Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Valvoja: Moderators
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Aivan täsmälleen samoin käyttäytyy ohjausvärkki tuossa munkin autossa. Pitäisikö vaan sitten tyytyä ajatukseen, että 159 on tämmöisellä ominaisuudella varustettu...
Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
Ratin napsahtelu on harmitonta ja voin elää ominaisuuden kanssa, kunhan se ei ole enne esim. ohjausvaihteen lahoamisesta.Casa di Matti kirjoitti:Aivan täsmälleen samoin käyttäytyy ohjausvärkki tuossa munkin autossa. Pitäisikö vaan sitten tyytyä ajatukseen, että 159 on tämmöisellä ominaisuudella varustettu...
Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
Mutta te joiden autoihin ohjausvaihde on vaihdettu: mikä on se syy miksi ohjausvaihde on vaihdettu? Kolina/ohjaustuntuma/kuluneet renkaat
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Tämä pitää paikkansa. Kun ko. painikkeeseen tarttuu ja hetkuttaa, tietyllä pakkaslukemalla se liikkuu hieman ja pitää tuota edellä kuvattua ääntä. Plussan puoleisessa lämmössä osa ei liiku, eikä kovassa pakkasessa, mutta semmosessa alle kymmenessä asteessa ei.hoblaa kirjoitti:Ratissa oleva airbag/töötinpainike heiluu kiinnikeissään mitkä ovat muovia. Kylmä muovi kohtaa toisen muovin ja kuuluu/tuntuu naksahdus. Ei ole mikään rikki.
Ensin välys ratissa, autoa ei saanut menemään suoraan missään.sreivone kirjoitti: Mutta te joiden autoihin ohjausvaihde on vaihdettu: mikä on se syy miksi ohjausvaihde on vaihdettu? Kolina/ohjaustuntuma/kuluneet renkaat
Sen jälkeen vuosi tehostimen nesteet johonkin hammastangon uumeniin.
Vaihdon jälkeen ei ole enää tarttenu ohjastaa koko ajan. Kulkee kuin juna tasasella tiellä.
Ei enää Alfaa... eipä
Vielä hieman tarkennan, jos ilmaisin itseni epäselvästi. Totesin, että tehtaan noista viallisista komponenteista pitää vastata. Aivan riippumatta siitä, missä ne on valmistettu. Toki itsekin tuon vian mahdollisesti kohdatessa vien autoni takuun antamalle maahantuojalle korjattavaksi. Yritin lähinnä tuoda esiin sitä tosiasiaa, ettei auton (tai sen osien) alkuperämaa välttämättä kerro sen laadusta sitä eikä tätä. Yksi huono komponentti voi pilata kokonaisuuden, eikä hyvistäkään osista saada vältämättä kelvollista lopputulosta, jos kokoonpanossa on puutteita.
Tehdas antaa speksit, ja alihankkija valmistaa osan tehtaan speksien mukaan. Joskus sattuu suunnitteluvirhe, joskus materiaali- tai valmistusvirhe, jolloin osa ei täytä tarkoitustaan toimintansa tai kestävyytensä osalta. Tehdas vastaa auton ostajalle takuun puitteissa, komponenttivalmistaja toimitussopimuksensa pykälien mukaan. Juristit rupeavat lukemaan sopimuspykäliä tarkemmin, ja katsotaan, kuka vastaa ja mistä. En usko ZF:n antaneen ikuista takuuta ohjausvaihteelleen. Ja toisaalta en myöskään usko Alfan olevan niin merkittävä asiakas ZF:lle, että saisi parhaat mahdolliset osto- ja takuuehdot. Ja vaikka en tunne autoteollisuuden alihankintasuhteitaa tarkemmin, väitän saksalaisten olevan sopimusasioissa viheliäisimpiä neuvottelukumppaneita. Loppupeleissä näistä kehnoista komponenteista sitten kärsii auton ostaja.
Ex-farkkukappassani oli Bogen valmistamat Nivomat-takaiskarit, joiden tarkoituksena on pitää takapään korkeus vakiona kuormituksesta riippumatta. Vastaavia on käytetty kait 156:ssa, volvoissa, mersuissa... Ainakin itseäni on ihmetyttänyt, ettei konstruktiota ole alunperin suunniteltu tai valmistettu niin, että se kestäisi pidempään kuin reilut 100 tkm. 10-vuotiaan auton kohdalla ongelmaan on mielestäni kaksi syyllistä: Lancian tehdas, joka on valinnut auton muuhun laatutasoon nähden kelvottoman osan, ja Boge, joka edelleen vuosien jälkeenkin tarjoaa autoon samanlaisia, yhtä kehnoja uusia takaiskareita (olisiko yhtenä syynä se, että parin hinta oli muutama vuosi sitten 1100 €).
