Ei löydy vääntöä ala-kierroksilla 164:sta!?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Ei löydy vääntöä ala-kierroksilla 164:sta!?

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Mikä vaivaa alfaa ku ala-kierroksilla ei löydy vääntöä ku vasta 5000 jälkeen alkaa vetoja löytyä ja puolen kaasun jälkeen ei tapahdu mitään?? Eli on sama onko puol kaasu vai pohjassa, niin ei tapahdu eroa!? Olisko kellään hyviä vinkkejä mitä tehdä!!?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Imunokan ajoitin ei toimi :?

Eli otapa piuhat ajoittimesta veks ja jollei kulkupuoli heikkene, niin ajoittimessa on silloin vikaa.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Oon kyllä ihan väärä henkilö vastaamaan tähän, koska sama vika rahikaisella. Kulkee vain 200km/h 205/50/16 renkailla (mittarivirhe pieni) ja alavääntö heikko. Kiihdytyksissä 164 TS puhaltaa ohi. 1600 Zagato aika tasaväkinen...

Vielä on ilmamäärämittarinperkele tarkastamatta. Sekin on kertaalleen vaihdettu.

Tuo ajoitusmuunnin ei luulisi olevan syynä, jos kulkua alkaa yläkierroksilla olla. Tällöinhän miedot nokan ajoitukset eivät ainakaan toimi. Toimivuuden voi testata irrottamalla johdot solenoidista ja moottori tyhjäkäynnillä ollessa kytkemällä jännite liittimiin. Pitäisi alkaa yskimään.
Samalla kannattaa testata antaako liittimeen tuleva piuha jännitteen, kun kierroksia nostaa 3000 paikkeille.

Ootkos tarkastanut kaasuläpän akselilla olevan kytkimen, joka ilmoittaa Motronicille a) onko läppä täysin kiinni b) täysin auki (se mahd. vika) c) siltä väliltä. Eli pitäisi kuulua naksahdus molemmissa ääriasennoissa. Pinnien väliset resistanssit lienee syytä tsekata eri läpän asennoilla.

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

Onko ajoituksen muunnin muuten kallis (korvattavissa) ja millainen irroittaa ja laittaa takaisin. Ei muuten tule jännitettä navoille missä voisi olla vika? onko jotain sulaketta tai relettä minkä voisi tarkistaa?
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarno kirjoitti:Ootkos tarkastanut kaasuläpän akselilla olevan kytkimen, joka ilmoittaa Motronicille a) onko läppä täysin kiinni b) täysin auki (se mahd. vika) c) siltä väliltä. Eli pitäisi kuulua naksahdus molemmissa ääriasennoissa. Pinnien väliset resistanssit lienee syytä tsekata eri läpän asennoilla.
Onko se tosiaan tuollainen? Minä kun olen aina kuvitellut, että se noteeraa vain tyhjäkäynnin ja naksahtaa kun läppä on täysin kiinni. LE2-jetissähän on kyllä kaasuläpän akselilla joku monimutkaisempi asennontunnistin, mutta mielestäni Motronic ML4.1:ssä vain läppä kiinni -rajakytkin.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, kannattaa varmaan tarkistaa että molemmat sytkäpiirit ovat menossa mukana. Jos toinen on pimeä niin vääntö ja huipputeho jäävät ohuemmiksi. Irrota puoliin tulevat hituvirtaliittimet yksi kerrallaan ja kokeile, käykö auto tyhjää pelkästään toisen systeemin varassa. Pitäisi käydä ihan hyvin tyhjää.
- Epäkelpokeräilijä -

ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Kiitos vastauksista!

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Kiitos vastauksista kaikille! en ole vielä joutanut kokeilemaan noita konsteja mut toivon et niistä on apua! Ilmoitan sit miten kävi!

ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Et miten se oli??

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Katsoin tos just niitä sytytyspuolia ja niille ei tule kun toiseen sellainen hituvirta piuha! Pitäiskö niille tulla semmoinen molempiin??

ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Kysymys?

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Niin piti vielä kysyä et mistä löytyy se imunokan ajoittimen piuha??

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kysymys?

