Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Viesti Kirjoittaja quppe »

V6 kirjoitti:minkä vuoden auto ja kuuluuko siinä olla lämpömittari? vanhemmissa 156sissa ei mittaria ole jos ei ole ilmastointia... muistaakseni ..
Vm. 2000 ilmastoinnilla ja on se ennen toiminut.. Muistan vielä sen pettyneen hetken kun ajattelin katsoa lämpötilaa, ja huomasin ettei toimikkaan enää.. :crazyeyes:

Eihän tuo nyt iso vika ole mutta kiva olisi saada toimimaan..

Avatar
luigster
Viestit: 128
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 02:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja luigster »

2kk seisomisen jälkeen oli akku tyhjentynyt. Noh matuskasta virtaa ja alfa tulille. Ajoin n12km auton himaan. Äsken yritin startata ja taas oli virta vähissä eikä jaksanu pyöräyttää käyntiin.
Mitään oireita ei olllu ennen seisontaa, joten ajoinko liian vähän vai oisko laturi sökönä? Mitään laturi valoja ei kyllä oo ikinä palanu ja akkukin on alle vuoden ikäinen.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no ei se noin lyhyellä ajolla mihinkään lataudu.. heitä joku tunnin lenkki niin ehkä sitten
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Auto seisoi 12 päivää, akku oli tyhjentynyt (miinusnapa oli löysällä).

Tämän jälkeen vasen takavilkku ei toimi ja vasemmalle vilkutettaessa naksuu nopeaan tahtiin. Etu ja sivuvilkut ja oikea taka toimivat kaikki. Ainoa toimimaton on toi vasen takavilkku. Ei toimi edes hätävilkusta.

Lamput ok. Vaihdoin takalamppujen muovihärpäkekannan puolelta toiselle jolloin ei toiminut myöskään, eli vika ei kannoissakaan, jossain johdoissa? Revin takakontin huovat auki ja tsekkasin johdot jotka olivat siistejä.

Missäs helv nyt mättää taas? Jossain taas kosteutta? Terv. Nim. Aina joku sähkölaite pimeenä.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Noniin nyt löytyi melko todennäköinen jatkuvien sähkövikojen aiheuttaja. Oishan tonne kuskin maton alle voinut aikaisemminkin vilkaista...
Muistutuksena taas kaikille että kannattaa vilkuilla sinnekin välillä, ruoste ilmeisesti pistänyt tänkin kärähtämisen alulle. :silent:

Mutta siis miten saisin nopeiten noi johdot korjattua PK-seudulla onko ehdotuksia?

Autosähköihin erikoistuneelle pajalle? Ihan mihin vaan pakoputkipajalle? Autokeskukseen?

Pystyykö näppärä sähkömies korjaamaan noi poikkipalaneet johdot vai pitääkö kaikki johdot vetää uusiksi....?
Liitteet
IMAG1071.jpg
(395.06 KiB) Tiedosto ladattu 7194 kertaa

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuskin lähtevät kaikkia korjaamaan, vaan pelkästään vaurioituneet kohdat ja jos tilaa on (tuossa kohtii taisikin olla ihan kohtuullisesti) niin sitten vähän matkaa varman päälle.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja V6 »

Oiva kirjoitti: Muistutuksena taas kaikille että kannattaa vilkuilla sinnekin välillä, ruoste ilmeisesti pistänyt tänkin kärähtämisen alulle. :silent:
varmaan hitsattu, muovi ei kovin helposti ruostu tossa kuparin päällä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

V6 kirjoitti:
Oiva kirjoitti: Muistutuksena taas kaikille että kannattaa vilkuilla sinnekin välillä, ruoste ilmeisesti pistänyt tänkin kärähtämisen alulle. :silent:
varmaan hitsattu, muovi ei kovin helposti ruostu tossa kuparin päällä.

Onko helmaan vedetty joskus "ratsupaikka"?

