156 2.0 TS vai JTS?

Alfoista

Valvoja: Moderators

eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja eicas »

Tällaisia Alfoja olen pidemmän aikaa kattellut ja pian todennäköisesti kaupat jostakin yksilöstä teen. Kiinnostaisi kuitenkin tietää että kuinka suuri eroavaisuus näillä kahdella on, että kannattaako panostaa hieman enemmän ja ostaa JTS vai tyytyä TSään.

Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys? Kertokaa kaikki :-D

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

V6


(olinko eka?)
VMP

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Joo. Muutaman TS:n kokemuksella V6. Ei ainakaan paljon huonompi voi olla. :lol:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

V6... Ehtottomasti.

Olen omistanut TS, JTS(3.2 159), ja 156 V6. Vee kuutosta suosittelen lämpimästi.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Täältä myös ääni V6:lle vaikka yhtä TS:ää itse kauppaankin :wink:

kyllä nuo on melkein poikkeuksetta sellasia öljykirnuja nuo TS:ät että itkettää :?

eicas
Viestit: 145
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eicas »

Emännän mielipide ehdottaessani V6:sta oli että vie liikaa bensaa, joten joudun tyytymään perus kaksi litraiseen. :( Joten olisin kiinnostunut lähinnä näiden 2.0 litrasilla koneilla varustelluista hyvistä ja huonoista puolista.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

TS:
- Jos ajat 18800km vuodessa, säästät polttoainekuluissa n. 300eur/vuosi.
- Jakohihna saattaa kestää jopa vaihtovälin
- Öljyä ei välttämättä vaihtovälillä tarvitse lisätä montaa litraa

JTS:
- Katso yllä ja lisää ensimmäisten JTS:ien tehonpuute

V6:
- Jakohihna kestää vaihtovälin
- Vaihdeaskin pääty voi mennä puhki
- Kytkin ei ole mikään ikiosa

Alustan osia saat uusia vähintäänkin joka toiseen katsastukseen ellei peräti jokaiseen. Halpaa autoilu Alfalla ei tule olemaan (eli ei tarvitse juurikaan miettiä auton kulutusta eikä bensaan menevää rahamäärää), siispä sama ostaa tuo V6 eikä harmitella asiaa nelimukisella päristellessä.

(itselläni on ollut 2.0 Twin Spark 156 josta tykkäsin mutta V6)
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Itsellä yli viisi vuotta kokemusta vm.99 2.0 tessusta ja tullut ajettua n. 60 000 km.

Hyvät puolet:
kulutus ( maantie 6,5; kaupunki n.10)
ajo-ominaisuudet
tehokas moottori kokoluokassaan
todella lämmin talvella

Huonot puolet:
hihnan vaihtoväli 3 vuotta/ 60 tkm, maksaa noin 500 € osineen
helman takasaumat pyrkii ruostumaan
ajoittaiset tyhjäkäyntiongelmat
ajoituksen muunnin metelöi ellei vaihdettu

En tiedä tuosta öljynkulutuksesta, sillä omani ei ole öljyä syönyt vuoden vaihtovälin aikana.

Viidesti olen auton katsastanut ja vain kerran hylätty, väljä alatukivarren pallonivel. Taakse en ole vaihtanut niveltäkään.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

eicas kirjoitti:Emännän mielipide ehdottaessani V6:sta oli että vie liikaa bensaa, joten joudun tyytymään perus kaksi litraiseen.
Kyllä se bensankulutus oikeasti on ongelmista pienin ellei sitten aio ajaa viittäkyttonnia vuodessa. Voithan aina näyttää emännälle laskelman jossa jakohihnan katkeamisen aiheuttama kansiremontti on jyvitetty vaikkapa sille kolmen vuoden vaihtovälille...

16v Twin Spark on ihan kiva kone jos se toimii niin kuin sen on ajateltu. Ongelma onkin, että usein ne tekevät jotain muuta; Syövät öljyä, kalkattavat ajoituksenmuunninta, huojuttavat tyhjäkäyntiä, tuhoavat lambdoja ja ilmamassamittareita, hukkaavat jakohihnasta hampaita... Lisäksi öljynsyönti yhdistettynä hiukan huolettomaan edelliseen omistajaan voi tarkoittaa pyöriviä kiertokangenlaakereita tai muuta hassua.

