Käynnistysvaikeuksia 2.2 JTS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Käynnistysvaikeuksia 2.2 JTS

Viesti Kirjoittaja alfista »

Hep, apuja kaivataan. 2.2JTS koneen käynnistäminen viileässä vaikeaa. Seisonnan jälkeen kone käynnistyy muutamaksi sekunniksi jonka jälkeen tukehtuu käyden epäsäännöllisesti. Tämän jälkeen startatessa kone lupailee, mutta ei ala käydä kunnolla. Vaikuttaisi polttoaineen puutteelta?

Akku vaihdettu, tulpat vaihdettu, öljynpaineanturi vaihdettu. On käytetty suuttimien puhdistusnestettä. Hetken parempi noiden toimenpiteiden jälkeen, mutta nyt tavat palasivat. Jaksaa startata uudella akulla monta minuuttia, eli tuosta ei ole kiinni.

Tukos polttoainejärjestelmässä? Suuttimien vika (mainittiin yhdessä vanhassa ketjussa)? Polttoainejärjestelmän takaiskuventtiili (mainittiin samassa jutussa)???

Ajattelin kokeilla sitä, että antaa auton hetken olla virran kytkemisen jälkeen, että bensapumppu ehtisi korottaa paineita? Onko järkeä?

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Sähköinen kaasuläppä jumittaa. Kunnollinen puhdistus läpälle ja läppäkotelolle esim. jarrucleanerillä poistaa "ominaisuuden".

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kiitos, kokeillaan

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kokeiltu, ei auttanut. Läppä oli kirkas, eikä puhdistuksella ollut vaikutusta. Kuinka tarkkaan tuo pitää puhdistaa...

Seuraavaksi kai ilmamassamittarin vaihto. Heikalla ei näkynyt hintaa 2.2JTS ilmille, mutta kais siltä sellaisen saa.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onko vihjeitä, minne sijoittuu tuloilman lämpötila-anturi?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Samanlaista vikaa 3.2:ssa. Lähtee huomenna hinurilla pajalle.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tänään lähti mokoma liikkeelle! Vika olikin taas jotain ihan muuta. Latasin akun kunnolla ja laitoin väkisin sahaamalla käyntiin. Kone putputti yhdellä pytyllä niin kuin maamoottori ja lupaili hiljalleen koko ajan. Aina lähdettyään väkinäisesti käyntiin parin sekunnin yritys ja tukehtui.

Lopuksi sain :-D sen väkinäisesti käyntiin ja kaasulla taiteilemalla se pysyi nippa nappa parissa tonnissa. Samalla huomasin :shock: , että pakoputkesta alkoi kuulumaan pientä kilinää. Ja samalla hetkellä yhtäkkiä jysähti, kolahti ja kumahti, siis putkessa :P (älkää naurako takarivissä). Kone kuitenkin kiekaisi välittömästi kierrokset tappiin ja kävi niin kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Näin loppui kahden viikon seisonta, hinkkaaminen ja akun lataaminen.

Saattaahan se olla, että vehje ei mene enään pakokaasutesteistä läpi. Vai keksiikö joku muu paremman selityksen kuin, että katti siellä sylkäisi sisuksensa takapönttöön?

PS. Tämä ei mennyt hinurilla pajalle, koska kävi siellä jo kahteen kertaan laskun ollessa jo 1300€ luokkaa. Kattiin olisi ollut vielä pe***leellinen matka, joten kokeilemalla osia olisi vaihtunut vielä kopallinen. Ei kiitos.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Oisko putkessä ollut tosiaan jotain tukossa tai jopa jäässä. Kertyykö sinne vettä, joka vois tukkia jäätyessään röörin noin pahasti? Mielenkiintoinen juttu.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Kyllähän se mahdollista on, mutta luulis että olis kolissu jo jonkin aikaa. Mulla oli nuo katalysaattorit kulunu sellaseks tulpaks pöntöltä lähtevän reiän suuhun. välillä piti melkosen kolinan ja välillä oli hiljasta. 156 siis kyseessä.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ Menikö silti katsastuksesta läpi?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Meni kun vaihto katalyytit. :wink:

Avatar
karila
Viestit: 241
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia 1600 Super Biscione -70,
ex-159 2.0 JTDm 170
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja karila »

alfista kirjoitti:Tänään lähti mokoma liikkeelle! Vika olikin taas jotain ihan muuta. Latasin akun kunnolla ja laitoin väkisin sahaamalla käyntiin. Kone putputti yhdellä pytyllä niin kuin maamoottori ja lupaili hiljalleen koko ajan. Aina lähdettyään väkinäisesti käyntiin parin sekunnin yritys ja tukehtui.

Lopuksi sain :-D sen väkinäisesti käyntiin ja kaasulla taiteilemalla se pysyi nippa nappa parissa tonnissa. Samalla huomasin :shock: , että pakoputkesta alkoi kuulumaan pientä kilinää. Ja samalla hetkellä yhtäkkiä jysähti, kolahti ja kumahti, siis putkessa :P (älkää naurako takarivissä). Kone kuitenkin kiekaisi välittömästi kierrokset tappiin ja kävi niin kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Näin loppui kahden viikon seisonta, hinkkaaminen ja akun lataaminen.

Saattaahan se olla, että vehje ei mene enään pakokaasutesteistä läpi. Vai keksiikö joku muu paremman selityksen kuin, että katti siellä sylkäisi sisuksensa takapönttöön?

PS. Tämä ei mennyt hinurilla pajalle, koska kävi siellä jo kahteen kertaan laskun ollessa jo 1300€ luokkaa. Kattiin olisi ollut vielä pe***leellinen matka, joten kokeilemalla osia olisi vaihtunut vielä kopallinen. Ei kiitos.

Moi,

mulla-07 2,2 kans ja tehnyt 2 kertaa vastaavaa: kylmänä, mut johdonpäästä (-20 C) lähti vajailla pytyillä käyntiin. Eka kerran vietiin lavalla huoltoon, tulppien vaihto ja sit toimi 15.000 km , kunnes sama uudestaan. Ajoin ontuen huoltoon.Tulpat kastuneet ( kaikenlaista vikakoodi myös), kuivaus ja taas pelitti.
Nyt tulee hauskaa..; Deltan arvio: jakoKETJU venynyt ( ajettu 165.000).
Ketjuja on kuulemma vaihdettu jo takuina.
Tää ketjun venyminen sekoittaa vähän säätöjä ja siks kastelee tulppia...
Käynnistys vihje kylmänä ( Delta): jalka kaasulle sen verran, et poljin painuu sentin verran, voipi auttaa.
Ongelma mulla molempina kertoina -20 C ja auto ollu 2 h johdossa, mut sehän on se säteilylämmitin. Nyt aattelin vaan laittaa kylmänä käyntiin kun tuntuu paremmin lähtevän niin.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

No niin no... noista GM koneista on tosiaan mennyt ketjuja ja lisäksi huono käynti oli melkoisesti samantapaista kuin, että jako olisi pielessä. Tämäkin vaihtoehto tuli siis mieleen.

Tulpatkin vaihdettiin ja meno parani sillä hetkeksi.

Äkkinäinen kolauksen saattelema parantuminen kuitenkin vaikuttaisi muulta tai sitten meillä oli tajuttomasti onnea niin, että jako pomppasi oikealle paikalleen. Se ei liene kuitenkaan mahdollista.

Mustuneet tulpat, jotka tästäkin löytyivät voisivat toisaalta helposti johtua ahdistavasta pakolinjasta. Silloinhan palokaasuja jää sylinteriin.

Muuten, onko tässäkin rakkineessa EGR ? :? ettei vaan taas.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Luulis, että tuo jakohihna ei kerralla veny siihen kuntoon ettei lähde enää käyntiin.

edit:ketjuahan kuitenkin tarkoitin. :wink:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

vapsu kirjoitti:tehnyt 2 kertaa vastaavaa: kylmänä, mut johdonpäästä (-20 C) lähti vajailla pytyillä käyntiin.

Tulpat kastuneet ( kaikenlaista vikakoodi myös), kuivaus ja taas pelitti.

Käynnistys vihje kylmänä ( Delta): jalka kaasulle sen verran, et poljin painuu sentin verran, voipi auttaa.

