159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Valvoja: Moderators
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Hain mutta en löytänyt mitään osuvaa.
Tulossa siis kuun vaihteessa jakopäänremontti 2.4 JTDm Alfaani. Onko kokemuksia hinnoista ja työn laadusta. Jotain huomioonotettavaa?
Onko esim. kiristäjiä ym. mitkä pitää vaihtaa?
Hinta kiinnostaa myös. AutoMilanossa maksaa 800-1000 egee apulaitehihnan kanssa. Varsinkin jos jossain saa halvemmalla ja silti laadukkaasti, olen kiinnostunut. Kunhan on Etelä-Suomessa.
Tulossa siis kuun vaihteessa jakopäänremontti 2.4 JTDm Alfaani. Onko kokemuksia hinnoista ja työn laadusta. Jotain huomioonotettavaa?
Onko esim. kiristäjiä ym. mitkä pitää vaihtaa?
Hinta kiinnostaa myös. AutoMilanossa maksaa 800-1000 egee apulaitehihnan kanssa. Varsinkin jos jossain saa halvemmalla ja silti laadukkaasti, olen kiinnostunut. Kunhan on Etelä-Suomessa.
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
Päädyin tilaamaan jakopään osat (hihna, kiristin, ohjainrulla ja vesipumppu) Heikalta. Hinta oli kohtuullinen 230€ ja palvelu erittäin hyvää. Mulle tuotiin osat kameraliikkeen eteen missä olin asioimassa
Vien hihnan vaihdettavaksi tuonne Nurmijärven huoltoon. Loppuraportti sitten kun Nurmijärven hinta on selvillä ja uusi hihna masinassa.
Vien hihnan vaihdettavaksi tuonne Nurmijärven huoltoon. Loppuraportti sitten kun Nurmijärven hinta on selvillä ja uusi hihna masinassa.
Kiitos tiedosta ja ootellaan loppuraporttia mielenkiinnolla.haluanalhvan kirjoitti:Päädyin tilaamaan jakopään osat (hihna, kiristin, ohjainrulla ja vesipumppu) Heikalta. Hinta oli kohtuullinen 230€ ja palvelu erittäin hyvää. Mulle tuotiin osat kameraliikkeen eteen missä olin asioimassa
Vien hihnan vaihdettavaksi tuonne Nurmijärven huoltoon. Loppuraportti sitten kun Nurmijärven hinta on selvillä ja uusi hihna masinassa.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
Noni: Jakopää saatiin Nurmijärvellä kuntoon. Loppuhinta:
Heikka 203€
Nurmijärven autovaraosa 416€
Yhteensä 619€
Heikan alunperin 230€ laskusta putosi ohjainrulla 27€ pois, kun ilmeisesti tehtaalla Italiassa oli laitettu 1.9 JTD:n rulla paketiin. Eli se oli väärä. Nurmijärvellä saivat hommattua oikean 2.4JTDm ohjainrullan tilalle. Sen hinta oli 32.17 eli ei paha tuokaan.
Sekä Heikalla että Nurmijärvellä palvelu oli mainiota. Heikalle meni väärä rulla asiakaspalautuksena takaisin ja Nurmijärveltä soittelivat ja hommasivat uuden rullan nopeasti. Lisäksi huollon ehdotuksesta vaihdettiin myös apulaitteiden moniurahihna.
Tähän hintaan sain siis jakopään kaikki osat sis. hihna, kiristin, ohjainrulla, vesipumppu, moniurahihna ja työ.
Minusta tietokone ei varoita hinanvaihdosta.
Heikka 203€
Nurmijärven autovaraosa 416€
Yhteensä 619€
Heikan alunperin 230€ laskusta putosi ohjainrulla 27€ pois, kun ilmeisesti tehtaalla Italiassa oli laitettu 1.9 JTD:n rulla paketiin. Eli se oli väärä. Nurmijärvellä saivat hommattua oikean 2.4JTDm ohjainrullan tilalle. Sen hinta oli 32.17 eli ei paha tuokaan.