Oma mielipiteeni on että jos ajat vähän, osta V6, jos ajat paljon, osta dieseli. Ensimmäisessä on puheita ja kulkua niin kuin Alfassa kuuluu ollakin mutta varsinkin pätkäajossa bensa kyllä maistuu. Jälkimmäinen kuulostaa kylmäkäynnistyksessä sepelimyllyltä mutta alavääntöä ja menohaluja piisaa ja käyttökelpoinen kierroslukualuekin on, versiosta riippuen, dieseliksi aika kiva. Molemmissa on sellainen mukava ominaisuus että pääsääntöisesti ne tuppaavat pysymään kasassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Nyt jos pitäisi ostaa 156, niin varmaan se olisi vanhempi V6. Kilometrejä kertyy sen verran vähän, ettei kulutusta tarvitse miettiä. Tosin ajoni 156:lla sijoittuvat kaupunkiin, niin noilla tessun tehoilla pärjää varsin mainiosti. Matka-ajoon on olemassa sitten parempiakin autoja...
Auto on toiminut muuten varsin hyvin, eikä mitään aikaisemmin mainittuja ongelmia ole ollut. Moottori on kivasti kiertävä ja riittävän terhakka. Akku ja laturi vaan tuntuvat olevan alimitoitettuja Suomen talveen...tai sitten ajoni ovat vain liian lyhyitä rypistyksiä.

TS-moottorit ovat yleisin vaihtoehto 156:een, eikä minua edelleenkään pelottaisi ostaa siistiä yksilöä. Varmaan hankinnan ensimmäisenä kriteerinä olisi löytää ennemminkin hyvä yksilö, kuin millä moottorilla se on varustettu.
Vaikka kieltämättä itselleni on tullut epävarmuus uudempia 156:a (MCF hälyt) ja JTS-moottoreita kohtaan tältä foorumilta...
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

hagger16 kirjoitti: Varmaan hankinnan ensimmäisenä kriteerinä olisi löytää ennemminkin hyvä yksilö, kuin millä moottorilla se on varustettu.
Vaikka kieltämättä itselleni on tullut epävarmuus uudempia 156:a (MCF hälyt) ja JTS-moottoreita kohtaan tältä foorumilta...
Moottori on tietysti oleellinen osa, mutta ainakin mínulle 156 etsiessä oli tärkeää myös 2003 alkaen vakiona olleet ajonvakautus, 6 airbägiä, automaatti ilmastointi, Boset...

Kerran on vaihdettu JTS:ään itse hihnat (3kpl), kiristimet, rullat, vesipumppu yhteensä noin 240 eur, ei paha homma ollenkaan vaihtaa. Noin 9kk välein herjaa lambda viasta, liittimien runkkaus elektroniikkasprayllä ja kuittaus ilmaisella fiatecuscannilla (+ obd2 johto ebaystä 10eur) riittää. Varsinaiset korjauskulut huoltojen välillä nyt 2,5 vuoden aikana 0 eur.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Kelpaisi nuo minullekin, mutta JTS ja MCF... Voihan se olla, että pelkoni ovat säälittäviä "essonbaari" käsityksiä.
Automaattinen ilmastointi löytyy omastanikin. Samoin kuin paranneltu äänentoisto.. :wink: Mikään ei herjaa koskaan, kun ei ole mitään herjaamassa.
Senza cuore saremmo solo macchine

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

veskuk kirjoitti: Moottori on tietysti oleellinen osa, mutta ainakin mínulle 156 etsiessä oli tärkeää myös 2003 alkaen vakiona olleet ajonvakautus, 6 airbägiä, automaatti ilmastointi, Boset...
2002 :mrgreen: kyllä itsekin suosittelisin V6sta, pidemmän päälle ei tule todenäköisesti yhtään kalliimmaksi ja välttyy MCF ilmoituksilta .... :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

V6 kirjoitti:ja välttyy MCF ilmoituksilta ...
Eikös niitä ole ollut niissäkin?
Senza cuore saremmo solo macchine

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eikai? JTSn ongelmahan se on
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja tammi »

eicas kirjoitti:Kiinnostaisi kuitenkin tietää että kuinka suuri eroavaisuus näillä kahdella on, että kannattaako panostaa hieman enemmän ja ostaa JTS vai tyytyä TSään.

Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys?
Itsellä TS -00 ja tuohon ensimmäiseen eli TS/JTS eroavaisuus en osaa vastata koska JTS:tä ei ole mitään kokemuksia.