Ongelma mulla molempina kertoina -20 C ja auto ollu 2 h johdossa, mut sehän on se säteilylämmitin. Nyt aattelin vaan laittaa kylmänä käyntiin kun tuntuu paremmin lähtevän niin.
Minusta tuo kuulostaa ihan vaan perus lämppäri ongelmalta, joka aina pahin kun on oikeasti kylmä. Eli ecu ei ymmärrä onko kone lämmin vai kylmä kun on ollut johdon päässä. Olet kai kokeillut seuraavaa 156 kanssa opittua keinoa: Lämppärillä lämmitetään->irroitetaan ja rapsitaan lumia/raavitaan munia/syljeskellään kattoon (ei omaan vaan naapurin varsinkin jos se irvailee) noin 5minuuttia->sitten käyntiin->ei ongelmaa.

Tämä toimii aika monissa autoissa näin, jotkut vain jostain syystä yskivät vielä pahemmin. Tyhmempi ecu? Monet ruiskuvehkeet myös lähtee ongelmatilanteen jälkeen käyntiin (ettei hinuria tarvi) kun survaisee kaasun pohjaan ja sahaa.

Alfistan ongelma kuulostaa tosi samanlaiselta kuin oma gtvn pakoputken jäätulppa. Eli voisi hyvinkin olla katin aiheuttama tukos tai jäätukos.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

^ pihaan jäi muuten isot mustat roiskeet ja auto höyrysi veturin lailla ajossa kaasutettaessa. Öljyssä ei vikaa, eli ei vettä kansiviasta. Miten yleinen tuollainen jäätulppa voi olla?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tarina jatkuu. Toista viikkoa ajoa ilman häiriöitä, mutta sitten ne palaavat hiljalleen. Noin 5sek käynnistymisen jälkeen alkaa käydä ahdistuneesti, jota jatkuu muutama kymmenen sekuntia, ellei kone sammu. Jos sammuu, se ei yleensä lähde enään helposti käyntiin vaan vaatii pidempää sahausta. Oire pahenee vähitellen lyhyessä ajossa. Itse kun ajan sillä pidempää työmatkaa, oireet vähenevät.

Tulppien pikeentyminen kylmänä... seokset metsässä?

Piuhoja poikki?

Vettä tulpanreijissä?

:2gunfire: EGR ???

Naapurin tenavat tunkee lunta pakoputkeen ?

Vettä ei näy vuotavan mistään...

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

Jos tulpat nokeentuu, niin saa liikaa ainetta. Mites lämpötila-anturi? Onko sitä vaihdettu?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ei vielä, kun näytti korjaantuvan ilman. Eikö lämpötila-anturin liitin löydy rintapellistä? Tarkoitatko jäähdytinnesteen- vai imuilman anturia?

rhm
Viestit: 116
Liittynyt: 16 Heinä 2008, 10:11
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja rhm »

Tarkoitin tuota koneen lämpötila-anturia. Eikös sen liitin ole suoraan anturissa? En tunne tuota konetta, mutta termarikotelosta sen luulis löytyvän tai lähettyviltä?

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tarina jatkuu, ongelmat jatkuu. Auto taas huollossa, jossa koneella löytyi taas vain missfire-huomautuksia, eli syttyjä on jäänyt väliin.

Huoltaja tuumasi, että tulpat paskana... taaas! Kone syö siis tulpat parin tuhannen kilometrin ajolla :crazyeyes: Vaihdettiin viimeksi Joulukuussa!

newport
Viestit: 76
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 18:51
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja newport »

missähän korjaamolla käytät autoasi..ettei vaan olis ihan päivityshomma...sen tiedän et just tohon koneesen on käynnistysongelmiin päivitys..jonka saat ainakin autokeskuksesta..

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Uusia tiedonmurusia. Keskustelussa huoltomiehen kanssa irtosi tieto, että koneen tietokoneesta löytyi virhe/huomautusmerkintä venttiilinajoituksesta. Tässäkin JTS koneessahan on pakopuolen säätö.

Tuo pisti ajan kanssa miettimään. Tukehtunut käynti starttaamisen jälkeen... äkkiparantuminen paukahduksen kera... vian pahentuminen vähitellen kun ajetaan lyhyttä matkaa kone kylmänä... Kaikki tämä voisi tosiaankin selittyä pakoventtiilien ajoituksen jumittamisella, vai mitä? Jopa paukahdus/korjaantuminen, jos pitkän sahaamisen tuloksena pakoputkeen kertynyt gaso syttyi ja paine irroitti jumin...

