Kattoluukku Alfaan?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Kattoluukku Alfaan?

Viesti Kirjoittaja Clutch »

Koetin etsiä hakukomennolla, mutta en löytänyt, joten uskaltaudun kysymään yksinkertaista asiaa ihan omassa keskustelussa:

Onko kokemuksia kattoluukun teettämisestä Alfaan? Mielellään lasiluukku ja mielellään sellainen, jonka tiivisteistä ei rupea tiputtelemaan vettä ikinä.

Mistä löytyisi luotettava kattoluukuntekijä, joka tekee hyvää työtä puoli-ilmaiseksi? No ei sentään, kyllä voin maksaakin laadusta ihan reilun (siis fair) hinnan.

Ja kyseessähän on 156 2,5 vuosimallia 2004.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »


Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Sijainti

Viesti Kirjoittaja Clutch »

Niin ja sen kattoluukkusepän pitäisi mielellään sijaita joko pääkaupunkiseudulla tai sitten sivistyneemmillä seuduilla eli Etelä-Pohjanmaalla.

Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Viesti Kirjoittaja Clutch »

Kiitos. Vaikuttaa hyvältä. Onko kokemuksia?

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mietihän vielä toistamiseen että kannattaako?

Tai no, kysytään suoraan että minkä takia haluat kattoluukun autoosi?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ainakin joissain saksalaisissa laatuautoissa tehdasasennettu kattoluukku tarkoittaa erilaista kattorakennetta, en tiedä sitten miten italialaisissa laatuautoissa on tehty mutta olettaisin vastaavaa.

En asennuttaisi kattoluukkua jälkikäteen mihinkään autoon, vaikka kiva varuste se onkin.
VMP

Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Viesti Kirjoittaja Clutch »

savijo-r kirjoitti:Mietihän vielä toistamiseen että kannattaako?

Tai no, kysytään suoraan että minkä takia haluat kattoluukun autoosi?

Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa, ja se nyt vain oli tosi miellyttävää, kun näki tummennetun lasin läpi ylös taivaalle. Valoakin tuli sopivasti sisään ilman häikäisyä.

Eli lisäsi viihtyisyyttä huomattavasti.

Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Viesti Kirjoittaja Clutch »

mattijus kirjoitti:Ainakin joissain saksalaisissa laatuautoissa tehdasasennettu kattoluukku tarkoittaa erilaista kattorakennetta, en tiedä sitten miten italialaisissa laatuautoissa on tehty mutta olettaisin vastaavaa.

En asennuttaisi kattoluukkua jälkikäteen mihinkään autoon, vaikka kiva varuste se onkin.
Vaikuttaako esim. ajo-ominaisuuksiin :wink: ?

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Clutch kirjoitti: Vaikuttaako esim. ajo-ominaisuuksiin :wink: ?
Jäykempi se luukullinen katto ainakin on.
VMP

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Clutch kirjoitti:Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa
Minulla on nykyisessä ja ollut aikaisemminkin lasinen luukku. En muista milloin olen viimeksi pitänyt edes lasinsuojaa auki, eli vähiin on jäänyt.

Ajatuksena kiva varuste, mutta käytännössä ajaessa aika harvoin on jotain iloa ollut, eikä ole jatkossakaan vaatimuksena auton vaihdoissa.

Tämä nyt ei aloittajaa varmaan paljoa auttanut, mutta halvemmalla varmaan pääsisi kun teettäisi pelkän ikkunan ilman avausmekanismia? Avaamattomuus ei haittaa ilmastoidussa autossa.

Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Viesti Kirjoittaja Clutch »

Rolle kirjoitti:
Clutch kirjoitti:Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa
Minulla on nykyisessä ja ollut aikaisemminkin lasinen luukku. En muista milloin olen viimeksi pitänyt edes lasinsuojaa auki, eli vähiin on jäänyt.

Ajatuksena kiva varuste, mutta käytännössä ajaessa aika harvoin on jotain iloa ollut, eikä ole jatkossakaan vaatimuksena auton vaihdoissa.

Tämä nyt ei aloittajaa varmaan paljoa auttanut, mutta halvemmalla varmaan pääsisi kun teettäisi pelkän ikkunan ilman avausmekanismia? Avaamattomuus ei haittaa ilmastoidussa autossa.
Joo sitä valoa enemmän kaipaankin kuin raikasta ilmaa, jota tulee tuutista pyytäessä.

Mutta tietysti jos katossa on ikkuna, niin olisihan se kiva saada aukikin. Esimerkiksi manchesterilaiset ja muut englantilaiset neidit tykkäävät sellaisesta. Ja itsekin tykkään.

