Nelipistesuuntaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Nelipistesuuntaus

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Katselin tuossa kesäkiekkojani ja totesin yhdestä renkaasta ulkoreunan kuluneen aika lahjakkaasti pois. Asiaan varmasti saisi selvyyttä lisää tekemällä ohjauskulmien säädön ja ilmeisemmin se kannattaa tehdä vielä nelipistesuuntauksena? Kukahan niitä Tampereella tekee ja mihin hintaan? Kokemuksia kenelläkään?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Ainakin muutama vuosi sitten homma onnistui Sammonkadun Teboililla. Tuolloin hinta oli muistaakseni jossain 50e kieppeillä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Esimerkiksi Pispalan Autot Lielahdessa. On muutenkin asiallinen korjaamo.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ite kävin Lielahden Vianorissa. Hintaa tuli 45€ tosin siinä on vain etupyörien suuntaus, takapyörien suuntauksesta eivät laskuttaneet sillä tyrivät vähän kun autoa nostivat. (pikkujuttu sinäänsä)
Elikkä hintaa tulee varmaan jotain 50-60€ paikkeilla luulisin :roll:
Ihan mukava paikka, ja ainakin näytti työskentely siltä että homma tuli hoidettua hyvin.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Euromasterilla olen teettänyt pari kertaa hintaan 40 €

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Itse tiedustelin Vianorista alustasarjan asennusta ja suuntausta niin sanoivat ettei onnistu kun ei ole tarkkoja arvoja tiedossa ja pitäisi vetää vastaan tai jtn..
Epezillä taitaa olla vakioalusta? Tai sitten mulla on vaan rumempi naama.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

30mm madallettu 164.
Kyllä pitäisi siellä onnistua. F40 centerissä sanoivat että teettävät tuolla aina suuntaukset kun asentavat alustasarjaa.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Missäs tää kannattaa tehdä näin viiden vuoden tauon jälkeen? :-D JTD ei oikein kulje suoraan kovassa kyydissä...
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ennen suuntausta kannattaa varmistaa että puslat yms. ovat kunnossa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Auto kävi rekisteröintikatsastuksessa viikko sitten, eikä silloin löytynyt väljää. Tosin sehän ei oo ennenkään tarkoittanut etteikö sitä olisi jossain :-D Jotenkin tuntui levottomalta sivutuulessa eilen. Sai korjailla suuntaa vähän liian kanssa....
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

heilutteleppas renkaita, ettei välystä löydy.
Luulisi että inssi sanoisi jos on, mutta...

Samaa ongelmaa, vaihdoin viimekesänä vasemmanpuolen raidetangon (oli tosi klappi), kävin säädättämässä kulmat 90€. (vianor, vaasa)
Edelleen sivutuuli herkkä. Joku nivel kai vieläkin väljä, vaikka katsastanut vaihdon jälkeen. Eikä se kulmien säätäjäkään mitään puhunut.
Sanoi vaan, että tää on kun joulukuusi, lähes kaikki kulmat punasella.
Osan kulmista sai säädettyä arvoihin,
Taka-akselin camper (-1,25...-1,24)ja etuakselin caster (3,01...-3,25) vieläkin punasella.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Unohetaan pelkät etuaurauksen säädöt ja otetaan koko hoito, eli 4-pistesuuntaus.
Etupyörien auraus on suoraan riippuvainen takapyörien kulmiin, ensiksi säädetään taka-auraus kohdalleen, jotta voidaan varmasti säätää etuauraus.

Tee pelkkä etuaurauksen säätö -> Sueraavan kesän loppupuolella saa taas säätää...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^nykylaitteilla suuntaus tehdään aina joka nurkkaan.

Sarankulman Vianor tekee ainakin kulmia, hinnasta ei ole tietoa.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Nostetaan vanhaa ketjua, kun tässä ilo repesi Autokeskuksessa käynnin johdosta. Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle. Ajattelin, että kyseessä oli talvirenkaat ja odottelin nyt kevääseen. Maanantaina kesärenkaat alle ja baanalle. Ratti edelleen vinossa ja puoltaa oikealle--> käyttämään Autokeskuksen tarjous suuntauksesta 89e. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:

Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25

Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan! :crazyeyes:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Joitain iskareita vaihtannut takuuseen kun ei suuntaus ole autannut, mutta kyseessä on ollut kokonaan eri merkki. Mitenkäs jos mittaa vanteenkeskikupin ja lokasuojan yläkohdan välisen eron, osuuko edes lähelleen toisia?

Caster kulma lähinnä vaikuttaa siihen, miten ohjaus keskittää kääntämisen jälkeen, eikä tuo tunnu olevan missään autossa ohjearvoissa :lol: eikä siitä ole kyllä kukaan oikein valitannutkaan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

DaViega kirjoitti:Joitain iskareita vaihtannut takuuseen kun ei suuntaus ole autannut, mutta kyseessä on ollut kokonaan eri merkki. Mitenkäs jos mittaa vanteenkeskikupin ja lokasuojan yläkohdan välisen eron, osuuko edes lähelleen toisia?

Caster kulma lähinnä vaikuttaa siihen, miten ohjaus keskittää kääntämisen jälkeen, eikä tuo tunnu olevan missään autossa ohjearvoissa :lol: eikä siitä ole kyllä kukaan oikein valitannutkaan.
Kiitos vinkistä. Kävin mittaamassa tasaisella alustalla autotallissa auton eturenkaiden arvot, eli kuvan

A arvot pyörännavasta lokarin yläosaan
kuljettajan puolelta (vasen) 37,5 cm
Pelkääjän puolelta (oikea) 38,5cm ehkä hieman enemmänkin

B sivuttaissuunnassa jopa silmämääräistä eroa iskarin ja pyöräntuennan pakettien välillä eri puolilla. Sain vaikeasti mitattua eroksi noin 1-1,5cm. Mutta tämän siis ihan näki vertaamalla, kun katsoi ensin toisen ja sitten toisen puolen.

Olisiko ideoita?
Liitteet
IMG_2351 (800x600).jpg
(91.74 KiB) Tiedosto ladattu 6865 kertaa

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Capirex kirjoitti:Nostetaan vanhaa ketjua, kun tässä ilo repesi Autokeskuksessa käynnin johdosta. Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle. Ajattelin, että kyseessä oli talvirenkaat ja odottelin nyt kevääseen. Maanantaina kesärenkaat alle ja baanalle. Ratti edelleen vinossa ja puoltaa oikealle--> käyttämään Autokeskuksen tarjous suuntauksesta 89e. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:

Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25

Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan! :crazyeyes:
Otitko siis vaan mittauksen mutta et säätöä? Ratinhan saa säädettyä suoraan aurauksen kanssa, koska noi ei niin pahasti pielessä ole.

Ja kun otit nuo omat mittaamasi luvut niin autohan oli tyhjennetty kaikesta painavasta ja autoa paineltu keskeltä pari kertaa alaspäin? :)

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

legza kirjoitti:
Capirex kirjoitti:Nostetaan vanhaa ketjua, kun tässä ilo repesi Autokeskuksessa käynnin johdosta. Huomasin tuossa vuodenvaihteen jälkeen ratin olevan hieman vinossa vasemmalle. Ohjaus puoltaa suoralla tiellä lievästi oikealle. Ajattelin, että kyseessä oli talvirenkaat ja odottelin nyt kevääseen. Maanantaina kesärenkaat alle ja baanalle. Ratti edelleen vinossa ja puoltaa oikealle--> käyttämään Autokeskuksen tarjous suuntauksesta 89e. Kaikki arvot kohdallaan paitsi:

Camber takapää oikea -1¤24 ohjearvon ollessa -1¤04-0¤24
Caster etupää vasen 2¤23 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25
Caster etupää oikea2¤53 ohjearvon ollessa 3¤25-4¤25

Mitä tästä nyt sitten pitäisi ymmärtää? Eikö auton pitäisi puoltaa vasemmalle caster arvon ollessa pienempi? AK sanoi ettei arvoilla ole mitään merkitystä asiaan ja että arvot ovat uuden auton arvoja ja nuo autoni lukemat täysin normaalit. Seuraava toimenpide on kuulemma vaihtaa iskarit ja tukivarret, jos asia häiritsee. 147:ssa on takuu voimassa vielä lokakuun loppuun. Meneeköhän tällainen takuuseen? Suuntaus ei ainakaan mennyt. Apuja kaivataan! :crazyeyes:
Otitko siis vaan mittauksen mutta et säätöä? Ratinhan saa säädettyä suoraan aurauksen kanssa, koska noi ei niin pahasti pielessä ole.

Ja kun otit nuo omat mittaamasi luvut niin autohan oli tyhjennetty kaikesta painavasta ja autoa paineltu keskeltä pari kertaa alaspäin? :)

Toki mittaukset säätöineen. En ymmärrä miksi rattia ei silti saatu suoraan aurauksen kanssa. Ajattelin, että kuuluu 89e hintaan, mutta ilmeisesti ei kuulu tai sitten ei osata tehdä. Nykymaailmassa pitäisi kaikki osata ja ymmärtää tehdä itse. Vaikuttivat kyllä aika neuvottomilta AK:ssa. Ja autoa oli toki paineltu ja kaikki painava poistettu...
Viimeksi muokannut Capirex, 15 Huhti 2011, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Tyhmä kysymykseni vielä... siis voiko tuo puoltaminen johtua esimerkiksi jousesta tai pyöräntuennan vääntymisestä? Ymmärsin että caster tarkoittaa korin muutoksia ja niille ei kai voi mitään? En oikeen saannut mitään järkevää vastausta AK:sta ja soittopyyntöä odottelen edelleen.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Tyhmä kysymykseni vielä... siis voiko tuo puoltaminen johtua esimerkiksi jousesta tai pyöräntuennan vääntymisestä? Ymmärsin että caster tarkoittaa korin muutoksia ja niille ei kai voi mitään? En oikeen saannut mitään järkevää vastausta AK:sta ja soittopyyntöä odottelen edelleen.

Huomasin tuossa myös, että rattia on kevyempi kääntää oikealle kuin vasemmalle...

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Jos mikään ei ole vääntynyt eikä väljää ole, luulisi raidetankojen päiden säädöillä olevan tekemistä tuon kanssa. Aurauksen haritus voi olla ihan oikein, mutta toisesta raidetangosta pitäisi ottaa pois ja toiseen laittaa saman verran lisää. Voi olla melkoista hienosäätöä, kun välykset ja haritus ovat pieniä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Hyvinhän sen täytyy olla säädössä kun ratti on vinossa eikä auto mene suoraan. :lol:
VMP

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

WWWVespa kirjoitti:Jos mikään ei ole vääntynyt eikä väljää ole, luulisi raidetankojen päiden säädöillä olevan tekemistä tuon kanssa. Aurauksen haritus voi olla ihan oikein, mutta toisesta raidetangosta pitäisi ottaa pois ja toiseen laittaa saman verran lisää. Voi olla melkoista hienosäätöä, kun välykset ja haritus ovat pieniä.
Oman kokemukseni mukiaan ratin suoristamisesta pitää erikseen mainita/pyytää. Muuten ei näytä tulevan suoraan. Lukitsevat tuolloin ratin suoraan penkkiin tukeutuvalla työkalulla ja sitten säätävät auraukset.

Itsekkin voi ratin suoristaa. Toiselta puolelta ulompää palloniveltä kierros tai kaksi sisään/ulos ja toiselta puolelta tarkalleen saman verran päinvastaiseen suuntaan. Näin ei aurauskulmat muutu, mutta ratin keskitys muuttuu. Säädön jälkeen kojeajolle ja muutaman iteraation jälkeen pitäisi ratin olla suorassa. Oikea suunta riippuu siitä mihin suuntaan ratti kierossa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllä se ratti kuuluu aina säädettäessä lukita suoraan mutta mutta hieman vinoon sen saa silti helposti kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, tyypillisesti puoltamista aiheuttaa pystykulmien puoliero.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Mielestäni tuo ratin suoristaminen pitäisi olla joka nyrkkipajalla onnistuva operaatio. Näkyvätkö nuo pystykulmien puolierot nelipistesuuntausraportilta jotenkin vai pitääkö vain mennä kokeilemaan? Ihmettelen miksei tällaista asiaa maahantuojan huollossa osattu edes ajatella... :shock:

Oliskos suositella pk-seudulla jotain erittäin ammattitaitoista pajaa, joka osaisi laittaa auton hetimiten kuntoon ilman asiakkaan suorittamaa katso googlesta operaatiota? :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

siis kulmat voidaan säätää ihan oikein ja silti voi olla ratti vinossa, tienkin kaltevuus/urat vaikuttaa ja se että miten se ratin suoruus on katsottu kun lukitin asennetaan eli koeajo ja hienosäätö. casterit on kyllä aika pahasti pielessä eikä niihin ole säätöjä paitsi hyvin pieni alatukivarsien pultinreikien pelivara ja yläkiinnityksen pelivara, noilla ei paljoa saa tehtyä ehkä 5-15min. kulmien säädöt ei tyypillisesti mene takuuseen ja noiden tukivarsien osalta en ota kantaa mutta jos ei ole kolaroitu niin tukivarsien vaihtaminen on tosiaanki se juttu.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

stoichiometric kirjoitti:siis kulmat voidaan säätää ihan oikein ja silti voi olla ratti vinossa, tienkin kaltevuus/urat vaikuttaa ja se että miten se ratin suoruus on katsottu kun lukitin asennetaan eli koeajo ja hienosäätö. casterit on kyllä aika pahasti pielessä eikä niihin ole säätöjä paitsi hyvin pieni alatukivarsien pultinreikien pelivara ja yläkiinnityksen pelivara, noilla ei paljoa saa tehtyä ehkä 5-15min. kulmien säädöt ei tyypillisesti mene takuuseen ja noiden tukivarsien osalta en ota kantaa mutta jos ei ole kolaroitu niin tukivarsien vaihtaminen on tosiaanki se juttu.
Eikö juuri 156 ja 147 tukivarret ole vuosivaihtotavaraa? Mutta oireileeko ne näin?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

ei ole paljon vaihtoehtoja jollei alapalkki ole vaurioitunut tai auto kolairoitu, myös ylikorkea jousitus tekee saman koska caster kasvaa mitä matalampi joten jos iskari alapään kiinnitys ei ole pohjassa niin keula liian korkealla.
onhan tietysti sen alapalkin runkokiinitys reijissäkin vähän pelivaraa mutta en usko että sieltä apuja löytyy

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Epäilevät AK:ssa, että iskarit olisi syystä tai toisesta kuluneet toispuoleisesti. Osaa tilataan nyt ihan Italiasta asti... Katsotaan osuuko oikeaan. :wink:

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Capirex kirjoitti:Epäilevät AK:ssa, että iskarit olisi syystä tai toisesta kuluneet toispuoleisesti. Osaa tilataan nyt ihan Italiasta asti... Katsotaan osuuko oikeaan. :wink:
Tästähän on tullut ihan meikäläisen oma postaus, kun tänne itselleni vastailen =) Olen huomannut iskareiden vaihdon jälkeen että ohjaus on melko epätasaista ja auto väristää ikävästi oikeestaan nopeudesta riippumatta, mutta suuremmilla nopeuksilla 80+ värinä on vielä vähän ikävämpää. Soitin AK:een ja kysyin tehtiinkö nelipistesuuntaus iskareitten vaihdon jälkeen. Sanoivat ettei tehty, koska ko mallissa sitä ei tarvitse tehdä ko operaation jälkeen. Voiko tämä pitää paikkansa?

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Capirex kirjoitti:
Capirex kirjoitti:Epäilevät AK:ssa, että iskarit olisi syystä tai toisesta kuluneet toispuoleisesti. Osaa tilataan nyt ihan Italiasta asti... Katsotaan osuuko oikeaan. :wink:
Tästähän on tullut ihan meikäläisen oma postaus, kun tänne itselleni vastailen =) Olen huomannut iskareiden vaihdon jälkeen että ohjaus on melko epätasaista ja auto väristää ikävästi oikeestaan nopeudesta riippumatta, mutta suuremmilla nopeuksilla 80+ värinä on vielä vähän ikävämpää. Soitin AK:een ja kysyin tehtiinkö nelipistesuuntaus iskareitten vaihdon jälkeen. Sanoivat ettei tehty, koska ko mallissa sitä ei tarvitse tehdä ko operaation jälkeen. Voiko tämä pitää paikkansa?
Up, osaisko joku sanoa onko AK:n arvio nelipistesuuntauksen tarpeellisuudesta oikea. Renkaat on nyt tasapainotettu 3 keraan ja edelleen auto vapisee etenkin takapäästä ikävästi oikeestaan jo kuudestakympistä alkaen... Autolla ajo on sen verran ikävää vaikka jurnutus ei kovasti tunnukkaan että jouduttiin ajamaan vuoroissa Tampereelta Helsinkiin eilen. :silly:

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja noose »

Eikös suuntaus pitäisi tehdä aina jos alustaan kosketaan?

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Näin luulisi.

Onkohan tuossa varmaan kaikki renkaat kunnossa? Meillä yhdessä edellisessä autossa ilmeni vähän sentapaista kuin tuo vapina eikä se poistunut vetareiden vaihtolla eikä ohjauskulmien säädöllä. Vasta renkaiden uusiminen hävitti moisen lopullisesti, vaikka nuo toisetkin toimet olivat tarpeen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

wwwvespa puhuu asiaa, en myöskään minä nähnyt metsää puilta, jostain renkaasta on runko pettänyt tai useammasta. Aiheuttaa nimenomaan puoltamista ja jo pienillä nopeuksilla täristystä. Tasapainoituksen yhteydessä tuo olisi pitänyt tulla ilmi mutta jos ei olla yhtään tarkkailtu renkaan pyörimistä ja kulutuspinnan kulumismuotoa niin sitten ei

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuskin mikään epätasapaino vielä kuudessakympissä rupea selvästi täristämään, etenkään kun on jo renkaat tasapainoitettu. kyllä jos tärinä alkaa noinkin aikasessa vaiheessa, niin on syytä epäilä renkaan kudosvauriota. Yleensä sen huomaa ihan kulutuspinnasta, normaalisti rengas kuluu tasaiseen, niin että pinta on tasainen koko kierroksen, mutta jos kudosvaurio on tapahtunnut, saataa äkkiäkin tulla millin ero vastakkaisille puolille.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Joo vein autokeskukseen kun on takuukin vielä voimassa. Katotaan mitä ihmettelevät siellä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pasi kirjoitti:Euromasterilla olen teettänyt pari kertaa hintaan 40 €
Oma kommentti vuodelta 2005.... tällöin suuntaus tehty 33 ja 156...

