Ilmistä vielä kerran (156)...
Valvoja: Moderators
Ilmistä vielä kerran (156)...
Meikäläisen autossa tuo ilmi on kiukutellut jonkin aikaa ja tänään päätin asiaa lähteä selvittämään. Muutama kommentti tästä:
1. Delta-auton hinta osalle on 450 euroa + asennus noin 50 euroa + vikakoodin luku 60 euroa!!! Tämä viimeksi mainittu hinta on muuten pöyristyttävä, hommaan meni kuitenkin vajaa 5 minuuttia... Osan hinta on kuulemma sellainen, josta EI keskustella.
2. Tämän jälkeen otin ihan mielenkiinnosta yhteyttä tuonne Häkkiselle (www.asdhakkinen.com), jota täällä joku mainosti tuossa aiemmin. Häkkinen kertoi, että he ovat myyneet jonkin verran jotain Alfaan sopivaa, mutta ilmeisesti Volkkariin alun perin tarkoitettua ilmiä, hintaan jotain kahden sadan paikkeilla. Mutta alkuperäinen osa kuulemma maksaa Saksasta Suomeen toimitettuna 392 euroa. Ja tähän vielä asennus, jos on kädetön...
Tästä voimme siis päätellä, että Deltan hinnassa on "vain" noin 60 euroa ilmaa. Eri asia sitten on Muukkonen yms. jotka ilmeisesti myyvät pelkkää anturin "sisäosaa"... Joka tapauksessa, hyvin on tuo osa hinnoiteltu, jollain taitaa kate olla kohdallaan, lieneekö sitten Bosch vai jokin välikäsi... Toivottavasti tätä ei tarvitse ihan koko ajan olla vaihtamassa.
1. Delta-auton hinta osalle on 450 euroa + asennus noin 50 euroa + vikakoodin luku 60 euroa!!! Tämä viimeksi mainittu hinta on muuten pöyristyttävä, hommaan meni kuitenkin vajaa 5 minuuttia... Osan hinta on kuulemma sellainen, josta EI keskustella.
2. Tämän jälkeen otin ihan mielenkiinnosta yhteyttä tuonne Häkkiselle (www.asdhakkinen.com), jota täällä joku mainosti tuossa aiemmin. Häkkinen kertoi, että he ovat myyneet jonkin verran jotain Alfaan sopivaa, mutta ilmeisesti Volkkariin alun perin tarkoitettua ilmiä, hintaan jotain kahden sadan paikkeilla. Mutta alkuperäinen osa kuulemma maksaa Saksasta Suomeen toimitettuna 392 euroa. Ja tähän vielä asennus, jos on kädetön...
Tästä voimme siis päätellä, että Deltan hinnassa on "vain" noin 60 euroa ilmaa. Eri asia sitten on Muukkonen yms. jotka ilmeisesti myyvät pelkkää anturin "sisäosaa"... Joka tapauksessa, hyvin on tuo osa hinnoiteltu, jollain taitaa kate olla kohdallaan, lieneekö sitten Bosch vai jokin välikäsi... Toivottavasti tätä ei tarvitse ihan koko ajan olla vaihtamassa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuosta vikakoodien luvusta.AjOpelien luku on/oli samaa luokkaa ja se johtui lukulaitteen hinnasta ja varsinkin sen päivittämisestä.Maahantuoja/valmistaja ottaa niin paljon sen ylläpidosta.Itse asiassa hinta ei edes kattanut kuluja.Ja ajOpelejä niitä kuitenkin luettiin paljon.Maksetaanko tässä taas osaltaan euroopan halvimpien verottomien autojen hintaa??
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
ilmi
Mulla ilmin likaisuudesta johtuvat oireet oli seuraavanlaiset:Maclane kirjoitti:Hieman asiaa sivuten, voisiko joku listata kaiken kaikkiaan minkälaisia oireita ilmi aiheuttaa tai on aiheuttanut?
Kiihtyvyys alakierroksilla ja pienellä kaasulla lähes normaali mutta heti kun painoi kaasua kuuli että kaasutin kyllä aukesi, mutta ilmeisesti ilmi ei tunnistanut ilman määrää ja siksi pihtasi bensan syötön kanssa.
Eli tehot täysin kateissa yli 3000 kierroksen jälkeen ja äkillisessä kaasutuksessa.
Aine jolla putsasin ilmin oli Rasvaton "kuiva" puhdistusaine ja tarkoitettu elektroniikka puhdistusaineeksi. Varsinaisen suihkeen nimi on Kontakt PRF 6-68.
Työkalun jolla ilmi aukeaa saa Hongkongista hintaan 6.7€
Itselleni tuo puhdistus auttoi ja taas kulkee.
t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Näinhän se toimii. Eräs opiskelutoveri on Turun Autohallissa (Volvo/Renault) töissä mikrotukihenkilönä ja kertoi, että "testeri" on pelkkä vanha kannettava, johon on isketty Windows XP. Sitten siinä on testausohjelma ja itse autoon menevä kaapeli (oliskohan se ollut ODB-2 vai mikä se nyt oli...), joka on isketty sarjaporttiin kiinni... Ohjelmia saa kuulemma netistäkin imutettua, itse en tosin ole vielä löytänyt. Tuota testeripiuhaakin olen jossain huutokaupassa joskus nähnyt myytävän muutamalla kympillä...HR kirjoitti:Nuo tuollaiset erikoistyökalut on kyllä usein erittäin kalliita. Ihmetyttää kuitenkin, kun olen ollut siinä käsityksessä että vikakoodit olisi luettavissa noin suurinpiirtein tavallisella pöytätietokoneella.
Itsekin sain vierestä todistaa ASD-Häkkisellä, kun toivat kärryn auton viereen ja iskivät piuhan kiinni. Kyseessä oli vähän hienompi "testauslaite" kosketusnäytöllä (kärry jossa mountattuna tietokone), mutta käyttiksenä ihan perus Windows XP ja testerisofta... Softassa ei edes ollut Alfa-Romeo merkkiä listalla, mutta hyvin se näytti ilman mallitietojakin kaivavan vikakoodeja autosta... eli mikä ihmeen päivitystarve
Herää siis kysymys, että mikä tossa muka maksaa niin paljon, että jokaiselta asiakkaalta on revittävä vähintäänkin 50 euroa hommasta, joka kestää 15 sekuntia... Rahastusta sanon minä..
Ammattina autokauppa
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Siis toi OBD on euroopan(?)määrittelemä pakko autotehtaille.Tietystä vuodesta eteenpäin pitää olla luettavissa peruskamat autosta.Esim.katsastuksessa ja tietty korjaamoissa.Ainakin ajOpelin maahantuojankoulutuksessa väitettiin että noilla OBD pohjautuvissa ei pystyis kaikkea tekemään mitä merkkikohtaisella.Oisko ollu esim.dynoajot,tyhjäkäynti rpm,mittariston km-määrä,koodaukset (esim.jos mittariston,käynnistyksen eston,aivot yms vaihtaa niin piti olla yhteydessä koneen kautta valmistajaan ja hyväksyttää osan vaihto) noihin boxeihin tuli jatkuvasti päivityksiä ongelmien poistamiseksi.Ja tietty se että jos maahantuoja vaatii että pitää olla sellaiset laitteet ja päivityksien ylläpito.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: ilmi
Nyt kyllä puhut mun autosta. Nimittäin minulta löytyy juuri samat oireet! Valitettavasti olen vain niin käsi tekniikan kanssa, etten uskalla kuin lisäillä nesteitä ja tarkistaa öljytPam Pam kirjoitti:Mulla ilmin likaisuudesta johtuvat oireet oli seuraavanlaiset:Maclane kirjoitti:Hieman asiaa sivuten, voisiko joku listata kaiken kaikkiaan minkälaisia oireita ilmi aiheuttaa tai on aiheuttanut?