Ja pahoittelut viivästyneestä kommentista, mutta vietin välillä talvilomia netin ulottumattomissa.
Tehdas antaa speksit, ja alihankkija valmistaa osan tehtaan speksien mukaan. Joskus sattuu suunnitteluvirhe, joskus materiaali- tai valmistusvirhe, jolloin osa ei täytä tarkoitustaan toimintansa tai kestävyytensä osalta. Tehdas vastaa auton ostajalle takuun puitteissa, komponenttivalmistaja toimitussopimuksensa pykälien mukaan. Juristit rupeavat lukemaan sopimuspykäliä tarkemmin, ja katsotaan, kuka vastaa ja mistä. En usko ZF:n antaneen ikuista takuuta ohjausvaihteelleen. Ja toisaalta en myöskään usko Alfan olevan niin merkittävä asiakas ZF:lle, että saisi parhaat mahdolliset osto- ja takuuehdot. Ja vaikka en tunne autoteollisuuden alihankintasuhteitaa tarkemmin, väitän saksalaisten olevan sopimusasioissa viheliäisimpiä neuvottelukumppaneita. Loppupeleissä näistä kehnoista komponenteista sitten kärsii auton ostaja.
Ex-farkkukappassani oli Bogen valmistamat Nivomat-takaiskarit, joiden tarkoituksena on pitää takapään korkeus vakiona kuormituksesta riippumatta. Vastaavia on käytetty kait 156:ssa, volvoissa, mersuissa... Ainakin itseäni on ihmetyttänyt, ettei konstruktiota ole alunperin suunniteltu tai valmistettu niin, että se kestäisi pidempään kuin reilut 100 tkm. 10-vuotiaan auton kohdalla ongelmaan on mielestäni kaksi syyllistä: Lancian tehdas, joka on valinnut auton muuhun laatutasoon nähden kelvottoman osan, ja Boge, joka edelleen vuosien jälkeenkin tarjoaa autoon samanlaisia, yhtä kehnoja uusia takaiskareita (olisiko yhtenä syynä se, että parin hinta oli muutama vuosi sitten 1100 €).
Ja pahoittelut viivästyneestä kommentista, mutta vietin välillä talvilomia netin ulottumattomissa.
mattijus kirjoitti:Argumentti Helmutin syyllisyydestä on aukoton mutta en silti ymmärrä Helmutin syyttämistä. Helmut rakentaa kilkkeet tilaajan speksien mukaisesti ja koko höskä on täysin tilaajan vastuulla. Ihan sama onko Helmutin tekemä värkki rikki tai muuten huono, Luigi kantaa vastuun.TTi kirjoitti:
Tehtaan noista toki pitäisi vastata, mutta laatu ei liene Luigin alkuperää, vaan ennemminkin Helmutin:
http://www.zf.com/corporate/en/products ... talog.html
Omastani hajosi kesällä ilmastoinnin kompura, valmistaja oli kuulemma Hella.
(Valitatko hammastangon viasta Alfalle vaiko ZF:lle?)
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Viime aikoina 159:iä harkitessa olen miettinyt tätä hammastankohommaa. Paljonko noista hajoamisista voisi laittaa totaalisen väärässä olevien pyöränkulmien piikkiin? Toki mukana on varmasti konkreettisia valmistusvikoja, mutta onko syitä selvitetty sen kummemmin?
Onhan teille joille on vaihdettu uusi tanko, mitattu samalla kulmat?
Onhan teille joille on vaihdettu uusi tanko, mitattu samalla kulmat?
Itsellänikin tämä tankohomma on ainoa joka pidättelee 159:n hankintaa. Budjetti kuitenkin siinämallissa että ihan 2010 mallia en ole hankkimassa.
Autokeskuksessa kyselin että montako on ollut hammastangon vaihdossa ja sanoi että kyllä niitä "muutama on käynyt". Se on kuitenkin käsittääkseni about 2 kilon homma, en siitä muuten tärisisi. Käytetty auto on aina käytetty auto.. Onko 2006 ja 2008 vuosimallien välillä mitään eroa tässä asiassa?
