
Yleisesti ottaen autojen moottorin lämmitin.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
- Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4 - Paikkakunta: Jyväskylä
Yleisesti ottaen autojen moottorin lämmitin.
Moi. Joo elikkäs olisin ollut tälläisestä ongelmasta kiinnostunut, kun tässä minun autossahan ei ollut valmiina lohko/putki lämmitintiä moottoria varten joten hommasin tähän jäähdytysvesiputken väliin tulevan lämmittimen. Ei siinä lämmitin toimii todella hienosti moottori on lämmityksen jälkeen esilämpöinen mutta tästä tuli sellainen ongelma että auto ei lähde milloinkaan ekalla startilla käyntiin lämmityksen jälkeen. Mutta nyttenkin tossa sattu kovalla pakkasella oleen että huppista keikkaa oli jäännyt lämmitys kello ajastamatta niin auto lähti käyntiin ekalla starttauksella aivan kuin palmun alta. Että mikä tässä lämmityksen jälkeen tapahtuvassa starttauksessa mättää kun se ei lähde kuin sillä toisella tai kolmannella starttauksella käyntiin. Aiheuttaa pitemmässä tapauksessa varmaan startin ylin määräistä kulumista ja akun kestävyyttä. Kertokaa ihmeessä jos on edes pientä aavistusta aiheesta? 

Ese vaan
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tosta oli jossain topicissa asiaa (en vieläkään löydä haulla sitä mitä haluan
)
Menikö lämmitin kuinka lähelle jäähdytinnesteen lämpötila-anturia? tieto ei täsmää todellisuuden sen takia käynnistyy hiukan niin ja näin. Jos siirtäminen anturista kauemmaksi ei toimi, niin sitten vaihtoehtona saattatisi olla jakaja joka vuorottelee moottirlämmittimen ja sisätilaläömmittimen/akkulaturin kanssa. Ei paahtaisi koko aikaa lämmitintä

Menikö lämmitin kuinka lähelle jäähdytinnesteen lämpötila-anturia? tieto ei täsmää todellisuuden sen takia käynnistyy hiukan niin ja näin. Jos siirtäminen anturista kauemmaksi ei toimi, niin sitten vaihtoehtona saattatisi olla jakaja joka vuorottelee moottirlämmittimen ja sisätilaläömmittimen/akkulaturin kanssa. Ei paahtaisi koko aikaa lämmitintä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
156 TS. tekee sitä että ensimmäisellä starttauksella lähtee huonosti, toisella normaalisti. Jos hetken odottaa (minuttikin riittää) lohkarin sammuttamisen jälkeen, niin ei ole kyseistä murhetta.
En muista kuulleeni samoista ongelmista kutosen omistajilla, mutta epäilemättä juurikin DaViegan kertomasta ongelmasta on kyse.
En muista kuulleeni samoista ongelmista kutosen omistajilla, mutta epäilemättä juurikin DaViegan kertomasta ongelmasta on kyse.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Letkulämppäreissä on toinenkin ongelma: asentajalta kunnolla kiristämättä jääneet klemmarit. Naapuri lähti taannoin reissuun ja huomasin heidän autonsa paikalla pari vihreää läikkää, joten soittamaan perään. Oli alkanut ihmetellä lämpenemättömyyttä ja kokeili puhelun jälkeen letkuja, joissa ei ollut vettä. Sen verran oli kierrossa kuitenkin ollut, että niin kylmässä ei ehtinyt tulla mitään kipeää. Tuon jälkeen olen huomannut pieniä punaisia jälkiä valkealla hangella Alfan paikalla. Äsken kokeilin vastuksen ympärillä olevia klemmareita ja alin oli selvästi löysemmällä. Sieltä ne jokuset tipat ovat tainneet välillä tulla - jos tulee vielä, pitää homma saattaa maaliin muualla kuin pihalla yläkautta.
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Sama Eberillä varustetun MiTon kanssa. Riippuu ihan ilman lämpötilan ja lämmitysajan kombinaatiosta. Ratkaisuna on ollut käynnistää kylmänä tai antaa lämmittimen käydä pidempään tai käyttää 30 min ja yrittää lämpöjen tasaannuttua. Muutoin olen päätynyt DaViegan kanssa samaan päätelmään:
Anturit ovat ihmeellisiä. Edellinen autoni (tai Fiat) ei uutena käynnistynyt ilman lämpötilan ollessa 0 ja +2 asteen välissä. Kylmemmässä tai lämpimämmässä ei ongelmia. 8 päivää ihmettelyä Jyväskylän Delta-autossa, sitten joku vaivautui lukemaan diagnostiikkaa ensimmäistä riviä pidemmälle kimahdettuani asiasta turhan laturin vaihdon jälkeen. Anturin vaihto oli 10-15 minuutin työ eikä ongelmia sen jälkeen.
Tosin olen ennenkin havainnut, että tieto ei täsmää minun todellisuuteni kanssa muutenkaan...DaViega kirjoitti:... tieto ei täsmää todellisuuden sen takia käynnistyy hiukan niin ja näin.

