Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
Valvoja: Moderators
Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
Kylmänä autoa täytyy startata pitkään ja yleensä sammuu ensimmäisellä kerralla. Kun käynnistyy, käy epätasaisesti muutaman sekunnin ajan. Kun moottori on käynnistetty ja sen sammuttaa, se käynnistyy uudestaan hyvin. Ei siis tarvitse käyttää lämpimäksi niin, että lämpömittari nousee. Lohkolämmitin ei auta ongelmaan.
Ulkolämpötilalla ei ole merkitystä. Käynnistyy huonosti myös +20-asteisessa hallissa.
Auto toimii loistavasti kunhan sen saa käyntiin. Eli kysymyksessä on vain käynnistymis-ongelma.
Tehty tähän mennessä:
- suuttimien paineet tarkistettu
- kaikki hehkut vaihdettu
- EGR-venttiili vaihdettu
- polttoainesuodatin vaihdettu
Kaikillla mittareilla on tarkistettu, mutta vikaa ei ole löytynyt.
Olisiko ideoita?
Ulkolämpötilalla ei ole merkitystä. Käynnistyy huonosti myös +20-asteisessa hallissa.
Auto toimii loistavasti kunhan sen saa käyntiin. Eli kysymyksessä on vain käynnistymis-ongelma.
Tehty tähän mennessä:
- suuttimien paineet tarkistettu
- kaikki hehkut vaihdettu
- EGR-venttiili vaihdettu
- polttoainesuodatin vaihdettu
Kaikillla mittareilla on tarkistettu, mutta vikaa ei ole löytynyt.
Olisiko ideoita?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Kieltämättä joo... Eberi oli käyttänyt akkuparan niin loppuun ettei auto käynnistynyt. Lisävirralla startatessa kävi juuri siten että käynnistyi ja sammui heti. Pari kertaa yritin jonka jälkeen annoin akun hiukan latautua.Billie kirjoitti:Tämä on juuri se mitä kannatta tarkistaa heti. Kokemusta on.DaViega kirjoitti:Entäs akku? Kuinka vanha ja millaista jännitettä antaa ennen käynnistysä?
Vikakoodimuistiin oli jääyt P0230 (Fuel Pump Primary Circuit Malfunction)tjsp.
Mutta tuo polttoainepumppukin voisi tietenkin olla syypää moiseen, akun vaihtaisin kuitenkin itsekin ensin.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Outoa, ettei akun kunnon vaikutus käyntihäiriöihin ole huoltopisteiden tiedossa ja ammattilaisten tuollainen pitäisi tarkistaa ihan ensitilassa...? Vai oliko em. tapaukset edes käyneet huollon kautta. Monissa nykyautoissa näyttää akku olevan hyvin ratkaiseva tekijä monessa ongelmassa.
Taas Alfabbs-foorumi todisti hyödyllisyytensä.
Taas Alfabbs-foorumi todisti hyödyllisyytensä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Tämä päivä on nyt testailtu, mutta ei tuo akun vaihto kyllä auttanut. Pyörittää paremmin, mutta tuntuu siltä, että käy vajailla pytyillä kun lähtee kylmänä käyntiin.
Vaikka suuttimien paineet tarkistettiin eikä niissä ollut vikaa, niin voisiko kuitenkin olla, että joku suutin toimii kylmänä huonosti ja lämpimänä pelaa moitteettomasti?
Minuutin verran kun moottoria käyttää, niin se riittää, että seuraavalla startilla lähtee normaalisti käyntiin.
Ei tämä vika ajoa ole estänyt. Aina on käyntiin saatu, mutta ärsyttävä vika kuitenkin.
Vaikka suuttimien paineet tarkistettiin eikä niissä ollut vikaa, niin voisiko kuitenkin olla, että joku suutin toimii kylmänä huonosti ja lämpimänä pelaa moitteettomasti?
Minuutin verran kun moottoria käyttää, niin se riittää, että seuraavalla startilla lähtee normaalisti käyntiin.
Ei tämä vika ajoa ole estänyt. Aina on käyntiin saatu, mutta ärsyttävä vika kuitenkin.