.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Itselle ei ole sattunut kuin yksi lasikattoluukullinen auto ja tykkäsin kyllä siitä sisään tulevasta valosta. Availtua tuota ei juuri tullut kuin joskus kokeeksi tyyliin "toimii se".

Harmi että lasiluukullisia tai -katollisia käytettyjä autoja on niin harvassa, sellaisesta voisi maksaa vähän ekstraakin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Meillähän on tuossa Espacessa kattoikkunat tuplana. Vaikka käytämme niitä verhoja edessä niin nämä kovat pakkaset säteilevät lasista selkeästi.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Rolle kirjoitti:
Clutch kirjoitti:Olen joskus matkustanut kattoluukullisissa autoissa
Minulla on nykyisessä ja ollut aikaisemminkin lasinen luukku. En muista milloin olen viimeksi pitänyt edes lasinsuojaa auki, eli vähiin on jäänyt.

Ajatuksena kiva varuste, mutta käytännössä ajaessa aika harvoin on jotain iloa ollut, eikä ole jatkossakaan vaatimuksena auton vaihdoissa.

Tämä nyt ei aloittajaa varmaan paljoa auttanut, mutta halvemmalla varmaan pääsisi kun teettäisi pelkän ikkunan ilman avausmekanismia? Avaamattomuus ei haittaa ilmastoidussa autossa.
Tuosta käyttötarpeesta olen eri mieltä, vaikka kappassa ilmastointi onkin.
Kesällä kun sen jättää takareuna auki, ei autoon tullessa ole sisällä kuuma vaikka se on auringonpaisteessa ollut.
Talvella taas ei ikkunat ole huurussa kun sen jättää raolleen.
Tämä varsinkin kun auto on lämpimässä tallissa yön.
Jos luukkua ei jätä auki, kaikki lasit on parin tunnin jälkeen umpijäässä.
Lisäksi siinä on joku kieli takareunassa, jolloin rankkasateen yllättäessä ei ole penkit märkänä (tämä testattu vahingossa)

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Minulla on ollut lasikatto parissa autossa 307 SW ja Brera.
Molemmissa suurimma osan ajasta pimennysverho oli kiinni.
Eteenkin talvella, kun lasi hohkasi kylmää eikä siitä niska tykännyt hyvää.
Muutenkin ainakin minulla oli kokoajan olo kuin akvaariossa kun ajeli verho auki.

Itse en kyllä kaipaa luukkua tai ikkunaa. Kesää ja spideria kylläkin. :wink:
Viimeksi muokannut Suba, 20 Helmi 2011, 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
One life, live it!

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Minulla on nykyisessä autossa lasikatto ja siinä pimennysverho melkein aina auki. Pidän sen tuomasta valosta ja joskus siitä on hyvä tiirata liikennevaloja ym.

Edellisissä autoissa on ollut avattava kattoluukku ja sitä pidin erinomaisena. Se antoi hyvän vedottoman ja hiljaisen ilmanvaihdon. Sen tosin sai ajettua auki katon sisään mikä ei onnistu useimmilla jälkiasennuksilla. Tiiveydestä ei ollut huolta kun siinä oli vesikourut kattoverhoilun alla takaikkunalle.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

Itsellä kanssa oli edellisessä Alfassa lasiluukku josta pidin erittäin paljon. Sen tuoma valo oli mulle mieleen ja valtaosan kesästä oli luukku takareunastaan ylhäällä. Kaupungissa ajellessa kuulee ihan eri tavalla mitä ympärillä tapahtuu. Talvisin siinä tuli pidettyä sitä pimennyskangasta edessä Suban mainitseman kylmän hohkaamisen takia.

Mutta tuohon itse kysymykseen: jos se luukku on pakko saada niin vaihda sellaiseen Alfaan josta luukku löytyy. Alkuperäinen on aina alkuperäinen. Jos jotan joskus hajoaa, niin osat saa tiskiltä ja vihdettaessa/myytäessä eteenpäin ei tarvitse puolustella kenellekään tyyliin "kyllä se ainkin mulla on hyvin toiminu..." kun sen toimivuutta/tiiviyttä epäillään kuitenkin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

mattijus kirjoitti:
Ainakin joissain saksalaisissa laatuautoissa tehdasasennettu kattoluukku tarkoittaa erilaista kattorakennetta, en tiedä sitten miten italialaisissa laatuautoissa on tehty mutta olettaisin vastaavaa.

En asennuttaisi kattoluukkua jälkikäteen mihinkään autoon, vaikka kiva varuste se onkin.

Lainaus
Vaikuttaako esim. ajo-ominaisuuksiin ?
Erilainen kattorakenne tarkoittaa myös että on kunnon vedenpoisto reitit joka suuntaan... niitä kyllä arvostaa siinä vaiheessa kun tiivisteet vuotaa.. vaikuttaa ainakin ajamis ominaisuuksiin, ikävä ajella jos esim kuskin penkki on märkä...