Saattaa siis olla, että olemme yhden askeleen lähempänä totuutta vaihtamatta kaikkia irto-osia koneesta.

Lopullinen syyhän tuokaan ei voi olla. Koska vika parantuu pitkässä ajossa ja ilmaantuu lyhyessä, niin sehän tarkoittaa, että... perimmäinen vika on koneen likaantuminen kylmässä ajossa... :mrgreen:

Koneen ohjelman päivitys tehdään seuraavaksi kiitoksia newportille vinkistä.

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Onko jakoketjun kunto / ajoitus tarkastettu?

Ex 1.9 JTS:ssä oireet olivat aika lailla samanlaiset. Jako oli siis ollut hiukan pielessä jo jonkin aikaa, kunnes tulpat/venttiilit olivat lopulta niin karstoittuneet ettei moottori enää suostunut käynnistymään.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kaverillekkin vaihdettiin venynyt jakoketju uuteen.

...Ooppelin ominaisuuksia...

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuota siettää selvittää. Tosin muuttuminen ajotavan mukaan ei oikein sopisi kuvaan.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tarina jatkuu, emäntä katselee avensis ilmoituksia...

Lämpötila-anturi vaihdettu, ei mitään vaikutusta. Ketju, ei vikaa.

Selvinnyt kuitenkin, että kone tukehtuu silkkaan liikaan bensiiniin. Käytyään 2 sekuntia kylmästä käynnistettynä, kone päättää lisätä helvetisti polttoaineen määrää. Ensin kierrokset kasvaa ja lopuksi kone tukehtuu. Tähän tilaan päästyään kone ei sitten enään käynnisty, ellei avaa ja kuivaa tulppia.

Vaikuttaako paluuletkun mahdollinen tukkeutuminen JTS koneessa bensan liikasaantiin enään ollenkaan?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Mites jos hankkisit FiatECUscan softan (kokeiluversio jolla näkee anturien arvot ja ECUn säätötulokset 0e + ELM327 kaapeli Ebaysta about 25e postikuluineen)? Ei kummoinen kustannus jos läppäri jo omasta takaa. Tuon kytkemällä autoon ennen käynnistämistä voisit esim. nähdä päättääkö ECU tosiaankin lisätä tyhjäkäynnillä bensan syöttöä. Ilmamäärämittarin, lambdan, lämpöanturi, kierrosanturien jne toiminnan näkisit myös.

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Veikkaan venynyttä jakopäätä.
Syttyikö kertaakaan keltainen moottorin valo palamaan?

Omani oli just huollossa jakopään ketjun takia.Korjattiin tehdastakuun piikkiin.Mittarissa 54700 km.
Omani toimi ja käynnistyi moitteetta , mutta paloi toi moottorin valo.

Huoltopäällikkö selvitti , että ei kärsi hirveetä venymää ketju , kun alkaa herjaamaan.

Kiitos muuten Lahden Deltalle hyvästä ja asiantutevasta palvelusta. :-D

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

onefromnorth kirjoitti:Mites jos hankkisit FiatECUscan softan (kokeiluversio jolla näkee anturien arvot ja ECUn säätötulokset 0e + ELM327 kaapeli Ebaysta about 25e postikuluineen)? Ei kummoinen kustannus jos läppäri jo omasta takaa. Tuon kytkemällä autoon ennen käynnistämistä voisit esim. nähdä päättääkö ECU tosiaankin lisätä tyhjäkäynnillä bensan syöttöä. Ilmamäärämittarin, lambdan, lämpöanturi, kierrosanturien jne toiminnan näkisit myös.
Jep, OBD vermeet on ja kokeiltukin on, mutta sillä kerralla ei saanut mitään irti. Kun vika on päällä, kone on tukehtuneena koko ajan. Jatkuva starttaaminen lisäksi jumittaa tietokoneen boottikuntoon vähän väliä. Pitää asentaa se s***n tietokone teipillä koelautaan pysyvästi.

petjohk kirjoitti:Veikkaan venynyttä jakopäätä.
Syttyikö kertaakaan keltainen moottorin valo palamaan?

Omani oli just huollossa jakopään ketjun takia.Korjattiin tehdastakuun piikkiin.Mittarissa 54700 km.
Omani toimi ja käynnistyi moitteetta , mutta paloi toi moottorin valo.:-D
Valo syttyi n.20min yhtäjaksoisen sahaamisen jälkeen hetkeksi. Siinä vaiheessa oli varmaankin jo muita syitä valolle.