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Eihän tuossa muutakun vaurioituneet kohdat pois, kolvaat ehjän johdon tilalle ja kutistesukka päälle. Ei kannata sähkärille viiä jos ei oo poikki johtoja, kun kerta tietää mikä kytketään mihinkä. Väriväriin ja loput saman ruuvin alle eikös se niin menny? :wink:
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Joo pohjaa on kyllä hitsailtu, "ratsupaikka" ihan tuntematon termi mutta jos viittaa jonkinlaiseen hätäiseen katsastuksestaläpi-hitsailuun ni voi hyvinkin tällänen olla? :) En vaan huomannu johdon kohdalla paikkausjälkiä mutta todennäköisesti joo saanut siipeensä siinä vaiheessa.

Ja itse kun en noista sähkötöistä ymmärrä mitään niin onneksi Aallon autosta herttoniemestä löytyi Alfoihin erikoistunut kaveri joka lupasi katella.

Nyt pitäis löytää tollanen M40 sähkölaatikko (Integrated services control unit) kärähtäneen tilalle, että jos jollain on vinkkejä mistä löytää niin saa kertoa :)

Hot-T
Viestit: 66
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Nyt tuli mielenkiintoinen vika. Eli kun kääntää avaimesta virrat päälle ja auto normaalisti tekee tarkastuksia, valittaa öljyn tasosta (sitä tekee aina silloin tällöin kyllä muutenkin vaikka öljyä onkin) ja kun ottaa virrat pois ja kääntää uudestaan koko auto "kuolee". Ei reagoi mihinkään, ei keskulukkoon eikä mihinkään muuhunkaan. Noh, avasin konepellin ja annoin valohoitoa ja noin 5 min päästä kaikki toimii taas normaalisti, mutta mielenkiintoisesti radio menee päälle vaikka vielä ei ole avainta virtalukossa... Tätä tehny nyt tänään kaksi kertaa. Toisella kerralla kun auto sitten lähti käyntiin, ei vaihteet meinaa kytkeytyä parin ensimmäisen ajokilometrin aikana, sen jälkeen kaikki OK. :crazyeyes:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^Jätä levy sisälle jos orkkissoitin meinaa käynnistyä itsestään. Ei ainaskaan akku tyhjene. Lopun suhteen sormi suussa.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kokeilisin ensimmäiseksi, että on akunkengät kunnolla kiinni, ja vaikka putsaisin navatkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Virtalukon pohja?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jälkiasennettu radio oli mykkä parin päivän ajan. Eli ei tehnyt mitään, valot eivät syttyneet jne.
Teki saman kerran aikaisemmin viime talvena.
Sen verran ehdin katsoa, että sulake on ehjä. Tai totta kai se on kun taas pelaa.
Vahvistimeen ilmeisesti ei tullut herätettä, kun ei valot palaneet.
Usb tikku vilkutti valoa vaikka virrat eivät olleet päällä.

Molemmilla kerroilla hiljentynyt siten, että ennen parkkeerausta toimi normaalisti.
Uudestaan käynnistettäessä ei toiminut.

Ideoita?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Monza »

Palaneesta polttimosta ilmoittava valo vilkkuu vilkun tahtiin! Kaikki polttimot ovat ehjiä :-)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Vaihda ne kaikki polttimot :wink:
Jossa kussa luultavasti liikaa vastusta.
Kts. kysymyksiä 156:sta topicci, saman tyyppistä vaivaa oli jarruvalon kanssa..

Avatar
Bumper
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:07
Car(s): 156 2.5 '98
Paikkakunta: Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Bumper »

Onko 156:n takasumareille joku yleinen vikapaikka? Toimivat joskus kostealla kelillä, mutta eivät koskaan kuivalla tai pakkasella. Etusumarit tuntuisivat kyllä toimivan normaalisti kelissä kuin kelissä.

Ei sillä että noita juuri tarvitsisi, mutta jos katsastusmiestä kiinnostaa? :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^no se legendaarinen: johdot poikki haitarikumin sisällä, juttua tuosta on täällä kyllä.