Mites nuo takuut nyt oikein menee? Kuuluuko osa ns. kuluttajasuojatakuun piikkiin? Onko tehdastakuu millainen yms?
Autokeskuksessa kyselin että montako on ollut hammastangon vaihdossa ja sanoi että kyllä niitä "muutama on käynyt". Se on kuitenkin käsittääkseni about 2 kilon homma, en siitä muuten tärisisi. Käytetty auto on aina käytetty auto.. Onko 2006 ja 2008 vuosimallien välillä mitään eroa tässä asiassa?
Mites nuo takuut nyt oikein menee? Kuuluuko osa ns. kuluttajasuojatakuun piikkiin? Onko tehdastakuu millainen yms?
Tehdaskorjattu hammastanko maksoi 760e rahteineen. Samalla siinä tulee uudet raidetangon sisemmätpäät. Jos niissä väljää niin se tulee samalla kuntoon. Itse vaihdoin, eli ei mikään älyttömän kallis. Laitan varmaankin oman 159 2.2 jts myyntiin, aj.193tkm. Olen vaan ihastunut autoon ja uudet turhan kalliita.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Kaik on suhteellista. Muutaman viikon kun on ajanut myös kansansuosikki Volvo V70:llä, jonka alusta on löysäää... ja ohjaus veltto. Yhtä juhlaa on ajaa 159:llä.Casa di Matti kirjoitti:Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Niin no... Kun ekan kerran ajoin 159:ää ja Breraa tuli ekana mieleen nimenomaan Volvo, vuokra-autona parin tuhannen kilometrin matkalla ollut veeviisikymppinen. Ei näillä uudemmilla Alfoilla edellisen sukupolven Alfojen (kokemusta vain sataviiskutosesta, getvosesta ja parin edellisen sukupolven Spidereista) ajonautinnon makuun pääse, ei koeajon perusteella tällä uudella Giuliettallakaan. Vaikea sanoa, mistä lienee kysymys - korvien välistä ehkä. En nyt missään nimessä tarkoita, että uudemmat Alfat tylsiä autoja olisivat, mutta...ärrä kirjoitti:Kaik on suhteellista. Muutaman viikon kun on ajanut myös kansansuosikki Volvo V70:llä, jonka alusta on löysäää... ja ohjaus veltto. Yhtä juhlaa on ajaa 159:llä.Casa di Matti kirjoitti:Enpä tiedä, voiko 159:n ohjausta tunnottamaksi sanoa, mutta esim. GTV:n vastaavasta se jää aikamoisestikin jälkeen. Eilen ajelin sata kilsaa Fiat Coupella ja kyllä senkin ohjaus 159:ään verrattuna todella tarkka ja tunnokas. Mutta tyydytään tähän: Ei kai 159 ole herkutteluun tarkoitettukaan.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Nyt selvisi sitten että hammastanko on hajalla Autokeskus vaihtaa kun saavat osan suomeen. Oireina taas koventunut "narina" ohjauksesta ja aikamoinen vetely, varsinkin kun ajaa pitkittäisrailoihin mitä teillä näin keväällä löytyy kiusaksi asti.Jeba kirjoitti:Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ollut raidetangossa, natina palasi kahden päivän ajon jälkeen, hiljaisempana, mutta palasi. No täytyy soittaa uudestaan Autokeskukseen, saa nähdä onko palvelu yhtä hyvää seuraavallakin kerralla?Jeba kirjoitti:Molemmat raidetangon sisemmät päät vaihdettu takuuseen. Autokeskukselle iso plussa homman hoidosta, ei väittelyä takuista, ainoastaan kysyttiin missä vika ja se korjattiin mitä löydettiin.Jeba kirjoitti: Tänään meni mun 159 2.4 JTDm A autokeskukseen samanlaisen ongelman takia. Ratti "narisee" ja nykii. Autolla ajettu 60t ja on vm.2008. Ilmoittelen mikä oli vikana kunhan saan sen takaisin.
Löytyihän se oikea auto.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Liitytäänpä joukkoon - ilmeisestikin. Olen ihmetellyt hieman epämääräistä kulkua ja satunnaista kolinaa edestä. Kesäloman kunniaksi kun on joutunut taittamaan soratietä niin kolina on ollut jatkuvaa. Kuulostaa samalta kuin koiranluut.