Kiihtyvyys alakierroksilla ja pienellä kaasulla lähes normaali mutta heti kun painoi kaasua kuuli että kaasutin kyllä aukesi, mutta ilmeisesti ilmi ei tunnistanut ilman määrää ja siksi pihtasi bensan syötön kanssa.
Eli tehot täysin kateissa yli 3000 kierroksen jälkeen ja äkillisessä kaasutuksessa.
Aine jolla putsasin ilmin oli Rasvaton "kuiva" puhdistusaine ja tarkoitettu elektroniikka puhdistusaineeksi. Varsinaisen suihkeen nimi on Kontakt PRF 6-68.
Työkalun jolla ilmi aukeaa saa Hongkongista hintaan 6.7€
Itselleni tuo puhdistus auttoi ja taas kulkee.
t. Teemu
Minneköhän tuon veisi puhdistettavaksi ilman, että kukaan hajottaa sieltä mitään enempää, mutta silti ihmisten hintaan..
Alfassa käytetty standardi on EOBD eli European On Board Diagnostics, joka perustuu jenkkien OBD-2:een. Alfaan sopivasta "kaapelista" ja softasta on juttua tuolla projektiosastolla.niki kirjoitti:Sitten siinä on testausohjelma ja itse autoon menevä kaapeli (oliskohan se ollut ODB-2 vai mikä se nyt oli...), joka on isketty sarjaporttiin kiinni... Ohjelmia saa kuulemma netistäkin imutettua, itse en tosin ole vielä löytänyt. Tuota testeripiuhaakin olen jossain huutokaupassa joskus nähnyt myytävän muutamalla kympillä...
ilmi
älä hyvä Alfisti mene tuhlaamaan rahojasi.
Allaolevassa linkissä ohjeitakin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... +korjailua
Avaat vain ne ruuvit ja vedät ilmin ulos. Jos et hukkaa ruuveja, niin mitään et ole vielä pystynyt hajoittamaan...
Sitten otat sen käteen ja suihkuttelet tuota ainetta sinne sisuksiin, jossa näkyy parit metalli-langan kaltaiset (kuvassa nro 2). Jos on paljon likaa, niin käytä vaikka pumpulitikkua siten että poistat tikusta sopivasti ensin pumpulia, jotta se mahtuu sinne väliin. Tässä kohtaa ole varovainen.
Kun olet antanut ilmin kuivua, laita se takaisin ja ei muuta kuin nautinnollisia kilometrejä.
t. Teemu
Allaolevassa linkissä ohjeitakin.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... +korjailua
Avaat vain ne ruuvit ja vedät ilmin ulos. Jos et hukkaa ruuveja, niin mitään et ole vielä pystynyt hajoittamaan...
Sitten otat sen käteen ja suihkuttelet tuota ainetta sinne sisuksiin, jossa näkyy parit metalli-langan kaltaiset (kuvassa nro 2). Jos on paljon likaa, niin käytä vaikka pumpulitikkua siten että poistat tikusta sopivasti ensin pumpulia, jotta se mahtuu sinne väliin. Tässä kohtaa ole varovainen.
Kun olet antanut ilmin kuivua, laita se takaisin ja ei muuta kuin nautinnollisia kilometrejä.
t. Teemu
"The pride lasts longer than the pain..."
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
V6:ssa ei näköjään ILMI:ä saa irti iroittamatta pätkää tuloilman letkusta. Olisinkin kysellyt että lähtevätkö ne metalliset putkenkiristimet joilla letku on kiinni irti jotenkin väkivallattomasti vai onko pakko repiä irti ja korvata ruuvattavilla versioilla? Mielellään säilyttäisin nuo alkuperäiset jos mahdollista. Onko noiden irroittamiseen joku työkalu?