Nelipistesuuntaus
Valvoja: Moderators
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Nelipistesuuntaus
Katselin tuossa kesäkiekkojani ja totesin yhdestä renkaasta ulkoreunan kuluneen aika lahjakkaasti pois. Asiaan varmasti saisi selvyyttä lisää tekemällä ohjauskulmien säädön ja ilmeisemmin se kannattaa tehdä vielä nelipistesuuntauksena? Kukahan niitä Tampereella tekee ja mihin hintaan? Kokemuksia kenelläkään?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ite kävin Lielahden Vianorissa. Hintaa tuli 45€ tosin siinä on vain etupyörien suuntaus, takapyörien suuntauksesta eivät laskuttaneet sillä tyrivät vähän kun autoa nostivat. (pikkujuttu sinäänsä)
Elikkä hintaa tulee varmaan jotain 50-60€ paikkeilla luulisin
Ihan mukava paikka, ja ainakin näytti työskentely siltä että homma tuli hoidettua hyvin.
Elikkä hintaa tulee varmaan jotain 50-60€ paikkeilla luulisin
Ihan mukava paikka, ja ainakin näytti työskentely siltä että homma tuli hoidettua hyvin.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Kaalipata
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
- Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa - Paikkakunta: Nokia
Auto kävi rekisteröintikatsastuksessa viikko sitten, eikä silloin löytynyt väljää. Tosin sehän ei oo ennenkään tarkoittanut etteikö sitä olisi jossain Jotenkin tuntui levottomalta sivutuulessa eilen. Sai korjailla suuntaa vähän liian kanssa....
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
heilutteleppas renkaita, ettei välystä löydy.
Luulisi että inssi sanoisi jos on, mutta...
Samaa ongelmaa, vaihdoin viimekesänä vasemmanpuolen raidetangon (oli tosi klappi), kävin säädättämässä kulmat 90€. (vianor, vaasa)
Edelleen sivutuuli herkkä. Joku nivel kai vieläkin väljä, vaikka katsastanut vaihdon jälkeen. Eikä se kulmien säätäjäkään mitään puhunut.
Sanoi vaan, että tää on kun joulukuusi, lähes kaikki kulmat punasella.
Osan kulmista sai säädettyä arvoihin,
Taka-akselin camper (-1,25...-1,24)ja etuakselin caster (3,01...-3,25) vieläkin punasella.
Luulisi että inssi sanoisi jos on, mutta...
Samaa ongelmaa, vaihdoin viimekesänä vasemmanpuolen raidetangon (oli tosi klappi), kävin säädättämässä kulmat 90€. (vianor, vaasa)
Edelleen sivutuuli herkkä. Joku nivel kai vieläkin väljä, vaikka katsastanut vaihdon jälkeen. Eikä se kulmien säätäjäkään mitään puhunut.
Sanoi vaan, että tää on kun joulukuusi, lähes kaikki kulmat punasella.
Osan kulmista sai säädettyä arvoihin,
Taka-akselin camper (-1,25...-1,24)ja etuakselin caster (3,01...-3,25) vieläkin punasella.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Unohetaan pelkät etuaurauksen säädöt ja otetaan koko hoito, eli 4-pistesuuntaus.
Etupyörien auraus on suoraan riippuvainen takapyörien kulmiin, ensiksi säädetään taka-auraus kohdalleen, jotta voidaan varmasti säätää etuauraus.
Tee pelkkä etuaurauksen säätö -> Sueraavan kesän loppupuolella saa taas säätää...
Etupyörien auraus on suoraan riippuvainen takapyörien kulmiin, ensiksi säädetään taka-auraus kohdalleen, jotta voidaan varmasti säätää etuauraus.
Tee pelkkä etuaurauksen säätö -> Sueraavan kesän loppupuolella saa taas säätää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Nostetaan vanhaa ketjua, kun tässä ilo repesi Autokeskuksessa käynnin johdosta. Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle. Ajattelin, että kyseessä oli talvirenkaat ja odottelin nyt kevääseen. Maanantaina kesärenkaat alle ja baanalle. Ratti edelleen vinossa ja puoltaa oikealle--> käyttämään Autokeskuksen tarjous suuntauksesta 89e. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:
Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan!
Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Joitain iskareita vaihtannut takuuseen kun ei suuntaus ole autannut, mutta kyseessä on ollut kokonaan eri merkki. Mitenkäs jos mittaa vanteenkeskikupin ja lokasuojan yläkohdan välisen eron, osuuko edes lähelleen toisia?
Caster kulma lähinnä vaikuttaa siihen, miten ohjaus keskittää kääntämisen jälkeen, eikä tuo tunnu olevan missään autossa ohjearvoissa eikä siitä ole kyllä kukaan oikein valitannutkaan.
Caster kulma lähinnä vaikuttaa siihen, miten ohjaus keskittää kääntämisen jälkeen, eikä tuo tunnu olevan missään autossa ohjearvoissa eikä siitä ole kyllä kukaan oikein valitannutkaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Kiitos vinkistä. Kävin mittaamassa tasaisella alustalla autotallissa auton eturenkaiden arvot, eli kuvanDaViega kirjoitti:Joitain iskareita vaihtannut takuuseen kun ei suuntaus ole autannut, mutta kyseessä on ollut kokonaan eri merkki. Mitenkäs jos mittaa vanteenkeskikupin ja lokasuojan yläkohdan välisen eron, osuuko edes lähelleen toisia?
Caster kulma lähinnä vaikuttaa siihen, miten ohjaus keskittää kääntämisen jälkeen, eikä tuo tunnu olevan missään autossa ohjearvoissa eikä siitä ole kyllä kukaan oikein valitannutkaan.
A arvot pyörännavasta lokarin yläosaan
kuljettajan puolelta (vasen) 37,5 cm
Pelkääjän puolelta (oikea) 38,5cm ehkä hieman enemmänkin
B sivuttaissuunnassa jopa silmämääräistä eroa iskarin ja pyöräntuennan pakettien välillä eri puolilla. Sain vaikeasti mitattua eroksi noin 1-1,5cm. Mutta tämän siis ihan näki vertaamalla, kun katsoi ensin toisen ja sitten toisen puolen.
Olisiko ideoita?
- Liitteet
-
- IMG_2351 (800x600).jpg
- (91.74 KiB) Tiedosto ladattu 6865 kertaa
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Otitko siis vaan mittauksen mutta et säätöä? Ratinhan saa säädettyä suoraan aurauksen kanssa, koska noi ei niin pahasti pielessä ole.Capirex kirjoitti:Nostetaan vanhaa ketjua, kun tässä ilo repesi Autokeskuksessa käynnin johdosta. Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle. Ajattelin, että kyseessä oli talvirenkaat ja odottelin nyt kevääseen. Maanantaina kesärenkaat alle ja baanalle. Ratti edelleen vinossa ja puoltaa oikealle--> käyttämään Autokeskuksen tarjous suuntauksesta 89e. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:
Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan!
Ja kun otit nuo omat mittaamasi luvut niin autohan oli tyhjennetty kaikesta painavasta ja autoa paineltu keskeltä pari kertaa alaspäin?
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
legza kirjoitti:Otitko siis vaan mittauksen mutta et säätöä? Ratinhan saa säädettyä suoraan aurauksen kanssa, koska noi ei niin pahasti pielessä ole.Capirex kirjoitti:Nostetaan vanhaa ketjua, kun tässä ilo repesi Autokeskuksessa käynnin johdosta. Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle. Ajattelin, että kyseessä oli talvirenkaat ja odottelin nyt kevääseen. Maanantaina kesärenkaat alle ja baanalle. Ratti edelleen vinossa ja puoltaa oikealle--> käyttämään Autokeskuksen tarjous suuntauksesta 89e. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:
Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan!
Ja kun otit nuo omat mittaamasi luvut niin autohan oli tyhjennetty kaikesta painavasta ja autoa paineltu keskeltä pari kertaa alaspäin?
Toki mittaukset säätöineen. En ymmärrä miksi rattia ei silti saatu suoraan aurauksen kanssa. Ajattelin, että kuuluu 89e hintaan, mutta ilmeisesti ei kuulu tai sitten ei osata tehdä. Nykymaailmassa pitäisi kaikki osata ja ymmärtää tehdä itse. Vaikuttivat kyllä aika neuvottomilta AK:ssa. Ja autoa oli toki paineltu ja kaikki painava poistettu...
Viimeksi muokannut Capirex, 15 Huhti 2011, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Tyhmä kysymykseni vielä... siis voiko tuo puoltaminen johtua esimerkiksi jousesta tai pyöräntuennan vääntymisestä? Ymmärsin että caster tarkoittaa korin muutoksia ja niille ei kai voi mitään? En oikeen saannut mitään järkevää vastausta AK:sta ja soittopyyntöä odottelen edelleen.
Huomasin tuossa myös, että rattia on kevyempi kääntää oikealle kuin vasemmalle...
Huomasin tuossa myös, että rattia on kevyempi kääntää oikealle kuin vasemmalle...
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Jos mikään ei ole vääntynyt eikä väljää ole, luulisi raidetankojen päiden säädöillä olevan tekemistä tuon kanssa. Aurauksen haritus voi olla ihan oikein, mutta toisesta raidetangosta pitäisi ottaa pois ja toiseen laittaa saman verran lisää. Voi olla melkoista hienosäätöä, kun välykset ja haritus ovat pieniä.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Oman kokemukseni mukiaan ratin suoristamisesta pitää erikseen mainita/pyytää. Muuten ei näytä tulevan suoraan. Lukitsevat tuolloin ratin suoraan penkkiin tukeutuvalla työkalulla ja sitten säätävät auraukset.WWWVespa kirjoitti:Jos mikään ei ole vääntynyt eikä väljää ole, luulisi raidetankojen päiden säädöillä olevan tekemistä tuon kanssa. Aurauksen haritus voi olla ihan oikein, mutta toisesta raidetangosta pitäisi ottaa pois ja toiseen laittaa saman verran lisää. Voi olla melkoista hienosäätöä, kun välykset ja haritus ovat pieniä.
Itsekkin voi ratin suoristaa. Toiselta puolelta ulompää palloniveltä kierros tai kaksi sisään/ulos ja toiselta puolelta tarkalleen saman verran päinvastaiseen suuntaan. Näin ei aurauskulmat muutu, mutta ratin keskitys muuttuu. Säädön jälkeen kojeajolle ja muutaman iteraation jälkeen pitäisi ratin olla suorassa. Oikea suunta riippuu siitä mihin suuntaan ratti kierossa.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Mielestäni tuo ratin suoristaminen pitäisi olla joka nyrkkipajalla onnistuva operaatio. Näkyvätkö nuo pystykulmien puolierot nelipistesuuntausraportilta jotenkin vai pitääkö vain mennä kokeilemaan? Ihmettelen miksei tällaista asiaa maahantuojan huollossa osattu edes ajatella...
Oliskos suositella pk-seudulla jotain erittäin ammattitaitoista pajaa, joka osaisi laittaa auton hetimiten kuntoon ilman asiakkaan suorittamaa katso googlesta operaatiota?
Oliskos suositella pk-seudulla jotain erittäin ammattitaitoista pajaa, joka osaisi laittaa auton hetimiten kuntoon ilman asiakkaan suorittamaa katso googlesta operaatiota?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
siis kulmat voidaan säätää ihan oikein ja silti voi olla ratti vinossa, tienkin kaltevuus/urat vaikuttaa ja se että miten se ratin suoruus on katsottu kun lukitin asennetaan eli koeajo ja hienosäätö. casterit on kyllä aika pahasti pielessä eikä niihin ole säätöjä paitsi hyvin pieni alatukivarsien pultinreikien pelivara ja yläkiinnityksen pelivara, noilla ei paljoa saa tehtyä ehkä 5-15min. kulmien säädöt ei tyypillisesti mene takuuseen ja noiden tukivarsien osalta en ota kantaa mutta jos ei ole kolaroitu niin tukivarsien vaihtaminen on tosiaanki se juttu.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Eikö juuri 156 ja 147 tukivarret ole vuosivaihtotavaraa? Mutta oireileeko ne näin?stoichiometric kirjoitti:siis kulmat voidaan säätää ihan oikein ja silti voi olla ratti vinossa, tienkin kaltevuus/urat vaikuttaa ja se että miten se ratin suoruus on katsottu kun lukitin asennetaan eli koeajo ja hienosäätö. casterit on kyllä aika pahasti pielessä eikä niihin ole säätöjä paitsi hyvin pieni alatukivarsien pultinreikien pelivara ja yläkiinnityksen pelivara, noilla ei paljoa saa tehtyä ehkä 5-15min. kulmien säädöt ei tyypillisesti mene takuuseen ja noiden tukivarsien osalta en ota kantaa mutta jos ei ole kolaroitu niin tukivarsien vaihtaminen on tosiaanki se juttu.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
ei ole paljon vaihtoehtoja jollei alapalkki ole vaurioitunut tai auto kolairoitu, myös ylikorkea jousitus tekee saman koska caster kasvaa mitä matalampi joten jos iskari alapään kiinnitys ei ole pohjassa niin keula liian korkealla.