Ohjelmistopäivitys on nyt ajantasalla. Letkulämmittimestä oli vastus rikki. Se korjattiin takuuseen. Kun vastus jouduttiin vaihtamaan, niin samalla jäähdytysnestettä on päässyt valumaan ulos. Eli jäähdytysnestettä on korjauksen yhteydessä juuri lisätty. Siis en pysty vielä sanomaan vuotaako sitä, mutta seuraan tilannetta.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Hiukan tähän liittyen. Tänään 159 lähti käyntiin kuten yleensäkin kovemmilla pakkasilla, ei niin kauniisti, mutta käynnistyi ihan hyvin. Hetken päästä alkoi hehkun merkkivalo vilkkua ja ajotietokoneen näyttöön tuli teksti "preheating plugs not available" eli hehkuissa jotakin vikaa. Auto kävi hetken, sammutin sen ja käynnistin uudestaan. Käynnistyi taas ihan hyvin ja nyt ei ylimääräisiä merkkivaloja tai tekstejä tauluun tullut. Itselle tuli mieleen että mahtaako pitkään jatkuneet pakkaset alkaa ryydyttää akkua. Lykkäsin nyt laturiin kiinni yöksi.
Alfaholismia vuodesta 2001
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
itselläni ollut tuollaista kolme kertaa kun on erehtynyt käynnistää auton aavistuksen ennen kuin hehkun valo sammunutKJS kirjoitti:Hiukan tähän liittyen. Tänään 159 lähti käyntiin kuten yleensäkin kovemmilla pakkasilla, ei niin kauniisti, mutta käynnistyi ihan hyvin. Hetken päästä alkoi hehkun merkkivalo vilkkua ja ajotietokoneen näyttöön tuli teksti "preheating plugs not available" eli hehkuissa jotakin vikaa. Auto kävi hetken, sammutin sen ja käynnistin uudestaan. Käynnistyi taas ihan hyvin ja nyt ei ylimääräisiä merkkivaloja tai tekstejä tauluun tullut. Itselle tuli mieleen että mahtaako pitkään jatkuneet pakkaset alkaa ryydyttää akkua. Lykkäsin nyt laturiin kiinni yöksi.
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla tuli sama teksi näyttöön, joten vein hehkujen vaihtoon. Yksi hehku oli pimeänä. Ajattelin, että käynnistysongelmat loppuisi siihen. Teksti kyllä hävisi näytöltä. Eikä hehkuvalo enää vilkkunut käynnistyksen jälkeen, mutta käynnistysongelmat jatkuu edelleen.
Öljyä on mennyt noin 0.5 litraa viimeisen 2000 kilometrin aikana. En tiedä onko normaalia näillä pakkasilla. Aika korjaamolle on 24.2 silloin selviää onko puristukset ja suuttimet kunnossa.
Jäähdytysneste on ainakin vielä maksimissa.
Öljyä on mennyt noin 0.5 litraa viimeisen 2000 kilometrin aikana. En tiedä onko normaalia näillä pakkasilla. Aika korjaamolle on 24.2 silloin selviää onko puristukset ja suuttimet kunnossa.
Jäähdytysneste on ainakin vielä maksimissa.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
No voihan norppa. 2,5 päivää pakkasessa (eikä tietenkään edes tolpassa) teki tehtävänsä. Ei startannu 159 aamulla useammallakaan yrityksellä. Heti kärkeen pyöritti vähän heikolla hapella, joten akkuhan siellä oli hyytyny. Lyhyt lataustuokio ja muutama uusi yritys > ja taas mentiin.
Taitaa lähiaikoina olla uuden akun osto edessä... oma siis -08 ja huikeat 60tkm ajettu.
Taitaa lähiaikoina olla uuden akun osto edessä... oma siis -08 ja huikeat 60tkm ajettu.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Kaverin 159 1,9JTDm käynnistyi tänään tosi huonosti. Syyksi epäilemme egr:n jumiutumista. Kone ei ota kierroksia vaikka kaasua painaa. Pienen ajan päästä kone toimii normaalisti.
EGR putsattiin eilen ja vika paheni sen jälkeen. Voi olla että EGR on luopumassa toiminta haluistaan lopullisesti. En sinänsä ihmettele kun katsoi noki määrää venttiilin ja solenoidin välissä.