EDIT: Tarkistettu korjaamolta, että ketjun tarkistus on tehty. Ketjussa ei havaittu venymää.

Vehje on seissyt viikkokaupalla talven aikana katoksessa. Korjaamolle hinaaminenkin pitää järjestää itse tai työntää se ensin tielle :silly:

"Meillä on maailman parhaat mittarit" - Korjaamot ei ole edes hajulla siitä mikä tuossa voisi olla. Ja per* jos se korjataan perinteisellä vaihdetaan kaikki leegot tavalla, niin se on poijaat moron. Mulle riittää tämä temuaminen.


Ääninäyte: http://www.alfabbs.fi/download.php?id=2081


EDIT: OBD näyttää suoraa viivaa fuel trimmien ja lambdojen kohdalla. Autohan ei käy, vaan starttaa vain koko ajan. Kaasun asento jne näkyy hienosti, mutta sillä taas ei tee mitään.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Päivitystä... Myyjän piikissä puolitoista viikkoa pajalla. Valtuutettu Bosh sähköpaja. Ei sitten minkään näköistä partannusta asiassa.

Pelkkää hakuammuntaa. Loppuu hermot.

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Veikkaisin edelleenkin vikaa jakopään suuntaan.

Vikakooit ilmoitti meikäläisen autossa pakopuolen raja-arvojen alittumisesta.

Paljonko muuten autollasi on ajettu??

Tuo jakopään ketjun venyminenhän on tyyppivika ja pitää saada takuun piikkin vaihdatettua , koska minkäänlaista huolto-ohjelmaa ketjulle ei ole määritelty .

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

Puhdista se kaasuläpppä kunnolla, irti koko kotelo käteen ja puhdistus kaikesta mömmöstä. Auttaa varmasti, kokemusta on. :)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

petjohk kirjoitti:Veikkaisin edelleenkin vikaa jakopään suuntaan.

Vikakooit ilmoitti meikäläisen autossa pakopuolen raja-arvojen alittumisesta.

Paljonko muuten autollasi on ajettu??

Tuo jakopään ketjun venyminenhän on tyyppivika ja pitää saada takuun piikkin vaihdatettua , koska minkäänlaista huolto-ohjelmaa ketjulle ei ole määritelty .
No tuo täsmäisi, pakopuolen rajoista kuulemma tuli ilmoitusta. Mittarissa on jotain 74tkm.
hoblaa kirjoitti:Puhdista se kaasuläpppä kunnolla, irti koko kotelo käteen ja puhdistus kaikesta mömmöstä. Auttaa varmasti, kokemusta on. :)
Tämä tehty pariin kertaan, itse ja pajalla. Hohtaa kuin pöytähopeat, mutta voi se tuo silti olla, koska muistan läpän olleen alussa jumissa, kun tökki sormella rööristä. Puhdas se kyllä on, mutta olisko akseli ruosteessa?

Ai niin, päivitystä. Saatiin ajoon, mutta jo toisena käynnistysaamuna jäi katokseen. Olisko tuo nyt neljäs hinaus ja kuudes kerta pajalla. :axe:

edit: tässä on varmaan nuo kummatkin viat ja lisäksi lienee tuhonnut kaikki katalysaattorit ja lambdat bensakylvyssä. Niin ja varmaan kolmannet tulpat ja bensaantuneet öljyt.

jeha
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Loka 2010, 15:34

Viesti Kirjoittaja jeha »

Käynnistysongelmia myös alffassa, kylmänä ei lähde käyntiin ekalla kerralla, toisella lähtee sitten ja käy kyllä sen jälkeen nätisti.. kone kun lämmennyt niin lähtee nätisti käyntiin ekallakin.

auto on siis, Alfa Romeo 159 2.2jts koneella, vuosimalli 2007 ja ajettu 140 000km, käytin juuri merkkiliikkeessä huollossa ja lukivat vikakoodin: P0016 (Phase synchronisation (exhaust)/revs, Below bottom limit intermittent.)

Epäilevät että jakoketju venynyt ja pitäisi uusia.. eli tiedossa iso korjauslasku, vai voisiko vikaa olla muualla? Mikä neuvoksi..