onhan tietysti sen alapalkin runkokiinitys reijissäkin vähän pelivaraa mutta en usko että sieltä apuja löytyy
onhan tietysti sen alapalkin runkokiinitys reijissäkin vähän pelivaraa mutta en usko että sieltä apuja löytyy
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Tästähän on tullut ihan meikäläisen oma postaus, kun tänne itselleni vastailen =) Olen huomannut iskareiden vaihdon jälkeen että ohjaus on melko epätasaista ja auto väristää ikävästi oikeestaan nopeudesta riippumatta, mutta suuremmilla nopeuksilla 80+ värinä on vielä vähän ikävämpää. Soitin AK:een ja kysyin tehtiinkö nelipistesuuntaus iskareitten vaihdon jälkeen. Sanoivat ettei tehty, koska ko mallissa sitä ei tarvitse tehdä ko operaation jälkeen. Voiko tämä pitää paikkansa?Capirex kirjoitti:Epäilevät AK:ssa, että iskarit olisi syystä tai toisesta kuluneet toispuoleisesti. Osaa tilataan nyt ihan Italiasta asti... Katsotaan osuuko oikeaan.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Up, osaisko joku sanoa onko AK:n arvio nelipistesuuntauksen tarpeellisuudesta oikea. Renkaat on nyt tasapainotettu 3 keraan ja edelleen auto vapisee etenkin takapäästä ikävästi oikeestaan jo kuudestakympistä alkaen... Autolla ajo on sen verran ikävää vaikka jurnutus ei kovasti tunnukkaan että jouduttiin ajamaan vuoroissa Tampereelta Helsinkiin eilen.Capirex kirjoitti:Tästähän on tullut ihan meikäläisen oma postaus, kun tänne itselleni vastailen =) Olen huomannut iskareiden vaihdon jälkeen että ohjaus on melko epätasaista ja auto väristää ikävästi oikeestaan nopeudesta riippumatta, mutta suuremmilla nopeuksilla 80+ värinä on vielä vähän ikävämpää. Soitin AK:een ja kysyin tehtiinkö nelipistesuuntaus iskareitten vaihdon jälkeen. Sanoivat ettei tehty, koska ko mallissa sitä ei tarvitse tehdä ko operaation jälkeen. Voiko tämä pitää paikkansa?Capirex kirjoitti:Epäilevät AK:ssa, että iskarit olisi syystä tai toisesta kuluneet toispuoleisesti. Osaa tilataan nyt ihan Italiasta asti... Katsotaan osuuko oikeaan.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
^Näin luulisi.
Onkohan tuossa varmaan kaikki renkaat kunnossa? Meillä yhdessä edellisessä autossa ilmeni vähän sentapaista kuin tuo vapina eikä se poistunut vetareiden vaihtolla eikä ohjauskulmien säädöllä. Vasta renkaiden uusiminen hävitti moisen lopullisesti, vaikka nuo toisetkin toimet olivat tarpeen.
