156 2.0 TS vai JTS?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 145
- Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
- Car(s): 159 TBi SW
Ex: 156 2.0 TS - Paikkakunta: Tampere
156 2.0 TS vai JTS?
Tällaisia Alfoja olen pidemmän aikaa kattellut ja pian todennäköisesti kaupat jostakin yksilöstä teen. Kiinnostaisi kuitenkin tietää että kuinka suuri eroavaisuus näillä kahdella on, että kannattaako panostaa hieman enemmän ja ostaa JTS vai tyytyä TSään.
Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys? Kertokaa kaikki
Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys? Kertokaa kaikki
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
TS:
- Jos ajat 18800km vuodessa, säästät polttoainekuluissa n. 300eur/vuosi.
- Jakohihna saattaa kestää jopa vaihtovälin
- Öljyä ei välttämättä vaihtovälillä tarvitse lisätä montaa litraa
JTS:
- Katso yllä ja lisää ensimmäisten JTS:ien tehonpuute
V6:
- Jakohihna kestää vaihtovälin
- Vaihdeaskin pääty voi mennä puhki
- Kytkin ei ole mikään ikiosa
Alustan osia saat uusia vähintäänkin joka toiseen katsastukseen ellei peräti jokaiseen. Halpaa autoilu Alfalla ei tule olemaan (eli ei tarvitse juurikaan miettiä auton kulutusta eikä bensaan menevää rahamäärää), siispä sama ostaa tuo V6 eikä harmitella asiaa nelimukisella päristellessä.
(itselläni on ollut 2.0 Twin Spark 156 josta tykkäsin mutta V6)
- Jos ajat 18800km vuodessa, säästät polttoainekuluissa n. 300eur/vuosi.
- Jakohihna saattaa kestää jopa vaihtovälin
- Öljyä ei välttämättä vaihtovälillä tarvitse lisätä montaa litraa
JTS:
- Katso yllä ja lisää ensimmäisten JTS:ien tehonpuute
V6:
- Jakohihna kestää vaihtovälin
- Vaihdeaskin pääty voi mennä puhki
- Kytkin ei ole mikään ikiosa
Alustan osia saat uusia vähintäänkin joka toiseen katsastukseen ellei peräti jokaiseen. Halpaa autoilu Alfalla ei tule olemaan (eli ei tarvitse juurikaan miettiä auton kulutusta eikä bensaan menevää rahamäärää), siispä sama ostaa tuo V6 eikä harmitella asiaa nelimukisella päristellessä.
(itselläni on ollut 2.0 Twin Spark 156 josta tykkäsin mutta V6)
VMP
Itsellä yli viisi vuotta kokemusta vm.99 2.0 tessusta ja tullut ajettua n. 60 000 km.
Hyvät puolet:
kulutus ( maantie 6,5; kaupunki n.10)
ajo-ominaisuudet
tehokas moottori kokoluokassaan
todella lämmin talvella
Huonot puolet:
hihnan vaihtoväli 3 vuotta/ 60 tkm, maksaa noin 500 € osineen
helman takasaumat pyrkii ruostumaan
ajoittaiset tyhjäkäyntiongelmat
ajoituksen muunnin metelöi ellei vaihdettu
En tiedä tuosta öljynkulutuksesta, sillä omani ei ole öljyä syönyt vuoden vaihtovälin aikana.
Viidesti olen auton katsastanut ja vain kerran hylätty, väljä alatukivarren pallonivel. Taakse en ole vaihtanut niveltäkään.
Hyvät puolet:
kulutus ( maantie 6,5; kaupunki n.10)
ajo-ominaisuudet
tehokas moottori kokoluokassaan
todella lämmin talvella
Huonot puolet:
hihnan vaihtoväli 3 vuotta/ 60 tkm, maksaa noin 500 € osineen
helman takasaumat pyrkii ruostumaan
ajoittaiset tyhjäkäyntiongelmat
ajoituksen muunnin metelöi ellei vaihdettu
En tiedä tuosta öljynkulutuksesta, sillä omani ei ole öljyä syönyt vuoden vaihtovälin aikana.
Viidesti olen auton katsastanut ja vain kerran hylätty, väljä alatukivarren pallonivel. Taakse en ole vaihtanut niveltäkään.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä se bensankulutus oikeasti on ongelmista pienin ellei sitten aio ajaa viittäkyttonnia vuodessa. Voithan aina näyttää emännälle laskelman jossa jakohihnan katkeamisen aiheuttama kansiremontti on jyvitetty vaikkapa sille kolmen vuoden vaihtovälille...eicas kirjoitti:Emännän mielipide ehdottaessani V6:sta oli että vie liikaa bensaa, joten joudun tyytymään perus kaksi litraiseen.
