156 2.5 aaltoileva tyhjäkäynti+kulutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

156 2.5 aaltoileva tyhjäkäynti+kulutus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Aiheen mukainen vika ilmestyi vuodenvaihteessa. Ruokkiksella lähdin kotosalla käymään ja ensimmäiseen risteykseen auto sammahti. Ihmeissäni laitoin auton käyntiin ja matka jatkui. Jätin auton pihaan käymään ja huomasin kuinka tyhjäkäynti jäi soutamaan siinä 1100-500 rpm. Töiden jälkeen tsekkasin vikakoodit ja arvot, ei mitään kummallista. Illemmalla tasakaasulla taajamassa ajellessa yhtäkkiä nyykähti tehot. Hävis olevinaan niinkuin "jalka kaasulta" ja poljinta joutui polkemaan lähes lattiaan, että päästiin liikkeelle. Ei siis vastannut kunnolla kaasuun ja teki tälläisen mopoista tutun "moooaus" ilmiön :P muutama sekuntti sitä kesti ja taas palas tunto kaasuun. Tätäkin jatkunut sen jälkeen lähes päivittäin. Tyhjäkäynti + ajoittainen sammuilu esim. risteyksiin tultaessa tosin on jatkuvaa ollut. Tyhjäkäynti tasaantuu hetken kuluttua, mutta auto jää rökeltämään, jonka tuntee koppiin asti pienellä täryytyksellä. Nyt on kokeiltu kaikki konstit, nollaukset ecu+kaasuläppä (myös putsattu), ilmi vaihdettu, lämpöanturit ja lamba. Kulutus myös ollut aika taivaallista luokkaa ja mustista tulpista päätellen käy aika rikkaan puolella. Jos alfalla pääsee 250km päälle 40 litralla niin eihän ole paha?? :D Tosin ajoni sijoittuvat enimmäkseen taajamalle. Kuvittelin et HGT oli pahakin syöppö :shock: Niiiin eli onko ehdotuksia?? Jako pitäisi vielä tarkistaa, kunhan vaan jaksais sen näpräämisen suorittaa...

Avatar
Wildf
Viestit: 240
Liittynyt: 23 Tammi 2010, 08:34
Car(s): Range Rover 3,9EFI -90, Fiat Ducato Matkaaja -90, EX:Alfa Romeo 75TS -92, Alfa Romeo 156TS -99, Alfa Romeo 156 V6 -99, EX:Alfa Romeo 147 1.9 JTDm -07, EX:Alfa Romeo 164 V6 -89, Ex:Alfa Romeo 159 2.4 JTDm -08
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Wildf »

Mulla alfassa sama vika, että täälläki kuunnellaan ehdotuksia.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2.5 aaltoileva tyhjäkäynti+kulutus

Viesti Kirjoittaja toolman »

En usko että jako on sekaisin, veikkaan että rökeltäis koko ajan samalla lailla, mutta on se toki mahdollista.
Vois olla joku tulppa tai puola rikki, tai vettä/öljyä koloissa, ootko tsekannu kaikki tulpat vai vaan etummaiset? Kaikki tulpat pöydälle ja vertaamaan väriä jos ei vielä tehty!
Ihan kuin useampikin pytty hyytyis välillä? Bensaa se varmaankin saa jos tulpat on mustia, mitäs jos kaasupolkimen potikka olis niin rikki että antaa ihan sekavia arvoja muttei sytytä vikavaloa? sen näkis testerillä, alfadiag/fiatecuscan jne.

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

diagilla eilen vilkaisin ja viaksi antoi lamban signaalia? Pitäis nyt oikein mittarilla vilkuilla sen toiminta ja piuhat tarkastaa. Kun joskus syksyllä oli antanut saman vian pariin otteeseen, mutta kumma että uudellakin lamballa vika jatkuu. Pitää katsastaa tulpat ja samallahan keikkaa sitä lyö lukitsimetkin nokkiin... Yksi tulppa tosin meni tuossa alkutalvesta jostain syystä, että niissä vois olla jotain :) Niin ja vilkaisin potikan arvoja ja ei ainakaan mitään heittoja ollut havaittavissa.

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Mikäs sen vikakoodin numero oli nyt? Ja oliko sama kuin syksyllä?
Ja mitään koodejako ei ollut kuin ongelma alkoi, outoa?

Voisko se koodi ehkä olla esim. seurausta ettei käy joka pytyllä?? Vähän hakuammuntaa :-)

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Fiatmaster kirjoitti:diagilla eilen vilkaisin ja viaksi antoi lamban signaalia? Pitäis nyt oikein mittarilla vilkuilla sen toiminta ja piuhat tarkastaa. Kun joskus syksyllä oli antanut saman vian pariin otteeseen, mutta kumma että uudellakin lamballa vika jatkuu. Pitää katsastaa tulpat ja samallahan keikkaa sitä lyö lukitsimetkin nokkiin... Yksi tulppa tosin meni tuossa alkutalvesta jostain syystä, että niissä vois olla jotain :) Niin ja vilkaisin potikan arvoja ja ei ainakaan mitään heittoja ollut havaittavissa.
Kannattaa vähän katsella myös onko niissä lambda piuhoissa hapettumaa...

Tulppa meni? tarkoitatko että kärjet suli vai mitä?

Ruiskusuutin tukossa? Venttiili kantaa? Ilmamäärämittari?