Sekä Heikalla että Nurmijärvellä palvelu oli mainiota. Heikalle meni väärä rulla asiakaspalautuksena takaisin ja Nurmijärveltä soittelivat ja hommasivat uuden rullan nopeasti. Lisäksi huollon ehdotuksesta vaihdettiin myös apulaitteiden moniurahihna.
Tähän hintaan sain siis jakopään kaikki osat sis. hihna, kiristin, ohjainrulla, vesipumppu, moniurahihna ja työ.
Minusta tietokone ei varoita hinanvaihdosta.
- haluanalhvan
- Viestit: 25
- Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
- Paikkakunta: Helsinki
Loppuhintahan tuntuu ihan asialliselta.haluanalhvan kirjoitti:Noni: Jakopää saatiin Nurmijärvellä kuntoon. Loppuhinta:
Heikka 203€
Nurmijärven autovaraosa 416€
Yhteensä 619€
Heikan alunperin 230€ laskusta putosi ohjainrulla 27€ pois, kun ilmeisesti tehtaalla Italiassa oli laitettu 1.9 JTD:n rulla paketiin. Eli se oli väärä. Nurmijärvellä saivat hommattua oikean 2.4JTDm ohjainrullan tilalle. Sen hinta oli 32.17 eli ei paha tuokaan.
Sekä Heikalla että Nurmijärvellä palvelu oli mainiota. Heikalle meni väärä rulla asiakaspalautuksena takaisin ja Nurmijärveltä soittelivat ja hommasivat uuden rullan nopeasti. Lisäksi huollon ehdotuksesta vaihdettiin myös apulaitteiden moniurahihna.
Tähän hintaan sain siis jakopään kaikki osat sis. hihna, kiristin, ohjainrulla, vesipumppu, moniurahihna ja työ.
Minusta tietokone ei varoita hinanvaihdosta.
Nurmijärven kavereiden palvelusta olen samaa mieltä.
Alfa159 MB320
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
"Voi elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista, Kankkunen"
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Hihnan vaihdot "kone irrallaan" taitaa kuulua sarjaan Esson baarin jutut. Irrotus tarkoittaa vain jakopäässä moottorin yläkiinnikkeen irrotusta ja vastaavasti tukemista altapäin. Siihen tukemiseen jopa myydään valmiita työkaluja, jotka mahdollistaa auton siirtelyn myös työn aikana toisin kuin hallitunkki ja koolingin pätkäAarghska kirjoitti:Ylivieskassa J.Kärkkäisen varikolla tekivät kone paikallaan, maksoi n.500€.
vesku
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.
Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Kuis toi 159:n 200hp 2.4JTDm:n remminvaihtoväli onkaan, kun täällä foorumilla kirjoitellaan, notta 120 000km/4v. Autodatan mukaan 120 000/5v, ja kovissa olosuhteissa 4v. Näin minulle annettiin kertoa eräällä paikallisella (Autoasi) korjaamolla. Ja tuo 9h motti irti.
Onks Suomi joteski extreme maa, kun toi 4v?
Normi talvi extremeä Alfalle?
Pitäs pian hakea tommoinen reuhka ja tullut toi 4v täyteen keväällä, notta uskaltaiskos syksyyn asti remminvaihtoa venytellä?
Kilsoja takana härvelillä 80k.
Toi paikallinen tarjoaisi hilut n.320€ ja työlle hintaa n.450€.
Onks Suomi joteski extreme maa, kun toi 4v?
Normi talvi extremeä Alfalle?
Pitäs pian hakea tommoinen reuhka ja tullut toi 4v täyteen keväällä, notta uskaltaiskos syksyyn asti remminvaihtoa venytellä?
Kilsoja takana härvelillä 80k.
Toi paikallinen tarjoaisi hilut n.320€ ja työlle hintaa n.450€.