TS sen sijaan tuttu kohta kolmen vuoden ajalta ja hyvin on pärjätty. Suurin ongelma on ollut tottua kaikkien, siis todellakin kaikkien, alfa vinoiluun. Jos alfasta menee lambda-anturi niin se on ihan p*ska tyyliin "mitäs mä sanoin" mutta jos "hitlerin kostosta lue kansanauto" menee lambda niin puhallellaan muniin ihan kuin siitä kuuluisi lamda aika ajoin mennä rikki.

TS on mukava auto ajaa. Varaosia olen saanut erittäin hyvin ja hyvällä palvelulla www.heikka.fi ja motonetistäkin taitaa löytyä lähes kaikki osat? Kaiken lisäksi varaosien hinnat ei ole niitä essonbaarin mukaisia vaan käytännössä ihan samanhintaisia kuin korollaan tai sunnyyn (olen omistanut korollan ja 2 sunnyä).

Huoltokustannuksista en osaa sanoa muuta kuin toi jakohihnan vaihto on turhan usein eli edellä mainittu 3v/60 tkm. Vikaherkkyys on varmaan hyvässäkin yksilössä korkeampi kuin perttiperusinsinöörin korollassa, mutta ajo-ominaisuudet kuittaa vaakakupin alfan hyväksi 100-0.

Koska itse olin hankkimassa n. 3 vuotta sitten käyttöautoa ja pitkän harkinnan jälkeen uskalsin ostaa alfan niin uskallan kyllä suositella muillekin. Joihinkin pieniin ominaisuuksiin tottuu kyllä ja hinta-laatu suhde on alfassa mielestäni hyvä. Toki ihan penninvenytysbudjetilla kannattaa miettiä sillä jotkin ominaisuudet pitää myös pystyä korjaamaan/korjauttamaan.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Oman kokemukseni mukaan JTS on sielunvihollisen tekele. TS on toiminut suurinpiirtein odotetulla tavalla, öljyä sekin vie mutta tolkun rajoissa.

Avatar
McJohnson
Viestit: 182
Liittynyt: 15 Elo 2008, 14:17
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja McJohnson »

Mun JTS on ollu tosi huoleton. Mitään ongelmia ole ollut. Öljynkulutus on pysynyt kurissa kunhan käyttää 10w60 öljyjä. Täytyy sanoa että on ollut paljon huolettomampi kone kuin mun vanha 2.4 jtd.

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

En tiedä kaivanko nyt verta nenästä eli kolahtaako kohta omiin, mutta toinen TS peräkkäin alla eikä koneen puolelta murheita, ok molempiin on termari vaihettu ja luonnollisesti jakohihna rempat, mutta toistaiseksi selvinnyt ihan ajamisella, vertailukohtaa ei tosin ole muihin moottoreihin. Alustapuoli taitaa olla sama, joten niveliä yms kyllä kuluu.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

täältäkin löytyy 3x 2.0ts, yksikään ei syö öljyä ja puhtia piisaa normaaliin tarpeeseen erittäin hyvin (vm 97,98 ja 99)

pireman
Viestit: 30
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 13:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pireman »

TS alla 2v ilman mitään ongelmia. -30 C ja kone lähtee käyntiin kuin palmun alta (tolpasta...). Mitään ylimääräistä ei ole vaihdettu eikä tarvinnut korjata yhtään mitään. Todella ilonen täytyy olla ettei aikanaan tullut kuunneltua esson baarin äijien tarinoita. Kone myös lämpiää näillä keleillä kiitettävän nopeasti. Muista ei kokemuksia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

TS:stä vain kokemusta 155 korissa, hieno kone tuo 16V ja kivasti luonnetta. Toimi minullakin hyvin eikö ollut ongelmia kulutuksien tai muiden kanssa. Aika yksilöherkkiä tuntuvat kuitenkin olevan ja jos hihna olisi porsinut, olisi mielipiteet tietty olleet toisenlaiset.

(On ollut 156 V6:kin, mutta sitä ei tarvinne tässä erikseen kehua enää)

AAW
Viestit: 975
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Noin 120 tkm ajanut yhteensä kahdella eri TS:llä eikä mulla ollut mitään murheita niistä. Öljyä meni 10tkm kohden noin litra/puolitoista. Mitään vikavaloja ei ikinä syttynyt. Toisesta kuulin jälkikäteen että hihna oli porsinut mutta nyt en muista enää syytä, olisiko ollut ylipitkäksi venynyt vaihtoväli? Oli 156:n yhteydessä tasapainoisempi ajaa kuin v6.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

2.0 TS oli pari vuotta ja nyt 2.0 JTS ollut 4 vuotta. Molemmat söi vähän öljyä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vaihdoin Castrolin TWS:ään niin ei syönyt enää juurikaan. Molemmissa oli muutamia muita vikoja mutta koneet on toimineet oikeastaan moitteetta. JTS:ssä oli tehonpuutetta mutta parani ilmin vaihdolla. Jos nyt olisin ostamassa niin tekisin päätöksen auton muun kunnon, huoltojen (koska hihna vaihdettu) ym. yleisolemuksen perusteella koneesta niin välittämättä. Olettaen siis että vaihtoehdot on vaan TS tai JTS.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ikuisuus kysymys :mrgreen:

JTS
+ Tehoa on
+ Vääntää alhaalta
+ Kiekasee kauniisti korkealle
+ 8,6 taajama-ajossa, valmistajan lupaama keskikulutus on juuri sama
+ 10w-60 eikä syö öljyä enään (Valmistajan suositus eikä mikään hätävara korjaus :wink: )
+ 2 x katsastus ja kummatkin heittämällä läpi
+ 2v Takana, eikä ikinään jäännyt tielle taikka jättännyt käynnistämättä

- Jos ne nyt on kuitenkin syönnyt öljyä (huollossa saatettu surutta pilata ja laittaa jotain "normiöljyä" soita liikeeseen jossa huolettu ja kysy mitä laittoivat
- Se -tun liitin siinä kaasuläppäkotelon kyljessä
- Ei ole V6

Menisinkö nyt aikakoneella siihen hetkeen kun ostin auton ja ottaisinkin TSparkin? Enps... Mitä näitä foorumeita olen lukennut niin samallalailla vikavalot tulevat kumpaakin, Jakohihnoista en tiedä JTS;n kohdalla, mutta useammin saa lukea TS hihnoista ( onhan niitä tietenkin enemmän ja vanhempia). Lähes sama taitaa päteä myös V6 vikavalojen osalta... Kaitpa se on siitä kiinni paljonko on valmis laittamaan rahaa...
Viimeksi muokannut DaViega, 21 Helmi 2011, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

BERTONE
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Heinä 2003, 05:06
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BERTONE »

Komppaan edellistä
JTS ilman muuta, ei oikeastaan mitään vikoja kahteen vuoteen.
V6 jos veisi vähemmän bensaa

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuo kulutusero rahassa on mitätön jos ei aja todella paljon vuodessa tai pelkkää kaupunkiajoa. Suosittelen koeajoa eri malleilla ja sitten fiiliksen mukaan tekee päätöksen...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

V6 kirjoitti:tuo kulutusero rahassa on mitätön jos ei aja todella paljon vuodessa tai pelkkää kaupunkiajoa. Suosittelen koeajoa eri malleilla ja sitten fiiliksen mukaan tekee päätöksen...
Koeajo ja fiiliksen mukaan päätös, se ei varmaan jätä paljoa vaihtoehtoja, jos kutosen mukaan laittaa

Avatar
Visconti
Viestit: 146
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 16:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Visconti »

Onhan toi kutonen tietenkin ihan jees mutta tässä ketjussa oli kai kyse vaihtoehdoista TS vai JTS...?

Noista vaihtoehdoista ottaisin JTS:n vaikka eipä vertailu ole ihan reilu kun JTS:t ovat uudempia ja niistä on ehkä helpompi löytää hyviä yksilöitä.

Lisäksi JTS etuihin voisi mainita boseliftin mukanaan tuomat muutokset mm. kojelauta mielestäni fiksumpi. Itseasiassa 156 boseliftin kojelauta on edelleen yksi kauneimmista ja näyttää vuodesta toiseen hyvältä.

Jos kuitenkin haluaa verrata JTS ja V6 kuluja kannattaa myös muistaa pahimmillaan 3-4 litraa suuremman kulutuksen lisäksi V6 korkeammat vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut. Uutta jakohihnaa tarvitsee kutoseenkin vaihtaa kolmen vuoden välein ja taitaa operaatio olla jonkun verran nelosta arvokkaampi.
Ääni ja fiilispuolella tietenkin tulee sitten enemmän takkiin kutoselta..
Mielestäni jos ratkaisua haetaan enemmän fiilispohjalta kannattaa ottaa GTA vaihtoehdoksi mukaan. Pesee normi V6:n aika mennen tullen..

Mutta en kyllä kauheasti menisi haukkumaan JTS:n kulkupuolta, ei taida kovin montaa ripeämpää kaksilitrasta vapaastihengittävää olla saatavilla..? Ainakaan noissa hintaluokissa. Käytännön tehossa ja väännössä ei mielestäni ole kovin suurta eroa kuutoseen verrattuna. Neloskonehan on jonkun verran isoveljeään kevyempi joten tehoerosta osa häviää siihen. Ja ainakin vakioalustalla nelonen tuntuu tasapainoisemmalta ajaa esim kaarteisiin.
Nämä nyt ovat tietenkin täysin subjektiivisia mielipiteitä perustuen omiin kokemuksiin.

Mutta loppupeleissä kannattaa varmaan ajaa kaikki potentiaaliset vaihtoehdot ja tehdä valinta omat kriteerit huomioiden. Huonoja yksilöitä varmaan löytyy noista kaikista vaihtoehdoista ihan liikaa..

Harmi muuten ettei 156:a saa 1750 turbokoneella..
Citroen DS5 + Victory Hammer S

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Visconti kirjoitti:Onhan toi kutonen tietenkin ihan jees mutta tässä ketjussa oli kai kyse vaihtoehdoista TS vai JTS...?

Jos kuitenkin haluaa verrata JTS ja V6 kuluja kannattaa myös muistaa pahimmillaan 3-4 litraa suuremman kulutuksen lisäksi V6 korkeammat vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut. Mielestäni jos ratkaisua haetaan enemmän fiilispohjalta kannattaa ottaa GTA vaihtoehdoksi mukaan. Pesee normi V6:n aika mennen tullen.. Käytännön tehossa ja väännössä ei mielestäni ole kovin suurta eroa kuutoseen verrattuna.
toki oli, mutta kun monet tiputtavat heti alkuunsa kutosen pois vaihtoehdoista, liian vähän tiedon takia.... käytännössä kulutusero on n 1-1.5 litraa sadalla seka-ajossa. GTA hankintahinta on taas hiukan iso verrattuna muihin. No tehossa ei ole eroa kuin se n 30 hevosvoimaa, ekoista JTS:stä vielä usein uupuu se luvattu maksimiteho.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Snake
Viestit: 128
Liittynyt: 23 Kesä 2005, 13:40
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Snake »

Kyllähän se V6 talvella vaan hörppää reilusti soppaa, ja painavempahan se keulakin on = talvella ilkeä... :)
Ja oon ite oppinut että enemmänkin se on yksilön laatukysymys kuin tietty malli.. Kun makaroonilla on tehtaalla ollut krapulamaanantai niin auto on sen mukainen, sit ku ovat innolla ja tunteella vääntäneet niin on priimaa.. :lol: :lol: :lol:
MUTTA jos ajattelis tunteella eikä järjellä niin tietty V6, mieluiten GTA :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

eicas kirjoitti: Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys? Kertokaa kaikki :-D
:oops: Tällästä tää on kun kysytään asiaa, jossa äänet menee tasan 33,3% kaikille kolmelle...

Osien saatavuus on kaikilla aikalailla sama, Alfa marginaali merkkinäon useasti "tilaustavaraa", jos saa TS;n palikkaa, niin sitten saa myös JTS. huoltokustannuksissa muuten aikalailla sama, mutta JTS;n tulpat on kalliita (vaihto 100tkm välein - ainakin huolto-ohjelman mukaan) ja TS menee tulppia 8 kpl... hintaerotus ei kauas jää toisistaan. Vika herkkyys on hiukan niin ja näin ja pitkälle riippuvainen käytöstä ja huoltohistoriasta- Kumpikin sopii tee-se-itse miehelle, välttämättä mitään vikaa ei ole päällä mutta aina keksii käytetylle autolle jotain viilaamista.

Jos on tiukka budjetti johon mahtuu sekä JTS ja TS niin sitten kannataa katsoa keulaa, Facelift mallit TS:llä hinnat pyörinee lähellä vanhalla keulalla ja JTS moottorilla "boselift" (2003-2004) -mallin hintoja

1997-2002 Alkuperäinen malli, TS moottorit ja V6
2003-2004 'Boselift', uusi keskikonsoli ja korinväriset listat, ensimmäiset JTS moottorit, V6 jatku, 1,8 oli TS
2004-2006 Facelift, sama sisusta kuin edellinen, mutta uudet kuoret moottorit samat kuin 'Boseliftissä'
ulkomuistista, en ihan 100 varma
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Unohda alkuperäisen kysymyksenasettelun moottorit ja hanki V6. Suosittelen.

