Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Kylmänä autoa täytyy startata pitkään ja yleensä sammuu ensimmäisellä kerralla. Kun käynnistyy, käy epätasaisesti muutaman sekunnin ajan. Kun moottori on käynnistetty ja sen sammuttaa, se käynnistyy uudestaan hyvin. Ei siis tarvitse käyttää lämpimäksi niin, että lämpömittari nousee. Lohkolämmitin ei auta ongelmaan.

Ulkolämpötilalla ei ole merkitystä. Käynnistyy huonosti myös +20-asteisessa hallissa.

Auto toimii loistavasti kunhan sen saa käyntiin. Eli kysymyksessä on vain käynnistymis-ongelma.

Tehty tähän mennessä:

- suuttimien paineet tarkistettu
- kaikki hehkut vaihdettu
- EGR-venttiili vaihdettu
- polttoainesuodatin vaihdettu

Kaikillla mittareilla on tarkistettu, mutta vikaa ei ole löytynyt.

Olisiko ideoita?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Entäs akku? Kuinka vanha ja millaista jännitettä antaa ennen käynnistysä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
BillJean
Viestit: 622
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja BillJean »

DaViega kirjoitti:Entäs akku? Kuinka vanha ja millaista jännitettä antaa ennen käynnistysä?
Tämä on juuri se mitä kannatta tarkistaa heti. Kokemusta on.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Joo samaa teki toi oma huonolla akulla. Käynnistyi tosi pitkän startin jälkeen huonosti ja kävi vajailla pytyillä vähän aikaa.
Akun vaihdon jälkeen ei ongelmia oli pakkasta tai plussaa

arv
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja arv »

Billie kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Entäs akku? Kuinka vanha ja millaista jännitettä antaa ennen käynnistysä?
Tämä on juuri se mitä kannatta tarkistaa heti. Kokemusta on.
Kieltämättä joo... Eberi oli käyttänyt akkuparan niin loppuun ettei auto käynnistynyt. Lisävirralla startatessa kävi juuri siten että käynnistyi ja sammui heti. Pari kertaa yritin jonka jälkeen annoin akun hiukan latautua.
Vikakoodimuistiin oli jääyt P0230 (Fuel Pump Primary Circuit Malfunction)tjsp.

Mutta tuo polttoainepumppukin voisi tietenkin olla syypää moiseen, akun vaihtaisin kuitenkin itsekin ensin.

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Mulla kävi juuri huollossa, kun valitin, että hehkuista tulee ilmoitusta ja hiukkassuodattimesta.. molemmat ongelmat tuntuivat poistuvan uudella oikean kokoisella akulla ( 65ah vaihtui oikeaan 85ah malliin )

ja starttaa ihan eri tavalla.
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Akkuun ei ole koskettu, eli se vaihtuu huomenna.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Mulla auttoi ohjelmistopäivitys moiseen ongelmaan. Sellainen on olemassa, jos muuta väittävät eivät ole tehtäviensä tasalla :mrgreen:

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Mulla oli samat oireet. Akun vaihto auttoi.
Ride on!

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Outoa, ettei akun kunnon vaikutus käyntihäiriöihin ole huoltopisteiden tiedossa ja ammattilaisten tuollainen pitäisi tarkistaa ihan ensitilassa...? Vai oliko em. tapaukset edes käyneet huollon kautta. Monissa nykyautoissa näyttää akku olevan hyvin ratkaiseva tekijä monessa ongelmassa.

Taas Alfabbs-foorumi todisti hyödyllisyytensä. :wink:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla teki tuota oma auto kun hehkurele oli viallinen. Ajotietokone ei valittanut mitään hehkuista, mutta todellisuudessa virtaa hehkuille ei mennyt tarpeeksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Nyt on autossa Exide Premium 85 Ah / 800 A akku, mutta ei auttanut ongelmaan. Sammui taas ensimmäisellä kerralla. Testailen vielä huomenna uudestaan. Täytyy ehkä kokeilla ohjelmistopäivitystä.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Suosittelen lämpimästi :crazyeyes:

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Tämä päivä on nyt testailtu, mutta ei tuo akun vaihto kyllä auttanut. Pyörittää paremmin, mutta tuntuu siltä, että käy vajailla pytyillä kun lähtee kylmänä käyntiin.

