Mitkä öljyt alfaan?
Valvoja: Moderators
Mitkä öljyt alfaan?
Elikkä tarkoitus ois tehdä tuo Forte käsittely Alfalle, ja nyt tietoa, mitkä öljyt heitän sinne? En aio lähteä tilaamaan Seleniaa, vaan jotain Mobilia vai mitä olette käyttäneet.
Ja autohan oli 156 2.0 TS '99
Ja autohan oli 156 2.0 TS '99
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kuukauden päivät ollu Castrol Edge 10w-60 (tais olla jopku 'sport' vielä päälle...) ja ne on pysynnyt tähän asti sisällä. Tosin, tarjonat oli heikkoa sillä hetkellä, joko nuo Castrolit tai 2 x 4l Gulf 10w-60, koska ei löytynnyt pienempää pakettia...
Kunhan osuu tuonne 10w-60 akselille tai lähelle, mobil, valvoline... ACEA A1 normi pitäisi täyttyä. Jos ei ole talvella mahdollista lämmittää autoa ennen ajoa niin sitten pitää olla rohkea ja laittaa liukkampaa tai vaihtaa toiset öljyt talveksi
Kunhan osuu tuonne 10w-60 akselille tai lähelle, mobil, valvoline... ACEA A1 normi pitäisi täyttyä. Jos ei ole talvella mahdollista lämmittää autoa ennen ajoa niin sitten pitää olla rohkea ja laittaa liukkampaa tai vaihtaa toiset öljyt talveksi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Tehtaan uusimmissa suosituksissa oli ainakin 20w60 wanhaan 2.0 JTS ja 2.0TS. Muihin nelipyttysiin peruskamaa.Epezi kirjoitti:^eipäs sekoteta TS:ää ja JTS:ää
eli kysyjän TS:ään suosittelen täyssynteettistä 5W-40 normaalikäyttöön.
The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.
Tarkoitat varmaan 10W60, mikä on se ainoa mitä suositellaan JTS:ään.Otsosmi kirjoitti:Tehtaan uusimmissa suosituksissa oli ainakin 20w60 wanhaan 2.0 JTS ja 2.0TS. Muihin nelipyttysiin peruskamaa.Epezi kirjoitti:^eipäs sekoteta TS:ää ja JTS:ää
eli kysyjän TS:ään suosittelen täyssynteettistä 5W-40 normaalikäyttöön.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Tossa listaa jälleenmyyjistä:jyskyed kirjoitti:Mistähän tuota Maxlifeä olette ostaneet?
http://www.valvoline.fi/maxlife_kampanja.html
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Maxlifeä hankin taannoin Tarjousladosta eli Tarjoustalosta. Olisiko se sitten kaikissa työkaluja myyvissä em. liikkeissä tarjolla. Ja Motonetistä saa myös MH-toimituksena nykyään. Sekä joissakin yksittäisissä varaosamyymälöissä enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Hyvää tavaraa vaikuttaisi olevan se.
Olen laittanut 156 2.0 JTS:ään Mobil 5W-40 öljyä (samaa kuin edellinen omistaja siis), ja ajettuani n 10 000 km sitä on mennyt n 1,5-2 litraa.
Kuinkahan usein muut täällä lisäävät öljyä? Edellinen omistaja kyllä sanoi, että auto jonkun verran tuosta öljystä tykkää, mutta viittaako tuo yllä mainittu kulutus johonkin ongelmaan vai onko ihan normi rajoissa?
Entä oisko parempi käyttää jotain toista öljyä? Auto on ajettu 170 000km.
Kuinkahan usein muut täällä lisäävät öljyä? Edellinen omistaja kyllä sanoi, että auto jonkun verran tuosta öljystä tykkää, mutta viittaako tuo yllä mainittu kulutus johonkin ongelmaan vai onko ihan normi rajoissa?
Entä oisko parempi käyttää jotain toista öljyä? Auto on ajettu 170 000km.
Tässä sitten oikeen kunnon poropeukalo-nainen-ratissa-tyyppinen kysymys: jos haluan vaihtaa öljy-tyyppiä, niin ilmeisesti sitä ei pidä noin vaan kaataa sinne vanhan jatkoksi, vaan kannattaako ennemmin tehdä öljyvaihdon yhteydessä? Eli ostan sitä öljyä jota haluan käyttää ja otan sinne huoltoon mukaan, jossa vaihtavat öljyt? Tämän ajattelin tehdä syksyllä...