Ei kun tutkimaan. Koiranluista ei löytynytkään väljää eikä liioin muualtakaan kallistuksenvakaajasta. Ei ole väljää raidetangon päissäkään. Ei myöskään tukivarsissa - tai no ylimmäinen tukivarsi antaa hieman rungon päästä periksi sivusuunnassa mutta näyttää kovin vähäiseltä, ehkäpä normaalilta eikä aiheuta missään nimessä kolinaa.
Mutta kun tarttuu raidetankoon kun renkaat ovat ilmassa ja pyörittää sitä niin kuuluu selvä metallinen kolke. Etenkin vasemmalta puolelta mistä kolina selvemmin kuuluu. Sama kolke tuntuu eturenkaassa kun auton ollessa sammuksissa kääntelee nopeasti rattia puolelta toiselle.
Ne jotka hammastangon uhriksi ovat joutuneet - kuulostaako tutulta? Ainoa vaihtoehto korjaukseen taitaa olla koko tangon vaihto? Mistä se kannattaa tilata?
Ei kun tutkimaan. Koiranluista ei löytynytkään väljää eikä liioin muualtakaan kallistuksenvakaajasta. Ei ole väljää raidetangon päissäkään. Ei myöskään tukivarsissa - tai no ylimmäinen tukivarsi antaa hieman rungon päästä periksi sivusuunnassa mutta näyttää kovin vähäiseltä, ehkäpä normaalilta eikä aiheuta missään nimessä kolinaa.
Mutta kun tarttuu raidetankoon kun renkaat ovat ilmassa ja pyörittää sitä niin kuuluu selvä metallinen kolke. Etenkin vasemmalta puolelta mistä kolina selvemmin kuuluu. Sama kolke tuntuu eturenkaassa kun auton ollessa sammuksissa kääntelee nopeasti rattia puolelta toiselle.
Ne jotka hammastangon uhriksi ovat joutuneet - kuulostaako tutulta? Ainoa vaihtoehto korjaukseen taitaa olla koko tangon vaihto? Mistä se kannattaa tilata?
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Luulisin vasemanpuolen sisempää raidetangon niveltä.
Hinta motonetissä 50€, ei kova homma ainakaan 156:sessa vaihtaa,
ohjauskulmat joutuu säädättämään.
Veikkaan hinnaksi 50€(osa)+70€(1h työ)+100€(kulmien säätö).
Itse vaihdoin 156 parivuottasitten, suojakumi hajonnut ja vedet sisälle (nivel väljä).
Nyt vaihdatin hammastangon, vuotiöljyä. (olisko mennyt sillon vettä hammastangon sisälle ja ruostuttanut tankoa?)
Hinta motonetissä 50€, ei kova homma ainakaan 156:sessa vaihtaa,
ohjauskulmat joutuu säädättämään.
Veikkaan hinnaksi 50€(osa)+70€(1h työ)+100€(kulmien säätö).
Itse vaihdoin 156 parivuottasitten, suojakumi hajonnut ja vedet sisälle (nivel väljä).
Nyt vaihdatin hammastangon, vuotiöljyä. (olisko mennyt sillon vettä hammastangon sisälle ja ruostuttanut tankoa?)
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25 Huhti 2011, 21:03
- Paikkakunta: Tampere
Moi, omassa 159 :ssä samat oireet, löysitkö kolinan aiheuttajaa.
MKT kirjoitti:Liitytäänpä joukkoon - ilmeisestikin. Olen ihmetellyt hieman epämääräistä kulkua ja satunnaista kolinaa edestä. Kesäloman kunniaksi kun on joutunut taittamaan soratietä niin kolina on ollut jatkuvaa. Kuulostaa samalta kuin koiranluut.
Ei kun tutkimaan. Koiranluista ei löytynytkään väljää eikä liioin muualtakaan kallistuksenvakaajasta. Ei ole väljää raidetangon päissäkään. Ei myöskään tukivarsissa - tai no ylimmäinen tukivarsi antaa hieman rungon päästä periksi sivusuunnassa mutta näyttää kovin vähäiseltä, ehkäpä normaalilta eikä aiheuta missään nimessä kolinaa.
Mutta kun tarttuu raidetankoon kun renkaat ovat ilmassa ja pyörittää sitä niin kuuluu selvä metallinen kolke. Etenkin vasemmalta puolelta mistä kolina selvemmin kuuluu. Sama kolke tuntuu eturenkaassa kun auton ollessa sammuksissa kääntelee nopeasti rattia puolelta toiselle.
Ne jotka hammastangon uhriksi ovat joutuneet - kuulostaako tutulta? Ainoa vaihtoehto korjaukseen taitaa olla koko tangon vaihto? Mistä se kannattaa tilata?