Oman auton keskikulutus 5/2003 - 2/2011 on 9,69 litraa/100 km. Kyseessä on todellinen kulutus, ei ajotietokoneen näyttämä (kun ei sellaista ole). Tuskin 2.0 JTS juurikaan vähemmän kuluttaa ja Alfa Romeo V6 on kuitenkin omaa luokkaansa.
Viimeksi muokannut 155156, 21 Helmi 2011, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1444
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Juuri tuon saman kysymyksen esitin muutama kuukausi sitten. Huomenna kuitenkin pankkiin allekirjoittamaan papereita ja tällä viikolla V6 tulossa. Eikä tuolle mitään järkiperusteita ole...

karpas
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Tammi 2011, 22:57
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja karpas »

Mitä 2.0 jts tulee niin hyvä auto ajaa. ja kun vielä rattivaihteet ja kepistä vaihteet toimii. eihän sen herkunpaa auto olekkaan. 8) 8)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kun porukka täällä kauppaa kaikkea mahollista vaarista isoäitiin, niin lyödään omakin lusikka soppaan. Miksi juuri 2.0? Jos kulutus on kriteereissä korkealla, niin miksei vaikkapa 1.8 T.S? Halvempi hankintahinta, pienempi kulutus, ei tasapainoakselia, eli yksi vikakohde vähemmän. Vakutuus lienee myös hivenen edullisempi?

Ainoa asia mikä on jäänyt kaivelemaan nykyisessä on se, ettei se ole V6. :lol:
Muutenhan tämän hinta/laatu-suhde on ollut aivan törkeän hyvä. 8)

Kannattaa lukea rivien välistä. Etenkin rivien 2 ja 4 väliltä... Ainoa asia mikä on jäänyt kaivelemaan nykyisessä on se, ettei se ole V6.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Itse suosittelen 2.4 dieseliä, on aivan mielettömän hieno moottori, ja sopii täydellisesti 156:een :D Vääntää todella näyrästi ja alhaalta, on toimintavarma (mm. koko talvi revitty käyntiin ulkoa pakkasesta ilman esilämmitystä, aina lähtenyt kuin palmun alta), konetta voi ajaa kuin bensamoottoria, koska voi kierrättää sinne 5000rpm:n tienoille.
Joo hiukan työkonemainen käyntiääni etenkin kylmänä, ja tyhjäkäynnillä, mutta ajossa pitää ihan mukavaa murinaa, eikä sitä heti disukaksi arvaisi, siis sisämelun perusteella.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Jarsan tuossa sanoikin yllä kaiken sen mitä en ehtinyt antaa tähänkin ketjuun. 10 pistettä ja papukaijamerkki :wink:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Kyllä, kyllä. 1.8 TS tai V6. Valitse niistä.

V6:sta pitää silti vieläkin jankuttaa. Vaimon mielipiteitä autoasioissa ei kannata kysellä - jos ei osta autoa vaimon rahoilla.
Säästöpossussa tuskin tulee olemaan ikinä enempää, vaikka V6:n TS:n sijaan omistaisitkin. Eikä jäisi vituttamaan, kun kuitenkin jossain vaiheessa ilmestyy Prismassa naapuriruutuun se mukavasti höpöttävä 2.5. :wink:

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Cuore Sportivo kirjoitti:... Eikä jäisi vituttamaan, kun kuitenkin jossain vaiheessa ilmestyy Prismassa naapuriruutuun se mukavasti höpöttävä 2.5. :wink:
.. tai 3.2 :mrgreen:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Sautio kirjoitti:Itse suosittelen 2.4 dieseliä, on aivan mielettömän hieno moottori, ja sopii täydellisesti 156:een :D
Tarjolla nettiautossa 2 kpl, toisella mittarissa 3 alkava lukema... Olis uuten 1 Crosswagon tarjolla myös...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja jmi »

JTS:stä on itsellä vähän kokemuksia niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota koeajolla?

Tiedän että vääntää lähes bussomaisesti alhaalta, mutta pitäisikö ottaa kierroksia kuten vanha tessu?

Mahdolliset nokka-akseli/karstoittumisongelmat, tulevatko esiin juuri koneen laiskuutena?