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
^^ Jep juuri noin, eri viskositeetin öljyjä ei passaa mennä sekoittamaan keskenään eli öljyt kokonaan vaihtoon. JTS on tiettävästi melkoisen ronkeli öljyn suhteen: tehtaan suositus on 10W-60 kesät talvet ja muut laadut tuppaa valumaan pihalle. Tosin ei tuo 1,5-2 litraa / kymppitonnilla mitenkään pahalta kuulosta vaan päinvastoin ihan normaalilta sen perusteella mitä täältä on penkonut (öljystä ja sen kulutuksesta löytyy paaaljon ketjuja haulla, rakas aihepiiri Alfan omistajille ) ja mitä oma JTS on kuluttanut.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
En tiedä mutta mulla 2.0ts kone syö valvolinea, mutta teboilin diamondia ei kulunut ollenkaan?!?!?alfa164 kirjoitti:Tuli tuossa päivällä katsottua 166 2.5 öljyt,öljyinä valvoline maxlife.5000km ajettu ja tikussa ollut max määrässä koko ajan ilman lisäystä,mutta nyt oli tippunut minimiin.Eli Voiko olla että valvolinen ominaisuudet loppuivat tuohon 5000km?
Sitähän se tarkoittaa... Tai sitten oot ajanut öljyt niin kuumaksi että sakeuttimet ovat leikkaantuneet ja ovat sen jälkeen aika vettä...alfa164 kirjoitti:Tuli tuossa päivällä katsottua 166 2.5 öljyt,öljyinä valvoline maxlife.5000km ajettu ja tikussa ollut max määrässä koko ajan ilman lisäystä,mutta nyt oli tippunut minimiin.Eli Voiko olla että valvolinen ominaisuudet loppuivat tuohon 5000km?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
sepäs jännä juttu.. allekijoittaneella samat ölpät koneessa ja myös palttiarallaa 5000km ajetut, autona 166 3.0 V6.. tarkistuksen jälkeen todettu että noin 2mm on tipahtanut ylämerkistä..alfa164 kirjoitti:Tuli tuossa päivällä katsottua 166 2.5 öljyt,öljyinä valvoline maxlife.5000km ajettu ja tikussa ollut max määrässä koko ajan ilman lisäystä,mutta nyt oli tippunut minimiin.Eli Voiko olla että valvolinen ominaisuudet loppuivat tuohon 5000km?
litroinahan tuo ei tee vielä mitään kun näissä min ja max väli on vain n 1L eli ei tuo litra/5000km ole vielä paljon mitään..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Hieman lisää Valvoline Maxlife 10W-40 kokemuksia.
Vaihdoin omaan 156 2.0 TS (ajettu noin 200tkm) heti ostettaessa öljyt, samalla huomasin että kampiakselin takastefa vuotaa.
Ensimmäisellä 5tkm meni öljyä litra, lisäsin max merkkiin ja nyt olen ajanut 3tkm ja oli edelleen ylämerkissä. Stefan vuoto on lakannut tyystin, sillon tällön venttiilikopan tiiviste pudottaa tipan pakosarjalle (tämä on helppo havaita kajuutassa).
Iso remppa siis peeruuntui tai ainakin siirtyi myöhäsemmälle.
Vaihdoin omaan 156 2.0 TS (ajettu noin 200tkm) heti ostettaessa öljyt, samalla huomasin että kampiakselin takastefa vuotaa.
Ensimmäisellä 5tkm meni öljyä litra, lisäsin max merkkiin ja nyt olen ajanut 3tkm ja oli edelleen ylämerkissä. Stefan vuoto on lakannut tyystin, sillon tällön venttiilikopan tiiviste pudottaa tipan pakosarjalle (tämä on helppo havaita kajuutassa).
Iso remppa siis peeruuntui tai ainakin siirtyi myöhäsemmälle.
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Tee niinkuin kiekkolegenda Raipe Helminen teki auton renkaiden kanssa.
Olimme takavuosina perätysten tamperelaisen rengasliikkeen tiskillä ja kun myyjä kysyi että minkäslaiset laitetaan niin Raipe mietti hetken ja tokaisi että; " Emmää tiä, paa jotkut hyvät".
Olimme takavuosina perätysten tamperelaisen rengasliikkeen tiskillä ja kun myyjä kysyi että minkäslaiset laitetaan niin Raipe mietti hetken ja tokaisi että; " Emmää tiä, paa jotkut hyvät".