Entusiasti
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Ilmeisesti en. Hammastanko tuli juuri vaihdettua kun olivat pajalla sitä mieltä että siitä se ääni tulee. Mutta sama kolina jatkuu. Ehkä astetta vaimeampana - mene ja tiedä. Vaikea uskoa että uudessa tangossa olisi sama ongelma joten se taisi tulla vaihdettua turhaan. Vähintäänkin merkillistä...Entusiasti kirjoitti:Moi, omassa 159 :ssä samat oireet, löysitkö kolinan aiheuttajaa.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Hammastanko vaihdettu. Kamala homma tallin lattialla tehtäväksi mutta onnistuu silti.
Tanko tuli kivuttomasti Eglannista muutamassa päivässä: http://www.ebay.com/itm/LHD-Alfa-Romeo- ... 824wt_1025
Vaihdoittekos muuten ne kiinnitysruuvit uusiin? Elearn väittää niitä vaihdettaviksi joten hain pulttikaupasta uudet tavanomaiset ruuvit venyvien tilalle.
Tanko tuli kivuttomasti Eglannista muutamassa päivässä: http://www.ebay.com/itm/LHD-Alfa-Romeo- ... 824wt_1025
Vaihdoittekos muuten ne kiinnitysruuvit uusiin? Elearn väittää niitä vaihdettaviksi joten hain pulttikaupasta uudet tavanomaiset ruuvit venyvien tilalle.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^
Hattua nostan. Itsellä levisi tuo syksyllä ja katsoin homman olevan niin hurja että vein mukisematta Nokian autotaloon. Oliskohan 300 euroa ollut vaihtotyö.
Olis muuten vanha vuotava ohjausvaihde vielä tallella, oliskohan joku kiinnostunut. Joku stefa kai sieltä on korkannut.
Hattua nostan. Itsellä levisi tuo syksyllä ja katsoin homman olevan niin hurja että vein mukisematta Nokian autotaloon. Oliskohan 300 euroa ollut vaihtotyö.
Olis muuten vanha vuotava ohjausvaihde vielä tallella, oliskohan joku kiinnostunut. Joku stefa kai sieltä on korkannut.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Tällaiselta omassani näyttää suojakumin allabeetta julia kirjoitti: Nyt vaihdatin hammastangon, vuotiöljyä. (olisko mennyt sillon vettä hammastangon sisälle ja ruostuttanut tankoa?)
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Laitetaanpas vielä alkuperäisen hammastangon tyyppikilvestä kuva jos siitä on jollekin apua. Auto on 159 2,4 JTDm -06.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Ohjausvaihde lienee ZF-laatutuote.
Samainen oireili aikoinaan 91 mallin Usasta hankitussa Passatissa.
Samainen oireili aikoinaan 91 mallin Usasta hankitussa Passatissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
159 2.4 (vm2007) kävi määräaikaishuollossa (Autokeskus Airport) ja asentaja oli kirjoitellut että "Hammastanko väljä, oikea puoli suuri välys, uusittava mahd. pian".
Itse en ole ajossa mitään huomannut, millä tuo tarkastetaan jos ei mitään oireita ole?
Kilometrejä on kyllä jo 120tkm (ikää 5v) että sinänsä odotettavissa tämän ketjun perusteella.
Millanen duuni tuo on itse vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita? Löytyisi kaverilta hallia pylväsnosturilla sekä pari auton ropeltaja kaveria jotka varmaan nestepalkkiota vastaan jeesaisivat.
Autokeskus tarjosi ko. työtä osineen maltilliseen n. 1800e hintaan jossa työn osuus puolet.
Itse en ole ajossa mitään huomannut, millä tuo tarkastetaan jos ei mitään oireita ole?
Kilometrejä on kyllä jo 120tkm (ikää 5v) että sinänsä odotettavissa tämän ketjun perusteella.
Millanen duuni tuo on itse vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita? Löytyisi kaverilta hallia pylväsnosturilla sekä pari auton ropeltaja kaveria jotka varmaan nestepalkkiota vastaan jeesaisivat.
Autokeskus tarjosi ko. työtä osineen maltilliseen n. 1800e hintaan jossa työn osuus puolet.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Mitäs ihmettä, eikös väljyys tule raidetangon jommastakummasta nivelestä, jotka pystyy vaihtamaan.
