TS: Lämmöt, ruiskuvalo, timing variator
Valvoja: Moderators
TS: Lämmöt, ruiskuvalo, timing variator
Kesäkuussa matkalla Italiaan Spider (2.0 TS) sytytti moottorin varoitusvalon. Matkan kestäessä näytti, että se liittyi moottorin lämpenemiseen. Kotimaassa jäähdytysnesteen lämpö on yl. 80°C tietämissä, paikallaan seisoessa nousee 90°:een, jolloi tuuletin käynnistyy. Matkalla oli lämpimiä kelejä ja vuoristonousuja, jolloin lämpömittari näytti pitkiä aikoja 90°. Sen jälkeen syttyi varoitusvalo. Yleensä, kun jäähdytysnesteen lämpö oli pitemmän aikaa taas n. 80°:ssa (johon se siis laskee, kun ei ole helle tai kova kuormitus ja vauhtia on riittävästi), niin varoitusvalokin jonkin ajan kuluttua sammui.
Varoitusvalo ei siis syty moottorin kuumenemista ilmaisemaan, vaan jostakin syystä sen seurauksena. Itävallassa kävin luetuttamassa vikakoodin ja vastaus oli, että "Phasen Variator Sensor" (tai joku sen tapainen) antaa vääriä arvoja systeemille sekä rauhoittelut, että ei aiheuta vaaraa moottorille, voi jatkaa ajoa. Tulkitsin, että liittyy siis jotenkin ajoituksenmuuntimen toimintaan, mutta en kyllä ajossa mitään oireita huomannut. (Autobahnilla jäin kyllä kertaalleen turbodiesel Golfin jalkoihin, mutta latoin sen nukahtamiseni piikkiin, kun en pudottanut pykäliä tarpeeksi alas )
Käynnin tasaisuudessa, käynnistyvyydessä enkä oikein missään muuaakaan huomannut erityistä, jossakin vaiheessa tosin kävi mielessä, että tyhjäkäynnillä tuotti aika katkua peräpäästä??
OBD-maailma (tai tuossa '96 Motronic 10.2.3-mallissahan se on kai joku pre-OBD) on itselle vähän vieras, mutta olisiko siis 022 Timing Variator -vikakoodi?
Valaiskaapa viisaammat! Kokemuksia vastaavasta?
Varoitusvalo ei siis syty moottorin kuumenemista ilmaisemaan, vaan jostakin syystä sen seurauksena. Itävallassa kävin luetuttamassa vikakoodin ja vastaus oli, että "Phasen Variator Sensor" (tai joku sen tapainen) antaa vääriä arvoja systeemille sekä rauhoittelut, että ei aiheuta vaaraa moottorille, voi jatkaa ajoa. Tulkitsin, että liittyy siis jotenkin ajoituksenmuuntimen toimintaan, mutta en kyllä ajossa mitään oireita huomannut. (Autobahnilla jäin kyllä kertaalleen turbodiesel Golfin jalkoihin, mutta latoin sen nukahtamiseni piikkiin, kun en pudottanut pykäliä tarpeeksi alas )
Käynnin tasaisuudessa, käynnistyvyydessä enkä oikein missään muuaakaan huomannut erityistä, jossakin vaiheessa tosin kävi mielessä, että tyhjäkäynnillä tuotti aika katkua peräpäästä??
OBD-maailma (tai tuossa '96 Motronic 10.2.3-mallissahan se on kai joku pre-OBD) on itselle vähän vieras, mutta olisiko siis 022 Timing Variator -vikakoodi?
Valaiskaapa viisaammat! Kokemuksia vastaavasta?
Eli olipa vika sitten itse muuntimessa tai anturissa niin käytännössä merkistsee jakopääremonttia ... no odotellaan siis vielä pari kolme vuotta...
Muuntimen toimimattomuus pitäisi huomata tehottomuutena?
Jos nyt olisi anturiviasta kysymys, niin mihinkä se käytännössä vaikutta; seokseen? sytytyksen ajoitukseen? -> tehohäviötä? päästöjä?
Muuntimen toimimattomuus pitäisi huomata tehottomuutena?
Jos nyt olisi anturiviasta kysymys, niin mihinkä se käytännössä vaikutta; seokseen? sytytyksen ajoitukseen? -> tehohäviötä? päästöjä?
Palataanpa nyt tähän kun tuli heitettyä tänään katsastuskäynti ja moottorivalo syttyi taas lämmönnousun myötä.
Öööö... olenkohan nyt oikeilla jäljillä ... että joko anturissa on lämpötilaan liittyvä toimintahäiriö vai voisiko niin päin, että ajoituksenmuunnin ei toimi?
Eli 1. Anturi antaa "lämpimänä" vääriä arvoja (jolloin ajoituksen muuntimen solenoidikaan ei saa toimintakäskyä??) tai sitten 2. ajoiuksen muunnin (solenoidi?) ei toimi, jolloin anturi antaa järjestelmän mielestä vääriä arvoja ja vikavalo syttyy.
Öööö... olenkohan nyt oikeilla jäljillä ... että joko anturissa on lämpötilaan liittyvä toimintahäiriö vai voisiko niin päin, että ajoituksenmuunnin ei toimi?
Eli 1. Anturi antaa "lämpimänä" vääriä arvoja (jolloin ajoituksen muuntimen solenoidikaan ei saa toimintakäskyä??) tai sitten 2. ajoiuksen muunnin (solenoidi?) ei toimi, jolloin anturi antaa järjestelmän mielestä vääriä arvoja ja vikavalo syttyy.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Jos sen tarkan vikakoodin sais tietoon, niin voisi asiaa miettiä tarkemmin.
Minulta löytyy tarvittaessa käyttämätön TS koneen nokka-akselin anturi hiukan markkinahintaa halvemmalla. Peräisin Heikalta ja osoittautui turhaksi kun näyttääkin siltä että vialla on RPM anturi, eli anturi joka tutkailee moottorin kierroslukua startin hammaskehältä. Anturi vielä avaamattomana pussissa, eli ei ole edes käytetty paikallaan.
Minulta löytyy tarvittaessa käyttämätön TS koneen nokka-akselin anturi hiukan markkinahintaa halvemmalla. Peräisin Heikalta ja osoittautui turhaksi kun näyttääkin siltä että vialla on RPM anturi, eli anturi joka tutkailee moottorin kierroslukua startin hammaskehältä. Anturi vielä avaamattomana pussissa, eli ei ole edes käytetty paikallaan.