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllähän se pienellä mahdollisuudella saattaisi olla anturi vika, mutta venynnyt ketju on paljon todennäköismpi.

Ei ketjunkaan vaihdon jälkeen mulla ainakaan käynnisty aina ekalla (ei kyllä ole ollut vikakoodejakaan...). Niinpä kokeilin vähän kikkalla, kun parkkeeraa auton, antaa hetken aikaa käydä tyhjäkäynnillä ilman virankuluttajia (itse olen kääntännyt vain valot pois), voisi sanoa, että 95% käynnistyksistä menee ekalla kerralla, eli akku huono, syksyllä enne talvi kymiä pitää viimeistään vaihtaa.

edit: Ei mullakaan muita oireita ollu, mutta jätti tielle kun palasi motarilta ja lasketteli ramppia, normaali ajossa oli kuitenkin ihan terveen oloinen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jeha
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Loka 2010, 15:34

Viesti Kirjoittaja jeha »

Akku on vaihdettu uuteen pari viikkoa sitten, ei ollut apua siitä. Testasin tänään että pidin autoa lohkolämmityksessä ennen kuin starttasin niin lähti nätisti käyntiin, eikä ajossa ilmennyt muita vikoja ja kaupassa käynnin jälkeenkin lähti kiltisti käyntiin.

jeha
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Loka 2010, 15:34

Arrrgh

Viesti Kirjoittaja jeha »

Nyt on jakoketju vaihdettu alffaan.
Viimeksi muokannut jeha, 21 Marras 2012, 03:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Paljonko maksoi ketjun vaihto?,vai menikö takuun piikkiin.?

Tokalla se meikäläisenkin 159 välillä käynnistyy.Alkoi "oireilla" tässä loppukesästä.Yleensä kylmänä kun käynnistää ja on lämmin ilma,niin ekalla vähän lupailee ja tokalla lähtee kuin palmun alta.Ihme juttu.,mistähän mahtanee johtua???

Ei kuitenkaan herjaa mitään eikä muutenkaan liikkeelle lähtiessä nykimistä , tms.
Jakopään ketju vaihdettu keväällä.

Tosin aika harmiton "vika" toistaiseksi,mutta olisi kiva tietää,onko jollain tarkempaa tietoa asiasta.

Toi akun jännite mullakin kävi mielessä , mutta kone jaksaa pyörittää kylmänä startatessa kohtuu hyvin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täällä ollut vähän samansuuntasta @ 2.0 TS. Yleensä yön seisonnan jälkeen startissa käy muutamia sekunteja varsin kauniisti, sitten kierrokset vajoaa ja käykin enää kolmella pytyllä. Puolat, tulpat yms. OK, mutta tulpan johdoissa on jo kulumaa mikä VOI lyödä läpi, mutta mitään näkyvää jälkeä siitä ei ole. Sen sijaan on pari kertaa törmännyt pieneen vikailmoon, nimittäin Camshaft Position Sensor Signal tjsp, eli siis nokan asentoanturin vikaherja. Mitään vaikutusta ajoon ei ole olltu o_O sama oire myös oli katsastukseen mentäessä; läpi meni.
Ja tosiaan jos auton antaa sammua tuon huonon käynnin toimesta, se kyllä starttaa todella nätisti uudestaan ja käy heti hyvin, vaikka puhti on pois ja tosi tosi tukkosen olonen jonkin aikaa (muutama kilometri).

Tosin nyt se on rikkoontuneen laatikon takia parkissa odottamassa hinausta ja ihan riittävän kallista remonttia... *huokaus* :(

jeha
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Loka 2010, 15:34

Viesti Kirjoittaja jeha »

Vajaat 2000eur makso jakoketjun vaihto töineen.
Viimeksi muokannut jeha, 21 Marras 2012, 03:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

2 tonnia? ketju taitaa olla timanttipäällystetty..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Taitaa töiden osuus olla suurin summasta...???
Kuulemma aika työläs vaihtaa???

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

moro,

ittellä 2.2 JTS, 72 tonnia ajettu (takuut ummessa). Ja ketjun + muitten releitten vaihto uhkaa. Tietääkö kukaan tekeekö kukaan Tampereen seudulla em hommaa edullisesti?