Ajoituksen säädin, onko näissä vielä ongelmana?

Jos on käytetty muuta öljyä kuin 10W60 niin kannattaa varmaan jättää kauppaan?

Onko nokka-akseliongelmia vielä 2004-2005 mallisissa ja miten olisi mahdollista todeta sitä, outo ääni tms?

Muuta?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä ehjä JTS punarajalle ihan kivuttomasti kiipeää, vaikka siitä TS:n terävyys yläkierroksilla puuttuukin. Täyskaasukiihdytyksessä ei tunnu juuri TS:ia nopeammalta, mutta ei pitäisi tuntua ainakaan hitaammaltakaan. Jos tuntuu siltä, että pellin alta selkeästi jotain puuttuu, niin silloin näin myös todennäköisesti on, koska ehjänä kuitenkin tuntuu numeroitaan tehokkaammalta juurikin alaväännön ansiosta.

Omana auton TS ja muutamia JTS:iä samaan aikaan ajettuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Ei mitään fourbangereita vaan busso saman tien niin et tarvitse stereoita..
molex to sata, lose all your data.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Täytyy olla melkoisen tukossa JTS, jos ei kierrä enää reippaasti punarajalle. Tuo omakin on kameralla katsottuna putsauksen tarpeessa, mutta kiertää yhä hienosti ja MES:illa katsottuna sisäänotetun ilman arvot on ihan hyväksyttäviä.
En tiedä johtuuko sitten tukkoisuudesta, vanhoista suuttimista tai vanhasta MAFfista mutta kevyissä kiihdytyksissä tehot aaltoilee, ei kai nää sellaista uutena tehneet? Eli kokeilemaan puolkaasu kiihdytyksiä.
Tuuripeliähän käytetyn Alfan ostaminen aina on, näköjään myös vajaasylinteristen vinkkelien.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Oman kokemuksen mukaan ts tuntui pirteämmältä kuin jts, mutta kun putsasi imusarjan sillä forten puhdistuslitkulla, niin paranipa pirusti tuo jts.n yläpää, ja kyllä se tappiin jo nyppii iloisesti mutta paras terä häipyy kyllä ennen kuutta tonnia.
Toki sen käsittelyn saisi varmaan uusia pikku hiljaa, niin pääsisi katsomaan paraneeko vedot tuosta vielä.
Tosiaankin takimmaisista lambdoista antaa satunnaisesti herjoja, mutta eipä se oikein muuta tee kuin jättää vikavalon palamaan.
Nyt tosin on yksi puola vaihdettu (3.s pytty), ja sen jälkeen oli pirun pitkään vikavalo pois, ja nyt viimeksi herjasi samalla 2 pytyn puolaa, joka tarvinnee vaihtaa pikapuolin (seuraavassa huollossa) koska antoi vain tuonpuoleisesta lambdasta herjan, yleensähän niitä on ollut molemmille puolille samanaikaisesti.

Jos noista farkuista pitäisi valita, niin jts on hiljaisempi (-03) kuin tuo ts (-01), ja paremmin varusteltu kuin vanhempi vaikka siinäkin puoliautomaatti-ilmastointi ja bose onkin.
Myöskään tuo uudempi ei nitise ja natise niin helpolla kuin vanhempi.

Hihna on ts:ssä ollut paikoillaan jo 6:ta vuotta ja pitäisi vaihtaa ennen kuin tuon ottaa taas ajoon.(lotto vetämään)

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Busso löytyy jo tallista :-D

Mistä tuo karstoittuminen tarkalleen ottaen johtuu, ja missä sitä karstaa on?
Heti kaasuläpän jälkeenkö?

Mitä Forten litkua olette käyttäneet?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

karstoittuminen johtuu siitä että ei ole bensaa imukanavissa huuhtomassa, joten huohotusilmassa oleva öljy palaa kanaviin kiinni.
Forte Intake cleaner. Muiltakin valmistajilta löytyy vastaavia aineita vähän halvemmalla.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Joku korjaa, jos olen väärässä, mutta eikös JTS myös kierrätä pakokaasua uudelleen kiertoon osakuormalla? Vai olenko tämän käsityksen kanssa ihan pihalla?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: 156 2.0 TS vai JTS?

Viesti Kirjoittaja jmi »

Niin eikö näissä ole egr joka varmaan kannattaisi sulkea?

Vastaa Viestiin