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
Öljytesti -35C asteessa
Toissa-aamuna meillä -35Calfa164 kirjoitti:näillä keleillä tuo valvoline on jo puuroa,kokemusta onpastorisilli kirjoitti:Valvoline MaxLife 10W-40 kesät talvet
Muutama öljypänikkä yön yli ulkona ja aamupäivällä kaatotesti:
1. Mobil RF 5w-50, tuli vaivatta ulos purkista
2. Castrol 10w-60, tuli hieman huonommin mutta tuli kuitenkin.
3. Valvoline synpower 10-40, tuli huonosti ulos, kuin siirappia.
4. Monza halpisöljy, sai kääntää purkin ylösalaisin ja pikkuhiljaa valui ulos.
Jos juoksevuudesta jotain voi sanoa niin RF selvästi juoksevinta tuossa lämpötilassa. Siis tämä oli vain pakkasjuoksevuustesti, ei mitään muuta.
Juu RF on erinomainen kylmäkännistysöljy mutta kuumapäässä onkin sitten toivomisen varaa. Kun tuon päästää kunnolla lämpenemään niin öljynpaineet romahtaa ja öljy ei ole enää entisellään kun leikkaantuu vaikka mainosvideot sanoisi mitä . Tästä on ihan omakohtaiset kokemukset mutta sen toteaminen edellyttää että kamppeesta löytyy öljynpainemittari, ja on ne öljynlämmötkin hyvä tietää. Siksi öljy pitäisikin aina valita käyttötarkoituksen mukaan ja käyttöautossa pitää tehdä tuon suhteen vaan kompromissi. Eteläsuomessa täyssynteettinen 10w-60 voisi olla aika hyvä siihen varsinkin jos pystyy lohkarissa autoa pitämään, tai sitten 5w-40 joka ainakin Castrolin Magnatecinä tuntui kestävä huomattavasti paremmin lämpöä kuin tuo Moblan 5w-50 sakeutinhirviö... Esteripohjaiset kestää lämpöä sitten ihan eri tavalla kuin nuo PAO-pohjaiset.
10w-40 maxlifehän ei ole täyssynteettinen vaan siitä tuoteperheestä löytyy sellaisena 5w-40 joka taitaisi olla sitten se kylmäkäynnitysöljy. Täyssynteetinen öljyssähän on luontainen moniasteisuus, siksi se juoksee kylmässä paremmin.
10w-40 maxlifehän ei ole täyssynteettinen vaan siitä tuoteperheestä löytyy sellaisena 5w-40 joka taitaisi olla sitten se kylmäkäynnitysöljy. Täyssynteetinen öljyssähän on luontainen moniasteisuus, siksi se juoksee kylmässä paremmin.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Mistä tuo muuten johtuu että Alfa suosittelee vielä nykyäänkin jotain 60:n kuumaviskositeettia, kun melkein kaikki muut suosittelee jotain 5W-30 öljyjä? Eihän nuo enää ole sukua ikiaikaisille twincameille eikä ne mitään kilpamoottoreitakaan ole, eikä normaalissa liikenteessä luulisi lämpöjenkään niin mahdottoman korkealla pyörivän että kisaöljyjä tarvittaisi...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Öljytesti -35C asteessa
Tarkoitit ilmeisesti Valvoline MaxLife 10W-40? Synpowerit on täysynteettisiä ja niistä ei tuommoista 10W-40 viskositettia olekaan.Coupe kirjoitti:3. Valvoline synpower 10-40, tuli huonosti ulos, kuin siirappia.
Niinkuin HH kirjoitti niin tuo 10W-40 maxlife on osasynteettinen, tämä varmasti vaikuttaa kylmänä juoksuvuuteen, näillä pakkasilla olisi tietystin parempi vaihtoehto 5W-40 täyssynteettinen Maxlife.
Ajattelin hakea Valvolinen 10w-60. Muuta tuolla viskositeetillä ei näkynyt motonetissä olevan.
Huoltokirjasta luin, viime öljynvaihto 18tkm sitten, laitettu Ultra Helix 10w-60, ja öljynpinta ylärajassa edelleen.. Auto ollut mulla noin 14tkm.