Avatar
Bumper
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Loka 2012, 20:07
Car(s): 156 2.5 '98
Paikkakunta: Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Bumper »

Ok, ajattelin että jos niissä on joku sumuntunnistus, etteivät turhaan pala kirkkaalla säällä. :mrgreen:

Täytyypi siis vilkuilla haitarin sisään. :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

jos on vetokoukku, niin se koukun pistokkeen sumarin katkasija saattaa olla hapetunnut
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja heme »

Muutaman kerran on FL 156 tehnyt seuraavaa: Kaikkien mittareiden taustavalot sammuvat, lisäksi nopeusmittarin ja bensamittarin näyttö menee nollaan. Jossain vaiheessa, muutaman minuutin jälkeen, mittareiden toiminta ja valaistus palautuu, samalla kaikki varoitusvalot syttyvät hetkeksi kuten laitettaessa autoon virrat päälle. Kontaktihäiriöltä vaikuttaa?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eilinen oma ongelma osuukin sopivasti tähän samaan jonoon. Radion kanssa jumppasin ja takaisin laittaessa ihmettelin, kun ei herääkään. Kaikki johdot paikallaan, liitokset ok jne., mutta pimeä on. Ajamaan lähtiessä ei sitten ilmastointikaan herännyt, trippi oli nollilla ja kellokin oli pysähtynyt. Myös apukuskin keltaista bägivaloa vilkutteli pari kertaa, mutta ei jäänyt palamaan.

Jostain oli keskikonsolin 10A ottanut itseensä ja vaihdon jälkeen kaikki pelitti täysin normaalisti. Hetki kesti juuri tuo sulake löytää ja vaikka on laitettu osalle sähkölaitteita, esim. ilmastointi, oma sulakkeensa, jotka olivat ehjiä, niin silti kojelaudan sähköt kiertää myös tuon 10A:n kautta :roll: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kaksi mystistä sähkövikaa ollut mun 156:ssa niin kauan ku auto on hallussani ollut:

1.) Bensamittari herää joskus vasta parin kilometrin ajamisen jälkeen. Vian ollessa päällä viisari ei värähdäkään ja keltainen merkkivalo palaa.

2.) Lämmityslaitteen puhallin ei aina lähde heti käyntiin. Tämäkin korjautuu yleensä parin kilsan ajelun jälkeen ja esiintyy yleensä vain todella kovilla pakkasilla (-30).

En ole edes yrittänyt korjata kumpaakaan. Eka vika varmaan anturin johdossa joku huono liitos ja toka vikahan vois kieliä vaikka kuluneista moottorin hiilistä. Korjataan sitten kun vika jää päälle pysyvästi.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re:

Viesti Kirjoittaja masaboy »

KauGoH kirjoitti:156:sissa vilkun viikset tuntuu olevan melko hepposia & no ne perkleen ABS anturit!!! toimii, ei toimi, toimii, ei toimi... kerkesin jo ostaa uudet anturit ja nyt toimii taas vanhatkin
Jos tarkoitit tätä Ex-ajokkiasi niin voinen ilmoittaa että tekee samaa yhä tänäpäivänäkin. Vilkun viiksi pitää aina palauttaa käsin ja ne abs-anturit, niin ..... Mulla alkoi talvella palamaan ja liukkailla noi absit on ihan kiva lisänsä niin hommasin Heikalta uuden anturin. no eikö perkeles se sammunut sinäpäivänä kun piti se vaihtaa. Eli anturi jäi odottamaan tämän vuoden kevääseen jolloin huolto ryssi anturin johdon ylätukivarren vaihdon yhteydessä laittamalla sen ihan väärin kiinnikkeisiin. (rengas hiersi johdon poikki).

Viimeviikolla ajellessani sytytti absia reippaammin saman päivän aikana mutta käytin virrat pois-päälle niin korjaantui :)

Nyt uutena vikana meikäläiselle tekee sitä kun laitan ovet lukkoon kaukosäädöstä niin vilkut toimivat mutta lukitusnapit ei mene pohjaan. Sitten kun vetää "lukitun" oven auki niin *uuuaaauuuaauuuaa* :mrgreen:

basist
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Marras 2012, 12:44

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja basist »

Mulla meni 156:sta etulasien nostimet, takalasin lämmitin, jarruvalot sekä peruutusvalot sököksi. Ajovalot, vilkut ja takasumarit toimii kyllä.