16v Twin Spark on ihan kiva kone jos se toimii niin kuin sen on ajateltu. Ongelma onkin, että usein ne tekevät jotain muuta; Syövät öljyä, kalkattavat ajoituksenmuunninta, huojuttavat tyhjäkäyntiä, tuhoavat lambdoja ja ilmamassamittareita, hukkaavat jakohihnasta hampaita... Lisäksi öljynsyönti yhdistettynä hiukan huolettomaan edelliseen omistajaan voi tarkoittaa pyöriviä kiertokangenlaakereita tai muuta hassua.
Oma mielipiteeni on että jos ajat vähän, osta V6, jos ajat paljon, osta dieseli. Ensimmäisessä on puheita ja kulkua niin kuin Alfassa kuuluu ollakin mutta varsinkin pätkäajossa bensa kyllä maistuu. Jälkimmäinen kuulostaa kylmäkäynnistyksessä sepelimyllyltä mutta alavääntöä ja menohaluja piisaa ja käyttökelpoinen kierroslukualuekin on, versiosta riippuen, dieseliksi aika kiva. Molemmissa on sellainen mukava ominaisuus että pääsääntöisesti ne tuppaavat pysymään kasassa.
- Epäkelpokeräilijä -
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Nyt jos pitäisi ostaa 156, niin varmaan se olisi vanhempi V6. Kilometrejä kertyy sen verran vähän, ettei kulutusta tarvitse miettiä. Tosin ajoni 156:lla sijoittuvat kaupunkiin, niin noilla tessun tehoilla pärjää varsin mainiosti. Matka-ajoon on olemassa sitten parempiakin autoja...
Auto on toiminut muuten varsin hyvin, eikä mitään aikaisemmin mainittuja ongelmia ole ollut. Moottori on kivasti kiertävä ja riittävän terhakka. Akku ja laturi vaan tuntuvat olevan alimitoitettuja Suomen talveen...tai sitten ajoni ovat vain liian lyhyitä rypistyksiä.
TS-moottorit ovat yleisin vaihtoehto 156:een, eikä minua edelleenkään pelottaisi ostaa siistiä yksilöä. Varmaan hankinnan ensimmäisenä kriteerinä olisi löytää ennemminkin hyvä yksilö, kuin millä moottorilla se on varustettu.
Vaikka kieltämättä itselleni on tullut epävarmuus uudempia 156:a (MCF hälyt) ja JTS-moottoreita kohtaan tältä foorumilta...
Auto on toiminut muuten varsin hyvin, eikä mitään aikaisemmin mainittuja ongelmia ole ollut. Moottori on kivasti kiertävä ja riittävän terhakka. Akku ja laturi vaan tuntuvat olevan alimitoitettuja Suomen talveen...tai sitten ajoni ovat vain liian lyhyitä rypistyksiä.
TS-moottorit ovat yleisin vaihtoehto 156:een, eikä minua edelleenkään pelottaisi ostaa siistiä yksilöä. Varmaan hankinnan ensimmäisenä kriteerinä olisi löytää ennemminkin hyvä yksilö, kuin millä moottorilla se on varustettu.
Vaikka kieltämättä itselleni on tullut epävarmuus uudempia 156:a (MCF hälyt) ja JTS-moottoreita kohtaan tältä foorumilta...
Senza cuore saremmo solo macchine
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Moottori on tietysti oleellinen osa, mutta ainakin mínulle 156 etsiessä oli tärkeää myös 2003 alkaen vakiona olleet ajonvakautus, 6 airbägiä, automaatti ilmastointi, Boset...hagger16 kirjoitti: Varmaan hankinnan ensimmäisenä kriteerinä olisi löytää ennemminkin hyvä yksilö, kuin millä moottorilla se on varustettu.
Vaikka kieltämättä itselleni on tullut epävarmuus uudempia 156:a (MCF hälyt) ja JTS-moottoreita kohtaan tältä foorumilta...
Kerran on vaihdettu JTS:ään itse hihnat (3kpl), kiristimet, rullat, vesipumppu yhteensä noin 240 eur, ei paha homma ollenkaan vaihtaa. Noin 9kk välein herjaa lambda viasta, liittimien runkkaus elektroniikkasprayllä ja kuittaus ilmaisella fiatecuscannilla (+ obd2 johto ebaystä 10eur) riittää. Varsinaiset korjauskulut huoltojen välillä nyt 2,5 vuoden aikana 0 eur.
2002 kyllä itsekin suosittelisin V6sta, pidemmän päälle ei tule todenäköisesti yhtään kalliimmaksi ja välttyy MCF ilmoituksilta ....veskuk kirjoitti: Moottori on tietysti oleellinen osa, mutta ainakin mínulle 156 etsiessä oli tärkeää myös 2003 alkaen vakiona olleet ajonvakautus, 6 airbägiä, automaatti ilmastointi, Boset...