Viesti Kirjoittaja 90 »

ekku73 kirjoitti:Niin piti vielä kysyä et mistä löytyy se imunokan ajoittimen piuha??
piuhat tulevat moottorin repsikan/jakopään puolen päätyyn imunokka-akselin kohdille ja ajoituksen muuntimeen kiinni.....liittimien päällä on semmoinen kumituppelo... :)

ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Vika tais löytyä!

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Otin siltä imunokan säätimeltä piuhat irti ja se ei vaikuttanut mitään!! ja löytyi taas uusi vika ku ei flekti toimi vaikka on sulake ehjä!??? Ei ole alkanut tää mun alfa kokeilu hyvin!!

ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Vaihdoin sen imunokan säätimen ja parannusta tapahtui! nyt kulkee jo 200km/t helposti!! ennen 190km/t oli tiukassa!! Entinen säädin oli viallinen ku se ei työntänyt ulos sitä tappia mikä säätää sitä ajoitusta! Ja sain muuten flektin toimimaan! Oli yks liitin sen johdossa hapettunut!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

ekku73 kirjoitti:Vaihdoin sen imunokan säätimen ja parannusta tapahtui! nyt kulkee jo 200km/t helposti!! ennen 190km/t oli tiukassa!! Entinen säädin oli viallinen ku se ei työntänyt ulos sitä tappia mikä säätää sitä ajoitusta! Ja sain muuten flektin toimimaan! Oli yks liitin sen johdossa hapettunut!
no niin ja taas alfa kulkee... :-D

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Irrota puoliin tulevat hituvirtaliittimet yksi kerrallaan
Tyhmä kysymys ja OT mutta mikä hel##tti on hituvirta??

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

omassakin alavääntö on ohutta 3000:asti.miten se ajoituksenmuunnin irrotetaan ja mistä näkee onko kaikki ok?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Niin ja miten se voima vois puuttua alhaalta imunokan ajoituksen takia, kun se kääntyy "teho" asentoon vasta kolmen ja puolentonnin jälkeen?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Et miten se oli??

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

ekku73 kirjoitti:Katsoin tos just niitä sytytyspuolia ja niille ei tule kun toiseen sellainen hituvirta piuha! Pitäiskö niille tulla semmoinen molempiin??
En nyt varmaksi muista miten tuo meni, muistaakseni kumpaakin puola-pääteastepakettia varten oli oma moninapainen Bosch-liitin. Ja sen yhden valkoisen abikopäisen johdon kuuluukin olla irti, sitä on joskus tullut tuumattua :wink:

Mutta eipä noista enää niin väliä. Hyvä että vika löytyi!
Roach kirjoitti:Tyhmä kysymys ja OT mutta mikä hel##tti on hituvirta??
Heikkovirta eli kissasähkö, erotuksena lamppu- ja jytysähköstä :mrgreen:
jknracing kirjoitti:Niin ja miten se voima vois puuttua alhaalta imunokan ajoituksen takia, kun se kääntyy "teho" asentoon vasta kolmen ja puolentonnin jälkeen?
Jos se oli juuttunut sinne yläkierrosten asentoon. Mutta sittenhän taas ylhäältä ei olisi pitänyt puuttua tehoa. Jos se juuttuikin, ööh... puoliväliin? :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

ekku73
Viestit: 11
Liittynyt: 14 Touko 2004, 02:00
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja ekku73 »

Niin se imunokan säädin saadaan irti ottamalla siitä ne kolme kuuskulma kannalla olevaan pulttia auki ja vedetään pois! siinä välissä voi olla tiivisteliimaa ja voi olla tiukassa! kokeilin sitä mun vanhaa säädintä ku uusi oli paikallaan ja se ei työntänyt sitä tappia sieltä ulos joka säätää niit nokkia! Mut ei se alavääntö paljoa parantunut mut ehkä kone on vain tukkoinen ja se alkaa toimia paremmin ku tulee sitä kengitettyä! kyl ehkä siihen alavääntöön pitäis vielä saada vähän parannusta!! Mut kyl se nyt jo ihan hyvin kulkee! En tiedä miten muut 164ts:ssät liikkuu niin on vaikea arvioida sitä tarkemmin!! Eihän tää alfa ole kilpa-auto!!

Vastaa Viestiin