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Kyllä ainakin siinä alfan manuaalissa tuollaista lukee, että 4v tai 120 tkm. Öljynvaihtoa 15 tkm välein ja normaalit huollot menisivät sitten 30 tkm/1v välein.jalittam kirjoitti:Kuis toi 159:n 200hp 2.4JTDm:n remminvaihtoväli onkaan, kun täällä foorumilla kirjoitellaan, notta 120 000km/4v. Autodatan mukaan 120 000/5v, ja kovissa olosuhteissa 4v.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Nyt voin vahvistaa, hihnan pystyy todellakin vaihtamaan moottoria irrottamatta. Hiukan joutuu tunkilla nostamaan tai laskemaan moottoria työvaiheen mukaan, että saa jakohihnan "kannen" ruuvit pois paikoiltaan.Epezi kirjoitti:Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.
Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
Lukitustyökalut tarvitaan kampi- ja nokka-akseliin, sekä lisäksi ehdottomasti Ribe-hylsyjä.
Mutta autotalliolosuhteissa onnistuu.
Autonihan on 2,4 jtdm keppivaihteilla.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mun autoon vaihdettiin muutama kuukausi sitten jakohihna. Oli kuulemma helpoimpia autoja ikinä. Moottorin korvake jakopään edestä irroitettiin ja hihnan sai vaihdettua helposti. Kolme tuntia korjaajalta taisi mennä kokohommaan sisältäen vesipumpun vaihdon. Porin suunnalla homma siis onnistuu melko kivuttomasti ja lähes odottaessa. Hintaa vaihdolle tulee about 250-300e töitä + jakopäänosat Heikalta 155e + vesipumppu 50e + käyttöhihnat 30e.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Hihnan vaihtoväli...
Jakohihnan vaihtoväli, mikäköhän se nyt oikeasti pitäisi olla -07 159 2.4JTDm:ssä? Pystyykö kukaan valaisemaan tilannetta?
Tällaista tietoa toistaiseksi kertynyt:
Ohjekirja: 4v/120tkm
Autodata: 5v/150tkm (tai 4v "raskaissa olosuhteissa")
Autokeskus: 4v/150tkm
Tuo Autodata -tieto oli printattuna mukana auton papereissa päiväyksellä 11.2.2011 (auto ostettu n. 3vkoa sitten).
Käyttöönotto 08.2007 ja kilometrejä alla vasta 64.000. Neljän vuoden mukaan pitäisi vaihtaa tänä vuonna mutta onkohan oikeasti tarpeellista? Pystyykö sitä vaihdon tarvetta mitenkään tarkistamaan?
Tällaista tietoa toistaiseksi kertynyt:
Ohjekirja: 4v/120tkm
Autodata: 5v/150tkm (tai 4v "raskaissa olosuhteissa")
Autokeskus: 4v/150tkm
Tuo Autodata -tieto oli printattuna mukana auton papereissa päiväyksellä 11.2.2011 (auto ostettu n. 3vkoa sitten).
Käyttöönotto 08.2007 ja kilometrejä alla vasta 64.000. Neljän vuoden mukaan pitäisi vaihtaa tänä vuonna mutta onkohan oikeasti tarpeellista? Pystyykö sitä vaihdon tarvetta mitenkään tarkistamaan?
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Re: Hihnan vaihtoväli...
Tuollaista minullakin ohjekirja väittää. Olen kyllä vähän suhtautunut siihen varauksella, kun autossa ei ole kilometrejä kuin n. 61 tuhatta. Virallinen aika vaihdolle olisi lokakuussa, täytyy nyt katsoa...ilpokuikka kirjoitti:Jakohihnan vaihtoväli, mikäköhän se nyt oikeasti pitäisi olla -07 159 2.4JTDm:ssä? Pystyykö kukaan valaisemaan tilannetta?
Ohjekirja: 4v/120tkm
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Tunkeudun tylysti tähän ketjuun, mutta suunnitelmissa on vaihtaa nyt keväällä 2.4 jtdm'ään jakohihna + vesipumppu pikkukorjaamolla.
Ohjeet tarvitsisi kuitenkin varmuudeksi mukaan, ja jonkin aikaa englannin- ja italiankielisiä sivustoja selailtuani löysin mm. tämän ohjeen http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_jtd_cambelt.shtml (aika heikko saavutus ). Osaako joku paremmin tietävä kertoa, ovatko nuo yhtään pätevät ohjeet, vai onko joku löytänyt ehkäpä vielä yksityiskohtaisempia ohjeita?
Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Ohjeet tarvitsisi kuitenkin varmuudeksi mukaan, ja jonkin aikaa englannin- ja italiankielisiä sivustoja selailtuani löysin mm. tämän ohjeen http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_jtd_cambelt.shtml (aika heikko saavutus ). Osaako joku paremmin tietävä kertoa, ovatko nuo yhtään pätevät ohjeet, vai onko joku löytänyt ehkäpä vielä yksityiskohtaisempia ohjeita?
Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, ilman ohjeitakin ammattilainen selviää. Multa saat lainaksi erikoistyökalut, kun kerran samalla paikkakunnalla vaikutetaan.ragazza kirjoitti:Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Voisinhan tuon hihnan vaikka vaihtaakin, mutta takuutahan sille ei saa kuten korjaamolla; artisti maksaa!
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Kiitos huojentavasta vastauksesta Osaatko sanoa paremmin, mitkä erikoistyökalut siihen vaaditaan, mitä ei välttämättä joka korjaajalta löydy? Voisin vielä tarkistaa asian tutultamme, ja jos häneltä ei niitä löydy, niin ottaisin mielelläni sinuun yhteyttä - kiitos tarjouksesta!arv kirjoitti:Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, ilman ohjeitakin ammattilainen selviää. Multa saat lainaksi erikoistyökalut, kun kerran samalla paikkakunnalla vaikutetaan.ragazza kirjoitti:Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Voisinhan tuon hihnan vaikka vaihtaakin, mutta takuutahan sille ei saa kuten korjaamolla; artisti maksaa!
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Vastasin yksityisviestillä.ragazza kirjoitti:Kiitos huojentavasta vastauksesta Osaatko sanoa paremmin, mitkä erikoistyökalut siihen vaaditaan, mitä ei välttämättä joka korjaajalta löydy? Voisin vielä tarkistaa asian tutultamme, ja jos häneltä ei niitä löydy, niin ottaisin mielelläni sinuun yhteyttä - kiitos tarjouksesta!arv kirjoitti:Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, ilman ohjeitakin ammattilainen selviää. Multa saat lainaksi erikoistyökalut, kun kerran samalla paikkakunnalla vaikutetaan.ragazza kirjoitti:Tarviiko tuo proseduuri muutoin jotakin erikoistyökaluja? Heikalta olisi tarkoitus ostaa tuo hihnasetti.
Voisinhan tuon hihnan vaikka vaihtaakin, mutta takuutahan sille ei saa kuten korjaamolla; artisti maksaa!
- einari
- Viestit: 517
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
- Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
- Paikkakunta: Jokiloinen
Tänään tuli Autokeskukselta huoltotarjousesite, jonka mukaan 159 1,9 JTD:n asennuspaketti kaikkineen, siis asennettuna, olisi 376 €. 2.4 vaatiikin sitten huoltomiehen mukaan enemmän purkutöitä ja sen hinta olisi vaatimattomat 1038 €. Onneksi löytyy firmoja, jotka hoitavat homman suunnilleen puoleen tuosta.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Paitsi jos aikoo vaihtaa laturin hihnan. Tuli vaihdettua kyseinen hihna, ja never again! Älköön kukaan koskaan yrittäkö omatoimisesti vaihtaa.Epezi kirjoitti:Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.
Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Helpostihan se käy? http://www.youtube.com/watch?v=eC52_hycseIEpezi kirjoitti:Paitsi jos aikoo vaihtaa laturin hihnan. Tuli vaihdettua kyseinen hihna, ja never again! Älköön kukaan koskaan yrittäkö omatoimisesti vaihtaa.Epezi kirjoitti:Tarinat tuosta koneen irroittamisesta johtuvat varmaankin siitä että Autodatan ohje alkaa "irroita moottori" ja työn ohjeaika oli muistaakseni lähemmäs 9 tuntia.
Mutta kuten tiedämme niin se ei ole tarpeellista, eikä kannattavaa, hihnan vaihdon pystyy tekemään ongelmitta ja nopeammin moottoria irroittamatta.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Useimmissa autoissa nuo hihnojen vaihdot hoituu helpoiten kun ottaa hihnapäädyn puoleisen eturenkaan irti ja sisälokasuojan irti.
Sen jälkeen ei tarvi ahtaisiin rakoihin ängetä vaan vaihtaminen tapahtuu "leikiten". Ainakin viimeisissä kolmessa autossa mitä olen omistanut hommat on hoidettu näin, kivuitta.
Sen jälkeen ei tarvi ahtaisiin rakoihin ängetä vaan vaihtaminen tapahtuu "leikiten". Ainakin viimeisissä kolmessa autossa mitä olen omistanut hommat on hoidettu näin, kivuitta.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Tuota, eiköhän se hihna ole enemmän tai vähemmän VENYMÄTÖNTÄ materiaalia.Maunu kirjoitti:Juu ja 159 2,4 JTDM:ssä laturin hihna on sitten sellainen strech versio, joka vaatii erikoistyökalun paikoilleen venuttamiseen. Tilaa kyllä on, joten ei auta vaikka olisi millaisia suojaläppiä poistettu lokarista.
Siitä en sitten tiedä miten kovalla jousella varustettu on kiristäjä (vai onko peräti hydraulinen kiristin tms.?) mutta joka tapauksessa perusjuttuja.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^ei ole kiristystä, vaan tässä on venyvä hihna. Se vedetään päälle niinkuin tuossa ylläolevassa videossa. Ongelma vaan on että tuommoinen työkalu ei sinne mahdu. Hihnan mukana tuli semmonen pieni halkaisijaltaan 30mm työkalu mutta ei sekään sinne mahdu. Työtä hankaloittaa vielä se että ilmastoinnin kompura johon se laturin hihna tulee toisesta päästään, on kahdella uralla, se pitkä hihna tulee siihen etummaiseen ja lyhyt venytettävä tietysti sinne takimmaiseen.
Loppujenlopuksi hihna kiinnitettiin irroittamalla ilmastoinnin kompressori, ei ole helppoa niinkään.
Olisi kiva nähdä millainen on Alfan erikoistyökalu tuohon. Tai onko semmoista edes olemassa. Ehkä tässä onkin syy siihen miksi moottori pitäisi jakohihnarempan yhteydessä irroittaa
Edit: ai niin ja laturin päästä ei myöskään pysty pyörittämään sillä siinä on vapaakytkin
Loppujenlopuksi hihna kiinnitettiin irroittamalla ilmastoinnin kompressori, ei ole helppoa niinkään.
Olisi kiva nähdä millainen on Alfan erikoistyökalu tuohon. Tai onko semmoista edes olemassa. Ehkä tässä onkin syy siihen miksi moottori pitäisi jakohihnarempan yhteydessä irroittaa
Edit: ai niin ja laturin päästä ei myöskään pysty pyörittämään sillä siinä on vapaakytkin
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Onkos kenelläkään tietoa laturinhihnan kiristimen vaihdosta 2.4 JTDM'ään? Heikalla näyttää mokoma olevan myynnissä 75 euron hintaan, mutta kuinka tarpeellista tuon vaihto on? Edessä on jakohihnaremontti - vaihdetaan myös laturinhihna ja vesipumppu, joten periaatteessa tuon kiristimen vaihto menisi samalla syssyssä, mutta mikä mahtaa olla apulaitehihnan kiristimen vaihtoväli?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Nyt on vähän epäselvyyttä onko tuossa 2.4JTDMss kiristintä vai ei. Tuota ketjua lukemalla voisi päätellä että ei ole.