Vaikka suuttimien paineet tarkistettiin eikä niissä ollut vikaa, niin voisiko kuitenkin olla, että joku suutin toimii kylmänä huonosti ja lämpimänä pelaa moitteettomasti?

Minuutin verran kun moottoria käyttää, niin se riittää, että seuraavalla startilla lähtee normaalisti käyntiin.

Ei tämä vika ajoa ole estänyt. Aina on käyntiin saatu, mutta ärsyttävä vika kuitenkin.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Se softa kannattaa kyllä tarkistaa, että on viimeisin versio!

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Ei auttanut ohjelmistopäivitys. Kaasua kun painaa startatessa, niin lähtee aina ekalla käyntiin. Seuraavaksi tarkistetaan puristukset, vaikka ei niissä varmaan mitään vikaa ole, kun kulkee tosi hyvin. Suuttimet tarkistetaan vielä uudelleen kylmänä. Jos noista ei vikaa löydy, niin sitten saa olla.

harde
Viestit: 266
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja harde »

Oliko niillä viime keväänä tullut ohjelmistopäivitys. Hartikaisella sitä ei ollut pari kuukautta sitten. Jotain selittelivät testereidensä päivityksistä. Sain tietää päivityksestä vasta kun otin suoraan maahantuojaan yhteyttä. Että silleen..

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

edit: luin huonosti viestin

ajk
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Helmi 2011, 12:27

Viesti Kirjoittaja ajk »

Katoaako jäähdytysnesteitä jonnekin? Kuvailemasi voisi sopia vaikka vuotavaan kansipahviin. Menee hetki käynnistämisestä ennen kuin kone saa vedet haihduteltua pois ja käynnin tasaiseksi.

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Ohjelmistopäivitys on nyt ajantasalla. Letkulämmittimestä oli vastus rikki. Se korjattiin takuuseen. Kun vastus jouduttiin vaihtamaan, niin samalla jäähdytysnestettä on päässyt valumaan ulos. Eli jäähdytysnestettä on korjauksen yhteydessä juuri lisätty. Siis en pysty vielä sanomaan vuotaako sitä, mutta seuraan tilannetta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No hitto! Kyllä tuo rikkinäinen vastus hyvinkin voi olla syypää käynti häikkään.

Jäädään odottelemaan miten käy
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Hiukan tähän liittyen. Tänään 159 lähti käyntiin kuten yleensäkin kovemmilla pakkasilla, ei niin kauniisti, mutta käynnistyi ihan hyvin. Hetken päästä alkoi hehkun merkkivalo vilkkua ja ajotietokoneen näyttöön tuli teksti "preheating plugs not available" eli hehkuissa jotakin vikaa. Auto kävi hetken, sammutin sen ja käynnistin uudestaan. Käynnistyi taas ihan hyvin ja nyt ei ylimääräisiä merkkivaloja tai tekstejä tauluun tullut. Itselle tuli mieleen että mahtaako pitkään jatkuneet pakkaset alkaa ryydyttää akkua. Lykkäsin nyt laturiin kiinni yöksi.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

KJS kirjoitti:Hiukan tähän liittyen. Tänään 159 lähti käyntiin kuten yleensäkin kovemmilla pakkasilla, ei niin kauniisti, mutta käynnistyi ihan hyvin. Hetken päästä alkoi hehkun merkkivalo vilkkua ja ajotietokoneen näyttöön tuli teksti "preheating plugs not available" eli hehkuissa jotakin vikaa. Auto kävi hetken, sammutin sen ja käynnistin uudestaan. Käynnistyi taas ihan hyvin ja nyt ei ylimääräisiä merkkivaloja tai tekstejä tauluun tullut. Itselle tuli mieleen että mahtaako pitkään jatkuneet pakkaset alkaa ryydyttää akkua. Lykkäsin nyt laturiin kiinni yöksi.
itselläni ollut tuollaista kolme kertaa kun on erehtynyt käynnistää auton aavistuksen ennen kuin hehkun valo sammunut
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Mulla tuli sama teksi näyttöön, joten vein hehkujen vaihtoon. Yksi hehku oli pimeänä. Ajattelin, että käynnistysongelmat loppuisi siihen. Teksti kyllä hävisi näytöltä. Eikä hehkuvalo enää vilkkunut käynnistyksen jälkeen, mutta käynnistysongelmat jatkuu edelleen.

