Yleisesti ottaen autojen moottorin lämmitin.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Yleisesti ottaen autojen moottorin lämmitin.

Viesti Kirjoittaja Ese »

Moi. Joo elikkäs olisin ollut tälläisestä ongelmasta kiinnostunut, kun tässä minun autossahan ei ollut valmiina lohko/putki lämmitintiä moottoria varten joten hommasin tähän jäähdytysvesiputken väliin tulevan lämmittimen. Ei siinä lämmitin toimii todella hienosti moottori on lämmityksen jälkeen esilämpöinen mutta tästä tuli sellainen ongelma että auto ei lähde milloinkaan ekalla startilla käyntiin lämmityksen jälkeen. Mutta nyttenkin tossa sattu kovalla pakkasella oleen että huppista keikkaa oli jäännyt lämmitys kello ajastamatta niin auto lähti käyntiin ekalla starttauksella aivan kuin palmun alta. Että mikä tässä lämmityksen jälkeen tapahtuvassa starttauksessa mättää kun se ei lähde kuin sillä toisella tai kolmannella starttauksella käyntiin. Aiheuttaa pitemmässä tapauksessa varmaan startin ylin määräistä kulumista ja akun kestävyyttä. Kertokaa ihmeessä jos on edes pientä aavistusta aiheesta? :roll:
Ese vaan

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tosta oli jossain topicissa asiaa (en vieläkään löydä haulla sitä mitä haluan :P )

Menikö lämmitin kuinka lähelle jäähdytinnesteen lämpötila-anturia? tieto ei täsmää todellisuuden sen takia käynnistyy hiukan niin ja näin. Jos siirtäminen anturista kauemmaksi ei toimi, niin sitten vaihtoehtona saattatisi olla jakaja joka vuorottelee moottirlämmittimen ja sisätilaläömmittimen/akkulaturin kanssa. Ei paahtaisi koko aikaa lämmitintä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

No sitten ku joku kertos että missä se anturi tossa 164:s sijaitsee siellä, voin tietty tossa uhestä ohjelmasta yrittää vähän urkkia että löytyskö siitä tietoa. Muuten menee kyl sit ihan tonkimiseks. :P
Ese vaan

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Jaaha no näköjään löytykin tosta ohjelmasta sen sijainti, tai ainakin se väittää että se olisi termarilla ja termari on taas ihan toisella puolella konetta joten, joko kierto virtaus pelaa todella hyvin tai sit lämmitin ón liian tehokas. Vai kuinka? :mrgreen:
Ese vaan

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

156 TS. tekee sitä että ensimmäisellä starttauksella lähtee huonosti, toisella normaalisti. Jos hetken odottaa (minuttikin riittää) lohkarin sammuttamisen jälkeen, niin ei ole kyseistä murhetta.

En muista kuulleeni samoista ongelmista kutosen omistajilla, mutta epäilemättä juurikin DaViegan kertomasta ongelmasta on kyse.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mulla tekee ihan samaa paitsi töistä lähtiessä jolloin auto on ollut 8 tuntia tolpassa.

Jos on esimerkiksi 2-3 tuntia niin kone tukehtuu bensaan.
Paina millin verran kaasua hetken aikaa startatessasi niin lähtee nätisti.

JMV
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Touko 2010, 20:23
Car(s): 156 1.6
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

...

Viesti Kirjoittaja JMV »

Yksilöitä vissiin ovat. Täällä Alfa hörähtää hyvin käyntiin vaikka olis johto seinässä ja lämmitystä takana...

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

164:ssä auttaa se, kun moottori käynnistyy, painat heti hieman kaasua ja pidät hieman kierroksia 20-30 sekuntia. Tai sitten irrot sähköpiuhan ja käynnistät auton vasta muutaman minuutin päästä.

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Mulla V6 käy lämmityksen jälkeen sekunnin tai kaksi vähän vaikeasti mutta tokenee sitten.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Letkulämppäreissä on toinenkin ongelma: asentajalta kunnolla kiristämättä jääneet klemmarit. Naapuri lähti taannoin reissuun ja huomasin heidän autonsa paikalla pari vihreää läikkää, joten soittamaan perään. Oli alkanut ihmetellä lämpenemättömyyttä ja kokeili puhelun jälkeen letkuja, joissa ei ollut vettä. Sen verran oli kierrossa kuitenkin ollut, että niin kylmässä ei ehtinyt tulla mitään kipeää. Tuon jälkeen olen huomannut pieniä punaisia jälkiä valkealla hangella Alfan paikalla. Äsken kokeilin vastuksen ympärillä olevia klemmareita ja alin oli selvästi löysemmällä. Sieltä ne jokuset tipat ovat tainneet välillä tulla - jos tulee vielä, pitää homma saattaa maaliin muualla kuin pihalla yläkautta.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Noita vanhoja letkuja kun irrotellaan niin herkästi alkaa tippasemaan, vaikka kuinka kiristää. Yleensä auttaa että katkasee pätkän pois tai hommaa uuden letkun.