Anyway, osaava kaveri vaihtaa koko hökötyksen ja säätää kulmat 4-5 tuntiin, ainakin saamastani laskusta päätellen.
Anyway, osaava kaveri vaihtaa koko hökötyksen ja säätää kulmat 4-5 tuntiin, ainakin saamastani laskusta päätellen.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Jaa-a, asentajahan ei enää ollut paikalla eikä se myyjä sen tarkemmin tiennyt... Mutta aikamoista kusetusta tarjota koko pakettia jos pelkän nivelen vaihdolla pärjäisimichael kirjoitti:Mitäs ihmettä, eikös väljyys tule raidetangon jommastakummasta nivelestä, jotka pystyy vaihtamaan.
Täytyypä kysellä muualtakin..
Ok eli amatööreiltä varmaan siis päivän homma pohdinta- & ruokataukoineenmichael kirjoitti:Anyway, osaava kaveri vaihtaa koko hökötyksen ja säätää kulmat 4-5 tuntiin, ainakin saamastani laskusta päätellen.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
jos 159 on 2.4 koneella niin hammastanko on hankalampi ottaa pois...laatikon häntä vähä eessä..
1.9 koneella jos on niin paljon helpompi.
jos sulla on orkkis hammastanko niin uskoisin et on aika morjens tapaus.
tuskin asentaja sitä on huvikseen kirjoittanu.
1.9 koneella jos on niin paljon helpompi.
jos sulla on orkkis hammastanko niin uskoisin et on aika morjens tapaus.
tuskin asentaja sitä on huvikseen kirjoittanu.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Eikö noita muka saa virhevastuun piikkiin (olkoonkin jo 5v jne.)? Vai oliko tämä se tapaus, jossa Fiat kieltäytyi myöntämästä kyseessä olevan valmistusvika? =P
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Hitto, muistin että takuu olisi mennyt jo umpeen mutta eihän se vielä olekaan - Tässähän on Delta-Auton myöntämä 5v/150tkm takuu voimassaAquatica kirjoitti:Eikö noita muka saa virhevastuun piikkiin (olkoonkin jo 5v jne.)? Vai oliko tämä se tapaus, jossa Fiat kieltäytyi myöntämästä kyseessä olevan valmistusvika? =P
Noita "Takuunsiirto" kohtia ei ole kyllä ikinä täytetty (en siis ole 1. omistaja) mutta ymmärtääkseni sillä ei ole mitään merkitystä kuten ei myöskään sillä, että autoa on huollettu muuallakin kuin "virallisissa" korjaamoissa.
Entäs tuo kohta "Takuu päättyy, jos auton omistus siirtyy autonalan elinkeinoharjoittajalle" - Autokeskushan tämän välillä omisti...
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Tuo tarkoittaa mitä siinä lukee, eli esim. Autokeskuksen vaihtoautohallista ostetussa yksilössä ei ole enää mitään Deltan takuuta.ilpokuikka kirjoitti:
Entäs tuo kohta "Takuu päättyy, jos auton omistus siirtyy autonalan elinkeinoharjoittajalle" - Autokeskushan tämän välillä omisti...
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Sehän olisikin mukavaa, nimittäin kun noita 159:jä aikanaan katselin niin jokaisessa liikkeessä missä kävin (ml. se mistä auton ostin) myyjät vakuuttivat takuun olevan voimassa...veskuk kirjoitti:Tuo tarkoittaa mitä siinä lukee, eli esim. Autokeskuksen vaihtoautohallista ostetussa yksilössä ei ole enää mitään Deltan takuuta.ilpokuikka kirjoitti:
Entäs tuo kohta "Takuu päättyy, jos auton omistus siirtyy autonalan elinkeinoharjoittajalle" - Autokeskushan tämän välillä omisti...
Nooh katsotaan mitä tuleman pitää.
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
en kyl jaksa uskoa et menee takuuseen jos autolla ajettu jo 120tkm....alustan osilla on yleensä kilometrirajat.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Uusi hammastanko tuli viime viikolla Italiasta 260e + 60e pk. Ei paha hinta alkuperäisestä osasta.
Vielä kun jaksaisi ruuvata paikoilleen.
Vielä kun jaksaisi ruuvata paikoilleen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
^Kerro nyt ihmeessä mistä tuohon hintaan sait kun yleinen hinta on 700:sta yli tonniin. Ei ole minulle enää ajankohtaista mutta jotakuta voi kiinnostaa.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd10f9" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta näköjään eri kuin tilatessa, mutta nytkin vain 290e
Hinta näköjään eri kuin tilatessa, mutta nytkin vain 290e
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Jumaleisson onhan se silti aivan eri luokkaa kuin kotimaan (AK n. 850€) tai UK:n (eBay) hinnat!Maunu kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd10f9" onclick="window.open(this.href);return false;
Hinta näköjään eri kuin tilatessa, mutta nytkin vain 290e
Jos/kun tässä itse maksumieheksi joutuu niin kiitos tästä linkistä!
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Päivitetäänpä tilanne:ilpokuikka kirjoitti:159 2.4 (vm2007) kävi määräaikaishuollossa (Autokeskus Airport) ja asentaja oli kirjoitellut että "Hammastanko väljä, oikea puoli suuri välys, uusittava mahd. pian".
Itse en ole ajossa mitään huomannut, millä tuo tarkastetaan jos ei mitään oireita ole?
Kilometrejä on kyllä jo 120tkm (ikää 5v) että sinänsä odotettavissa tämän ketjun perusteella.
Millanen duuni tuo on itse vaihtaa ja löytyykö jostain ohjeita? Löytyisi kaverilta hallia pylväsnosturilla sekä pari auton ropeltaja kaveria jotka varmaan nestepalkkiota vastaan jeesaisivat.
Autokeskus tarjosi ko. työtä osineen maltilliseen n. 1800e hintaan jossa työn osuus puolet.
1. Autokeskus kieltäytyi kaikesta vastuusta (ns. kuluva osa).
2. Käytin katsastuksessa kun meni leima umpeen --> odotetusti hylkäys perusteena "välystä raidetangon päässä / tarkista myös muut ohjauksen nivelet tms".
3. Malminkartanon Autohuoltoon fiksattavaksi: raidetangonpää + joku nivel vaihtoon sekä kulmien säätö, hinta yht. 307€
4. Uudestaan konttorille ja leimasta läpi ilman huomautuksia.
Tämähän nyt ei tarkoita, että Autokeskus olisi varsinaisesti väärässä tai tarjonnut ylikallista huoltoa tarpeettomasti. Mutta kyllähän se nyt jumalauta siihen viittaa jos ei katsastumies eikä toinen huoltopulju ko. vikaa havainnut! Ja tuo 307€ vs. 1800€ on nyt aika iso ero vaikka olisi millainen kroisos.
No ratkaisin asian siten, että lopetin asioimisen Autokeskuksessa. Harmi vaan kun se on aivan duunipaikan vieressä...
Edelleen toki pelko perseessä että se hammastanko on kohta präks, mutta se on sitten sen ajan ongelma. Kovaa ajoa vain toistaiseksi.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Itselle kävi seuraavaa: kävin pyöräsuuntauksessa ja tuomio ohjausakselissa väljää, uusi maksaa tonnin.En uskonut ja sitten päätyivät hammastankoon. Vein sitten luottokorjaamooni ja löysivät väljän ylätukivarren. Osa maksoi 130 ja vaihdot tulee päälle.
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Täsmälleen sama kävi minullekin. Tämä 159:n hammastanko-ongelma on kaiken maailman korjaamoilla tiedossa ja aika herkästi sitä syytetään. Minulla kolina ja hieman epämääräinen ajokäytös hävisi kun vaihdettiin etuylätukivarret. Ikävä kyllä sitä ennen vaihdettiin kaksi kertaa hammastanko. Eka vaihto minun piikkiin.jukka22 kirjoitti:Itselle kävi seuraavaa: kävin pyöräsuuntauksessa ja tuomio ohjausakselissa väljää, uusi maksaa tonnin.En uskonut ja sitten päätyivät hammastankoon. Vein sitten luottokorjaamooni ja löysivät väljän ylätukivarren. Osa maksoi 130 ja vaihdot tulee päälle.
Ironista tässä on että olin jo tilaamassa ylätukivarsia kun ongelma osui niin hyvin siihen. Vein sitten "varmuudeksi" korjaamolle ja sieltä tuli sitten tuomio että tukivarret ok mutta hammastanko väljä. Kieltämättä tukivarren välys tässä esiintyy erikoisesti eli se on pystysuunnassa tapahtuva joten normaali renkaasta riuhtominen ei sitä saa aikaan. Silti aika hyvä oppiraha tuli maksettua. Joten olkaapa tarkkana "hammastanko-ongelmien" kanssa....