Olisiko ideoita mistä voisi johtua? Sulakkeet näyttivät olevat ainakin ehjiä...

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jakke kirjoitti: 2.) Lämmityslaitteen puhallin ei aina lähde heti käyntiin. Tämäkin korjautuu yleensä parin kilsan ajelun jälkeen ja esiintyy yleensä vain todella kovilla pakkasilla (-30).
Nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä on kait ominaisuus.... Eli puhallin ei yritäkkään työntää jääkylmää ilmaa kabiiniin vaan odottaa että kone on tarpeeksi lämmin.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^Jep, ainakin automaatti-ilmastoiduissa on "taatusti" (oma näkemys, lyön vetoa hatullisen kakkaa. Jos olen väärässä, voittaja saa valita mihin hattuun haluaa palkinnon) tarkoituksenmukainen ominaisuus.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja quppe »

basist kirjoitti:Mulla meni 156:sta etulasien nostimet, takalasin lämmitin, jarruvalot sekä peruutusvalot sököksi. Ajovalot, vilkut ja takasumarit toimii kyllä.

Olisiko ideoita mistä voisi johtua? Sulakkeet näyttivät olevat ainakin ehjiä...
Mulla oli vastaavaa ja lasinostimien sulake oli palanut (muistaakseni). Radio alkoi särisemään kun koitti pistää lämmitimen päälle. Kannattaa vielä tarkistaa sulakkeet ja joskus voi näyttää että sulake on ok, vaikka ei olekkaan..

basist
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Marras 2012, 12:44

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja basist »

Täytyy nuo sulakkeet käydä vielä läpi. Tosin kaikki lasien nostimet on ilmeisesti saman sulakkeen takana ja takalasien nostimet kuitenkin toimii.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re:

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Wolffis kirjoitti:mutta minulla omistuksessa 75:nen, jossa ei ole mitää sähkö ongelmia!!! :shock: (ainakaan toistaiseksi) mutta katotaas miten käy nyt, kun pääsin sanomaan! :P
Mullakaan ei ole ollut mitään sähköön liittyviä onkelmia varttikutosessa, vaikka olen siihen ite räpeltänyt muutamia lisähärpäkkeitä

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Taas tuli takaisin ongelma radion kuuluvuuden kanssa, jos käyttää lasilämmitintä. Vika on siis ollut koko ajan päällä, paitsi nyt parina päivänä - nyt tänään taas hyppi silmille. En ole keksinyt, mikä tuon aiheuttaa, mutta tupakansytyttimessä oleva usb-laturi pahentaa oiretta, joka antaa ymmärtää syyllisen olevan jossain keskikonsolin tienoilla. Voisiko olla joku akulta tuleva johto rispaantunut tai keskikonsolin maa kärsinyt? Kaikki muu toimii.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja willez »

^Kuulostaa hiukan maa-vialta tai näitä perus "löysäliitin" juttuja... Tulee mieleen TÄMÄ video :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tietäsipä vaan, mistä lähteä etsimään... Olisikohan rattiakselin alla jotain vinkkiä, vai pitääkö piru koko konsoli purkaa? :(

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Voi olla tyhmä kysymys, mutta olikos soitin mallia orkkis vai Citymarket? Ja mistä päin sille on otettu maa, jatkuvavirta ja herätevirta?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Alkuperäinen, joten en osaa sanoa ensimmäistäkään halaistua sanaa :D

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Aloittaisin tarkistelun soittimen johdotuksista. Sulakkeetkin voisi käyttää irti, jos vaikka on hapettumaa. Tuossa talvipulkassa oli 50% tuikuista pimeänä uusien polttimoiden vaihdonkin jälkeen. Osa lähti toimimaan kontaktipintojen putsauksella ja osa vaati ehjän sulakkeen tauluun. Oli ehjän näköinen mutta tarkempi syynäys osoitti rikkinäiseksi. Tarkista myös, että on oikean kokoiset sulakkeet.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Aquatica kirjoitti:Taas tuli takaisin ongelma radion kuuluvuuden kanssa, jos käyttää lasilämmitintä. Vika on siis ollut koko ajan päällä, paitsi nyt parina päivänä - nyt tänään taas hyppi silmille. En ole keksinyt, mikä tuon aiheuttaa, mutta tupakansytyttimessä oleva usb-laturi pahentaa oiretta, joka antaa ymmärtää syyllisen olevan jossain keskikonsolin tienoilla. Voisiko olla joku akulta tuleva johto rispaantunut tai keskikonsolin maa kärsinyt? Kaikki muu toimii.
Kuulostais takalasin lämmittimen kosketus onkelmalta, aiheuttaa virran häipymistä (maavika) kun on päällä tai tekee radiotaajuushäiriöitä kun "kipinöi" Eikös se antennivahvari ole siellä takalasin lähellä?

