Hei
Onko teillä muilla 159:n omistajilla ujeltanut kone käynnistäessä ja varsinkin kun käynnistää kylmänä?
Auto on 159, 2.4 JTDM. Arvailut tässä on menossa että onko se jo remmi
vai mistähän tuo ääni kuuluu?
Alfa on piakkoin 3 vuotta vanha ja kilometrejäkin vasta 55 tkm.
Kun autoa pitää käynnissä jonkin aikaa se loppuu.. mutta tosiaan aamulla töihin lähtiessään kuuluu kunnon ujellus sama myös 8 tunnin seisomisen jälkeen!
Katajahan kirjoitti:Hei
Onko teillä muilla 159:n omistajilla ujeltanut kone käynnistäessä ja varsinkin kun käynnistää kylmänä?
Auto on 159, 2.4 JTDM. Arvailut tässä on menossa että onko se jo remmi
vai mistähän tuo ääni kuuluu?
Alfa on piakkoin 3 vuotta vanha ja kilometrejäkin vasta 55 tkm.
Kun autoa pitää käynnissä jonkin aikaa se loppuu.. mutta tosiaan aamulla töihin lähtiessään kuuluu kunnon ujellus sama myös 8 tunnin seisomisen jälkeen!
Mä veikkaan ohjaustehostinta. Mulla piti kyseinen aparaatti mekkalaa tosin vain pakkasella hetken, mutta huollossa laittoivat uudet öljyt sisälle -> loppui, eikä ole sen koommin pitänyt itsestään meteliä.
Heh, jos se ujellus tosiaankin tulee ohjaustehostimesta, niin sitten ko. vika on "perimää" aiemmista malleista, sillä esim. 156:n tehostin vinkuu lähes aina pakkasella startatessa.
Hei... Käytin autoa teltassa.. ja epäilivät moniuraremmiä.
Ihmeellistä sillä se vaihdetaan normaalisti 120tkm kohdalla ja autossa on vasta noin 55 tkm ajettu..
Huolto aika on vasta puolen toista viikon päästä joten sitten kuulee että
mikä siinä todella ulisee.. Jäädäänpäs odottelemaan!!
^
Ei välttämättä remmi vaan hihnapyörä tai laitos
jota hihna pyörittää...tosin noilla kilometreillä
vähän ihmetyttää.
Itsellä täsmälleen samanlaiset oireet 156:ssa ja
syyllinen oli lopulta vesipumpun laakeri. Sulla
se voi sitten olla...mikä vaan.
Sama oire vaivasi vanhaa 156:sta siinä kohtaa kun ohjaustehostimen pumppu levisi. Ensin ujellusta, ja siinä kohtaa kun pumppu alkoi leikkaamaan kiinni, niin sammuilua.
Voisi ehkä päteä sataviisysiinkin.
Oma 2.2jtd/aloitti myös pari päivää sitten suorastaan ilkeän ujeltamisen. Ujelluksen taajuus muuttui kierrosten mukaan, ja paheni rattia käännettäessä.
Soitto Hyvinkään Deltaan, ja pyysivät tuomaan näytille.
Tarkistin kuitenkin ohjaustehostimen nesteen, ja se oli hiukan alle alarajan. Hauska juttu, 60tkm huollosta vasta 4000km mennyt.
Lisäsin nesteen ja ääni poistui.
Toki tuo nesteen vajoaminen voi olla merkki viasta, täytyy seurailla sitä ja viedä huoltoon jos pinta vajoaa.
Heissan taas!
Kävikin niin toisessa huollossa että vaihtoivat egr-venttiilin ja ulina väheni.. tuntui oudolta että siitä olisi johtunut, mutta eivät ryhtyneet vaihtamaan uutta moniurahihnaa koska viikkoa aikaisemmin se vaihdettiin.
Egr:n vuoksi käy nyt tasaisemmin. Ei sammuile ja nykiminenkin jäi pois!
Mutta edelleen kylmänä kuuluu jonkinlainen pieni ääni hetken. Jos pahenee sitten uudestaan takuun piiriin tutkittavaksi!