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Itsellä TS -00 ja tuohon ensimmäiseen eli TS/JTS eroavaisuus en osaa vastata koska JTS:tä ei ole mitään kokemuksia.eicas kirjoitti:Kiinnostaisi kuitenkin tietää että kuinka suuri eroavaisuus näillä kahdella on, että kannattaako panostaa hieman enemmän ja ostaa JTS vai tyytyä TSään.
Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys?
TS sen sijaan tuttu kohta kolmen vuoden ajalta ja hyvin on pärjätty. Suurin ongelma on ollut tottua kaikkien, siis todellakin kaikkien, alfa vinoiluun. Jos alfasta menee lambda-anturi niin se on ihan p*ska tyyliin "mitäs mä sanoin" mutta jos "hitlerin kostosta lue kansanauto" menee lambda niin puhallellaan muniin ihan kuin siitä kuuluisi lamda aika ajoin mennä rikki.
TS on mukava auto ajaa. Varaosia olen saanut erittäin hyvin ja hyvällä palvelulla www.heikka.fi ja motonetistäkin taitaa löytyä lähes kaikki osat? Kaiken lisäksi varaosien hinnat ei ole niitä essonbaarin mukaisia vaan käytännössä ihan samanhintaisia kuin korollaan tai sunnyyn (olen omistanut korollan ja 2 sunnyä).
Huoltokustannuksista en osaa sanoa muuta kuin toi jakohihnan vaihto on turhan usein eli edellä mainittu 3v/60 tkm. Vikaherkkyys on varmaan hyvässäkin yksilössä korkeampi kuin perttiperusinsinöörin korollassa, mutta ajo-ominaisuudet kuittaa vaakakupin alfan hyväksi 100-0.
Koska itse olin hankkimassa n. 3 vuotta sitten käyttöautoa ja pitkän harkinnan jälkeen uskalsin ostaa alfan niin uskallan kyllä suositella muillekin. Joihinkin pieniin ominaisuuksiin tottuu kyllä ja hinta-laatu suhde on alfassa mielestäni hyvä. Toki ihan penninvenytysbudjetilla kannattaa miettiä sillä jotkin ominaisuudet pitää myös pystyä korjaamaan/korjauttamaan.
-
- Viestit: 1137
- Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
- Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
- Paikkakunta: Hattula
En tiedä kaivanko nyt verta nenästä eli kolahtaako kohta omiin, mutta toinen TS peräkkäin alla eikä koneen puolelta murheita, ok molempiin on termari vaihettu ja luonnollisesti jakohihna rempat, mutta toistaiseksi selvinnyt ihan ajamisella, vertailukohtaa ei tosin ole muihin moottoreihin. Alustapuoli taitaa olla sama, joten niveliä yms kyllä kuluu.
TS alla 2v ilman mitään ongelmia. -30 C ja kone lähtee käyntiin kuin palmun alta (tolpasta...). Mitään ylimääräistä ei ole vaihdettu eikä tarvinnut korjata yhtään mitään. Todella ilonen täytyy olla ettei aikanaan tullut kuunneltua esson baarin äijien tarinoita. Kone myös lämpiää näillä keleillä kiitettävän nopeasti. Muista ei kokemuksia.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
TS:stä vain kokemusta 155 korissa, hieno kone tuo 16V ja kivasti luonnetta. Toimi minullakin hyvin eikö ollut ongelmia kulutuksien tai muiden kanssa. Aika yksilöherkkiä tuntuvat kuitenkin olevan ja jos hihna olisi porsinut, olisi mielipiteet tietty olleet toisenlaiset.
(On ollut 156 V6:kin, mutta sitä ei tarvinne tässä erikseen kehua enää)
(On ollut 156 V6:kin, mutta sitä ei tarvinne tässä erikseen kehua enää)
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Noin 120 tkm ajanut yhteensä kahdella eri TS:llä eikä mulla ollut mitään murheita niistä. Öljyä meni 10tkm kohden noin litra/puolitoista. Mitään vikavaloja ei ikinä syttynyt. Toisesta kuulin jälkikäteen että hihna oli porsinut mutta nyt en muista enää syytä, olisiko ollut ylipitkäksi venynyt vaihtoväli? Oli 156:n yhteydessä tasapainoisempi ajaa kuin v6.
