Jakke kirjoitti:Albertolli kirjoitti:^Jep, ainakin automaatti-ilmastoiduissa on "taatusti" (oma näkemys, lyön vetoa hatullisen kakkaa. Jos olen väärässä, voittaja saa valita mihin hattuun haluaa palkinnon) tarkoituksenmukainen ominaisuus.
Automaaginen ilmastointi on joo... ja eriävän mielipiteeni esitän. Muistan nimittäin, että viimeksi ilmiön esiintyessä puhaltimen käynnistyminen kesti hieman pidempään niin että moottorin lämmöt nousivat jo ihan normaaliin. Ja pakkasta oli siis se n. 30.
Komppaan Albertollia. Tuo on ominaisuus, tosin määritelmänä hankala. "Ei lähde käyntiin" vai ei laisinkaan hörähdä, ollenkaan? Nimittäin kylmällä automaagi-ilmastointi ei edes yritä puhaltaa kylmää ilmaa kabiiniin (ja siinä samalla ryöstäen vähätkin lämmöt konehuoneen puolelta), vaan aivan hentoisesti pyörii ja yleisesti suuntauskin on laseille - että ei huurtuisi.
Sitten kun lämpöä on konehuoneen puolelta jaettavissa, sitä aletaan jakaa samalla suuntauksen muuttuessa tuulilasi/jalkatila, kun lämpöä alkaa olla riittävästi siirtyy tuulilasin suuntaus myös jalkatilan suuntaan. Tämä kaikki taitaa muuten lukea ihan manuaalissakin, tyyliin: "puhallin ei puhalla kylmällä ilmalla suurella teholla ennen kuin moottorista tulee tarpeeksi hukkalämpöä, jolloin puhallin automaattisesti nostaa tehoa".
Käsinhän tuon voi veivata vaikka täysille, jos haluaa. Samoin huurteenpoisto-namiskan jäljiltä voi tehdä temppuja. Eli silloinhan automaattisesti menee HI-asetukselle ja täydet tehot puhaltimeen, suuntaus lasille ja hetken päästä automaattisesti palauttaa edellisen tilan.