Katajahan kirjoitti:Lisäksi ilmeni uusiakin vikoja remmin vaihdon jälkeen... saattaa käynnistettäessä noin vain sammua ja muutamia nykäyksiäkin oli kylmänä ajon aikana!
Löytyikö sammumiselle ja nykimiselle syytä? Mun 159:ssä on samantyyppisiä oireita.
Entä löytyikö vinkumiselle syytä? Itsellä 156 JTDm vinkuu ja ujeltaa myös. Apulaitehihnaa epäilisin tai jotakin hihnapyörää, mutta jos saisi jotain vinkkejä ennen kuin alkaa enempää purkamaan ja osia ostamaan.
Ajossa ilmenevä "vonkuminen" tai voisiko sanoa "soiminen" on olemassa, mutta erittäin vähäistä talvirenkailla. Samoin aurauksen säätö vaikutti kuitenkin lopuksi. Itse epäilisin tässä tapauksessa kierrejousen resonointia, johon vaikuttaisi renkaan ja tien aiheuttama tärinä.
Baxter kirjoitti:Entä löytyikö vinkumiselle syytä? Itsellä 156 JTDm vinkuu ja ujeltaa myös. Apulaitehihnaa epäilisin tai jotakin hihnapyörää, mutta jos saisi jotain vinkkejä ennen kuin alkaa enempää purkamaan ja osia ostamaan.
Ujelluksen/vonkumisen syy selvisi jo aiemmin ja korjautui eilen vaihtamalla apulaitehihnan kiristimen rulla. Itse kiristintä en alkanut vaihtamaan, koska ilmeisesti kampiakselin hihnapyörä olisi pitänyt irroittaa saadakseen kiristimen irti ja tuskin se kiristin on miksikään reilussa sadassa tuhannessa mennyt. Rullan sai just ja just pois ja uuden tilalle. 2,4JTD M-jetissä ei muutenkaan ole yhtään liikaa tilaa. Mun nakkisormet eivät meinaa mahtua väliin. Kyllä nyt on taas kiva ajella.
Melkeen kakkukahvin paikka, kun on lähes vuoden vanha ketju.
Starttasin aamulla tuon kotteron ja sehän piru ujeltaa. Ääni vaimenee vähän, kun painaa/nostaa kytkimen ja kierrosten lisääminen muuttaa hiukan taajuutta. Tuntui katoavan, kun lämpeni, tai sitten multa hävisi kuulo yli kasikympin vauhdissa. Kakkonen ei mene päälle kuten nollakeleillä, paitsi lämmettyään.
Kuulostelen iltasella uudelleen, kun auto on nyt tallissa, mutta mielestäni se viheltää vähän siltikin. Ääni on tosin huomattavasti hiljaisempi kuin pihalla kuultu.
h_lauri kirjoitti:Melkeen kakkukahvin paikka, kun on lähes vuoden vanha ketju.
Starttasin aamulla tuon kotteron ja sehän piru ujeltaa. Ääni vaimenee vähän, kun painaa/nostaa kytkimen ja kierrosten lisääminen muuttaa hiukan taajuutta. Tuntui katoavan, kun lämpeni, tai sitten multa hävisi kuulo yli kasikympin vauhdissa. Kakkonen ei mene päälle kuten nollakeleillä, paitsi lämmettyään.
Kuulostelen iltasella uudelleen, kun auto on nyt tallissa, mutta mielestäni se viheltää vähän siltikin. Ääni on tosin huomattavasti hiljaisempi kuin pihalla kuultu.
Uskaltaako kysellä mikä tähän auttoi?
Itsellä myös ujeltaa n. 15 sekuntia kylmänä. Nesteet ja säiliö on vaihdettu ohjaustehostimeen, ei apua.
Mulla auto on ujeltanut kesät talvet käynnistyksessä. Nyt olisi uusi kampiakselin hihnapyörä hyllyssä odottamassa asennusta, jospa tuo auttaisi. Hyllystä löytyy myös laturin vapaakytkin ja uudet hihnat sekä pari ohjainrullaa. Ajatus on kuitenkin vaihtaa ensin vain tuo hihnapyörä ja uusi moniurahihna.