Alfa 2.5 V6 -98 korkeat HC päästöt ja öljyn kulutus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Alfa 2.5 V6 -98 korkeat HC päästöt ja öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja antra »

Terve,
Katsastuksesta tuli hylsy, liian korkeat HC päästöt.

Auto syö myös öljyä aiempaa enemmän. Öljy on mittatikussa kirkasta.

Korjaamon edustaja totesi että korkea HC päästö johtunee siitä ettei polttoaine pala kunnolla. Kuulostaa yksinkertaisen järkevältä päätelmältä.

Autosta putsattiin vastikään varsin likainen kaasuläppä samalla kun Lambda-anturi vaihdettiin, tällä saatiin moottorin tyhjäkäynnin heijaaminen loppumaan.

Pohdinkin että jos polttoaine kerran ei pala kunnolla, ainoa syy lienee ettei se saa oikeaa määrää ilmaa? onko ILMIn vaihto edessä? Vai onko jotain muita viallisia/likaantuneita osia jotka aiheuttavat sekä korkeat HC päästöt että kasvaneen öljyn kulutuksen? Auton tehot eivät myöskään ole ihan sitä mitä olivat vielä viime syksynä esim.

Kiitos avusta.
Antti

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Osakaasulla seos säädetään Lambdan avulla, joten millainen Lambda autoon vaihdettiin?
Onko imuvuotoja? (ilmin ja kaasuläpin välinen haitari)
Onko auto ollut lämmin (katalysaattori kuuma) kun päästöt mitattu?

Millaiset ne päästöarvot oli?
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kuinka vanhat tai yleensäkkin, mitkä öljyt?
Kuinka vanhat tulpat?

Seuraavakin saa laittaa kysymyksiä :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Lambda-anturi oli Boschin paketissa ja tilattu Heikalta joten uskon että se on se aito alkuperäinen.

Toi imuvuoto juttu täytyy tutkia.

Ajoin ennen katsastusta vain 10 minuuttia, joten myös katalysaattorin kylmyys tietysti vaikuttaa.

Noista päästöarvoista, tosiaan olihan ne muutkin pielessä kuin vain se HC.
Päästöarvot:
HC:
Joutokäynti = 127 ppm (sallittu 100) ja yli 2000 rpm = 105 ppm (sallittu 100)
Lamda arvo = 1,09 (sallittu 0,97-1,03)
CO:
Joutokäynti = 0,4% (sallittu 0,5) ja yli 2000 rpm = 0,61% (sallittu 0,3)
02:
Joutokäynti 6,21% (sallittu 5,00) ja yli 2000 rpm = 2,33% (sallittu 5,00)

Jos korkea happipitoisuus johtuu esim. siitä että pakoputkessa on vuoto, nuo muut arvot ilmeisesti ovat sitten vielä korkeampia vai?
Kiitos taas etukäteen.
Antti
Viimeksi muokannut antra, 16 Huhti 2011, 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Öljyt on vaihdettu 4000 kilometriä sitten ja ovat merkiltään Neste City Pro.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Paikkaa pakoputki ja aja motti kuumaksi
VMP

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Joo, kiitos, pakoputki on jo tilattu mutta toi kuumaksi ajo on sillai erikoinen juttu että moottori selkeästi lämpeni tässä parina päivänä tuon kaasuläpän putsauksen ja lambdan vaihdon jälkeen aiempaa nopeammin aiempaa kuumemmaksi. Se kuumeni esim yli 90 asteen taajama-ajossa, jota ei ole koskaan aiemmin tehnyt. Tänään illalla lähdin varta vasten ajamaan pidempää lenkkiä ja kas kummaa, moottorin lämpötila pysyi siellä 80-85 asteessa missä se aina ennenkin on pysynyt.
Eli jotain tavallisesta poikkeavaa siellä auton sisuksissa taisi olla käynnissä katsastuksenkin aikana. Toivotaan että se uusi pakoputki saa viimeistään päästöt kuntoon. Kiitos vinkeistä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

"Oikean seossuhteen lisäksi katalysaattori tarvitsee noin 250 °C:n lämpötilan toimiakseen tehokkaasti. Katalysaattori ei siis toimi heti auton käynnistämisen jälkeen, vaan vasta pakokaasujen lämmitettyä katalysaattorin oikeaan toimintalämpötilaan"


Eli käy jossain pajalla mittauttamassa ne päästöt siten, että olet oikeasti ajanut kovemmalla kuormalla pätkän.
VMP

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

tosta öljyn kulutuksesta. kaverin v6 vei kans öljyä kun koneessa oli nesteen city pro.suosittelin vaihtaan valvolineen ja kas kummaa, lakkas öljyn kulutus siihen paikkaan :wink:
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

suosittelin vaihtaan valvolineen ja kas kummaa, lakkas öljyn kulutus siihen paikkaan.

Noin se juuri tekee ... on kokemusta. :-D

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Mulla on usein pitänyt antaa katsastuksessa parin minuutin ajan kunnolla jenkaa moottorille että katti lämpenee tarpeeksi, muuten ei mene läpi päästöistä vaikka kone olisikin lämmennyt jo lähes 90 asteeseen.

antra
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Marras 2010, 10:06

Viesti Kirjoittaja antra »

Kiitos,
pakoputki vaihdettiin ja öljyn kulutuskin väheni. Auto katsastuksesta läpi "heittämällät" :)

Vastaa Viestiin