Öljyä on mennyt noin 0.5 litraa viimeisen 2000 kilometrin aikana. En tiedä onko normaalia näillä pakkasilla. Aika korjaamolle on 24.2 silloin selviää onko puristukset ja suuttimet kunnossa.

Jäähdytysneste on ainakin vielä maksimissa.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

No voihan norppa. 2,5 päivää pakkasessa (eikä tietenkään edes tolpassa) teki tehtävänsä. Ei startannu 159 aamulla useammallakaan yrityksellä. Heti kärkeen pyöritti vähän heikolla hapella, joten akkuhan siellä oli hyytyny. Lyhyt lataustuokio ja muutama uusi yritys > ja taas mentiin.

Taitaa lähiaikoina olla uuden akun osto edessä... oma siis -08 ja huikeat 60tkm ajettu.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Kannattaa varmistaa, että akun kylmäkäynnistystehokin on riittävä. Mulla käynnistyi loistavasti 20 pakkasasteeseen saakka, mutta kylmemmässä pyöritti liian hitaasti. Akkuliike totesi, että väärä akku tähän autoon. Nyt on oikea ja hyvin toimii.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mikä teillä on muuten 20 asteen pakkasella hehkutusaika? Nyt se taitaa olla vajaat 10 sekuntia. Jotenkin muistelisin, että se olis ollut aiemmin lyhyempi, vai pettääkö vain muisti.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kaverin 159 1,9JTDm käynnistyi tänään tosi huonosti. Syyksi epäilemme egr:n jumiutumista. Kone ei ota kierroksia vaikka kaasua painaa. Pienen ajan päästä kone toimii normaalisti.

EGR putsattiin eilen ja vika paheni sen jälkeen. Voi olla että EGR on luopumassa toiminta haluistaan lopullisesti. En sinänsä ihmettele kun katsoi noki määrää venttiilin ja solenoidin välissä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

No niin, vika taisi löytyä. Tai ainakin osa vioista. Suuttimien tiivisteissä oli pientä vuotoa, eli tiivisteet vaihdettiin. Lisäksi ohjaustehostimen öljyt vaihdettiin, koska piti ääntä kovalla pakkasella. Öljyn seassa oli metallipölyä normaalia enemmän, joka luultavasti aiheutti vinkuvan äänen. Pahin vika löytyi puristuksista. Kolmannen sylinterin puristukset oli selvästi muita alhaisemmat, mikä luultavasti selittää huonon käynnin starttauksen jälkeen. Edellisellä omistajalla ilmeisesti huohotin jäätynyt ja kiertokanki vääntynyt. Öljynkulutuskin selittyy sillä. Auto kiihtyy ja kulkee kuitenkin hyvin, vaikka käynnistyy huonosti ilman kaasupoljinta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kai jäätynyt huohotin sentään kiertokankea väännä? Itse en ainakaan keksi miten se siihen pystyisi. Olisiko ennemmin ohipuhallusta siinä sylinterissä jossa on huonot puristukset?
- Epäkelpokeräilijä -

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Jäätyneestä coolerista saattaa lähteä jääklöntti/vettä liikkeelle, joka voi tehdä mukavaakin tuhoa.

