TS männät

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

TS männät

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Miten 156 männän tappi on kiinni? Sokalla vai prässättynä. Ts. onko miten hankala irrottaa mäntä veivistä kotioloissa?

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Lukkorenkailla. Irtoaa perin helposti.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jees, kiitokset tiedosta. Sattusko joku tietämään onko 156 euro2 ja euro3 koneiden männät muutoin samoilla mitoilla, männänrenkaat uudemmassa vain ohkasemmat? Noita 01-vanhempien mäntiä ja renkaita löytyy vaan huomattavasti helpommin ja halvemmalla.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Seiskan kalinoita selvitellessä koneesta löytyi tälläiset. Kolmessa männässä helmoissa halkeamat. Osassa imu ja pakopuolella. Ulkopuolella näyttää vajaan sentin halkeamalta, mutta sisälle tiiratessa näkyy, että menee miltei ylös asti. Kone on käynyt joskus todella lämpimäisenä. Lämpökö nuo männät on tappanut, vai mikä? Veikkauksia. Onko kellään Tessukan mäntiä ollut halki?

Kuva





Eipä siinä mitään kun uutta mäntää hakuun. "Uudet" männät näytti laatikossa öljyisenä varsin mainioilta, mutta...

Kuva

Kuva

Kuva


Osia sai rapsia ihan käsin irti.:silent: Mikä saa männän tuohon kuntoon vapariautossa. Kolme mäntää paskana imupuolelta. Ei kiinnileikautumisjälkiä, ei nakutus/venttiili jälkiä. En tiiä mistä löytys yks noin vahva männänrengas. :lol:

Näihin kuviin ja tunnelmiin. :drinking: 0X

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jatketaanpa velipojan aloittamaa mäntätopikkia pikkasen :?

Omasta JTS:stä löytyi sarjaan jatkoa.

Ei ihme vaikka vähän kolisti motti :oops:

Kuvissa ykköspytyn mäntä, muut männät lähentelivät priimaa. En vielä mittaillut mutta ainakin visuaalisesti...

Mitähän on tapahtunut... Luigin laihaseosmoottori käynyt todella laihalla?
Liitteet
mäntä_3.jpg
(56.48 KiB) Tiedosto ladattu 2580 kertaa
mäntä_2.jpg
(54.12 KiB) Tiedosto ladattu 2580 kertaa
mäntä_1.jpg
(57.35 KiB) Tiedosto ladattu 2580 kertaa

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kuumennut liikaa joo, ei ole enää välyksiä ollut. Stoikiometrisella alueella liian laihana, tai laihalla alueella liian rikkaalla :)
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kterkkila kirjoitti:Kuumennut liikaa joo, ei ole enää välyksiä ollut :)
No nyt ei sitä ongelmaa enää ole :lol:

mäntäkauppaan taas...

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Onko löytynyt jo syy miksi jts oli tuollaisen tempun tehnyt, ja vain yhdelle pytylle? Suutinvika?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Onko löytynyt jo syy miksi jts oli tuollaisen tempun tehnyt, ja vain yhdelle pytylle? Suutinvika?
Ei ole löytynyt. sittenpä näkee jotta syökö uuden männän saman näköseks...

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kannattanee ostaa sitten varuuksi useampi mäntä :)

Mitenkäs noita suuttimia testataan? Osaisikohan herra Bosch tai joku apulaisista auttaa? Kai nuo jotenkin saa testattua, että tuotot on samat.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Luulisi että just joku Bosch huolto osaisi noita testata kun alkaa suorasuihkujakin olemaan aika paljon liikenteessä. Dieselhuollot testaa varmaankin diesel ruiskuja, mutta saattaa olla aika hiljaista bensiinin suhteen..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Pystyikö tulpasta päättelemään että tuossa sylinterissä oli jotain erikoista meneillään?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »


Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kterkkila kirjoitti:Kannattanee ostaa sitten varuuksi useampi mäntä :)

Mitenkäs noita suuttimia testataan? Osaisikohan herra Bosch tai joku apulaisista auttaa? Kai nuo jotenkin saa testattua, että tuotot on samat.
Eiköhän tuon käynnistä huomaa jos joku on poskellaan...

Muutaman kaverin kanssa keskustellut aiheesta ja tuntuu yleinen mielipide olevan että aiheutuu ihan karstaisista kanavista, männistä ja palotilasta. Siis karstasta yleensä, mitä tuonkin koneen sisuksista löytyy ihan järjetön määrä.
onefromnorth kirjoitti:Pystyikö tulpasta päättelemään että tuossa sylinterissä oli jotain erikoista meneillään?
Ei pystynyt, öljyähän tuo yksi pytty söi varmaan karmeasti kun männänrenkaat hitsaantuneet männän sisään... Kone kävi kuitenkin yllättävänkin siivosti naputusta lukuunottamatta. Ei täristänyt jne...

