166 ja kytkin
Valvoja: Moderators
166 ja kytkin
Arvon raatilaiset osaa varmaan neuvoa tätä noviisia 166 (2.5 -00) omistajaa.
Kytkin ei irroita nyt ollenkaan. Ja kun on nestekytkin, niin tarkoittaako se että kytkinlevy on loppu?
Kuinka saa uuden levyn kuopiossa? Löytyyko esim. Motonetista ja millä/minkä auton koodilla?
..ja onko ehdotusta/kokemuksia paikallisista korjaamoista.
Kytkin ei irroita nyt ollenkaan. Ja kun on nestekytkin, niin tarkoittaako se että kytkinlevy on loppu?
Kuinka saa uuden levyn kuopiossa? Löytyyko esim. Motonetista ja millä/minkä auton koodilla?
..ja onko ehdotusta/kokemuksia paikallisista korjaamoista.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Onko eroa sillä painaako kytkintä hitaasti tai nopeasti? Entäpä pumppaamalla? Vikahan voisi olla myös vuoto kytimen pää- tai työsylinterissä. Tällöin neste pääsisi vuotamaan jomman kumman männän ohi. Tuo ilmenisi aluksi siten, että alaspainettu kytkin ottaisi hitaasti kiinni vaikka poljin olisi pohjassa. Samoin irroitus olisi parempi nopeasti painamalla kuin hitaasti painamalla.
Jos sieltä nesteet puuttu tai vuoto on niin paha, että työsylinteri ei juuri liiku, pitäisi kytkimen polkimen tuntua erittäin veltolta. Tuntuuko poljin miltä verrattuna siihen minkälainen oli ennen ongelmaa?
Yksi tapa on tietysti ottaa kaveri ja taskulamppu avuksi ja tarkastaa tilanne silmällä. Kytkimen työsylinteri ja kytkimen käyttövipu ovat ainakin 2.0TS mallissa nähtävissä laatikon päällä/etupuolella. Kurkkimalla ilmansuodattimen/ilmaputken tienoilta vaihdelaatikon kylkeä tuo löytyy. Jos hydrauliikka toimii, näkyy poljinta painettaessa työntää työsylinteristä ulostuleva tappi kytkimen käyttövipua selvästi useita senttejä. Jos kyseessä hydrauliikkavika tai nesteen puuttuminen, liike pitäisi olla lyhyt tai olematon. Ja joissain tapauksissa mäntä saattaa palautua hitaasti takaisin vaikka poljin pidetään pohjassa.
Tarkoitaako tuo "poljin jää nyt puoleenväliin" sitä, että painettessa ja vapauttettaessa poljin se ei palaudu takaisin ylös, vaan jää puoliksi painetuksi kun jalan ottaa pois polkimelta? Mitä tapahtuu jos polkimen palauttaa kädellä tai jalalla ylös ja painaa uudestaan. Onko liike lepsu tuohon puoleenväliin saakka, vai tuntuuko vastusta jo aikaisemmin?
Jos sieltä nesteet puuttu tai vuoto on niin paha, että työsylinteri ei juuri liiku, pitäisi kytkimen polkimen tuntua erittäin veltolta. Tuntuuko poljin miltä verrattuna siihen minkälainen oli ennen ongelmaa?
Yksi tapa on tietysti ottaa kaveri ja taskulamppu avuksi ja tarkastaa tilanne silmällä. Kytkimen työsylinteri ja kytkimen käyttövipu ovat ainakin 2.0TS mallissa nähtävissä laatikon päällä/etupuolella. Kurkkimalla ilmansuodattimen/ilmaputken tienoilta vaihdelaatikon kylkeä tuo löytyy. Jos hydrauliikka toimii, näkyy poljinta painettaessa työntää työsylinteristä ulostuleva tappi kytkimen käyttövipua selvästi useita senttejä. Jos kyseessä hydrauliikkavika tai nesteen puuttuminen, liike pitäisi olla lyhyt tai olematon. Ja joissain tapauksissa mäntä saattaa palautua hitaasti takaisin vaikka poljin pidetään pohjassa.
Tarkoitaako tuo "poljin jää nyt puoleenväliin" sitä, että painettessa ja vapauttettaessa poljin se ei palaudu takaisin ylös, vaan jää puoliksi painetuksi kun jalan ottaa pois polkimelta? Mitä tapahtuu jos polkimen palauttaa kädellä tai jalalla ylös ja painaa uudestaan. Onko liike lepsu tuohon puoleenväliin saakka, vai tuntuuko vastusta jo aikaisemmin?
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Jokos kytkin pelittää? Pääsylinteri löytyy tosiaan polkimen vierestä/ edestä. Polkimen liike välittyy siihen lyhyehkön metallisen tapin kautta. Omassa 166 jtd:ssä oli sekin (pääsylinteri) mennyt rikki, eikä sellaista löytynyt hyllytavarana mistään. Luulisin, että Muukkosella on Suomessa ainoa kappale, ellei ole jo sitäkin myynyt. Sinne tilattiin muistaakseni kaksi kappaletta, samalla kun tilasivat minullekin. Kaikki 166:set käyttävät samaa pääsylinteriä, joka on eri, kuin 156:sessa.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Juu, nyt saatiin taas toimimaan. Kytkimen työsylinteri oli hajonnut.
Työsylinteri löytyi ihan Koivusen kautta tilaamalla 33,-.
Ja löysi tuon työsylinterin ihan suoraan rekisterinumeron perusteella .
Samalla korjattu myös ohjaustehostimen vuoto, joka alkoi pakkasilla.
Liittimen juuresta tihkutti, ihan samalla lailla kun mitä on käsitelty toisessa ketjussa.
Työsylinteri löytyi ihan Koivusen kautta tilaamalla 33,-.
Ja löysi tuon työsylinterin ihan suoraan rekisterinumeron perusteella .
Samalla korjattu myös ohjaustehostimen vuoto, joka alkoi pakkasilla.
Liittimen juuresta tihkutti, ihan samalla lailla kun mitä on käsitelty toisessa ketjussa.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti: