Giulietta - Have engine checked

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
phnts
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30
Paikkakunta: Helsinki

Giulietta - Have engine checked

Viesti Kirjoittaja phnts »

Eilen Vuokatissa Giulietta piuhassa 3h ja käynnistettäessä kojelaudasta kuului vain naksuttelua -31C lämpötilassa. Boosteri kiinni akkuun ja kone käynnistyi välittömästi. Alimitoitettu akku näihin olosuhteisiin? Hienoa. :twisted:

Tänään hetki sitten taajama-ajossa Ylöjärven suunnalla lävähti näyttöön "Have engine checked"! Kohta 5000km autolla mittarissa. Maanantaina Autokeskukseen jos kulkee sinne asti. Vielä hienompaa. :shock:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Giulietta - Have engine checked

Viesti Kirjoittaja V6 »

phnts kirjoitti: Alimitoitettu akku näihin olosuhteisiin? Hienoa. :twisted:
no minkä kokoinen akku siellä on?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^^rauhoitu hyvä mies. Kyllä se sinne huoltoon asti kulkee ja on siinä pitkälti takuuta voimassa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös näissä uusissa ole ihan suoraan kielletty buusteriakkujen käyttö, kun voi sotkea ajotietokoneen täysin? :) Mikäli niin manuskassa mainitaan, eipä pakosti kannata mainita asiasta ainaskaan.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ainakin siinä akun plus navassa on se jännitteentunnistin joka pitää ymmärtää jättää välistä pois kun antaa virtaa millä tahansa keinolla. Muuten se kärähtää ja sen jälkeen voi tulla kaikenlaisia ongelmia erilaisten sähkölaitteiden kanssa jotka kytkeytyvät jännitteen mukaan. Eli esim start-stop-järjestelmä tarkistaa mm jännitteen riittävyyden ennen kuin aktivoituu.

Sano että lähti nippa nappa käyntiin. Älä sano että annoit virtaa :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

phnts
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja phnts »

V6 kirjoitti:no minkä kokoinen akku siellä on?
72Ah, 570A Exiden heavy duty näyttäsi olevan.
Aquatica kirjoitti:Eikös näissä uusissa ole ihan suoraan kielletty buusteriakkujen käyttö, kun voi sotkea ajotietokoneen täysin? :) Mikäli niin manuskassa mainitaan, eipä pakosti kannata mainita asiasta ainaskaan.
Manuska on englanniksi, vielä, mutta sanoo että jump start on sallittu, jos käytettävässä akussa on sama tai isompi kapasiteetti, kuin autossa olevassa.

phnts
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja phnts »

Wile E. Coyote kirjoitti:Ainakin siinä akun plus navassa on se jännitteentunnistin joka pitää ymmärtää jättää välistä pois kun antaa virtaa millä tahansa keinolla. Muuten se kärähtää ja sen jälkeen voi tulla kaikenlaisia ongelmia erilaisten sähkölaitteiden kanssa jotka kytkeytyvät jännitteen mukaan. Eli esim start-stop-järjestelmä tarkistaa mm jännitteen riittävyyden ennen kuin aktivoituu.

Sano että lähti nippa nappa käyntiin. Älä sano että annoit virtaa :wink:
+navassa tosiaan korkeampi "pultti" johon apuakun kaapelin saa kytkeä. Muihin liitäntöihin aika mahdottomuus myöskin saada apuakun kaapelia kiinni, eli homma tässä kohtaa ihan järkevästi toteutettu.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Diesel, 570A= Amalfi coast. Yli kolmenkympin keleissä pitää jyrähtää kerralla potkua, more 800A.
Ride on!

jkf
Viestit: 93
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Re: Giulietta - Have engine checked

Viesti Kirjoittaja jkf »

phnts kirjoitti:... käynnistettäessä kojelaudasta kuului vain naksuttelua -31C lämpötilassa.

Mulla auttoi valojen sammuttaminen. Ksenonit vie syttyessään rutkasti virtaa ja typerää kyllä, syttyvät aina kun virran laittaa päälle. Mutta kyllä M2:n 70 Ah akku on entinen, vaikka enimmäkseen matka-ajoa ajankin. Eli ½-vuotta akku kesti. :evil:

Mä en kyllä saanut Autokeskuksesta aikaa kun vasta melkein 3 viikon päästä, eli ilmeisesti siellä on paljon autoja sulateltavana...

phnts
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja phnts »

Pyöräytin Autokeskuksen pihaan tänään aamulla ja totesin faktat pöytään. Auto heti sisään ja vartin päästä ulos. Vikakoodina jotain akunkenkään ja sen huonoon kontaktiin viittaavaa. Moottorin vikavalon kuittasivat pois ja akun kenkiä kiristetty.

Perjantaina nimenomaan tarkistin akunkenkien kontaktin ennen, kuin yritettiin starttia apuvirralla. No nyt sitten seurataan tilannetta. Check engine kun lävähti lauantaina ruutuun, niin auto pudotti S/S systeemin pois käytöstä ja dna-asetuksista ainoastaan n oli käytössä. Kelit tosin nyt sitä luokkaa, että start/stop tajunnee pitää auton käynnissä myös valoihin pysähdyttäessä.

Autosähköistä kun en ymmärrä oikein hirveästi mitään, niin mitähän vaatinee kapasiteetiltaan isomman akun vaihtaminen? Laturi vaihtoon? Tätä esitin Autokeskuksen tiskillä, mutta "seuraamme nyt tilannetta" nykyisellä akulla.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

phnts kirjoitti: Autosähköistä kun en ymmärrä oikein hirveästi mitään, niin mitähän vaatinee kapasiteetiltaan isomman akun vaihtaminen? Laturi vaihtoon? Tätä esitin Autokeskuksen tiskillä, mutta "seuraamme nyt tilannetta" nykyisellä akulla.
Kyllä se isompikapasiteettinenkin akku tulee vakiolaturilla täyteen. Pitää vain käydä pidempi lenkki ajamassa että saa täyteen :) Eri asia sitten, mahtuuko alkuperäisen tilalle isompi, tuppaavat olemaan myös fyysisesti isompia nuo. Jos ei moottoria jaksanut yhtään pyörittää, tuskin kapasiteetistä on kiinni. Joko akku rikki/jäässä, kontaktivika akun kaapeleissa tai sitten joku muu sähkövika jossain. Eihän akku vain ollut tyhjä kun parkkeerasit auton viimeisen kerran ennen tuota epäonnistunutta käynnistysyritystä?

jkf
Viestit: 93
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

onefromnorth kirjoitti:...Kyllä se isompikapasiteettinenkin akku tulee vakiolaturilla täyteen. Pitää vain käydä pidempi lenkki ajamassa että saa täyteen :)


Riippuu siitä, ottaako akku latausta vastaan laisinkaan kylmänä. Oman autoni alkuperäinen akku ei ottanut, huolimatta parinsadan kilometrin ajomatkoista ja CTekillä latauksesta. Sytytti tuolloin "Check engine" valon kesken ajon, mutta tuo valo sammui pari käynnistystä sen jälkeen kun akku oli vaihdettu. Samanlainen oire oli myös erään tuttuni vuoden vanhassa baijerilaisessa. Tämän "Check Engine" valon korjaamo paikallisti akun heikosta varaustilasta johtuvaksi. Se olikin loogista, sillä tuolla autolla ajetaan pääasiassa kymmenen kilometrin legiä.
Viimeksi muokannut jkf, 01 Maalis 2011, 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä, akuista ja pakkasista niiden kanssa on hyvä juttu tämänpäiväisessä Hesarissa.

Vastaa Viestiin