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Minä en noista ymmärrä, mutta korjaamolla veikkasivat tuota.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tilattiin kaverin autoon tänään uusi EGR kun testailtiin vanhaan Fiatecuscanilla ja solenoidi jäi jumiin koko ajan. Toivottavasti lähtee paremmin uudella solenoidilla käymään ja ottaa kierroksia.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Hehkut meni vaihtoon... ja EGR myös.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllä se jäätynnyt huohotin voi tehdä kiertokangesta mutkaraudan, jos aluksi on jäätä, joka sitten sulaa ja lähtee liikkeelle vetenä, ajan myötä se vesi pääsee palotilaan, jos vettä on tarpeeksi tulee tuhoa: Vesi ei puristu samalla lailla kuin ilma puristusvaiheen lopussa jonkun täytyy antaa periksi, yleensä se on juuri kiertokanki.

Alkaako Wilhölla isompi rempa vai mennäänkö näillä?

Tietämättä kuinka paljon alhaisemmat lukemat tuli - voisi ehkä kokeilla tätä:
http://www.xado.fi/index.php?lang=fin&p ... prod_id=46
Ohje vaikuttaa tosin siltä, että olisi bensa moottorille, mutta missään ei ole eritelty kummalle tarkotettu. Hehkun reiästä on tietysti paha levitellä :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Puristukset 3 sylinterissä 18 kiloa, muissa 22-23 kiloa. Jos kiertokanki on vääntynyt, niin korjaus tulisi maksamaan (korjaamon nopea arvio) 4000-5000 euroa. Vaikka kiertokanki vaihdettaisiin, niin vikaa voi olla vielä muuallakin. Korjaamolla sanoivat, että moottorin ei pitäisi sammua käynnistyksen jälkeen, vaikka puristukset on huonot. Nyt epäillään, että autoon on laitettu huono lastu, joka aiheuttaisi sammumisen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

"Kiloa" ei varsinaisesti kerro mitään, mutta joka tapauksessa, taisi mennä tilaisuus tuolle sylinteri geelille ohi... :roll:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

*Hups!*

Edit edit...
Viimeksi muokannut DaViega, 04 Maalis 2011, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Wilhö kirjoitti:Puristukset 3 sylinterissä 18 kiloa, muissa 22-23 kiloa. Jos kiertokanki on vääntynyt, niin korjaus tulisi maksamaan (korjaamon nopea arvio) 4000-5000 euroa. Vaikka kiertokanki vaihdettaisiin, niin vikaa voi olla vielä muuallakin. Korjaamolla sanoivat, että moottorin ei pitäisi sammua käynnistyksen jälkeen, vaikka puristukset on huonot. Nyt epäillään, että autoon on laitettu huono lastu, joka aiheuttaisi sammumisen.
Tota, missäs vitun autoarvaamolla tämä auto on? Jos puristukset on alhaalla, niin kai se ny venttiilivika on tai männänrenkaat?

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Hiomo Kantanen Jyväskylä.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Wilhö kirjoitti:Hiomo Kantanen Jyväskylä.
Ai, no perun rumat puheeni, tuohan on asiallinen putiikki :oops:

talleri
Viestit: 49
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 16:49

Viesti Kirjoittaja talleri »

Rasvis kirjoitti:Ei kai jäätynyt huohotin sentään kiertokankea väännä? Itse en ainakaan keksi miten se siihen pystyisi. Olisiko ennemmin ohipuhallusta siinä sylinterissä jossa on huonot puristukset?
Kyllä vain vääntyy. Minulla vääntyi 1.9 jtdm:n kaksi kiertokankea johtuen juuri jäätyneen huohottimen aiheuttamasta öljyn pääsystä imusarjaan. Siitä sitten huimat ylikierrokset ja pari venttiiliä uusiksi ja kaksi kiertokankea myös. Jakopää samaten uusiksi...niin ja yksi männänrengas oli poikki.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Huh, melkoista listaa. Meidän 1.9Jtdssä oli samoja oireita, mutta ei se koskaan noin huonoksi päässyt. Mitä nyt välillä kulki pirun hyvin.

Nykyinen vitoskone ei tunnu samalla tavalla jäätyvän. Huohotin on huonossa paikassa, mutta jälkikäteen suojattu. Sen sijaan tämä täristää kylmästä startattuna, johon kyllä auttaa reipas jääneston käyttö.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

alfista kirjoitti:Sen sijaan tämä täristää kylmästä startattuna, johon kyllä auttaa reipas jääneston käyttö.
Tuo tärinä on jännä juttu. Mulla on koko talven aikana täristänyt vain kahden käynnistyksen jälkeen. Ja kummallakin kerralla pakkasta oli vain 10-15 astetta. Kylmemmillä ei ole täristänyt lainkaan.

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

No niin,, päivitystä ongelmaan. Käynnistyminen oli entistä vaikeampaa ja tyhjäkäynti oli epätasaista, joten vein auton Muukkoselle. Aluksi kokeiltiin Forte aineita, mutta ei vaikutusta, joten vein auton uudestaan Muukkoselle. Seuraavaksi tehtiin venttiiliremontti, oli kuulemma aivan karstassa. Ja samalla kun moottori oli auki vaihdettiin männänrenkaat. Ajattelin, että tämän jälkeen auto toimii varmasti, mutta ei. Tyhjäkäyntiongelmat ja muu nykiminen kyllä loppui, mutta edelleen käynnistyminen hieman hankalaa. En tiedä olenko liian tarkka, mutta jos moottori on käyty läpi männänrenkaita myöten, eikö moottorin pitäisi käynnistyä heti? Vai onko tämä vain dieselin ominaisuus? No vein auton taas Muukkoselle ja tankkiin vaihdettiin polttoainepumppu ja samalla eri antureita testattiin. Anturit oli kunnossa eikä pumppukaan auttanut. Viimeisimpänä vaihdettiin suuttimet, mutta ei :crazyeyes: . Nyt alan uskoa, että se on ominaisuus. Nyt olis 110 tkm ajetut ehjät suuttimet myynnissä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Omassa autossa vastaavaa ongelmaa eli vaatii yleensä kaksi starttausta ennen kuin käy normaalisti. Suutimia olen vaihtanut muutaman mutta ei vaikutusta asiaan. Oma epäilykseni on polttoainepumpun takaiskuventtiili tai tarvike polttoainesuodatin.

En ole kauheasti jaksanut rassata päätäni asialla kun muuten auto toimii normaalisti. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla vuotaako polttoaineen tulopuoli takaisin tankille ja jaksaa vaihtaa UFI one suodatin tarvikkeen tilalle (uusi ollut hyllyssä jo puolivuotta, mutta kun ei oikein jaksa käyttää aikaa tuohon 159:siin).
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

giuliaano
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Joulu 2009, 17:02
Paikkakunta: tampere

Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja giuliaano »

Hyvin lonkhsataa, kun hiukan hipasee poljinta, pörisee jes. Ominaisuus!
giuliaano

Wyledd
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Kesä 2014, 10:42
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-troniq -07
EX: Alfa Romeo 147 1.9 JTD M-JET -05
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja Wyledd »

Vanha ketju, mutta itsellä alkoivat juuri tässä ketjussa kuvatut ongelmat. Poikkeuksena otsikkoon, että on 147 kw versio.

Onko vuosien saatossa löytynyt tällaiseen ongelmaan selkeää syytä? Hehkut vaihdettu juuri, mutta ei ollut vaikutusta, joten mitähän kannattaisi seuraavaksi kokeilla?

Avatar
Wilhö
Viestit: 70
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa 159 2.4jtdm 154kw käynnistyy huonosti

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Kohta 8 vuotta menty samoilla oireilla, ei siis kovin vakavaa. Käynnistäessä kun odottelee että auto antaa luvan startata, niin lähtee paremmin käyntiin. Välillä rykii startatessa, ja silloin tulee pakoputkesta savupilvi, mutta aina on käyntiin lähteny, joten tuo taitaa olla vaan ominaisuus.

Isommilla vaihteilla täyskaasu kiihdytyksessä ahtopaineet seilaa aaltomaisesti, mutta se tuskin liittyy starttiongelmaan.

Vastaa Viestiin