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
2.0 TS oli pari vuotta ja nyt 2.0 JTS ollut 4 vuotta. Molemmat söi vähän öljyä välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vaihdoin Castrolin TWS:ään niin ei syönyt enää juurikaan. Molemmissa oli muutamia muita vikoja mutta koneet on toimineet oikeastaan moitteetta. JTS:ssä oli tehonpuutetta mutta parani ilmin vaihdolla. Jos nyt olisin ostamassa niin tekisin päätöksen auton muun kunnon, huoltojen (koska hihna vaihdettu) ym. yleisolemuksen perusteella koneesta niin välittämättä. Olettaen siis että vaihtoehdot on vaan TS tai JTS.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Ikuisuus kysymys
JTS
+ Tehoa on
+ Vääntää alhaalta
+ Kiekasee kauniisti korkealle
+ 8,6 taajama-ajossa, valmistajan lupaama keskikulutus on juuri sama
+ 10w-60 eikä syö öljyä enään (Valmistajan suositus eikä mikään hätävara korjaus )
+ 2 x katsastus ja kummatkin heittämällä läpi
+ 2v Takana, eikä ikinään jäännyt tielle taikka jättännyt käynnistämättä
- Jos ne nyt on kuitenkin syönnyt öljyä (huollossa saatettu surutta pilata ja laittaa jotain "normiöljyä" soita liikeeseen jossa huolettu ja kysy mitä laittoivat
- Se -tun liitin siinä kaasuläppäkotelon kyljessä
- Ei ole V6
Menisinkö nyt aikakoneella siihen hetkeen kun ostin auton ja ottaisinkin TSparkin? Enps... Mitä näitä foorumeita olen lukennut niin samallalailla vikavalot tulevat kumpaakin, Jakohihnoista en tiedä JTS;n kohdalla, mutta useammin saa lukea TS hihnoista ( onhan niitä tietenkin enemmän ja vanhempia). Lähes sama taitaa päteä myös V6 vikavalojen osalta... Kaitpa se on siitä kiinni paljonko on valmis laittamaan rahaa...
JTS
+ Tehoa on
+ Vääntää alhaalta
+ Kiekasee kauniisti korkealle
+ 8,6 taajama-ajossa, valmistajan lupaama keskikulutus on juuri sama
+ 10w-60 eikä syö öljyä enään (Valmistajan suositus eikä mikään hätävara korjaus )
+ 2 x katsastus ja kummatkin heittämällä läpi
+ 2v Takana, eikä ikinään jäännyt tielle taikka jättännyt käynnistämättä
- Jos ne nyt on kuitenkin syönnyt öljyä (huollossa saatettu surutta pilata ja laittaa jotain "normiöljyä" soita liikeeseen jossa huolettu ja kysy mitä laittoivat
- Se -tun liitin siinä kaasuläppäkotelon kyljessä
- Ei ole V6
Menisinkö nyt aikakoneella siihen hetkeen kun ostin auton ja ottaisinkin TSparkin? Enps... Mitä näitä foorumeita olen lukennut niin samallalailla vikavalot tulevat kumpaakin, Jakohihnoista en tiedä JTS;n kohdalla, mutta useammin saa lukea TS hihnoista ( onhan niitä tietenkin enemmän ja vanhempia). Lähes sama taitaa päteä myös V6 vikavalojen osalta... Kaitpa se on siitä kiinni paljonko on valmis laittamaan rahaa...
Viimeksi muokannut DaViega, 21 Helmi 2011, 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Onhan toi kutonen tietenkin ihan jees mutta tässä ketjussa oli kai kyse vaihtoehdoista TS vai JTS...?
Noista vaihtoehdoista ottaisin JTS:n vaikka eipä vertailu ole ihan reilu kun JTS:t ovat uudempia ja niistä on ehkä helpompi löytää hyviä yksilöitä.
Lisäksi JTS etuihin voisi mainita boseliftin mukanaan tuomat muutokset mm. kojelauta mielestäni fiksumpi. Itseasiassa 156 boseliftin kojelauta on edelleen yksi kauneimmista ja näyttää vuodesta toiseen hyvältä.
Jos kuitenkin haluaa verrata JTS ja V6 kuluja kannattaa myös muistaa pahimmillaan 3-4 litraa suuremman kulutuksen lisäksi V6 korkeammat vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut. Uutta jakohihnaa tarvitsee kutoseenkin vaihtaa kolmen vuoden välein ja taitaa operaatio olla jonkun verran nelosta arvokkaampi.
Ääni ja fiilispuolella tietenkin tulee sitten enemmän takkiin kutoselta..
Mielestäni jos ratkaisua haetaan enemmän fiilispohjalta kannattaa ottaa GTA vaihtoehdoksi mukaan. Pesee normi V6:n aika mennen tullen..