Anturit ovat ihmeellisiä. Edellinen autoni (tai Fiat) ei uutena käynnistynyt ilman lämpötilan ollessa 0 ja +2 asteen välissä. Kylmemmässä tai lämpimämmässä ei ongelmia. 8 päivää ihmettelyä Jyväskylän Delta-autossa, sitten joku vaivautui lukemaan diagnostiikkaa ensimmäistä riviä pidemmälle kimahdettuani asiasta turhan laturin vaihdon jälkeen. Anturin vaihto oli 10-15 minuutin työ eikä ongelmia sen jälkeen.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Yleisesti ottaen autojen moottorin lämmitin.
Kuinka kauan pidät lämppäriä toiminnassa enne käynnistystä??Ese kirjoitti:Ei siinä lämmitin toimii todella hienosti moottori on lämmityksen jälkeen esilämpöinen mutta tästä tuli sellainen ongelma että auto ei lähde milloinkaan ekalla startilla käyntiin lämmityksen jälkeen.
Onko se lämmitysvastus alavesiletkussa? Mulla 164 TS:ssä se kesti siellä 3 kk ja sitten pimeni, no Tessuhan lähtee käyntiin vaikka Siperian pakkasissa

Tosin sitten jäätyi huohotin joka taas aikaansai muita ongelmia moottorissa. Huohotinongelma ei tietysti liity moottorinlämmittimen käyttöön.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
- Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4 - Paikkakunta: Jyväskylä
Juu kiitoksia reilusta palaute määrästä ens alkuun. Joo täytyy täs vähän tutkia jossain välissä asiaa konkreettisemmin, et oisko sit jotain hämärää niis antureis. Tosin on se kumma juttu vaan, että kylmänä lähtee ku tykki ja jos on puolta tuntia pisempään lämmöissä (maximi aika on se 2h minkä kello antaa) ni vasta toisella tai kolmannella käyntiin. Polki sitten pedaalia tai piti sitä millin tai pohjassa paikallaan siltä väliltä ni ei vaikutusta.
Että kai se vaan on näillä mentävä ellei niistä antureista löydy mitään ihmeellisyyksiä. Nii joo tosiaan letku lämmitin on asennettu siihen moottoria edestäpäin katsottuna oikean puoleiseen letkuun mikä laskeutuu sinne syylärin ala osaan ni se on siinä alaslaskumatkalla putken välissä. Eipä ole kyl ittellä ikinä ollu letkujen tai lemmareiden kanssa ongelmia tai niiden pitävyyden. Tosin edellisessä autossa oli tämänkin eestä siinä oli ilmeisesti lämmitys letkut tiensä päässä kun ne räjähteli yksi toisensa jälkeen. Ehkäpä nämä lämmitys ja käynnistys jutut sitten vaan on niin yksilöllisiä että miten kukin käynnistyy. 


Ese vaan
Sama juttu täälläkin. Jos käynnistelee heti kun piuhan ottaa irti käynnistyy huonosti ja vaatii useimmiten pari starttausta, jos 5 minsaa sen jälkeen kun piuha otettu irti lähtee heti hyvin käyntiin. Letkulämppäri tässäkin kyseessä ja varmasti lämpötilaanturi antaa "väärää" tietoa eculle eikä niin hyvin käynnisty.