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Terve,
Onko kukaan vielä yrittänyt korjata hammastankoa? Tuolta löytyy tiivistesarja (myös muihinkin malleihin)
http://steeringseals.com/159.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko kukaan vielä yrittänyt korjata hammastankoa? Tuolta löytyy tiivistesarja (myös muihinkin malleihin)
http://steeringseals.com/159.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Kyllä minä purin sen vaikka selvästikään sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaatisi erikoistyövälineitä. Ja sitäpaitsi se näytti sisältä tältä:
- Liitteet
-
- IMG_1861.jpg
- (20.4 KiB) Tiedosto ladattu 7622 kertaa
-
- IMG_1863.jpg
- (14.77 KiB) Tiedosto ladattu 7622 kertaa
-
- IMG_1867.jpg
- (22.66 KiB) Tiedosto ladattu 7622 kertaa
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Elikkä kuvista päätellen korroosio on ongelma joka todennäköisesti hajoittaa myös tiivisteet. Liekköhän tästä ongelmasta päästy irti? Ilmeisesti noita ZF:n tankoja on useampaa eri tyyppiä? b,c:tä?
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Se on kummallista, että näitä alustoja korjataan hehtaaripyssyllä joka paikassa. Luulisi näihin löytyvän kyväksyttävät mittaustoleranssit niin, että oikea väljä löytyisi.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Vähän päivitystä hammastankojen saatavuuteen:
Eli Maunun linkki ei ohjaa enää oikein, tässä samalta myyjältä varmaankin sama 290€ +60€ osa, onko tuo nyt sitten se ZF valmistama?:
http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd12d5
Lahden eteläpuolelta voi käydä sitten hakemassa tiskin takaa 667€, väittää että TRW tekemä:
http://alvadi.ee/fi/varaosat/alfa-romeo ... mastangot/
Nuo hinnat alkaa töineen olemaan mielestäni sellaisessa kohtuullisessa haarukassa, eiköhän jätetä ne 1800€ Autokeskuksen tarjoukset vakuutusyhtiöille.
Itse kysyisin vielä paikalliselta varaosatiskiltä hinnan.
Jos asuisi hollannissa niin selviäisi 178,5€:lla vaihtolaitteen kanssa
http://www.revisieshop.nl/alfa-romeo-al ... -1480.html
Alfa varaosakoodihan tälle on 60693687, Brera = 159
TRW koodi JRP934
Eli Maunun linkki ei ohjaa enää oikein, tässä samalta myyjältä varmaankin sama 290€ +60€ osa, onko tuo nyt sitten se ZF valmistama?:
http://www.ebay.co.uk/itm/IDROGUIDA-POW ... 4aa3cd12d5
Lahden eteläpuolelta voi käydä sitten hakemassa tiskin takaa 667€, väittää että TRW tekemä:
http://alvadi.ee/fi/varaosat/alfa-romeo ... mastangot/
Nuo hinnat alkaa töineen olemaan mielestäni sellaisessa kohtuullisessa haarukassa, eiköhän jätetä ne 1800€ Autokeskuksen tarjoukset vakuutusyhtiöille.
Itse kysyisin vielä paikalliselta varaosatiskiltä hinnan.
Jos asuisi hollannissa niin selviäisi 178,5€:lla vaihtolaitteen kanssa
http://www.revisieshop.nl/alfa-romeo-al ... -1480.html
Alfa varaosakoodihan tälle on 60693687, Brera = 159
TRW koodi JRP934
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Mielenkiintoista, kiitos linkistä. Vuotava hammastanko seisoo varastossa ja mielessä on käynyt korjaaminen, vaikka sitten ihan harrastusmielessä.hrauhala kirjoitti:Terve,
Onko kukaan vielä yrittänyt korjata hammastankoa? Tuolta löytyy tiivistesarja (myös muihinkin malleihin)
http://steeringseals.com/159.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 Hammastangon uhrit?
Mielenkiintoisia kuvia hammastangon sisältäarv kirjoitti:Kyllä minä purin sen vaikka selvästikään sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi, vaatisi erikoistyövälineitä. Ja sitäpaitsi se näytti sisältä tältä:
Tuliko tuota hammastankoa purkaessa selvää käsitystä mitä kautta tonne on vettä päässyt?
Mahtaisikohan ton hammastangon eliniän pitentämiseen riittää jos vaihtais paremmat haitarikumit ja laittais rasvaa raidetangon sisäpään tienoille vähän reilummin?