Mutta en kyllä kauheasti menisi haukkumaan JTS:n kulkupuolta, ei taida kovin montaa ripeämpää kaksilitrasta vapaastihengittävää olla saatavilla..? Ainakaan noissa hintaluokissa. Käytännön tehossa ja väännössä ei mielestäni ole kovin suurta eroa kuutoseen verrattuna. Neloskonehan on jonkun verran isoveljeään kevyempi joten tehoerosta osa häviää siihen. Ja ainakin vakioalustalla nelonen tuntuu tasapainoisemmalta ajaa esim kaarteisiin.
Nämä nyt ovat tietenkin täysin subjektiivisia mielipiteitä perustuen omiin kokemuksiin.
Mutta loppupeleissä kannattaa varmaan ajaa kaikki potentiaaliset vaihtoehdot ja tehdä valinta omat kriteerit huomioiden. Huonoja yksilöitä varmaan löytyy noista kaikista vaihtoehdoista ihan liikaa..
Harmi muuten ettei 156:a saa 1750 turbokoneella..
Noista vaihtoehdoista ottaisin JTS:n vaikka eipä vertailu ole ihan reilu kun JTS:t ovat uudempia ja niistä on ehkä helpompi löytää hyviä yksilöitä.
Lisäksi JTS etuihin voisi mainita boseliftin mukanaan tuomat muutokset mm. kojelauta mielestäni fiksumpi. Itseasiassa 156 boseliftin kojelauta on edelleen yksi kauneimmista ja näyttää vuodesta toiseen hyvältä.
Jos kuitenkin haluaa verrata JTS ja V6 kuluja kannattaa myös muistaa pahimmillaan 3-4 litraa suuremman kulutuksen lisäksi V6 korkeammat vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut. Uutta jakohihnaa tarvitsee kutoseenkin vaihtaa kolmen vuoden välein ja taitaa operaatio olla jonkun verran nelosta arvokkaampi.
Ääni ja fiilispuolella tietenkin tulee sitten enemmän takkiin kutoselta..
Mielestäni jos ratkaisua haetaan enemmän fiilispohjalta kannattaa ottaa GTA vaihtoehdoksi mukaan. Pesee normi V6:n aika mennen tullen..
Mutta en kyllä kauheasti menisi haukkumaan JTS:n kulkupuolta, ei taida kovin montaa ripeämpää kaksilitrasta vapaastihengittävää olla saatavilla..? Ainakaan noissa hintaluokissa. Käytännön tehossa ja väännössä ei mielestäni ole kovin suurta eroa kuutoseen verrattuna. Neloskonehan on jonkun verran isoveljeään kevyempi joten tehoerosta osa häviää siihen. Ja ainakin vakioalustalla nelonen tuntuu tasapainoisemmalta ajaa esim kaarteisiin.
Nämä nyt ovat tietenkin täysin subjektiivisia mielipiteitä perustuen omiin kokemuksiin.
Mutta loppupeleissä kannattaa varmaan ajaa kaikki potentiaaliset vaihtoehdot ja tehdä valinta omat kriteerit huomioiden. Huonoja yksilöitä varmaan löytyy noista kaikista vaihtoehdoista ihan liikaa..
Harmi muuten ettei 156:a saa 1750 turbokoneella..
Citroen DS5 + Victory Hammer S
toki oli, mutta kun monet tiputtavat heti alkuunsa kutosen pois vaihtoehdoista, liian vähän tiedon takia.... käytännössä kulutusero on n 1-1.5 litraa sadalla seka-ajossa. GTA hankintahinta on taas hiukan iso verrattuna muihin. No tehossa ei ole eroa kuin se n 30 hevosvoimaa, ekoista JTS:stä vielä usein uupuu se luvattu maksimiteho.Visconti kirjoitti:Onhan toi kutonen tietenkin ihan jees mutta tässä ketjussa oli kai kyse vaihtoehdoista TS vai JTS...?
Jos kuitenkin haluaa verrata JTS ja V6 kuluja kannattaa myös muistaa pahimmillaan 3-4 litraa suuremman kulutuksen lisäksi V6 korkeammat vakuutus- ja ajoneuvoveromaksut. Mielestäni jos ratkaisua haetaan enemmän fiilispohjalta kannattaa ottaa GTA vaihtoehdoksi mukaan. Pesee normi V6:n aika mennen tullen.. Käytännön tehossa ja väännössä ei mielestäni ole kovin suurta eroa kuutoseen verrattuna.
Kyllähän se V6 talvella vaan hörppää reilusti soppaa, ja painavempahan se keulakin on = talvella ilkeä...
Ja oon ite oppinut että enemmänkin se on yksilön laatukysymys kuin tietty malli.. Kun makaroonilla on tehtaalla ollut krapulamaanantai niin auto on sen mukainen, sit ku ovat innolla ja tunteella vääntäneet niin on priimaa..
