/hiilipaketin > jännite 14,4V tyhjäkäynnillä.
Heijaus poistui, tosin pakkasetkin hieman lauhtuivat...
Pari viikkoa sitten alkoi latausvalo vilahdella ja latausjännite oli juuri vaivoin 12V ! Vaihdoin säädin/hiilipaketin > jännite 14,4V tyhjäkäynnillä.
Heijaus poistui, tosin pakkasetkin hieman lauhtuivat...
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
Soitto muukkoselle ja oli aika varma, että lambdassa vika. Ei käy kuulemma käy normi tarvikelambdat(vaikka vaihdetun lamdan piti käydä tähän). Tilasin boschin oman lambdan, autoon kiinni, ecun nollaus ja fortea tankkiin. Näin ainakin soutaminen loppui. Pientä epätasaisuutta tyhjäkäynnillä, mut nyt lähteä päästämään tankki tyhjäksi ja lusikka lattiassa! Vikamuistikin pysynyt ainakin tähän hetkeen tyhjänä.