Huoltokirjasta luin, viime öljynvaihto 18tkm sitten, laitettu Ultra Helix 10w-60, ja öljynpinta ylärajassa edelleen.. Auto ollut mulla noin 14tkm.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
No niin kysästäänpä tähän liittyen neuvoa. En jaksaisi itse lähteä öljyjä hakemaan (ei sekään tosin mahdoton ajatus ole, jos esim motonetistä löytyy) ja nuo muutama paikka mitä kattelin käyttää mobilin öljyjä. Eli puhtaasti kesäajossa auto, yllä olevan perusteella tuo RF ei ilm paras vaihtoehto. Muita mahdollisuuksia?-HH- kirjoitti:Juu RF on erinomainen kylmäkännistysöljy mutta kuumapäässä onkin sitten toivomisen varaa. Kun tuon päästää kunnolla lämpenemään niin öljynpaineet romahtaa ja öljy ei ole enää entisellään kun leikkaantuu vaikka mainosvideot sanoisi mitä . Tästä on ihan omakohtaiset kokemukset mutta sen toteaminen edellyttää että kamppeesta löytyy öljynpainemittari, ja on ne öljynlämmötkin hyvä tietää. Siksi öljy pitäisikin aina valita käyttötarkoituksen mukaan ja käyttöautossa pitää tehdä tuon suhteen vaan kompromissi. Eteläsuomessa täyssynteettinen 10w-60 voisi olla aika hyvä siihen varsinkin jos pystyy lohkarissa autoa pitämään, tai sitten 5w-40 joka ainakin Castrolin Magnatecinä tuntui kestävä huomattavasti paremmin lämpöä kuin tuo Moblan 5w-50 sakeutinhirviö... Esteripohjaiset kestää lämpöä sitten ihan eri tavalla kuin nuo PAO-pohjaiset.
10w-40 maxlifehän ei ole täyssynteettinen vaan siitä tuoteperheestä löytyy sellaisena 5w-40 joka taitaisi olla sitten se kylmäkäynnitysöljy. Täyssynteetinen öljyssähän on luontainen moniasteisuus, siksi se juoksee kylmässä paremmin.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Haet motonetistä vaikka tätä, niin kestää kovempaakin ajoa.routasydän kirjoitti:No niin kysästäänpä tähän liittyen neuvoa. En jaksaisi itse lähteä öljyjä hakemaan (ei sekään tosin mahdoton ajatus ole, jos esim motonetistä löytyy) ja nuo muutama paikka mitä kattelin käyttää mobilin öljyjä. Eli puhtaasti kesäajossa auto, yllä olevan perusteella tuo RF ei ilm paras vaihtoehto. Muita mahdollisuuksia?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Ja kun ole ikinä vaihtanut itse (enkä vaihda nytkään), niin tästä toinen kysymys, eli riittääkö tuo 5l pänikkä vai pitääkö ostaa toinen varalle?Tiige kirjoitti:Haet motonetistä vaikka tätä, niin kestää kovempaakin ajoa.routasydän kirjoitti:No niin kysästäänpä tähän liittyen neuvoa. En jaksaisi itse lähteä öljyjä hakemaan (ei sekään tosin mahdoton ajatus ole, jos esim motonetistä löytyy) ja nuo muutama paikka mitä kattelin käyttää mobilin öljyjä. Eli puhtaasti kesäajossa auto, yllä olevan perusteella tuo RF ei ilm paras vaihtoehto. Muita mahdollisuuksia?
Öljynpaineet romahtaa?? Kyllä on kone silloin jo aikas väljä ja huonossa hapessa. Ite ajelin viimekesänä kesämesellä Saksan motarilla melkein 300km yhteensoittoon 180-200km/h ja öljynpaineet kokoajan tapissaan. Koneessa siis Mobil RF 5-50:set.-HH- kirjoitti:Juu RF on erinomainen kylmäkännistysöljy mutta kuumapäässä onkin sitten toivomisen varaa. Kun tuon päästää kunnolla lämpenemään niin öljynpaineet romahtaa ja öljy ei ole enää entisellään kun leikkaantuu vaikka mainosvideot sanoisi mitä . Tästä on ihan omakohtaiset kokemukset mutta sen toteaminen edellyttää että kamppeesta löytyy öljynpainemittari, ja on ne öljynlämmötkin hyvä tietää. Siksi öljy pitäisikin aina valita käyttötarkoituksen mukaan ja käyttöautossa pitää tehdä tuon suhteen vaan kompromissi. Eteläsuomessa täyssynteettinen 10w-60 voisi olla aika hyvä siihen varsinkin jos pystyy lohkarissa autoa pitämään, tai sitten 5w-40 joka ainakin Castrolin Magnatecinä tuntui kestävä huomattavasti paremmin lämpöä kuin tuo Moblan 5w-50 sakeutinhirviö... Esteripohjaiset kestää lämpöä sitten ihan eri tavalla kuin nuo PAO-pohjaiset.
10w-40 maxlifehän ei ole täyssynteettinen vaan siitä tuoteperheestä löytyy sellaisena 5w-40 joka taitaisi olla sitten se kylmäkäynnitysöljy. Täyssynteetinen öljyssähän on luontainen moniasteisuus, siksi se juoksee kylmässä paremmin.