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Samanlainen ilmiö tuli omaanikin aikoinaan. Moottori sammui kesken ajon. Starttaus ja tyhjäkäynti souti. Sammutin koneen ja avasin konepellin. Mitään silmin nähtävää ei ollut. Uusi startti ja kaikki oli ok! Menikin sitten aikaa, kunnes ilmiö toistui. Ja sitten hävis veto parin kilsan ajaksi kunnes palautui. Maalaisjärjellä päättelin ilmiön jotenkin liittyvän öljyttävään ilmanpuhdistinfiltteriin. Kaikkien noiden tapausten lähihistoriassa olin puhdistanut ja öljynnyt ilmanpuhdistimen. Niinpä sitten vaihdoin siihen tavallisen paperisen suodattimen. Ja eipä ole sen koommin ko. ilmiötä ollut.
Jossain onkin ollut maininta, että se puhdistin filsan öljy (liika?) voisi jopa tuhota ilmamäärämittarin.

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Juu en tiedä mikä tulppaan sitten tuli. Kesällä ne kuitenkin jakopään yhteydessä vaihdoin. Olevinaan oli iskenyt läpi tulpasta ulkopuolelle kanteen posliinin(?) tummentumasta päätellen. Tulpan vaihdolla siitä sit päästiin. Ja määrämittarihan tähän oli vaihdettu kuten jo aiemmin kirjoitin :) Mun muistaakseni vikakoodi oli nyt sama kuin joskus aiemmin. Ei ole sitten syksyn jälkeen esiintynyt. Ja totta tosin suuttimetkin vois koettaa putsailla, kotikonstein tosin :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itsehän laitoin ihan testimielessä 156 2.0 tessuun Sonaxia tankkiin. Oli tuota tyhjäkäyntiheijaus-ongelmaa - katosi käytännössä heti ja kokonaan. Eipä tossa ~20tkm ajon aikana olekaan vielä puhdistusainetta laitettu, tuskin edellinenkään omistaja jaksanut.

Hyvin vähän heijailee kun kone on kunnolla lämmin (tilassa, jossa flektikin heräilee henkiin), eli mittarin mukaan siinä 90 astetta tai hilkun yli. Syytä en kyllä keksi, luulisi lämpimänä koneen toimivan paremmin =P

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Putsausainetta myös olen laittanut tankkiin juuri n.viikkoa ennen vian ilmestymistä. Mutta voisihan tuotakin testata :)

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

http://www.youtube.com/watch?v=Cx3EIRYuZck

Josko tästä videosta sais vähän osviittaa vikaan. Auto ei ole muuttunut sen kummemmaksi uusilla tulpilla ja toista lambdaakin kokeilin. Vanhat tulpat olivat aika järkyn mustat, josta selviää että käynee aika rikkalla, joka viittaa taas hyvin tuohon kulutukseen. Viimeisenä ei oo enää muuta kuin tarkistaa jako,ja jos ei niin laitetaanko paaliin? :roll: Hermot menee! crazyeyes: Videolla auto vielä kylmä, mutta pahenee loppua myöden. Lämpöisenä tyhjäkäynti saattaa soudella aika rajusti. Kone käy epätasaisesti, kuten olisi sytyshäiriöitä ja sen johdosta koko auto tärisee :shock:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

lambda pitäisi kai näkyä testerissä, jäljellä jää ilmi tai kaasuläppä? oliko se vaihdettu ilmi alkuperäinen uusi osa?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

tosiaan unohti se lisätä, että jättää siitä lambdan epäuskottavasta signaalista vian vieläkin. Kaasuläppä tosin olis viel, mut sellanen pitäis saada jostain lainalle. Ilmi oli aivan varaosa, jotta tiedä nyt siitäkään sitten :?

Kaizu
Viestit: 23
Liittynyt: 11 Elo 2010, 19:15
Car(s): 156 2,5 V6 -98
156 2,0 sw -00 (ei enää)
159 1,9 jtdm -06
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Moro. Mulla oli tuota tyhjäkäynnin heijausongelmaa pitkin talvea; haittasi jo ajoakin kun stumppasi helposti esim. risteyksistä lähtiessä...
Pari viikkoa sitten alkoi latausvalo vilahdella ja latausjännite oli juuri vaivoin 12V ! Vaihdoin säädin/hiilipaketin > jännite 14,4V tyhjäkäynnillä.
Heijaus poistui, tosin pakkasetkin hieman lauhtuivat...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Heti topicin otsikon luettuani meinasin heittää että ILMI.
Sitten kun kerroit että se on vaihdettu, meinasin heittää että kait se on bosch. Nyt kun sekin on jo kysytty, niin vikadiagnoosini on että ILMI rikki tai jokin muu kuin bosch-merkkinen. :)

Leon
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 12:02

Viesti Kirjoittaja Leon »

Terve!

Itsekkin pääsin 156 -98 V6 samanlaiseen bensan kulutukseen, muutamassa paikassa katsoivat läpi ja sanoivat olevan "korjauskelvoton". Joopa joo, menin autosähköliikkeeseen jossa 20min analysoinnilla sanoivat, että puola rikki. Ei välttämättä sama ongelma, mutta ompahan vaihtoehtoja.

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Soitto muukkoselle ja oli aika varma, että lambdassa vika. Ei käy kuulemma käy normi tarvikelambdat(vaikka vaihdetun lamdan piti käydä tähän). Tilasin boschin oman lambdan, autoon kiinni, ecun nollaus ja fortea tankkiin. Näin ainakin soutaminen loppui. Pientä epätasaisuutta tyhjäkäynnillä, mut nyt lähteä päästämään tankki tyhjäksi ja lusikka lattiassa! Vikamuistikin pysynyt ainakin tähän hetkeen tyhjänä.

Vastaa Viestiin