Mä olen nyt ajanut tolla 1.6:lla noin 15 tkm ja ei pahaa sanottavaa. Tosin toi ei ole mikään talousihme, 5.4 taitaa olla keskikulutus ja pakkasten tultua 5.6 ltr /100 km. Isommillakin autoilla olen selvinnyt pienemmällä kulutuksella, mutta Alfalla ajaminen on hauskempaa - vaikka en mielestäni ole erityisen vauhdikkaasti tai dynamic-asennolla ajellutkaan. Tuohon vaikuttaa tietysti myös polttoainekäyttöisen lämmittimen käyttäminen, mikä ainakin minulle on käytännössä ainoa mahdollinen lämppäri. Ilman tuotakin vaikuttaisi lämpiävän paremmin kuin edelliset diesel-autoni.Pele kirjoitti:Tervehdys!
Minkälaisia käyttökokemuksia on diesel-mallista?
Diesel moottoreista 1.6 on hihnalla, mutta 1.3 tietääkseni ketjulla. Hihnan vaihtoväli on englanninkielisen manuaalin mukaan 140 tkm (tai 4 vuotta vaativissa suomalaisissa oloissa), eli tehdään neljännessä huollossa. Huollot siis 35 tkm välein, öljy ja putsari vaihdetaan 2. vuoden välein tai DPF ilmaisimen niin kertoessa, kaupunkiajossa (alle 10 tkm) kerran vuodessa.
Mitä tulee tuohon hätävilkkujen aktivoitumiseen jarrutettaessa, niin sehän on ominaisuus joka löytyy monesta tuoreesta automerkistä ja mallista. Tarkoitus on varoittaa takana tulijoita mahdollisesta äkkipysäyksestä. Ei mulla ole tosta ollut ongelmaa - Ehkä en aja tai jarruttele tarpeeksi kovaa Enemmän minua ketuttaa DRL-toiminto, jossa takavalot eivät pala. Suomen talvikeleillä se olisi mielestäni turvallisempaa. Mutta eihän direktiivin laatijat sitä ajattele, riittää että polttoainetta (muka) säästyy.
Valot on muuten tosi hyvät (lisävaruste Xenonit) ja auto muuten hyvin varusteltu ihan vakionakin.