Kuuluuko apulaitehihnan tienoilta epämääräistä "rohinaa" koneen käydessä tai rääkyykö joku laakeri kylmäkäynnistyksen yhteydessä? Jos ei, niin laakerin huonouden takia ei kiristintä/kääntöpyörää vaikuttaisi olla tarve vaihtaa. Normaalisti tuon voisi selvittää irroittamalla hihna, käyttämällä konetta ja vertaamalla ääniä. Jos autossa stretch hihna, niin hiukan hankalaksi menee tuo hihnan pois ja päällepano äänien kuuntelun takia.
Rohina voi tosin tulla laturin tai ilmastoinnin kompuran laakereistakin. Onko hihnaa vasten oleva kiristin/kääntöpyörä kulunut uralle? Jos ei niin ei sitten tuonkaan takia vaikuttaisi olevan vaihtokunnossa.
Kuuluuko apulaitehihnan tienoilta epämääräistä "rohinaa" koneen käydessä tai rääkyykö joku laakeri kylmäkäynnistyksen yhteydessä? Jos ei, niin laakerin huonouden takia ei kiristintä/kääntöpyörää vaikuttaisi olla tarve vaihtaa. Normaalisti tuon voisi selvittää irroittamalla hihna, käyttämällä konetta ja vertaamalla ääniä. Jos autossa stretch hihna, niin hiukan hankalaksi menee tuo hihnan pois ja päällepano äänien kuuntelun takia.
Rohina voi tosin tulla laturin tai ilmastoinnin kompuran laakereistakin. Onko hihnaa vasten oleva kiristin/kääntöpyörä kulunut uralle? Jos ei niin ei sitten tuonkaan takia vaikuttaisi olevan vaihtokunnossa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tuossa on kaksi hihnaa, toinen pyörittää ilmastointia ja ohjaustehostinta. Siinä on perinteinen jousikuormitteinen kiristin. Toinen taas pyörittää laturia ilmastoinnin kompuran kautta. Tässä taas on semmonen stretch hihna, eikä siis kiristystä. En todellakaan suosittele sitä irroittamaan, ja korjaamoakin suosittelisin miettimään pari kertaa ennenkuin nippasee vanhan irti
- ragazza
- Viestit: 296
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Eli siis se moniurahihnaksi kutsuttu hihna, jonka ostin motonetistä onkin siis tuo ilmastointia ja ohjaustehostinta pyörittävä? Ja Heikan kiristin on tarkoitettu siihen? Minä kun luulin vaihtavani laturinhihnan, mutta tämä taitaa olla ihan eri härveli... Kannataako tuon kiristimen vaihto sitten yhtään?
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Riippuu siitä mistä roikkuu... Jos edellisessä kiristimessä ei mitään vikaa (ääntää tai pyörä kulunut uralle) niin ei välttämätön vaihtokohde. Riippuu tietysti vähän siitäkin kuinka helppo/vaikea vaihtaa. 166:n TS koneessa vaihto olisi 15 min homma joten helppo vaihtaa sitten kun aihetta ilmenee. Jos hirmuisen vaikea vaihtaa niin voihan tuon varmuuden vuoksi vaihdatuttaa silloin kun tuolla päin moottoria ronkitaan muutenkin.
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Mietin tässä, että jättäiskö vesipumpun vaihdon pois kun hihnanvaihtoremppa tehdään?
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm
Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm
Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Eikös noista sukulaismoottoreista (16V) ole mennyt vesipumppuja?
VMP
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
^kyl
Sen verran jäi työkaverille Saabin vesipumpun hirttämisestä johtuneesta yläkertaremontista kustannuksia itsemaksettavaksi, etten tuossa kohtaa todellakaan itse säästäisi vesipumpussa.
Sen verran jäi työkaverille Saabin vesipumpun hirttämisestä johtuneesta yläkertaremontista kustannuksia itsemaksettavaksi, etten tuossa kohtaa todellakaan itse säästäisi vesipumpussa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Alfasta (159 2006) meni vesipumppu ja on nyt Oulun Wetterillä koko jakopään remontissa.
Hinnaksi arvoivat osineen 1700€. Aika kallis lysti vai mitä mieltä olette?
Hinnaksi arvoivat osineen 1700€. Aika kallis lysti vai mitä mieltä olette?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
^No joo. Varttikutoseen teetin vuosi sitten, mukana kampiakselin asentotunnistimen stefa tjs. ja taisi olla ns. huoltokin siinä, n. 1500 Malminkartanon AD:ssä.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Pumppu maksoi alle 50e tarvikkeena (sama kuin opel) ja vaihtotyö on todella helppo kun jakopää on auki. Litra paraflu uppia tai vastaavaa tarvitaan lisäksi. Lisätyötä maks 20min.Billie kirjoitti:Mietin tässä, että jättäiskö vesipumpun vaihdon pois kun hihnanvaihtoremppa tehdään?
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm
Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Kannataa kysellä hintoja, meillä korjaamopäällikkö "piruilu" mielessä mitä maksaa omaan autoon jakopää, oli talon merkkejä, joten omalla korjaamolla siis valmistajan ohjeet, alkuperäiset osat ja tarvittavat erikoistyökalut, ei ollu halvin, muttei myöskään kallein, hyvinkin keskilinjalla.
Vesipumppu kuitenkin joka tapauksessa sellainen, että se kannataa laittaa! Ei maksa paljoja ja samallahan se menee paljon helpommin kuin ruveta erikseen irrotamaan
Vesipumppu kuitenkin joka tapauksessa sellainen, että se kannataa laittaa! Ei maksa paljoja ja samallahan se menee paljon helpommin kuin ruveta erikseen irrotamaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
No sittenhän tuo 250 EUR kuulostaa hurjalta.Maunu kirjoitti:Pumppu maksoi alle 50e tarvikkeena (sama kuin opel) ja vaihtotyö on todella helppo kun jakopää on auki. Litra paraflu uppia tai vastaavaa tarvitaan lisäksi. Lisätyötä maks 20min.Billie kirjoitti:Mietin tässä, että jättäiskö vesipumpun vaihdon pois kun hihnanvaihtoremppa tehdään?
Siis jos pumppu on ok. Sitten pitäisikin pumpulla päästä seuraavat 4 vuotta, hmmm
Säästääköhän tässä 150-250 EUR väärässä paikassa.
Muuten, näyttäis siltä että auton Edit: oikealta puolelta etulokasuojan etupuolelta tippuu
jotain vaaleaan harmaata nestettä tallin lattialle. Vaemmalta myös, mutta se on enemmänkin
kuraveden tapaista. Voisiko olla vuotava vesipumppu?
Viimeksi muokannut BillJean, 09 Marras 2011, 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Lasinpesunestettä? http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21640Billie kirjoitti:Muuten, näyttäis siltä että auton vasemmalta puolelta etulokasuojan etupuolelta tippuu
jotain vaaleaan harmaata nestettä tallin lattialle. Vaemmalta myös, mutta se on enemmänkin
kuraveden tapaista. Voisiko olla vuotava vesipumppu?
Re: 159 JTDm 2.4 jakopäänremontti. Missä & mihin hintaan?
Sorry, oikealta puolelta.ilpokuikka kirjoitti: Lasinpesunestettä? http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21640