Avatar
Toner
Viestit: 417
Liittynyt: 25 Syys 2010, 20:26
Car(s): Exät: 159 2.4 SW -06, 147 1.6 -02
Paikkakunta: Loimaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Toner »

Rouva tarvitsi isompaa autoa alleen, joten saan taas viikon siirtyä Alfalla paikasta toiseen :scatter:

Tuossa kun peruuttelin auton katokseen ja poistuin autosta, huomasin penkinlämmittimien katkaisijoiden taustavalojen jääneen palamaan. Lukitsin ovet, mutta valot paloivat yhä. Sen ihmeemmin asiaan keskittyen koitin ottaa tavaroita takaluukusta, mutta mokoma ei suostunutkaan aukeamaan. Pahoittelin hetken aikaa Alfalle kuskinvaihtoa ja syysmyräkkään joutumista ja kas, hetken kuluttua takaluukku taas aukesikin ja katkaisijoiden valot olivat sammuneet.
Pösöx2, Mazdax8, Saab, Seat, BMW, Tojox2, VWx2, Fiatx2, Nissanx2, Mitsu, Skoda, ARx2, Hjuntai, Ford.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Albertolli kirjoitti:^Jep, ainakin automaatti-ilmastoiduissa on "taatusti" (oma näkemys, lyön vetoa hatullisen kakkaa. Jos olen väärässä, voittaja saa valita mihin hattuun haluaa palkinnon) tarkoituksenmukainen ominaisuus.
Automaaginen ilmastointi on joo... ja eriävän mielipiteeni esitän. Muistan nimittäin, että viimeksi ilmiön esiintyessä puhaltimen käynnistyminen kesti hieman pidempään niin että moottorin lämmöt nousivat jo ihan normaaliin. Ja pakkasta oli siis se n. 30.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jakke kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:^Jep, ainakin automaatti-ilmastoiduissa on "taatusti" (oma näkemys, lyön vetoa hatullisen kakkaa. Jos olen väärässä, voittaja saa valita mihin hattuun haluaa palkinnon) tarkoituksenmukainen ominaisuus.
Automaaginen ilmastointi on joo... ja eriävän mielipiteeni esitän. Muistan nimittäin, että viimeksi ilmiön esiintyessä puhaltimen käynnistyminen kesti hieman pidempään niin että moottorin lämmöt nousivat jo ihan normaaliin. Ja pakkasta oli siis se n. 30.
Komppaan Albertollia. Tuo on ominaisuus, tosin määritelmänä hankala. "Ei lähde käyntiin" vai ei laisinkaan hörähdä, ollenkaan? Nimittäin kylmällä automaagi-ilmastointi ei edes yritä puhaltaa kylmää ilmaa kabiiniin (ja siinä samalla ryöstäen vähätkin lämmöt konehuoneen puolelta), vaan aivan hentoisesti pyörii ja yleisesti suuntauskin on laseille - että ei huurtuisi.
Sitten kun lämpöä on konehuoneen puolelta jaettavissa, sitä aletaan jakaa samalla suuntauksen muuttuessa tuulilasi/jalkatila, kun lämpöä alkaa olla riittävästi siirtyy tuulilasin suuntaus myös jalkatilan suuntaan. Tämä kaikki taitaa muuten lukea ihan manuaalissakin, tyyliin: "puhallin ei puhalla kylmällä ilmalla suurella teholla ennen kuin moottorista tulee tarpeeksi hukkalämpöä, jolloin puhallin automaattisesti nostaa tehoa".