EGR putsattiin eilen ja vika paheni sen jälkeen. Voi olla että EGR on luopumassa toiminta haluistaan lopullisesti. En sinänsä ihmettele kun katsoi noki määrää venttiilin ja solenoidin välissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
No niin, vika taisi löytyä. Tai ainakin osa vioista. Suuttimien tiivisteissä oli pientä vuotoa, eli tiivisteet vaihdettiin. Lisäksi ohjaustehostimen öljyt vaihdettiin, koska piti ääntä kovalla pakkasella. Öljyn seassa oli metallipölyä normaalia enemmän, joka luultavasti aiheutti vinkuvan äänen. Pahin vika löytyi puristuksista. Kolmannen sylinterin puristukset oli selvästi muita alhaisemmat, mikä luultavasti selittää huonon käynnin starttauksen jälkeen. Edellisellä omistajalla ilmeisesti huohotin jäätynyt ja kiertokanki vääntynyt. Öljynkulutuskin selittyy sillä. Auto kiihtyy ja kulkee kuitenkin hyvin, vaikka käynnistyy huonosti ilman kaasupoljinta.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Kyllä se jäätynnyt huohotin voi tehdä kiertokangesta mutkaraudan, jos aluksi on jäätä, joka sitten sulaa ja lähtee liikkeelle vetenä, ajan myötä se vesi pääsee palotilaan, jos vettä on tarpeeksi tulee tuhoa: Vesi ei puristu samalla lailla kuin ilma puristusvaiheen lopussa jonkun täytyy antaa periksi, yleensä se on juuri kiertokanki.
Alkaako Wilhölla isompi rempa vai mennäänkö näillä?
Tietämättä kuinka paljon alhaisemmat lukemat tuli - voisi ehkä kokeilla tätä:
http://www.xado.fi/index.php?lang=fin&p ... prod_id=46
Ohje vaikuttaa tosin siltä, että olisi bensa moottorille, mutta missään ei ole eritelty kummalle tarkotettu. Hehkun reiästä on tietysti paha levitellä
Alkaako Wilhölla isompi rempa vai mennäänkö näillä?
Tietämättä kuinka paljon alhaisemmat lukemat tuli - voisi ehkä kokeilla tätä:
http://www.xado.fi/index.php?lang=fin&p ... prod_id=46
Ohje vaikuttaa tosin siltä, että olisi bensa moottorille, mutta missään ei ole eritelty kummalle tarkotettu. Hehkun reiästä on tietysti paha levitellä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Puristukset 3 sylinterissä 18 kiloa, muissa 22-23 kiloa. Jos kiertokanki on vääntynyt, niin korjaus tulisi maksamaan (korjaamon nopea arvio) 4000-5000 euroa. Vaikka kiertokanki vaihdettaisiin, niin vikaa voi olla vielä muuallakin. Korjaamolla sanoivat, että moottorin ei pitäisi sammua käynnistyksen jälkeen, vaikka puristukset on huonot. Nyt epäillään, että autoon on laitettu huono lastu, joka aiheuttaisi sammumisen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
*Hups!*
Edit edit...
Edit edit...
Viimeksi muokannut DaViega, 04 Maalis 2011, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Tota, missäs vitun autoarvaamolla tämä auto on? Jos puristukset on alhaalla, niin kai se ny venttiilivika on tai männänrenkaat?Wilhö kirjoitti:Puristukset 3 sylinterissä 18 kiloa, muissa 22-23 kiloa. Jos kiertokanki on vääntynyt, niin korjaus tulisi maksamaan (korjaamon nopea arvio) 4000-5000 euroa. Vaikka kiertokanki vaihdettaisiin, niin vikaa voi olla vielä muuallakin. Korjaamolla sanoivat, että moottorin ei pitäisi sammua käynnistyksen jälkeen, vaikka puristukset on huonot. Nyt epäillään, että autoon on laitettu huono lastu, joka aiheuttaisi sammumisen.
Kyllä vain vääntyy. Minulla vääntyi 1.9 jtdm:n kaksi kiertokankea johtuen juuri jäätyneen huohottimen aiheuttamasta öljyn pääsystä imusarjaan. Siitä sitten huimat ylikierrokset ja pari venttiiliä uusiksi ja kaksi kiertokankea myös. Jakopää samaten uusiksi...niin ja yksi männänrengas oli poikki.Rasvis kirjoitti:Ei kai jäätynyt huohotin sentään kiertokankea väännä? Itse en ainakaan keksi miten se siihen pystyisi. Olisiko ennemmin ohipuhallusta siinä sylinterissä jossa on huonot puristukset?
Huh, melkoista listaa. Meidän 1.9Jtdssä oli samoja oireita, mutta ei se koskaan noin huonoksi päässyt. Mitä nyt välillä kulki pirun hyvin.
Nykyinen vitoskone ei tunnu samalla tavalla jäätyvän. Huohotin on huonossa paikassa, mutta jälkikäteen suojattu. Sen sijaan tämä täristää kylmästä startattuna, johon kyllä auttaa reipas jääneston käyttö.