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

romuttamolta alkuperäinen kattopelti jossa alkuperäinen luukku mekanismeineen. eli koko katto vaihtoon. ainut oikea tapa asentaa luukku jälkikäteen.

luukuttomassa autossa on yleensä erilaiset vahvikkeet katossa kuin luukullisessa joten näitä joudutaan katkomaan jonka jälkeen koko koppa on yhtä letku kuin nakkimakkara. notkuu ja nitisee ja ennen pitkää alkaa vuotaakin.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Kaha toimittaa kunnon kattoluukkuja autoihin. Sama eurooppalainen valmistaja joka tekee käytännössä kaikki alkuperäis luukut (esim. bmw, mese, ford, ym) sama firma vääntää myös mesen kovan avokattoisen mekanismit.

Tuohan oli muodissa 80-90 luvulla, mutta tekee taas paluutaan, hyvän laadun takia.

Jos asia kiinnostaa enempi, voin kysellä tarkemmin asentajaa ja ohjata oikeaan paikkaan !

edit. niin on muuten tuo 90 laittama linkki, näin jälkikäteen katsottuna
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllä maksaisin pari sataa lisää jos olisi vierekkäin luukullinen ja luukuton auto, tosi mukava varuste. Talvellahan se saataa vähän paleltaa, mutta kesällä maksaa itsensä takaisin eikä talven asteen tai 2 kylmempi kabiini haittaa yhtään.

Mutta laitattaisinko jälkikäteen? En
Viimeksi muokannut DaViega, 08 Maalis 2011, 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mml kirjoitti:Itsellä kanssa oli edellisessä Alfassa lasiluukku josta pidin erittäin paljon. Sen tuoma valo oli mulle mieleen ja valtaosan kesästä oli luukku takareunastaan ylhäällä. Kaupungissa ajellessa kuulee ihan eri tavalla mitä ympärillä tapahtuu. Talvisin siinä tuli pidettyä sitä pimennyskangasta edessä Suban mainitseman kylmän hohkaamisen takia.
Ahaa, lasiluukku siis hohkaa kylmää ja tuo peltinen ei, koska siinä tuo rätti liikkuu luukun mukana.

Clutch
Viestit: 44
Liittynyt: 16 Elo 2009, 17:57

Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Clutch »


Oukki doukki. Tämän keskustelun perusteella kattoluukkua ei siis välttämättä kannata teetätytitätyttää, jos kerran katon jäykkyys ei ole sellaiseen suunniteltu.


Mutta nyt tulikin mieleen ihan uusi idea, etenkin tämän ja viime talven takia, ja kun joudun pitämään autoa parkissa kadunvarressa ilman lämmitysmahdollisuutta.

Onko kenelläkään siis kokemuksia tuollaisen bensiinilämmittimen jälkiasennuksesta? Miten on toiminut? Paljonko maksaa? Tyhjentääkö akun?

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja buctu »

Clutch kirjoitti:Onko kenelläkään siis kokemuksia tuollaisen bensiinilämmittimen jälkiasennuksesta? Miten on toiminut? Paljonko maksaa? Tyhjentääkö akun?
Toimivuus kuten muissa teknisissä laitteissa; harvoin täysin ongelmatonta. Hintahaitari kasvaa tehon / ominaisuuksien mukaan, mutta asennettuna 1400-2500€. Huomattavasti edullisemminkin on mahdollista päästä jos ei kaikessa tarvitse olla pahvit päällä. Akun tyhjentää varmasti jos ei ajoa tule käytön jälkeen tarpeeksi. Käyttöä pitää siis aina järkeistää ajettavan matkan mukaisesti. Oliko niin, että autom.ilmastointi ei osaa muuttaa sisälle puhallettavaa lämpötilaa vaan pitää aina muistaa kääntää manuaalisesti pyynti täysille?
"Too much ain't enough"

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Rolle »

buctu kirjoitti:Akun tyhjentää varmasti jos ei ajoa tule käytön jälkeen tarpeeksi.
Kuulin sellaisen nyrkkisäännön, että vähintään sen ajan kun huudattaa Webastoa, pitää myös ajaa. Webastossa tosin jo vartissa lämpenee jonnin matkaa, mutta silti.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ ja siihen ei riitä että ajaa esim. 30 min ruuhkajonossa 20kmh jotta voisi käyttää lämmitintä 30 min.
Nimimerkki kokemusta on kun se ei sitten inahtanutkaan, mutta hetken oli kajuutassa lämmintä.
One life, live it!

Vastaa Viestiin