Käsinhän tuon voi veivata vaikka täysille, jos haluaa. Samoin huurteenpoisto-namiskan jäljiltä voi tehdä temppuja. Eli silloinhan automaattisesti menee HI-asetukselle ja täydet tehot puhaltimeen, suuntaus lasille ja hetken päästä automaattisesti palauttaa edellisen tilan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Aquatica kirjoitti:
Jakke kirjoitti:
Albertolli kirjoitti:^Jep, ainakin automaatti-ilmastoiduissa on "taatusti" (oma näkemys, lyön vetoa hatullisen kakkaa. Jos olen väärässä, voittaja saa valita mihin hattuun haluaa palkinnon) tarkoituksenmukainen ominaisuus.
Automaaginen ilmastointi on joo... ja eriävän mielipiteeni esitän. Muistan nimittäin, että viimeksi ilmiön esiintyessä puhaltimen käynnistyminen kesti hieman pidempään niin että moottorin lämmöt nousivat jo ihan normaaliin. Ja pakkasta oli siis se n. 30.
Komppaan Albertollia. Tuo on ominaisuus, tosin määritelmänä hankala.....

-
-
-

Käsinhän tuon voi veivata vaikka täysille, jos haluaa. Samoin huurteenpoisto-namiskan jäljiltä voi tehdä temppuja. Eli silloinhan automaattisesti menee HI-asetukselle ja täydet tehot puhaltimeen, suuntaus lasille ja hetken päästä automaattisesti palauttaa edellisen tilan.
Eli kyllä siinä mulla jotain vikaa on, kun ei tottele manuaalista säätöäkään, eikä huurteenpoistokaan saa häiriön päällä ollessa puhallinta käynnistymään.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kun tuo tulee vasta eritätin kovilla pakkasilla, voiskos säätöläppä olla jäässä? Eilen Boschin ESITronicilla (kunnon testeri) leikkiessä, Puhaltimen Säätöläppämoottori oli yksi komponentti. Se näytti avaavan samalla sekä ilmakanavia isommaksi sekä nostavan puhaltimen tehoa. Voisin olettaa läppien ollessa jumissa puhaltimen pysyvän hiiren hiljaa...? Tällainen tapaus saattaisi jopa ilmastoinnin vikakoodina näkyä, tosin vaatii testerin jolla siihen käsiksi pääsee. MultiEcuScan saattaa riittää (täysversio) tuohon, en ole päässyt sitä vielä kokeilemaan - listassa ilmastointi ainakin on.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Aquatica kirjoitti:^
Kun tuo tulee vasta eritätin kovilla pakkasilla, voiskos säätöläppä olla jäässä? Eilen Boschin ESITronicilla (kunnon testeri) leikkiessä, Puhaltimen Säätöläppämoottori oli yksi komponentti. Se näytti avaavan samalla sekä ilmakanavia isommaksi sekä nostavan puhaltimen tehoa. Voisin olettaa läppien ollessa jumissa puhaltimen pysyvän hiiren hiljaa...? Tällainen tapaus saattaisi jopa ilmastoinnin vikakoodina näkyä, tosin vaatii testerin jolla siihen käsiksi pääsee. MultiEcuScan saattaa riittää (täysversio) tuohon, en ole päässyt sitä vielä kokeilemaan - listassa ilmastointi ainakin on.
Mulla on AlfaDiagin täysversio, mutta enpäs muista onko siinä mitään ilmastointiin liittyviä juttuja... 30 asteen pakkasella mukava piuhojen kanssa sählätä, kun vika on päällä :)
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Viikon verran on Alfonso väläytellyt kostella ilmalla ja kylmällä koneella ruiskun merkkivaloa, nyt pari päivää sitten akun merkkivalo jäi palamaan käynnistettäessä ja tuuletinkin puhalsi hieman heikosti aluksi.