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Milläs öljyillä tuolla koneella on ajettu?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

alfa 156 v6 kirjoitti: Muutaman kaverin kanssa keskustellut aiheesta ja tuntuu yleinen mielipide olevan että aiheutuu ihan karstaisista kanavista, männistä ja palotilasta. Siis karstasta yleensä, mitä tuonkin koneen sisuksista löytyy ihan järjetön määrä.
Eikös tuossa vähän näyttäisi siltä että männän olkapäät ovat lähteneet sulamaan? Kuvat ei ole kovin tarkkoja, mutta jos mäntä on lähtenyt sulamaan, niin silloin kyllä tekisi mieli epäillä seossuhdetta tai nakutusta..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kterkkila kirjoitti: Eikös tuossa vähän näyttäisi siltä että männän olkapäät ovat lähteneet sulamaan? Kuvat ei ole kovin tarkkoja, mutta jos mäntä on lähtenyt sulamaan, niin silloin kyllä tekisi mieli epäillä seossuhdetta tai nakutusta..
Kyllä, imuventtiilien kohdilta alkanut aines katoamaan. Noo, suuttimen saa uusittua sitten ellei lähde futaamaan muuten. En usko että jos yhdessä pytyssä olis noin radikaalisti eri seos muihin nähden, ettei se tuntuisi ajossa tai näkyis päästöissä? Tuossahan on laajakaistalambdat ennen katteja, täytyy alfadiagilla vähän pällistellä dataa kun saa käymään. Ainakin korjauskertoimet luulis menevät aika hävyttömiks jos yks suutin on pilalla.
JiiTeeÄssä kirjoitti:Milläs öljyillä tuolla koneella on ajettu?
Ei aavistustakaan. Auto oli jo rikki kun se mulle tuli :roll:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

onefromnorth kirjoitti:Pystyikö tulpasta päättelemään että tuossa sylinterissä oli jotain erikoista meneillään?
Kyllä se vähän kertoo, mutta ei niinkään mekaanisesta kunnosta, vaan palamistapahtumasta ja lämpötilasta
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/tech ... gnosis.htm
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

DaViega kirjoitti:
onefromnorth kirjoitti:Pystyikö tulpasta päättelemään että tuossa sylinterissä oli jotain erikoista meneillään?
Kyllä se vähän kertoo, mutta ei niinkään mekaanisesta kunnosta, vaan palamistapahtumasta ja lämpötilasta
http://www.spark-plugs.co.uk/pages/tech ... gnosis.htm
Ajattelin että jos kovin laihalla/kuumana käynyt niin tulppakin olisi saanut osansa kuumuudesta ja tämä vaikuttaisi tulpan habitukseen.

Baxter
Viestit: 47
Liittynyt: 14 Syys 2005, 16:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Baxter »

kterkkila kirjoitti:Eikös tuossa vähän näyttäisi siltä että männän olkapäät ovat lähteneet sulamaan? Kuvat ei ole kovin tarkkoja, mutta jos mäntä on lähtenyt sulamaan, niin silloin kyllä tekisi mieli epäillä seossuhdetta tai nakutusta..
Karstan, tulpan tai jonkun muun hehkuvan kappaleen aiheuttamaa hehkusytytystä minäkin syyksi veikkaisin. Sehän aiheuttaa tuollaisen sulamisjäljen.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Baxter kirjoitti:
kterkkila kirjoitti:Eikös tuossa vähän näyttäisi siltä että männän olkapäät ovat lähteneet sulamaan? Kuvat ei ole kovin tarkkoja, mutta jos mäntä on lähtenyt sulamaan, niin silloin kyllä tekisi mieli epäillä seossuhdetta tai nakutusta..
Karstan, tulpan tai jonkun muun hehkuvan kappaleen aiheuttamaa hehkusytytystä minäkin syyksi veikkaisin. Sehän aiheuttaa tuollaisen sulamisjäljen.
Karstaa tuolla kyllä riitti. Kuva yhden sylinterin kanavista ja venttiileistä :lol:

Tuossahan lienee rakennettu EGR "keinotekoisesti" venttiilien ajoituksella, mitenkähän paljon pitäs kääntää imunokkaa "pieleen" ettei söis enää kulkukoiramaisesti p**kaansa noin paljoa :roll:
Liitteet
Nimetön2.jpg
(77.9 KiB) Tiedosto ladattu 1700 kertaa
Nimetön.jpg
(114.92 KiB) Tiedosto ladattu 1700 kertaa

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Myös venttiilin ohjureista valuu öljyä. Siirrät ne polttoainesuuttimet imusarjan puolelle, niin bensa (tai sen lisäaineet) pesee karstat pois :mrgreen:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kterkkila kirjoitti: Siirrät ne polttoainesuuttimet imusarjan puolelle, niin bensa (tai sen lisäaineet) pesee karstat pois :mrgreen:
Tai sitten yrittää jatkossakin käyttää vain V6:ia :P

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Tai sitten käyttää vaan suosiolla niitä 10-60w öljyjä mitä suositellaan niin ei varmaan karstottuisi niin paljoa. Kun ei se kankeampi laatu niin helpolla esim. noista ohjureista valu. Tämä on nyt toinen avattu jts kone minkä näen jonka karstoja päivitellään eikä nytkään satu olemaan öljyistä tietoa...

Joo mutta siinäpä olisi jollekin nokka-akseli gurulle hommaa suunnitella sellainen imunokka (+pako?) joka jättää tuon sisäisen egr:n pois.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin