Giulietta 940
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Onhan se ehkä vähän korkean näköinen jos oikein kriittisesti katselee, mutta ei se ainakaan minua haittaa. Onpahan vastaavasti maan ja puskurin välissä se reilu sentti enemmän tilaa, jota suomalaisilla roudan ja kunnossapidon puutteen raiskaamilla teillä tarvitaan.
Mukavuus lienee pykälän parempi normaalilla alustalla ja pienemmät renkaat on halvempi uusia.
Lehtijutuissa joissa Alfaa on koeajettu, minua on ihmetyttänyt kun ovat valittaneet, että autossa istutaan alhaalla Omat havainnot eivät tätä mielikuvaa kyllä tue. Penkissä on korkeussäätö jolla sen saa ylemmäs ja kun autosta astuu ulos, niin maa on kyllä yllättävän kaukana alhaalla. Voihan se tietysti tuntua matalalta, koska tuulilasi on kyllä oikeasti matala. Tulee melkein postiluukku mieleen-tai Volvo Amazon
Mukavuus lienee pykälän parempi normaalilla alustalla ja pienemmät renkaat on halvempi uusia.
Lehtijutuissa joissa Alfaa on koeajettu, minua on ihmetyttänyt kun ovat valittaneet, että autossa istutaan alhaalla Omat havainnot eivät tätä mielikuvaa kyllä tue. Penkissä on korkeussäätö jolla sen saa ylemmäs ja kun autosta astuu ulos, niin maa on kyllä yllättävän kaukana alhaalla. Voihan se tietysti tuntua matalalta, koska tuulilasi on kyllä oikeasti matala. Tulee melkein postiluukku mieleen-tai Volvo Amazon
Albumin kuvissa 225/45/17 talvikiekot alla. Ulkonäkö oletettavasti täysin sama 225/40/18 kesärenkailla, vaikka halkaisija muutaman millin talvirengasta suurempi.MH kirjoitti:siis jääkö esim lokasuojan kaaren ja renkaan väliin ulkonäöllisesti liikaa tilaa?
Mielipidekysymykseen paha vastata. Ehkä 20mm alas, niin olisi sellainen optimiasetus. Nykyinen alusta saa kuitenkin kelvata tässä vaiheessa. Siitä sportpackin "levikkeestä" en juuri ulkonäöllisesti välitä. Myös 156 madallettuna mielestäni parhaan näköinen ilman levikkeitä. GTA on sitten taas GTA.
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 04 Touko 2009, 13:09
- Car(s): VW Golf mk1 cabrio, Ford Fiesta ST
Ex Alfat: 156 V6, Giulietta, -88 Spider - Paikkakunta: Helsinki
Itse kun olen nyt ajellut sport packilla varustetulla alustalla, niin normal settingillä ajellessa takapää tuntuu elävän aika paljon. Juurikin routapateista ajellessa tuntuu kuin jenkkilintalla ajelisi. Jos on routapattisempaa tietä niin melkein mieluummin heittää jo dynamicin päälle ja itse olen mielestäni niitä ihmisiä jotka eivät kovin paljon kovista sporttialustoista normaalisti perusta. Tuolla sport packilla ja dynamic asetuksella alusta tuntuu kyllä parhaimmalta. Sopivan jäykkä mutta ei kuitenkaan kova. Ohjaus puolestaan on normiajoon dynamicilla hermojarasittavan raskas... Jos voisi valita niin normiasetuksen ohjaus ja dynamicin sporttiasetus alustassa.peksu kirjoitti:Onhan se ehkä vähän korkean näköinen jos oikein kriittisesti katselee, mutta ei se ainakaan minua haittaa. Onpahan vastaavasti maan ja puskurin välissä se reilu sentti enemmän tilaa, jota suomalaisilla roudan ja kunnossapidon puutteen raiskaamilla teillä tarvitaan.
Mukavuus lienee pykälän parempi normaalilla alustalla ja pienemmät renkaat on halvempi uusia.
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Kävin juuri koeajamassa mustan julietan, normialusta ja -varustelu. Kyllä se 170 hvmulti air on maahamme passeli kone; vääntää sopivasti, kiertää kivasti ja nopeusmuutokset nopean vaivattomia. Motarillakin (nyt kesärajoitukset oli onneksi) nopeus nousee rivakasti. Vakaa ajaa ja loota toimii passelisti. Kyllä vakioalusta on hyvä kompromissi, mukava mutta kaarteissakin jämäkkä ja ohjaus ainakin 205-renkain d:lläkin vielä suht kevyt, 225-renkailla pack sportilla talvella tuntui raskaammalta.
Kovin tasalaatuisia on eri liikkeiden tarjoukset, Autokeskus Olarissa olisi rahoituskorko pienin joka merkkaa sekin hitusen.
Oletteko saaneet tingittyä talvirengaspakettia kaupan päälle?
Kovin tasalaatuisia on eri liikkeiden tarjoukset, Autokeskus Olarissa olisi rahoituskorko pienin joka merkkaa sekin hitusen.
Oletteko saaneet tingittyä talvirengaspakettia kaupan päälle?
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
8.1 sekuntia.Ipi76 kirjoitti:Siis täh, paperilla näyttäisi Mito QV kusettelevan Giulietan vaikka heppoja on yli 60 vähemmän
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Kummastutti koeajolla, kun tarkastelin Giuliettan etupyörien ja kylkien suhdetta: vaatisi mielestäni maamme oloissa eturoiskeläpät. Eturenkaathan viskovat kaiken kuran ja hiekat kyljille ja pienikin kostea tienpätkä paskaa auton kyljet ilmeisimmin heti.
Myyjä sanoi että autoon saa ainoastaan takaläpät! Siis täh? Etuläppiä ei saa, ja sen vahvisti maahantuojan edustaja. Eikä ole tietoa milloin saa, jos saa. Mitossa kuulemma sama juttu.
Mitenkähän kyljet ja alahelmat säilyy maalipinnaltaan, ja auto muutenkin puhtaana? Kertokaapa, te juliettakuskit!
Myyjä sanoi että autoon saa ainoastaan takaläpät! Siis täh? Etuläppiä ei saa, ja sen vahvisti maahantuojan edustaja. Eikä ole tietoa milloin saa, jos saa. Mitossa kuulemma sama juttu.
Mitenkähän kyljet ja alahelmat säilyy maalipinnaltaan, ja auto muutenkin puhtaana? Kertokaapa, te juliettakuskit!
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Juu ei tunnu kovin lähelle luvattuja suoritusarvoja QV pääsevän kun olen nähnyt neljä eri testiä, joissa 0-100 km/h on mitattu ja tulokset ovat vaihdelleet välillä 7,6-7,8 s kun tehtaan lupaus on 6,8 s.Vittorio Jano kirjoitti:Giulietta QV 0-100 7.7 sek....
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Eipä ne puhtaana pysykään; paitsi siitä ylemmästä pokkauksesta ylöspäin. Tosin se kura leviää aika hienon näköisesti siihen kylkeenMH kirjoitti:Mitenkähän kyljet ja alahelmat säilyy maalipinnaltaan, ja auto muutenkin puhtaana? Kertokaapa, te juliettakuskit!
Sivuikkunat pysyy kyllä hyvin puhtaina kurakeleillä, mitä ei kaikista autoista voi sanoa. Toisaalta takapää kuraantuu todella helposti.
Noita roiskeläppiä itsekin kaipaisin. Täytyy varmaan vain yrittää etsiä jonkinmoiset suojat; ehkä jossakin autossa olisi suunnilleen sopivat, joista voisi sovitella etuläpät.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Tämähän on Alfojen "perinteinen ongelma". Varttikutosesta eteenpäin (ehkä vanhemmissakin) kaikissa Alfoissa on kyljet nätisti muotoiltu sisään ja etupyörä heittää kaiken pitkin kylkiä. Etelä-Euroopassa sillä ei ole suurempaa merkitystä, mutta kuraisilla Suomen teillä yksikin lätäkkö riittää likaamaan juuri pestyn auton. Muillakin merkeillä on toki vastaavaa ilmiötä havaittavissa.MH kirjoitti:Kummastutti koeajolla, kun tarkastelin Giuliettan etupyörien ja kylkien suhdetta: vaatisi mielestäni maamme oloissa eturoiskeläpät. Eturenkaathan viskovat kaiken kuran ja hiekat kyljille ja pienikin kostea tienpätkä paskaa auton kyljet ilmeisimmin heti.
TMsssä 7.9Vittorio Jano kirjoitti:8.1 sekuntia.Ipi76 kirjoitti:Siis täh, paperilla näyttäisi Mito QV kusettelevan Giulietan vaikka heppoja on yli 60 vähemmän
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Hyvä hyvä. Ei se kura kyljissä maailmaa kaada, auton saa aina pestyä, mutta ne kiveniskemät. Rumaa jälkeä tulee olemaan. Takaläpillä ei ole kovinkaan kummoista virkaa.MH kirjoitti:Kummastutti koeajolla, kun tarkastelin Giuliettan etupyörien ja kylkien suhdetta: vaatisi mielestäni maamme oloissa eturoiskeläpät. Eturenkaathan viskovat kaiken kuran ja hiekat kyljille ja pienikin kostea tienpätkä paskaa auton kyljet ilmeisimmin heti.
Myyjä sanoi että autoon saa ainoastaan takaläpät! Siis täh? Etuläppiä ei saa, ja sen vahvisti maahantuojan edustaja. Eikä ole tietoa milloin saa, jos saa. Mitossa kuulemma sama juttu.
Mitenkähän kyljet ja alahelmat säilyy maalipinnaltaan, ja auto muutenkin puhtaana? Kertokaapa, te juliettakuskit!
ihan hyvät pisteet tuolla vikalla sivulla http://img847.imageshack.us/f/alfa3y.jpg/V6 kirjoitti:aika heikko tulos, no kovempiin vauhteihin tuntuu hieman petraavan VS 156, jarrut näyttäs olevan melko hyvät....
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Nyt sitten minusta tulee ekaa kertaa eläessäni Alfisti. Kaupat tehtiin mustasta uudesta Giuliettasta 1,4 multi airista ilman pack sportia Lohjalla, tarjous -11 Golfista oli säällinen, eroa kilpailijoihin tuli.
Tunne ohjasi vihdoinkin taas autovalintaa, tuo järjellä uutena tammikuussa ostamani Golf ei innostanut vaikka tasaisen hyvä muutoin onkin. Giulietta vei sydämen. Auto on jo satamassa eli kävi tuuri, toiveissa saada kuumaverinen alle pääsiäisen reissuun!
Tunne ohjasi vihdoinkin taas autovalintaa, tuo järjellä uutena tammikuussa ostamani Golf ei innostanut vaikka tasaisen hyvä muutoin onkin. Giulietta vei sydämen. Auto on jo satamassa eli kävi tuuri, toiveissa saada kuumaverinen alle pääsiäisen reissuun!
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ei alfistiksi tullakaan kuin kerran.MH kirjoitti:Nyt sitten minusta tulee ekaa kertaa eläessäni Alfisti.
Rahallisesti tuli varmaan takkiin, mutta enemmän -tuttaa ajella autolla, joka ei tunnu kivalta.MH kirjoitti:Tunne ohjasi vihdoinkin taas autovalintaa, tuo järjellä uutena tammikuussa ostamani Golf ei innostanut vaikka tasaisen hyvä muutoin onkin.
Onnittelut ja tervetuloa joukkoon! Tai oikeastaan kai tervemenoa...
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
^
kiitos kiitos! Nyt tuntuu että autofriikkinä alkaa elää, kun tuli valittua lämminverinen kansanautohintaluokasta. Löytää jopa ison marketin parkkipaikalta omansa, vaikka Giuliettaa myydään ilmeisen paljon. Meinaan, eilen Olarin Autokeskuksessa oli 3 luovutusta iltapäivällä joista 2 multi airia ja yksi QV. No, Lohjan PP-autossa oli 2 luovutusta, yksi diesel ja yksi multi air. Ja kun istuin myyjän kopissa täyttämässä kauppasopimusta, toi toinen myyjä eteenpäin laitettavaksi valkoisen multi airin kauppasopimuksen. Kohtahan näistä tulee kansanauto!
kiitos kiitos! Nyt tuntuu että autofriikkinä alkaa elää, kun tuli valittua lämminverinen kansanautohintaluokasta. Löytää jopa ison marketin parkkipaikalta omansa, vaikka Giuliettaa myydään ilmeisen paljon. Meinaan, eilen Olarin Autokeskuksessa oli 3 luovutusta iltapäivällä joista 2 multi airia ja yksi QV. No, Lohjan PP-autossa oli 2 luovutusta, yksi diesel ja yksi multi air. Ja kun istuin myyjän kopissa täyttämässä kauppasopimusta, toi toinen myyjä eteenpäin laitettavaksi valkoisen multi airin kauppasopimuksen. Kohtahan näistä tulee kansanauto!
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."
Kerrohan tästä lisää, kun tiedät enemmän. Jotain pientä suihkuverhoa voisi omaankin harkita...MH kirjoitti:Ai niin, liikkeestä sain reilun diilin eturoiskeläpistä; laittavat ilmaiseksi etuläpiksi jonkun läppämallin, jota ovat käyttäneet muutamaan luovuttamaansa Giuliettaan ja sanoivat että istuu hyvin ja on mitoiltaan sopiva.
Ei tuo teho kyllä kerro kiihtyvyydestä oikein yhtään mitään. On paljon autoja joissa on huomattavasti vähemmän tehoa kuin vastaavan kokoisissa muissa autoissa, ja kiihtyvyys saattaa olla silti aivan eri planeetalta...Ipi76 kirjoitti:Kertokaas viisammat, mikä selittää noin pienen eron kiihtyvyydessä Miton ja Giulietan välillä.
Minusta yli 60 heppaa on aika paljon, tämähän on jo melkein kusetusta tai ainakin harhaanjohtamista tehtaalta päin.
Sekunti on aika paljon noissa lukemissa mitä tehdas lupaa.
onko joku muu eri mieltä?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Stilon takahelmat ja -ovien nurkat maalattiin aikoinaan (2005) Konalan Deltassa takuutyönä. Maksoin vain etuläpät ja laina-auton.Farina kirjoitti:Tämähän on Alfojen "perinteinen ongelma". Varttikutosesta eteenpäin (ehkä vanhemmissakin) kaikissa Alfoissa on kyljet nätisti muotoiltu sisään ja etupyörä heittää kaiken pitkin kylkiä. Etelä-Euroopassa sillä ei ole suurempaa merkitystä, mutta kuraisilla Suomen teillä yksikin lätäkkö riittää likaamaan juuri pestyn auton. Muillakin merkeillä on toki vastaavaa ilmiötä havaittavissa.MH kirjoitti:Kummastutti koeajolla, kun tarkastelin Giuliettan etupyörien ja kylkien suhdetta: vaatisi mielestäni maamme oloissa eturoiskeläpät. Eturenkaathan viskovat kaiken kuran ja hiekat kyljille ja pienikin kostea tienpätkä paskaa auton kyljet ilmeisimmin heti.
Ikinä kuullut, että kiveniskemien paikkaus menisi takuun piikkiin.
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Tästä se alkoi...nimittäin ei-alfistien naljailut ja pelottelut. Nyt jo isäukko ja pari tuttua haukkuivat totaalisesti valintani ja epäilevät mielenterveyttäni. Kun kuulemma saan juoksuttaa autoa jatkossa koko ajan korjaamolla, varata hinauspalvelunumeron kännykkään ja varautua siihen että saan aikanaan luopua Alfasta joko lähes ilmaiseksi tai pitää sen loppuikäni kun kukaan tai mikään (yksityinen tai liike) ei sitä enää huoli. Ja kuulemma saan raskaasti katua vaihtoa Golfista pois, se kun on laadukas ja varma pitoauto, kuulemma.
Että lupaavasti alkaa...
Että lupaavasti alkaa...
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Alkaa hirvittämään auton kokonaiskulut, yksityisostajana...löysin ajovalo.netistä ja iltasanomien palstoilta autojen arvonalenemisesta tilastoja ja Alfa pitää jumbosijoja. Ja mitä täältä fooorumilta selaillessa löysin, ovat uusimpienkin Alfojen huoltohinnat sikakalliit ja esim. itseäni lähimmän pisteen eli Autokeskuksen varaosien saanti ja huoltopalvelutason laatu onnetonta.
Myyjä väitti, että Alfoissa on uutena tiepalvelu, joka kestää ajattomasti, jos auton moottoriöljyt vaihdattaa merkkihuollossa kerran vuodessa. Ihmetyttää, että Giuliettassa kuitenkin ilmoitetaan huoltoväliksi 30.000 km tai 2 vuotta!?! Kuulemma tiepalvelu ei ole voimassa, ellei öljyjä vaihdatakaan tiheämmin eli kerran vuodessa. Outoa.
En tiedä, perkele. Tässä alkaa nyt ostokrapula iskemään. Lienekö huolissani turhaan, vai eikö luonteeni sittenkään sovi tämän merkin pitäjäksi??
Myyjä väitti, että Alfoissa on uutena tiepalvelu, joka kestää ajattomasti, jos auton moottoriöljyt vaihdattaa merkkihuollossa kerran vuodessa. Ihmetyttää, että Giuliettassa kuitenkin ilmoitetaan huoltoväliksi 30.000 km tai 2 vuotta!?! Kuulemma tiepalvelu ei ole voimassa, ellei öljyjä vaihdatakaan tiheämmin eli kerran vuodessa. Outoa.
En tiedä, perkele. Tässä alkaa nyt ostokrapula iskemään. Lienekö huolissani turhaan, vai eikö luonteeni sittenkään sovi tämän merkin pitäjäksi??
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
jep, optiomiljonääristä olen kaukana, tavis alemman keskitason palkansaaja jolle ei ole edes tulossa koskana pientäkään perintöä (vanhemmat persaukisia kansaneläkeläisiä ja heilläkään ei mitään omaisuutta). Siinä mielessä mietityttää vaan tulevan auton arvon pysyminen. Olen kuullut, ettei kaikki uusia autoja myyvät liikkeet ota edes Alfaa vaihdossa. Kyllähän se itkettäisi, jos parin kolmen vuoden päästä vaihtoyritys tyssäisi shokkiin, ja 3 v takuuajan jälkeen maksat kaiken lompakostasi ja nykyautojen elektroniikan vaihto ei ole halpaa. Voi hemmetti, onko tässä vaan pysyttävä tylsässä Golfissa ja harkittava vaihtoehtona jatkossakin korkeintaan jotain Skeidaa, sen arvo kun pysyy ilmeisimmin vielä volsua paremmin...kaupan purkukin nielee rahaa, vaan alkaa jo käydä mielessä.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
Henkisesti on syytä varautua siihen, että uutena 30kiloeuroa maksaneesta italoautosta vaihtohyvitys liikkeessä kolmen vuoden päästä on reilu kymppitonni. En minäkään mitään piruja yritä maalailla seinälle, mutta noin se ihan oikeastikin menee.MH kirjoitti: Olen kuullut, ettei kaikki uusia autoja myyvät liikkeet ota edes Alfaa vaihdossa. Kyllähän se itkettäisi, jos parin kolmen vuoden päästä vaihtoyritys tyssäisi shokkiin(
Annetaan nyt ensimmäisenä positiivisena kommenttina se, että jos uusimpien Alfojen (MiTo, Giulietta) "Alfamaisuudesta" on jotain kadonnut, niin se on tuonut tilalle paremman laadun, joka pitäisi näkyä luotettavuutena ja varmuutena (joka ei siis ole kovin Alfamaista, jos veteraaneilta kysytään).MH kirjoitti:jep, optiomiljonääristä olen kaukana, tavis alemman keskitason palkansaaja jolle ei ole edes tulossa koskana pientäkään perintöä (vanhemmat persaukisia kansaneläkeläisiä ja heilläkään ei mitään omaisuutta). Siinä mielessä mietityttää vaan tulevan auton arvon pysyminen. Olen kuullut, ettei kaikki uusia autoja myyvät liikkeet ota edes Alfaa vaihdossa. Kyllähän se itkettäisi, jos parin kolmen vuoden päästä vaihtoyritys tyssäisi shokkiin, ja 3 v takuuajan jälkeen maksat kaiken lompakostasi ja nykyautojen elektroniikan vaihto ei ole halpaa. Voi hemmetti, onko tässä vaan pysyttävä tylsässä Golfissa ja harkittava vaihtoehtona jatkossakin korkeintaan jotain Skeidaa, sen arvo kun pysyy ilmeisimmin vielä volsua paremmin...kaupan purkukin nielee rahaa, vaan alkaa jo käydä mielessä.
Jos Alfaa ja Skodaa alkaa vertaamaan ihan mielikuvina, niin sieltä pitäisi löytyä se mistä haluaa hieman maksaa. Alfa on kuitenkin edelleen Fiatin "hienompi" merkki, siinä missä Skodalle Volkkari tai Seatille Audi (vaikka ovatkin kaikki tiettyyn pisteeseen asti samaa tavaraa).
Laske käyttöäsi vastaava vuosikulutus. Ota selvää huoltohinnoista ja heitä ne vuosibudjettiin mukaan. Eivät sitten tule yllätyksenä.
Odottamattomat hajoamiset takuuajan jälkeen ovat potentiaalinen uhka automerkistä riippumatta. Olen nähnyt ja kuullut niistä kärsivän sekä Jaguaristin että Hyndaeistin. Kirpasee aina suhteessa auton arvoon, mutta toisaalta yleensä se auton arvo on jollain tavoin suhteessa omistajan tuloihin/omaisuuteen.
Alfa on mielestäni ainakin vielä sopivalla tavalla individualistinen johtuen sen historiasta, kuitenkaan perusmallien olematta oikeasti normaalia autoa ihmeempiä välineitä, vaikka ei-Alfistit voivatkin niin ajatella.
Alfa ei jätä kylmäksi. Alfa herättää aina (ainakin vielä) keskustelua. Sillä ei ole väliä onko se positiivista vai negatiivista. Se on hienoa.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Höpö höpö. Paristakymmenestä paikasta kysyin stuosta 159:stä vaihto/ostotarjousta. 2-3 liikettä (avainvaunuja tjsp, eli pienempiä liikkeitä) sanoi, etteivät ota AR merkkisiä autoja. Tod näk niillä listalla muitakin merkkejä mitä eivät huoli. Useasta tuli huono tarjous, mutta kuten täälläkin ollaan puhuttu niin joka merkistä ne yrittää eri tekosyillä mahdollisimman huonon tarjouksen antaa. Kyllä aina joku tekee hyvän tarjouksen, myös isoista liikkeistä, jos kauppa meinaa niiltä muuten lipsua sivu suun. Kaveri otti enemmän -08 bmw 320 vaihdossa takkiin ku minä alfasta.MH kirjoitti:jep, optiomiljonääristä olen kaukana, tavis alemman keskitason palkansaaja jolle ei ole edes tulossa koskana pientäkään perintöä (vanhemmat persaukisia kansaneläkeläisiä ja heilläkään ei mitään omaisuutta). Siinä mielessä mietityttää vaan tulevan auton arvon pysyminen. Olen kuullut, ettei kaikki uusia autoja myyvät liikkeet ota edes Alfaa vaihdossa. Kyllähän se itkettäisi, jos parin kolmen vuoden päästä vaihtoyritys tyssäisi shokkiin, ja 3 v takuuajan jälkeen maksat kaiken lompakostasi ja nykyautojen elektroniikan vaihto ei ole halpaa. Voi hemmetti, onko tässä vaan pysyttävä tylsässä Golfissa ja harkittava vaihtoehtona jatkossakin korkeintaan jotain Skeidaa, sen arvo kun pysyy ilmeisimmin vielä volsua paremmin...kaupan purkukin nielee rahaa, vaan alkaa jo käydä mielessä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
En minä ole koskaan ostanut autoa arvonaleneman tai muiden ihmisten puheiden perusteella, vaan sen mukaan, mikä on sopinut minulle sillä hetkellä ja muuten tuntunut hyvältä ratkaisulta. Giulietta MA oli itselläkin harkinnassa, mutta sitten eteeni tuli tuo TBi.
No, Unoa ostaessa kyllä luotin kaverin faijan puheisiin enkä turhaan.
Kaveri just kysy nelokoppasen golfiin termarin vaihtoa VW Lennosta ja arvio oli muistaakseni yli kolmesataa. Audi S4:n vikakoodien luku maksoi siellä satasen (30 min laskutusta). Niin että rahaa palaa joka tapauksessa. Elä nyt äläkä tulevaisuudessa, sanoisin.
No, Unoa ostaessa kyllä luotin kaverin faijan puheisiin enkä turhaan.
Kaveri just kysy nelokoppasen golfiin termarin vaihtoa VW Lennosta ja arvio oli muistaakseni yli kolmesataa. Audi S4:n vikakoodien luku maksoi siellä satasen (30 min laskutusta). Niin että rahaa palaa joka tapauksessa. Elä nyt äläkä tulevaisuudessa, sanoisin.
Lainaus Tuulilasin vertailusta (2006):TommiS kirjoitti:Henkisesti on syytä varautua siihen, että uutena 30kiloeuroa maksaneesta italoautosta vaihtohyvitys liikkeessä kolmen vuoden päästä on reilu kymppitonni. En minäkään mitään piruja yritä maalailla seinälle, mutta noin se ihan oikeastikin menee.MH kirjoitti: Olen kuullut, ettei kaikki uusia autoja myyvät liikkeet ota edes Alfaa vaihdossa. Kyllähän se itkettäisi, jos parin kolmen vuoden päästä vaihtoyritys tyssäisi shokkiin(
Oma 147 on vuodelta 2005, mutta malli ei varmaan ole juuri siitä muuttunut oleellisesti. Alfa ostettiin käytettynä n. 17 tkm ajettuna 17 000 eurolla syksyllä 2008.Alfan nopea ohjaus ja koneen sporttinen ääni kiihdytyksissä säväyttävät. 147 on muita selkeämmin kahden hengen auto, sillä takana on ahdasta, lastenrattaat eivät mahdu kyytiin eikä takajousitus kanna kuormaa kunnialla. Ajonvakautusjärjestelmän myöhäinen puuttuminen yliohjautuvuuteen saattaa säikäyttää ensikertalaisen. Ylläpito tulee kalliiksi, sillä suuren kulutuksen ohella niin vakuutus- kuin huoltokulutkin ovat muita runsaammat. Varaosapaketti maksaa toiseksi eniten.
Auton vertailuhinta 29 600 e.
Tällä hetkellä Nettiauton ilmoituksiin verrattuna jälleenmyyntiarvo pyörinee jossain 10 000 euron nurkilla. Kilsoja on hieman vaajaa 70 tkm.
Voisi joskus tehdä vertailevaa laskelmaa joihinkin muihin malleihin. Uskon kyllä, että joku ns. "järkevä" Golf tms. pitää arvonsa paremmin, mutta toisaalta en itse osta autoa sijoitusmielessä. Alfaa ei varmaankaan kannata ostaa jos haluaa vain auton. En itse ainakaan muista ketään joka olisi hommannut Alfan vahingossa kun piti hommata joku auto.
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Täytyy tosiaan ostaa niitä autoja millä haluaa ajaa eikä niitä, mistä saa parhaan hyvityksen. Se se vasta kallista autoilua on jos ennen sitä suunniteltua vaihtoajankohtaa vaihtaa auton sen takia että joka kerta autoon hypätessä ottaa päähän. Varusteluun kannattaa myös panostaa eikä jäädä miettimään kannattaako johonkin varusteeseen panostaa satanen tai kaksi enemmän. Silloin autosta saa enemmän koko sen omistuksen ajan.
Tässä vähän aiheeseen liittyvää lukemista: http://a6retrofit.tripod.com/articles/o ... staja.html
Tässä vähän aiheeseen liittyvää lukemista: http://a6retrofit.tripod.com/articles/o ... staja.html
Toi oli hyväTeroPee kirjoitti:Tässä vähän aiheeseen liittyvää lukemista: http://a6retrofit.tripod.com/articles/o ... staja.html
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ja niin totta.Kirjiz kirjoitti:Toi oli hyväTeroPee kirjoitti:Tässä vähän aiheeseen liittyvää lukemista: http://a6retrofit.tripod.com/articles/o ... staja.html
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
MH ihan vaan rauhassa! Sulla on ollu auto vasta pariviikkoa ja olet jo vaihtamassa skoodaan, kun siitä joskus kolmen vuoden päästä saa 2 tai 3 tonttua enemmän? Sen 3 vuotta ajat sitten sillä skoodalla ja kiroat kun ei ole munaa?
Vioista on turha murehtia, niitä tulee, jos tulee - myös muilla. En ole ikinään ollut myöhässä töistä tai jätännyt menemättä jonnekin, koska auto olisi petännyt, ja toi sentään on 156 joka essonbaarin mukaan on 90% elämästään korjaamolla
Päästä kaverit auton rattiin, jokainen on pyörtännyt puheensa kun ovat Alfaa kokeileet
Vioista on turha murehtia, niitä tulee, jos tulee - myös muilla. En ole ikinään ollut myöhässä töistä tai jätännyt menemättä jonnekin, koska auto olisi petännyt, ja toi sentään on 156 joka essonbaarin mukaan on 90% elämästään korjaamolla
Päästä kaverit auton rattiin, jokainen on pyörtännyt puheensa kun ovat Alfaa kokeileet
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Arvonalenema on asia, joka toteutuu vasta kun olet vaihtamassa autoa. Turha sitä on stressata etukäteen. Siihen vaikuttaa niin moni asia alkaen valtiovallan vero- ym. päätöksistä päättyen kuun asentoon taivaalla... Autoa vaihtaessa kannattaa kysyä tarjousta vähän useammasta kuin yhdestä liikkeestä kun on vaihtamassa uuteen.MH kirjoitti:Alkaa hirvittämään auton kokonaiskulut, yksityisostajana...löysin ajovalo.netistä ja iltasanomien palstoilta autojen arvonalenemisesta tilastoja ja Alfa pitää jumbosijoja. Ja mitä täältä fooorumilta selaillessa löysin, ovat uusimpienkin Alfojen huoltohinnat sikakalliit
Myyjä väitti, että Alfoissa on uutena tiepalvelu, joka kestää ajattomasti, jos auton moottoriöljyt vaihdattaa merkkihuollossa kerran vuodessa. Ihmetyttää, että Giuliettassa kuitenkin ilmoitetaan huoltoväliksi 30.000 km tai 2 vuotta!?! Kuulemma tiepalvelu ei ole voimassa, ellei öljyjä vaihdatakaan tiheämmin eli kerran vuodessa. Outoa.
Itse ajelin pitkään Subaruilla ja siinä on toinen merkki, josta Esson baarin miehet "tietävät" enemmän kuin omistajat itse. Tosin nämä "Esso-miehet" ajavat yleensä vanhalla Corollalla eivätkä edes uskalla ajatella ajavansa muulla merkillä, "koska Toyota on paras, vaikken olekaan ikinä mitään muuta edes kokeillut"!
Noiden huoltojen hinnoista sen verran, että eivät ne mielestäni muiden merkkien normaaleista hinnoista poikkea. Saman merkin eri huoltopisteissäkin on aikamoisia eroja (ainakin Subarulla oli). Helsingissä yleensä aina kalleinta.
Tuo Alfan tiepalvelujuttu oli asia, jota minäkin ihmettelin autoa ostaessani, että mikäs järki siinä on että se jatkuu vain vuoden kerrallaan, vaikka huoltoväli on 2 vuotta? Jos on Autoliiton jäsen ja ostaa AL-Turvan, niin kustannus on yhteensä alle 100e/vuosi ja saa vielä paljon etuja ja Moottori-lehden. Itseasiassa tuo Autoliiton tiepalvelu on parempi, koska se on voimassa aina kaikissa autoissa jossa jäsen on mukana matkassa; kuskina tai matkustajana!
http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvel ... -jasenyys/
Minun tuttavapiirissäni on paljon uteliaita, jotka haluaisivat ajaa Alfalla, mutta eivät uskalla ostaa niin minä olen nyt sitten se "koekaniini" eikä yhtään kaduta, että vaihdoin luotettavuustilastojen kärjessä olevan auton tällaiseen "tilastokauhuun"
Tähänastiset kokemukset ovat olleet kyllä 96% positiivisia Alfasta. Toivottavasti jatkuu samoissa merkeissä (kopkop puuhun). Vaimokin on sitä mieltä, että Giulietta on kivempi ajella kuin Impreza oli.
- routasydän
- Viestit: 1555
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
- Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm - Paikkakunta: Oulu
Näissä on aina monta muttaa. Monesti on tullu ihmisten kanssa väiteltyä uuden tai uudehkon auton oston järkevyydestä. Arvo tippuu, vakuutukset voi olla kalliimpia, merkkihuollot jne. Toisaalta autoon ei tarvitse tehdä muuta kuin määräaikaishuollot ja muutois sen kuin ajelee menemään.
Kaikista halvimmalla pääsisi tietenkin jos ostaisi sen 80-90lukulaisen vanhuksen, jolla ei enää arvo tipu (tuolla uuden auto arvonalenemalla korjaa jo melko monta murhetta), mutta ajomukavuus toki kärsii ja palikkaa pitää vaihtaa.
Yks kannattajakunta on sitten ihmiset, jotka mieluummin ostaa 2-3v autoja, joissa on jo uuden auton arvonalenema tapahtunut. Näissä myös takuu loppunut ja kulutusosia joutuu vaihtamaan, eikä ylläpito tod näk sen halvempaa ole. Ja arvo tippuu verrattuna vanhaan, toki hitaammin kuin uudessa...
Kaikissa on varmasti puolensa, kukin valkkaa itselleen (ja kukkarolleen) sopivan vaihtoehdon. Toisaalta jonkun pitää ne uudetkin autot ostaa, jotta niitä käytettyjäkin markkinoilta löytyy...
Kaikista halvimmalla pääsisi tietenkin jos ostaisi sen 80-90lukulaisen vanhuksen, jolla ei enää arvo tipu (tuolla uuden auto arvonalenemalla korjaa jo melko monta murhetta), mutta ajomukavuus toki kärsii ja palikkaa pitää vaihtaa.
Yks kannattajakunta on sitten ihmiset, jotka mieluummin ostaa 2-3v autoja, joissa on jo uuden auton arvonalenema tapahtunut. Näissä myös takuu loppunut ja kulutusosia joutuu vaihtamaan, eikä ylläpito tod näk sen halvempaa ole. Ja arvo tippuu verrattuna vanhaan, toki hitaammin kuin uudessa...
Kaikissa on varmasti puolensa, kukin valkkaa itselleen (ja kukkarolleen) sopivan vaihtoehdon. Toisaalta jonkun pitää ne uudetkin autot ostaa, jotta niitä käytettyjäkin markkinoilta löytyy...
- Peeveli
- Viestit: 276
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
- Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Kiitos kannustuksesta, toki itsekin olen päätynyt pitämään tilauksen voimassa ja Julietta otetaan talliin, köyhdyin tai en. Näin tänään vaimon kanssa kävelylenkillä ollessamme erään kerrostalon tolppapaikalla tummanmetallipunaisen Juliettan, kaksi pakaria molemmin puolin ja ilman levikkeitä eli oli 2,0 diesel ilman pack sportia. Kysyin vaimolta mielipidettä: sanoi että "onhan se selvästi nätimpi kuin golf". Itsellä nousi vastustamaton halu päästä jälleen Alfan rattiin fiilistelemään. Toivon että saisin sen alle jo pääsiäiseksi, kuten myyjä arveli.
Olen itsekin Autoliiton jäsen, ja täytynee jatkossa ottaa tuo lisähintainen al-turva mukaan. Eikös se Alfan tiepalvelu ole kuitenkin uppuudessa kärryssä voimassa sen ensimmäisen vuoden? Tarkoitus lähteä kesällä Saksaan ja Itävaltaan Alpeille ajamaan ja ei haluttaisi jäädä vaikkapa renkaan revetessä tien päälle ilman varapyörää -jota Juliettassa ei ole. Liekkö siinä edes renkaiden mutteriavainta/väännintä?
Itsellä jäi koeajoissa kokeilematta asfalttipintainen mutkainen maantie; eli viel kerran Giuliettoilla enemmän ajaneet: onko vakioalustalla nautinnollinen ajotuntuma saatavilla, vai vaatiko se kertakaikkiaan sportalustan? Nämä koeajoni eivät kyllä 100% varmuudella asiaa kertoneet, kun ajo koostui pääosin taajamasta ja motareilta.
Vielä kymysys: onko perusmustassa Alfan värissä päällä lakkakerros antamassa kovempaa suojaa naarmuille? Nykysinhän alkaa kaikissa eri merkkien perusmustissa asia olemaan noin, mutta onko Alfassa? Myyjät nimittäin eivät tienneet asiaa vaan totesivat että "luultavasti siinä on".
Olen itsekin Autoliiton jäsen, ja täytynee jatkossa ottaa tuo lisähintainen al-turva mukaan. Eikös se Alfan tiepalvelu ole kuitenkin uppuudessa kärryssä voimassa sen ensimmäisen vuoden? Tarkoitus lähteä kesällä Saksaan ja Itävaltaan Alpeille ajamaan ja ei haluttaisi jäädä vaikkapa renkaan revetessä tien päälle ilman varapyörää -jota Juliettassa ei ole. Liekkö siinä edes renkaiden mutteriavainta/väännintä?
Itsellä jäi koeajoissa kokeilematta asfalttipintainen mutkainen maantie; eli viel kerran Giuliettoilla enemmän ajaneet: onko vakioalustalla nautinnollinen ajotuntuma saatavilla, vai vaatiko se kertakaikkiaan sportalustan? Nämä koeajoni eivät kyllä 100% varmuudella asiaa kertoneet, kun ajo koostui pääosin taajamasta ja motareilta.
Vielä kymysys: onko perusmustassa Alfan värissä päällä lakkakerros antamassa kovempaa suojaa naarmuille? Nykysinhän alkaa kaikissa eri merkkien perusmustissa asia olemaan noin, mutta onko Alfassa? Myyjät nimittäin eivät tienneet asiaa vaan totesivat että "luultavasti siinä on".