jkf
Viestit: 93
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Sama Eberillä varustetun MiTon kanssa. Riippuu ihan ilman lämpötilan ja lämmitysajan kombinaatiosta. Ratkaisuna on ollut käynnistää kylmänä tai antaa lämmittimen käydä pidempään tai käyttää 30 min ja yrittää lämpöjen tasaannuttua. Muutoin olen päätynyt DaViegan kanssa samaan päätelmään:
DaViega kirjoitti:... tieto ei täsmää todellisuuden sen takia käynnistyy hiukan niin ja näin.
Tosin olen ennenkin havainnut, että tieto ei täsmää minun todellisuuteni kanssa muutenkaan...
:silly:

Anturit ovat ihmeellisiä. Edellinen autoni (tai Fiat) ei uutena käynnistynyt ilman lämpötilan ollessa 0 ja +2 asteen välissä. Kylmemmässä tai lämpimämmässä ei ongelmia. 8 päivää ihmettelyä Jyväskylän Delta-autossa, sitten joku vaivautui lukemaan diagnostiikkaa ensimmäistä riviä pidemmälle kimahdettuani asiasta turhan laturin vaihdon jälkeen. Anturin vaihto oli 10-15 minuutin työ eikä ongelmia sen jälkeen.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Yleisesti ottaen autojen moottorin lämmitin.

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Ese kirjoitti:Ei siinä lämmitin toimii todella hienosti moottori on lämmityksen jälkeen esilämpöinen mutta tästä tuli sellainen ongelma että auto ei lähde milloinkaan ekalla startilla käyntiin lämmityksen jälkeen.
Kuinka kauan pidät lämppäriä toiminnassa enne käynnistystä??

Onko se lämmitysvastus alavesiletkussa? Mulla 164 TS:ssä se kesti siellä 3 kk ja sitten pimeni, no Tessuhan lähtee käyntiin vaikka Siperian pakkasissa :wink: ja niin lähtikin -34 pakkasessa lämmittämättä.
Tosin sitten jäätyi huohotin joka taas aikaansai muita ongelmia moottorissa. Huohotinongelma ei tietysti liity moottorinlämmittimen käyttöön.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mikä lie ominaisuus tuo käyntihäiriö. Itse lämmitän 2h, laitan auton käyntiin, saatan harjatakkin ja ottaa vasta sitten töpselin pois, eikä ikinään ole käynti seilannut.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Ese
Viestit: 91
Liittynyt: 29 Syys 2009, 19:39
Car(s): 156 2.5 V6 sw
Exät: 164 Q4 ja 33 1.5 4x4
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ese »

Juu kiitoksia reilusta palaute määrästä ens alkuun. Joo täytyy täs vähän tutkia jossain välissä asiaa konkreettisemmin, et oisko sit jotain hämärää niis antureis. Tosin on se kumma juttu vaan, että kylmänä lähtee ku tykki ja jos on puolta tuntia pisempään lämmöissä (maximi aika on se 2h minkä kello antaa) ni vasta toisella tai kolmannella käyntiin. Polki sitten pedaalia tai piti sitä millin tai pohjassa paikallaan siltä väliltä ni ei vaikutusta. :P Että kai se vaan on näillä mentävä ellei niistä antureista löydy mitään ihmeellisyyksiä. Nii joo tosiaan letku lämmitin on asennettu siihen moottoria edestäpäin katsottuna oikean puoleiseen letkuun mikä laskeutuu sinne syylärin ala osaan ni se on siinä alaslaskumatkalla putken välissä. Eipä ole kyl ittellä ikinä ollu letkujen tai lemmareiden kanssa ongelmia tai niiden pitävyyden. Tosin edellisessä autossa oli tämänkin eestä siinä oli ilmeisesti lämmitys letkut tiensä päässä kun ne räjähteli yksi toisensa jälkeen. Ehkäpä nämä lämmitys ja käynnistys jutut sitten vaan on niin yksilöllisiä että miten kukin käynnistyy. :mrgreen:
Ese vaan

Avatar
Rossi
Viestit: 26
Liittynyt: 14 Joulu 2009, 22:56

Viesti Kirjoittaja Rossi »

Sama juttu täälläkin. Jos käynnistelee heti kun piuhan ottaa irti käynnistyy huonosti ja vaatii useimmiten pari starttausta, jos 5 minsaa sen jälkeen kun piuha otettu irti lähtee heti hyvin käyntiin. Letkulämppäri tässäkin kyseessä ja varmasti lämpötilaanturi antaa "väärää" tietoa eculle eikä niin hyvin käynnisty.

Vastaa Viestiin