Onkohan tuossa varmaan kaikki renkaat kunnossa? Meillä yhdessä edellisessä autossa ilmeni vähän sentapaista kuin tuo vapina eikä se poistunut vetareiden vaihtolla eikä ohjauskulmien säädöllä. Vasta renkaiden uusiminen hävitti moisen lopullisesti, vaikka nuo toisetkin toimet olivat tarpeen.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
wwwvespa puhuu asiaa, en myöskään minä nähnyt metsää puilta, jostain renkaasta on runko pettänyt tai useammasta. Aiheuttaa nimenomaan puoltamista ja jo pienillä nopeuksilla täristystä. Tasapainoituksen yhteydessä tuo olisi pitänyt tulla ilmi mutta jos ei olla yhtään tarkkailtu renkaan pyörimistä ja kulutuspinnan kulumismuotoa niin sitten ei
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Tuskin mikään epätasapaino vielä kuudessakympissä rupea selvästi täristämään, etenkään kun on jo renkaat tasapainoitettu. kyllä jos tärinä alkaa noinkin aikasessa vaiheessa, niin on syytä epäilä renkaan kudosvauriota. Yleensä sen huomaa ihan kulutuspinnasta, normaalisti rengas kuluu tasaiseen, niin että pinta on tasainen koko kierroksen, mutta jos kudosvaurio on tapahtunnut, saataa äkkiäkin tulla millin ero vastakkaisille puolille.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Oma kommentti vuodelta 2005.... tällöin suuntaus tehty 33 ja 156...Pasi kirjoitti:Euromasterilla olen teettänyt pari kertaa hintaan 40 €
Eilen käyty Vianorilla... Hintaa 120eur
Tosin kulmatkin oli kuulema niin päin helvettiä että ihmettelivät miten autolla on päässyt suoraan
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Ihan noin hintavertailun vuoksi: Malminkartanon AD:llä oikomishoito kustansi nyt 100e, muistaakseni vielä viime vuonna oli 80e. Melkoista hinnannousua kautta linjan jos 2005 on saanut 40-50e saman operaation.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Hinta riippuu myös siitä joutuuko säätämään, ja kuinka tiukassa alustan palikat on, jotta pääsee säätämään.Turre kirjoitti:Ihan noin hintavertailun vuoksi: Malminkartanon AD:llä oikomishoito kustansi nyt 100e, muistaakseni vielä viime vuonna oli 80e. Melkoista hinnannousua kautta linjan jos 2005 on saanut 40-50e saman operaation.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
No minulle kyllä sanoivat hinnan etukäteen... hintaluokat olivat:legza kirjoitti:Hinta riippuu myös siitä joutuuko säätämään, ja kuinka tiukassa alustan palikat on, jotta pääsee säätämään.Turre kirjoitti:Ihan noin hintavertailun vuoksi: Malminkartanon AD:llä oikomishoito kustansi nyt 100e, muistaakseni vielä viime vuonna oli 80e. Melkoista hinnannousua kautta linjan jos 2005 on saanut 40-50e saman operaation.
1) Tarkastus
2) Takapään säätö (jos tarpeen)
3) Etupään säätö (jos tarpeen)
Muistaakseni 40eur per kohta. Aikaa meni noin tunti jona aikana koeajoivat auton kerran tarkistaakseen ratin suoruuden ajaessa (ja säätivät vielä koeajon jälkeen uudestaan).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Turre
- Viestit: 274
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02 - Paikkakunta: Salo
Joo, toki pelkkä tarkistus on halvempi. Ei ole itselle tuota tullut vielä vastaan (viety oiottavaksi vasta kun meno on ollut tarpeeksi oikukasta että säätlöä tehty aina) mutta muistelisin nähneeni Vianorin seinällä tuon tyyppisen hinnoittelun: tarkistus n. 40e ja säätö päälle sitten jotain lisää (>= 40e)
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
No nyt on saatu auto takaisin AK:sta. Oli siellä päivän korjattavana ja lopputuloksena oli taas renkaiden tasapainotus jo neljännen perättäisen kerran. Eipä tuo ohjauksen levottomuus yllättäen korjaantunut. Eivät vieläkään suostuneet tekemään kulmien säätöä tai edes tarkastusta. Veinkin sitten Vianorille, mutta sieltä hajosi laite syystä tai toisesta ja säätöjä tai tarkastusta ei voitu tehdä. Heitin vielä eilen talvirenkaat (kitkat) alle jotka pyöri talvella nätisti. Auto tuntuu yhtä epämiellyttävältä ajaa sekä talvi että kesärenkailla. Pitänee yrittää Euromasterille, jos siellä laitteet toimisi ensi viikolla. Anna mun kaikki kestää.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Tulin juuri vianorilta (Vaasa). nelipyöräsuuntaus 80€.Pasi kirjoitti:Oma kommentti vuodelta 2005.... tällöin suuntaus tehty 33 ja 156...Pasi kirjoitti:Euromasterilla olen teettänyt pari kertaa hintaan 40 €
Eilen käyty Vianorilla... Hintaa 120eur
Tosin kulmatkin oli kuulema niin päin helvettiä että ihmettelivät miten autolla on päässyt suoraan
Aika paljon oli takapääkin muuttunut 2vuodessa, vaikei mitään tehty.
Samat edelleen punasina, taka camper ja etu caster (vasen).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.