Nykyinen vitoskone ei tunnu samalla tavalla jäätyvän. Huohotin on huonossa paikassa, mutta jälkikäteen suojattu. Sen sijaan tämä täristää kylmästä startattuna, johon kyllä auttaa reipas jääneston käyttö.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Tuo tärinä on jännä juttu. Mulla on koko talven aikana täristänyt vain kahden käynnistyksen jälkeen. Ja kummallakin kerralla pakkasta oli vain 10-15 astetta. Kylmemmillä ei ole täristänyt lainkaan.alfista kirjoitti:Sen sijaan tämä täristää kylmästä startattuna, johon kyllä auttaa reipas jääneston käyttö.
Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
No niin,, päivitystä ongelmaan. Käynnistyminen oli entistä vaikeampaa ja tyhjäkäynti oli epätasaista, joten vein auton Muukkoselle. Aluksi kokeiltiin Forte aineita, mutta ei vaikutusta, joten vein auton uudestaan Muukkoselle. Seuraavaksi tehtiin venttiiliremontti, oli kuulemma aivan karstassa. Ja samalla kun moottori oli auki vaihdettiin männänrenkaat. Ajattelin, että tämän jälkeen auto toimii varmasti, mutta ei. Tyhjäkäyntiongelmat ja muu nykiminen kyllä loppui, mutta edelleen käynnistyminen hieman hankalaa. En tiedä olenko liian tarkka, mutta jos moottori on käyty läpi männänrenkaita myöten, eikö moottorin pitäisi käynnistyä heti? Vai onko tämä vain dieselin ominaisuus? No vein auton taas Muukkoselle ja tankkiin vaihdettiin polttoainepumppu ja samalla eri antureita testattiin. Anturit oli kunnossa eikä pumppukaan auttanut. Viimeisimpänä vaihdettiin suuttimet, mutta ei . Nyt alan uskoa, että se on ominaisuus. Nyt olis 110 tkm ajetut ehjät suuttimet myynnissä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
Omassa autossa vastaavaa ongelmaa eli vaatii yleensä kaksi starttausta ennen kuin käy normaalisti. Suutimia olen vaihtanut muutaman mutta ei vaikutusta asiaan. Oma epäilykseni on polttoainepumpun takaiskuventtiili tai tarvike polttoainesuodatin.
En ole kauheasti jaksanut rassata päätäni asialla kun muuten auto toimii normaalisti. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla vuotaako polttoaineen tulopuoli takaisin tankille ja jaksaa vaihtaa UFI one suodatin tarvikkeen tilalle (uusi ollut hyllyssä jo puolivuotta, mutta kun ei oikein jaksa käyttää aikaa tuohon 159:siin).
En ole kauheasti jaksanut rassata päätäni asialla kun muuten auto toimii normaalisti. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla vuotaako polttoaineen tulopuoli takaisin tankille ja jaksaa vaihtaa UFI one suodatin tarvikkeen tilalle (uusi ollut hyllyssä jo puolivuotta, mutta kun ei oikein jaksa käyttää aikaa tuohon 159:siin).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
Hyvin lonkhsataa, kun hiukan hipasee poljinta, pörisee jes. Ominaisuus!
giuliaano
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04 Kesä 2014, 10:42
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-troniq -07
EX: Alfa Romeo 147 1.9 JTD M-JET -05 - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
Vanha ketju, mutta itsellä alkoivat juuri tässä ketjussa kuvatut ongelmat. Poikkeuksena otsikkoon, että on 147 kw versio.
Onko vuosien saatossa löytynyt tällaiseen ongelmaan selkeää syytä? Hehkut vaihdettu juuri, mutta ei ollut vaikutusta, joten mitähän kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
Onko vuosien saatossa löytynyt tällaiseen ongelmaan selkeää syytä? Hehkut vaihdettu juuri, mutta ei ollut vaikutusta, joten mitähän kannattaisi seuraavaksi kokeilla?
Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti
Kohta 8 vuotta menty samoilla oireilla, ei siis kovin vakavaa. Käynnistäessä kun odottelee että auto antaa luvan startata, niin lähtee paremmin käyntiin. Välillä rykii startatessa, ja silloin tulee pakoputkesta savupilvi, mutta aina on käyntiin lähteny, joten tuo taitaa olla vaan ominaisuus.
Isommilla vaihteilla täyskaasu kiihdytyksessä ahtopaineet seilaa aaltomaisesti, mutta se tuskin liittyy starttiongelmaan.
Isommilla vaihteilla täyskaasu kiihdytyksessä ahtopaineet seilaa aaltomaisesti, mutta se tuskin liittyy starttiongelmaan.