Olen kyselly parista paikasta. Aika moni sanonut että , sori, ei oteta työtä vastaan.. paras *tarjous* autokeskukselta n. 1200€..

petjohk
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2009, 14:21
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja petjohk »

Kyllähän tuota ketjunvaihtoa kannattaa vielä yrittää ainakin osittain saada takuun piikkiin, vaikka takuu ummessa olisikin.
Periaatteessa ketjun pitäisi kestää koneen elinkaari , jos sitä ei ole huolto-ohjelmaan merkattu vaihdettavaksi määräajoin.

VIALLINEN TUOTE (siis ketju ,ei koko auto :P )

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mulle ketju vaihdettiin launeella AD:llä, päivän homma, mutta hinnasta ei ole tietoa, käyttivät ööppelin ketjua joka saatiin nopeammin. Hinnasta ei ole tietoa kun oli tuore ostos, mutta sen jälkeen on noilta osin toiminnut.

Ei tosin käynnisty 100% varmuudella ekalla yrittämällä, lämpimänä kuitenkin OK, epäilen, että nyt kun ketju on kunnossa niin se hiertää akusta, sillä jos sammuttaa valot ennen kuin parkkeraa, eli antaa ladata pienemmällä kulutuksella, niin seuraavalla kerralla lähtee ensi yrittämällä.

Autodatasta löytyy joku vanha huoltotiedote jossa käsketään vaihtamaan PA.pumpun releet (3kpl), oireena mainitaan huono käynnistyvyys
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

pölhökustaa
Viestit: 24
Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Car(s): 159 2.2 JTS
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pölhökustaa »

petjohk kirjoitti:Kyllähän tuota ketjunvaihtoa kannattaa vielä yrittää ainakin osittain saada takuun piikkiin, vaikka takuu ummessa olisikin.
Periaatteessa ketjun pitäisi kestää koneen elinkaari , jos sitä ei ole huolto-ohjelmaan merkattu vaihdettavaksi määräajoin.

VIALLINEN TUOTE (siis ketju ,ei koko auto :P )
kuluttaja-asiamiehen/naisen kanssa asiaa on vatvottu ja olen ollut yhteydessä Aro oy:n. Eivät hyvitä rahallisesti tai muutenkaan, koska a) ostettu yksityiseltä b) takuu rauennut. \o/

Mutta muille onnea yritykseen ja ilmoitelkaa jos saatte jollain ilveellä edes osittain kustannuksia korvattua.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ne pumputhan hörähtää käyntiin, kun pistää virran päälle. Pitäiskö odottaa vähän aikaa, että bensan paineet on täpöt?

Itte joskus odottelen, mutta ei käynnistymisvaikeuksia, vaikka hetikin starttaa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

rausku
Viestit: 246
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rausku »

pölhökustaa kirjoitti:
petjohk kirjoitti:Kyllähän tuota ketjunvaihtoa kannattaa vielä yrittää ainakin osittain saada takuun piikkiin, vaikka takuu ummessa olisikin.
Periaatteessa ketjun pitäisi kestää koneen elinkaari , jos sitä ei ole huolto-ohjelmaan merkattu vaihdettavaksi määräajoin.

VIALLINEN TUOTE (siis ketju ,ei koko auto :P )
kuluttaja-asiamiehen/naisen kanssa asiaa on vatvottu ja olen ollut yhteydessä Aro oy:n. Eivät hyvitä rahallisesti tai muutenkaan, koska a) ostettu yksityiseltä b) takuu rauennut. \o/

Mutta muille onnea yritykseen ja ilmoitelkaa jos saatte jollain ilveellä edes osittain kustannuksia korvattua.
mulla lukee takuukirjassa että takuu paattyy jos auton omistus siirtyy autoalan elinkeinoharjoittajalle. Muuten omistajan vaihtuessa takuu jatkuu..

Eli just toisinpain. Mulla siis tasta syysta takuu rauennut.

ricer
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Loka 2010, 17:40

Viesti Kirjoittaja ricer »

oman 1.9jts ketjun vaihdosta delta maksoi puolet. auto -06 ja ajettu vaihtohetkellä n. 130 000km. auto oli ollut autoliikkeen omistuksessa välissä eli deltan 5v takuu ei ollut enää voimassa. ketju vaihdettiin tuossa vuoden vaihteessa. 800€ jäi itselle maksettavaa. .

Vastaa Viestiin