Kun laittaa virrat päälle akun merkkivalo ja öljyvalo jäävät palamaan. Käynnistettäessä molemmat sammuu. Kone toimii normaalisti vaikka ruiskun merkkivalo välillä palaakin (vain moottorin ollessa kylmä ja kostealla ilmalla)

Tilaanko huollon laturin vaihdolle? Ja uskaltaako tuolla nyt ajaa... Taidan mennä huomenna bussilla töihin varmuuden vuoksi... :| :silent:

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Oiva kirjoitti:Viikon verran on Alfonso väläytellyt kostella ilmalla ja kylmällä koneella ruiskun merkkivaloa, nyt pari päivää sitten akun merkkivalo jäi palamaan käynnistettäessä ja tuuletinkin puhalsi hieman heikosti aluksi.

Kun laittaa virrat päälle akun merkkivalo ja öljyvalo jäävät palamaan. Käynnistettäessä molemmat sammuu. Kone toimii normaalisti vaikka ruiskun merkkivalo välillä palaakin (vain moottorin ollessa kylmä ja kostealla ilmalla)

Tilaanko huollon laturin vaihdolle? Ja uskaltaako tuolla nyt ajaa... Taidan mennä huomenna bussilla töihin varmuuden vuoksi... :| :silent:
Pistä akku yöksi laturiin, kyllä se päivän kestää jos akku on kunnossa

Avatar
BellaAR
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2010, 16:46
Car(s): Alfa 166 2.0, Alfa 147 2.0

Re: ABS valo syttyi

Viesti Kirjoittaja BellaAR »

Vode kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:no ne perkleen ABS anturit!!! toimii, ei toimi, toimii, ei toimi... kerkesin jo ostaa uudet anturit ja nyt toimii taas vanhatkin, tammikuussa rupes ledi palamaan mittaristossa ja ei sammunut yhtään kertaa ennen viime viikkoa, viime viikolla sammui itsestään ja ABS:ät toimi taas :crazyeyes: olis laatikollinen ylimääräisiä antureita, mutta vaihdan ne sitten kun seuraavan kerran syttyy valo!
Tuota... ettei vois johtua siitä että tarpeiks paskaa kertyny pyöränlaakeriin siihen mistä tuo abs anturi haistelee sitä pyörimistä? Tuos joskus tuli vaihdettua pyöränlaakeri ja sen laakerin reunaan oli jo kertynyt metallijauhetta/rasvaa/pölyä yms paskaa sen verran että se anturi oli aivan siinä töhnässä kiinni. Itellä kyllä ei ollu ongelmia vielä mutta vois kuvitella että sellanen määrä vois jo haitata toimintaa.
Ajelin eilen tosi kuraisilla teillä ja sen jälkeen syttyi ABS valo palamaan, ei ole koskaan ennen palanut eli voisiko syynä olla tuo kuran kertyminen? Vai onkohan mahdollisesti isompikin vika, joka ei korjaannu "itsestään" tai kuran pesulla - onko kokemuksia?
Ja jos on antureista kyse, niin onko kalliskin huoltokeikka?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tää kuuluu varmaan tänne: Viikko sitten tauluun lävähti ilmoitus, että vasen parkkivalo on kuollut. Laiskuuttani välttelin polttimopuoteja ja kun eilen starttasin ekan kerran, ilmoitus oli vielä ruudussa. Ajoin 10 km, sammutin 5 minuutiksi ja kun lähdin uudelleen liikenteeseen, valo paloi, siis keulassa. Paloi vielä illallakin, tänään en ole vielä kokeillut, ajattelin odottaa sen liikennekaaoksen alkamista, ennen kuin lähden noilla kolme vuotta vanhoilla kitkoilla urheilemaan liiterin suuntaan. Pilsut lopussa nääs.

Vaan voisko tossa kohta 4-vuotiaassa olla akku finaalissa? Nimittäin molempia jarruvalopolttimoitakin tuo väitti kuolleiksi, vaikka langat olivat ehjät. Toisaalta ne toimivat taas, kun vaihdoin polttimot...

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Luulenpa että Polttimo on menossa hajalle. Uusi Polttimo niin vika korjaantuu

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^No prhn. Tekniikka on todella kehittynyt, jos hehkutkin hajoavat pätkittäin. :shock:
Vanhaan hyvään aikaan lanka joko oli poikki tai ei.

Vastaa Viestiin