MUTTA jos ajattelis tunteella eikä järjellä niin tietty V6, mieluiten GTA
Ja oon ite oppinut että enemmänkin se on yksilön laatukysymys kuin tietty malli.. Kun makaroonilla on tehtaalla ollut krapulamaanantai niin auto on sen mukainen, sit ku ovat innolla ja tunteella vääntäneet niin on priimaa..
MUTTA jos ajattelis tunteella eikä järjellä niin tietty V6, mieluiten GTA
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Tällästä tää on kun kysytään asiaa, jossa äänet menee tasan 33,3% kaikille kolmelle...eicas kirjoitti: Elikkäs mitkä ovat molempien versioiden plussat ja miinukset, varaosien saatavuus, huoltokustannukset, vikaherkkyys? Kertokaa kaikki
Osien saatavuus on kaikilla aikalailla sama, Alfa marginaali merkkinäon useasti "tilaustavaraa", jos saa TS;n palikkaa, niin sitten saa myös JTS. huoltokustannuksissa muuten aikalailla sama, mutta JTS;n tulpat on kalliita (vaihto 100tkm välein - ainakin huolto-ohjelman mukaan) ja TS menee tulppia 8 kpl... hintaerotus ei kauas jää toisistaan. Vika herkkyys on hiukan niin ja näin ja pitkälle riippuvainen käytöstä ja huoltohistoriasta- Kumpikin sopii tee-se-itse miehelle, välttämättä mitään vikaa ei ole päällä mutta aina keksii käytetylle autolle jotain viilaamista.
Jos on tiukka budjetti johon mahtuu sekä JTS ja TS niin sitten kannataa katsoa keulaa, Facelift mallit TS:llä hinnat pyörinee lähellä vanhalla keulalla ja JTS moottorilla "boselift" (2003-2004) -mallin hintoja
1997-2002 Alkuperäinen malli, TS moottorit ja V6
2003-2004 'Boselift', uusi keskikonsoli ja korinväriset listat, ensimmäiset JTS moottorit, V6 jatku, 1,8 oli TS
2004-2006 Facelift, sama sisusta kuin edellinen, mutta uudet kuoret moottorit samat kuin 'Boseliftissä'
ulkomuistista, en ihan 100 varma
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Unohda alkuperäisen kysymyksenasettelun moottorit ja hanki V6. Suosittelen.
Oman auton keskikulutus 5/2003 - 2/2011 on 9,69 litraa/100 km. Kyseessä on todellinen kulutus, ei ajotietokoneen näyttämä (kun ei sellaista ole). Tuskin 2.0 JTS juurikaan vähemmän kuluttaa ja Alfa Romeo V6 on kuitenkin omaa luokkaansa.
Oman auton keskikulutus 5/2003 - 2/2011 on 9,69 litraa/100 km. Kyseessä on todellinen kulutus, ei ajotietokoneen näyttämä (kun ei sellaista ole). Tuskin 2.0 JTS juurikaan vähemmän kuluttaa ja Alfa Romeo V6 on kuitenkin omaa luokkaansa.
Viimeksi muokannut 155156, 21 Helmi 2011, 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun porukka täällä kauppaa kaikkea mahollista vaarista isoäitiin, niin lyödään omakin lusikka soppaan. Miksi juuri 2.0? Jos kulutus on kriteereissä korkealla, niin miksei vaikkapa 1.8 T.S? Halvempi hankintahinta, pienempi kulutus, ei tasapainoakselia, eli yksi vikakohde vähemmän. Vakutuus lienee myös hivenen edullisempi?
Ainoa asia mikä on jäänyt kaivelemaan nykyisessä on se, ettei se ole V6.
Muutenhan tämän hinta/laatu-suhde on ollut aivan törkeän hyvä.
Kannattaa lukea rivien välistä. Etenkin rivien 2 ja 4 väliltä... Ainoa asia mikä on jäänyt kaivelemaan nykyisessä on se, ettei se ole V6.
Ainoa asia mikä on jäänyt kaivelemaan nykyisessä on se, ettei se ole V6.
Muutenhan tämän hinta/laatu-suhde on ollut aivan törkeän hyvä.
Kannattaa lukea rivien välistä. Etenkin rivien 2 ja 4 väliltä... Ainoa asia mikä on jäänyt kaivelemaan nykyisessä on se, ettei se ole V6.
Itse suosittelen 2.4 dieseliä, on aivan mielettömän hieno moottori, ja sopii täydellisesti 156:een Vääntää todella näyrästi ja alhaalta, on toimintavarma (mm. koko talvi revitty käyntiin ulkoa pakkasesta ilman esilämmitystä, aina lähtenyt kuin palmun alta), konetta voi ajaa kuin bensamoottoria, koska voi kierrättää sinne 5000rpm:n tienoille.