Eilen käyty Vianorilla... Hintaa 120eur

Tosin kulmatkin oli kuulema niin päin helvettiä että ihmettelivät miten autolla on päässyt suoraan :shock:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Turre »

Ihan noin hintavertailun vuoksi: Malminkartanon AD:llä oikomishoito kustansi nyt 100e, muistaakseni vielä viime vuonna oli 80e. Melkoista hinnannousua kautta linjan jos 2005 on saanut 40-50e saman operaation. :?
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Turre kirjoitti:Ihan noin hintavertailun vuoksi: Malminkartanon AD:llä oikomishoito kustansi nyt 100e, muistaakseni vielä viime vuonna oli 80e. Melkoista hinnannousua kautta linjan jos 2005 on saanut 40-50e saman operaation. :?
Hinta riippuu myös siitä joutuuko säätämään, ja kuinka tiukassa alustan palikat on, jotta pääsee säätämään.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

legza kirjoitti:
Turre kirjoitti:Ihan noin hintavertailun vuoksi: Malminkartanon AD:llä oikomishoito kustansi nyt 100e, muistaakseni vielä viime vuonna oli 80e. Melkoista hinnannousua kautta linjan jos 2005 on saanut 40-50e saman operaation. :?
Hinta riippuu myös siitä joutuuko säätämään, ja kuinka tiukassa alustan palikat on, jotta pääsee säätämään.
No minulle kyllä sanoivat hinnan etukäteen... hintaluokat olivat:

1) Tarkastus
2) Takapään säätö (jos tarpeen)
3) Etupään säätö (jos tarpeen)

Muistaakseni 40eur per kohta. Aikaa meni noin tunti jona aikana koeajoivat auton kerran tarkistaakseen ratin suoruuden ajaessa (ja säätivät vielä koeajon jälkeen uudestaan).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Turre
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03
156 SW 2.0 JTS -02
Kia Rio 1.2ISG LX -16
Ex:Mitsubishi Outlander 2.0 -07
Ex: 156 SW 1.8 TS -02
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Turre »

Joo, toki pelkkä tarkistus on halvempi. Ei ole itselle tuota tullut vielä vastaan (viety oiottavaksi vasta kun meno on ollut tarpeeksi oikukasta että säätlöä tehty aina) mutta muistelisin nähneeni Vianorin seinällä tuon tyyppisen hinnoittelun: tarkistus n. 40e ja säätö päälle sitten jotain lisää (>= 40e)
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

No nyt on saatu auto takaisin AK:sta. Oli siellä päivän korjattavana ja lopputuloksena oli taas renkaiden tasapainotus jo neljännen perättäisen kerran. Eipä tuo ohjauksen levottomuus yllättäen korjaantunut. Eivät vieläkään suostuneet tekemään kulmien säätöä tai edes tarkastusta. Veinkin sitten Vianorille, mutta sieltä hajosi laite syystä tai toisesta ja säätöjä tai tarkastusta ei voitu tehdä. Heitin vielä eilen talvirenkaat (kitkat) alle jotka pyöri talvella nätisti. Auto tuntuu yhtä epämiellyttävältä ajaa sekä talvi että kesärenkailla. Pitänee yrittää Euromasterille, jos siellä laitteet toimisi ensi viikolla. Anna mun kaikki kestää. :crazyeyes:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

no ei niissä renkaissa sitten... hmm navoissa jotain ? soviterenkaan jämiä talvipyöristä, kulmat tosi perseellään, vetonivelissä jotain? missäs päin suomea olet dat.. siis autokeskuksella käyttänyt?

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Pasi kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Euromasterilla olen teettänyt pari kertaa hintaan 40 €
Oma kommentti vuodelta 2005.... tällöin suuntaus tehty 33 ja 156...

Eilen käyty Vianorilla... Hintaa 120eur

Tosin kulmatkin oli kuulema niin päin helvettiä että ihmettelivät miten autolla on päässyt suoraan :shock:
Tulin juuri vianorilta (Vaasa). nelipyöräsuuntaus 80€.

Aika paljon oli takapääkin muuttunut 2vuodessa, vaikei mitään tehty.
Samat edelleen punasina, taka camper ja etu caster (vasen).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Vastaa Viestiin