166 ja kytkin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
PJM
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 12:20
Paikkakunta: Kuopio

166 ja kytkin

Viesti Kirjoittaja PJM »

Arvon raatilaiset osaa varmaan neuvoa tätä noviisia 166 (2.5 -00) omistajaa.

Kytkin ei irroita nyt ollenkaan. Ja kun on nestekytkin, niin tarkoittaako se että kytkinlevy on loppu?

Kuinka saa uuden levyn kuopiossa? Löytyyko esim. Motonetista ja millä/minkä auton koodilla?

..ja onko ehdotusta/kokemuksia paikallisista korjaamoista.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Aika paljon pystyy motonetissä asioimaan kun kyselee osat 156sen tiedoilla, esim. moottori ja vaihdelaatikko on ainankin jtd-malleissa samat. V6 ei minulla ole kokemusta mutta aika suuri todennäköisyys on että nuo kytkin paketitkin ovat samat 156sessa ja 166sessa.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mitkäs oli oireet ennen kuin lopetti kokonaan toimintansa, vai ihanko noin vain hajosi? Oliko jäykkä?

Mites se poljin nyt käyttäytyy? Jääkö poljin pohjaan vai palautuuko ylös?

PJM
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 12:20
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja PJM »

Kytkin otti kiinni tosi alhaalta. Toissapäivänä ei enää veinannut saada vaihteita päälle. Poljin jää nyt puoleenväliin.
Voisiko kuiteskin olla, että paineet/nesteet karkaa jonnekkin?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

PJM kirjoitti:Kytkin otti kiinni tosi alhaalta. Toissapäivänä ei enää veinannut saada vaihteita päälle. Poljin jää nyt puoleenväliin.
Voisiko kuiteskin olla, että paineet/nesteet karkaa jonnekkin?
Voisipa hyvinkin!

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko eroa sillä painaako kytkintä hitaasti tai nopeasti? Entäpä pumppaamalla? Vikahan voisi olla myös vuoto kytimen pää- tai työsylinterissä. Tällöin neste pääsisi vuotamaan jomman kumman männän ohi. Tuo ilmenisi aluksi siten, että alaspainettu kytkin ottaisi hitaasti kiinni vaikka poljin olisi pohjassa. Samoin irroitus olisi parempi nopeasti painamalla kuin hitaasti painamalla.

Jos sieltä nesteet puuttu tai vuoto on niin paha, että työsylinteri ei juuri liiku, pitäisi kytkimen polkimen tuntua erittäin veltolta. Tuntuuko poljin miltä verrattuna siihen minkälainen oli ennen ongelmaa?

Yksi tapa on tietysti ottaa kaveri ja taskulamppu avuksi ja tarkastaa tilanne silmällä. Kytkimen työsylinteri ja kytkimen käyttövipu ovat ainakin 2.0TS mallissa nähtävissä laatikon päällä/etupuolella. Kurkkimalla ilmansuodattimen/ilmaputken tienoilta vaihdelaatikon kylkeä tuo löytyy. Jos hydrauliikka toimii, näkyy poljinta painettaessa työntää työsylinteristä ulostuleva tappi kytkimen käyttövipua selvästi useita senttejä. Jos kyseessä hydrauliikkavika tai nesteen puuttuminen, liike pitäisi olla lyhyt tai olematon. Ja joissain tapauksissa mäntä saattaa palautua hitaasti takaisin vaikka poljin pidetään pohjassa.

Tarkoitaako tuo "poljin jää nyt puoleenväliin" sitä, että painettessa ja vapauttettaessa poljin se ei palaudu takaisin ylös, vaan jää puoliksi painetuksi kun jalan ottaa pois polkimelta? Mitä tapahtuu jos polkimen palauttaa kädellä tai jalalla ylös ja painaa uudestaan. Onko liike lepsu tuohon puoleenväliin saakka, vai tuntuuko vastusta jo aikaisemmin?

Avatar
aaqee
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Joulu 2010, 21:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aaqee »

Samoilla oireilla hajosi oma kytkin joku viikko sitten, hetken aikaa kytkin otti tosi alhaalta ja saman ajon aikana lakkasi irrottamasta kokonaa eikä palautunut kunnolla. Syynä painelaakeri, josta oli joku kiinnityskaulus/kynsi katkennut. Toivottavasti sinulla on jotain pienempää vikaa

PJM
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 12:20
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja PJM »

Vihdoin päästy tutkimaan (saatu auto nosturille).

Paineet karkaa jonnekkin. Äkkiseltään näyttäisi, että mekaanista vikaa ei ole.
Ilmattu ja nestettä lisäämällä toimi hetken.

Työsylinteri löytyy, mutta pääsylinteriä ei tunnu löytyvän mistään??? :(

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Pääsylinteri löytyy kun purat sieltä polkimen läheltä pois niitä muoveja. Tarkemmin en osaa näin uuteen sanoa vinkkiä..

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Jokos kytkin pelittää? Pääsylinteri löytyy tosiaan polkimen vierestä/ edestä. Polkimen liike välittyy siihen lyhyehkön metallisen tapin kautta. Omassa 166 jtd:ssä oli sekin (pääsylinteri) mennyt rikki, eikä sellaista löytynyt hyllytavarana mistään. Luulisin, että Muukkosella on Suomessa ainoa kappale, ellei ole jo sitäkin myynyt. Sinne tilattiin muistaakseni kaksi kappaletta, samalla kun tilasivat minullekin. Kaikki 166:set käyttävät samaa pääsylinteriä, joka on eri, kuin 156:sessa.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

PJM
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 12:20
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja PJM »

Juu, nyt saatiin taas toimimaan. Kytkimen työsylinteri oli hajonnut.
Työsylinteri löytyi ihan Koivusen kautta tilaamalla 33,-.
Ja löysi tuon työsylinterin ihan suoraan rekisterinumeron perusteella ;-).

Samalla korjattu myös ohjaustehostimen vuoto, joka alkoi pakkasilla.
Liittimen juuresta tihkutti, ihan samalla lailla kun mitä on käsitelty toisessa ketjussa.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Työsylinteri löytyi kyllä tarvikkeen kautta ja se on sama kuin 156:sessa.

Hienoa, kun tuli kuntoon. Omassa exässäni meni vielä koko kytkinpaketti uusiksi, joka osien tilaamisten yms. värkkäyksien takia venytti seisonta-ajan kahteen kuukauteen. Ilmiömäistä :?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Vastaa Viestiin