Joo hiukan työkonemainen käyntiääni etenkin kylmänä, ja tyhjäkäynnillä, mutta ajossa pitää ihan mukavaa murinaa, eikä sitä heti disukaksi arvaisi, siis sisämelun perusteella.
Joo hiukan työkonemainen käyntiääni etenkin kylmänä, ja tyhjäkäynnillä, mutta ajossa pitää ihan mukavaa murinaa, eikä sitä heti disukaksi arvaisi, siis sisämelun perusteella.
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Kyllä, kyllä. 1.8 TS tai V6. Valitse niistä.
V6:sta pitää silti vieläkin jankuttaa. Vaimon mielipiteitä autoasioissa ei kannata kysellä - jos ei osta autoa vaimon rahoilla.
Säästöpossussa tuskin tulee olemaan ikinä enempää, vaikka V6:n TS:n sijaan omistaisitkin. Eikä jäisi vituttamaan, kun kuitenkin jossain vaiheessa ilmestyy Prismassa naapuriruutuun se mukavasti höpöttävä 2.5.
V6:sta pitää silti vieläkin jankuttaa. Vaimon mielipiteitä autoasioissa ei kannata kysellä - jos ei osta autoa vaimon rahoilla.
Säästöpossussa tuskin tulee olemaan ikinä enempää, vaikka V6:n TS:n sijaan omistaisitkin. Eikä jäisi vituttamaan, kun kuitenkin jossain vaiheessa ilmestyy Prismassa naapuriruutuun se mukavasti höpöttävä 2.5.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tarjolla nettiautossa 2 kpl, toisella mittarissa 3 alkava lukema... Olis uuten 1 Crosswagon tarjolla myös...Sautio kirjoitti:Itse suosittelen 2.4 dieseliä, on aivan mielettömän hieno moottori, ja sopii täydellisesti 156:een
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
JTS:stä on itsellä vähän kokemuksia niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota koeajolla?
Tiedän että vääntää lähes bussomaisesti alhaalta, mutta pitäisikö ottaa kierroksia kuten vanha tessu?
Mahdolliset nokka-akseli/karstoittumisongelmat, tulevatko esiin juuri koneen laiskuutena?
Ajoituksen säädin, onko näissä vielä ongelmana?
Jos on käytetty muuta öljyä kuin 10W60 niin kannattaa varmaan jättää kauppaan?
Onko nokka-akseliongelmia vielä 2004-2005 mallisissa ja miten olisi mahdollista todeta sitä, outo ääni tms?
Muuta?
Tiedän että vääntää lähes bussomaisesti alhaalta, mutta pitäisikö ottaa kierroksia kuten vanha tessu?
Mahdolliset nokka-akseli/karstoittumisongelmat, tulevatko esiin juuri koneen laiskuutena?
Ajoituksen säädin, onko näissä vielä ongelmana?
Jos on käytetty muuta öljyä kuin 10W60 niin kannattaa varmaan jättää kauppaan?
Onko nokka-akseliongelmia vielä 2004-2005 mallisissa ja miten olisi mahdollista todeta sitä, outo ääni tms?
Muuta?
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Kyllä ehjä JTS punarajalle ihan kivuttomasti kiipeää, vaikka siitä TS:n terävyys yläkierroksilla puuttuukin. Täyskaasukiihdytyksessä ei tunnu juuri TS:ia nopeammalta, mutta ei pitäisi tuntua ainakaan hitaammaltakaan. Jos tuntuu siltä, että pellin alta selkeästi jotain puuttuu, niin silloin näin myös todennäköisesti on, koska ehjänä kuitenkin tuntuu numeroitaan tehokkaammalta juurikin alaväännön ansiosta.
Omana auton TS ja muutamia JTS:iä samaan aikaan ajettuna.
Omana auton TS ja muutamia JTS:iä samaan aikaan ajettuna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Dio Natale
- Viestit: 833
- Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
- Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
- Paikkakunta: Hackensack NJ
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Ei mitään fourbangereita vaan busso saman tien niin et tarvitse stereoita..
molex to sata, lose all your data.
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Täytyy olla melkoisen tukossa JTS, jos ei kierrä enää reippaasti punarajalle. Tuo omakin on kameralla katsottuna putsauksen tarpeessa, mutta kiertää yhä hienosti ja MES:illa katsottuna sisäänotetun ilman arvot on ihan hyväksyttäviä.
En tiedä johtuuko sitten tukkoisuudesta, vanhoista suuttimista tai vanhasta MAFfista mutta kevyissä kiihdytyksissä tehot aaltoilee, ei kai nää sellaista uutena tehneet? Eli kokeilemaan puolkaasu kiihdytyksiä.
Tuuripeliähän käytetyn Alfan ostaminen aina on, näköjään myös vajaasylinteristen vinkkelien.
En tiedä johtuuko sitten tukkoisuudesta, vanhoista suuttimista tai vanhasta MAFfista mutta kevyissä kiihdytyksissä tehot aaltoilee, ei kai nää sellaista uutena tehneet? Eli kokeilemaan puolkaasu kiihdytyksiä.
Tuuripeliähän käytetyn Alfan ostaminen aina on, näköjään myös vajaasylinteristen vinkkelien.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Oman kokemuksen mukaan ts tuntui pirteämmältä kuin jts, mutta kun putsasi imusarjan sillä forten puhdistuslitkulla, niin paranipa pirusti tuo jts.n yläpää, ja kyllä se tappiin jo nyppii iloisesti mutta paras terä häipyy kyllä ennen kuutta tonnia.
Toki sen käsittelyn saisi varmaan uusia pikku hiljaa, niin pääsisi katsomaan paraneeko vedot tuosta vielä.
Tosiaankin takimmaisista lambdoista antaa satunnaisesti herjoja, mutta eipä se oikein muuta tee kuin jättää vikavalon palamaan.
Nyt tosin on yksi puola vaihdettu (3.s pytty), ja sen jälkeen oli pirun pitkään vikavalo pois, ja nyt viimeksi herjasi samalla 2 pytyn puolaa, joka tarvinnee vaihtaa pikapuolin (seuraavassa huollossa) koska antoi vain tuonpuoleisesta lambdasta herjan, yleensähän niitä on ollut molemmille puolille samanaikaisesti.
Jos noista farkuista pitäisi valita, niin jts on hiljaisempi (-03) kuin tuo ts (-01), ja paremmin varusteltu kuin vanhempi vaikka siinäkin puoliautomaatti-ilmastointi ja bose onkin.
Myöskään tuo uudempi ei nitise ja natise niin helpolla kuin vanhempi.
Hihna on ts:ssä ollut paikoillaan jo 6:ta vuotta ja pitäisi vaihtaa ennen kuin tuon ottaa taas ajoon.(lotto vetämään)
Toki sen käsittelyn saisi varmaan uusia pikku hiljaa, niin pääsisi katsomaan paraneeko vedot tuosta vielä.
Tosiaankin takimmaisista lambdoista antaa satunnaisesti herjoja, mutta eipä se oikein muuta tee kuin jättää vikavalon palamaan.
Nyt tosin on yksi puola vaihdettu (3.s pytty), ja sen jälkeen oli pirun pitkään vikavalo pois, ja nyt viimeksi herjasi samalla 2 pytyn puolaa, joka tarvinnee vaihtaa pikapuolin (seuraavassa huollossa) koska antoi vain tuonpuoleisesta lambdasta herjan, yleensähän niitä on ollut molemmille puolille samanaikaisesti.
Jos noista farkuista pitäisi valita, niin jts on hiljaisempi (-03) kuin tuo ts (-01), ja paremmin varusteltu kuin vanhempi vaikka siinäkin puoliautomaatti-ilmastointi ja bose onkin.
Myöskään tuo uudempi ei nitise ja natise niin helpolla kuin vanhempi.
Hihna on ts:ssä ollut paikoillaan jo 6:ta vuotta ja pitäisi vaihtaa ennen kuin tuon ottaa taas ajoon.(lotto vetämään)
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Busso löytyy jo tallista
Mistä tuo karstoittuminen tarkalleen ottaen johtuu, ja missä sitä karstaa on?
Heti kaasuläpän jälkeenkö?
Mitä Forten litkua olette käyttäneet?
Mistä tuo karstoittuminen tarkalleen ottaen johtuu, ja missä sitä karstaa on?
Heti kaasuläpän jälkeenkö?
Mitä Forten litkua olette käyttäneet?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
karstoittuminen johtuu siitä että ei ole bensaa imukanavissa huuhtomassa, joten huohotusilmassa oleva öljy palaa kanaviin kiinni.
Forte Intake cleaner. Muiltakin valmistajilta löytyy vastaavia aineita vähän halvemmalla.
Forte Intake cleaner. Muiltakin valmistajilta löytyy vastaavia aineita vähän halvemmalla.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Joku korjaa, jos olen väärässä, mutta eikös JTS myös kierrätä pakokaasua uudelleen kiertoon osakuormalla? Vai olenko tämän käsityksen kanssa ihan pihalla?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 2.0 TS vai JTS?
Niin eikö näissä ole egr joka varmaan kannattaisi sulkea?