164 takapalkin vaihto
Valvoja: Moderators
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
164 takapalkin vaihto
Ihmettelin tuossa aiemmin ajoittaista tärinää, ja syy selvisi: mätä takapalkki kauniin massan alla. Täytyy siis vaihtaa uusi tilalle.
1.Mistä osa kannattaa tilata (auto Hesassa)?
2. Onko paha homma vaihtaa itse? Palkin kuvasta päätellen kummassakin päässä on normaalit pultinreijät, onko keskellä lisäksi jotain spesiaalia? Jos on hankalampi homma kuin mätä pois - uusi tilalle löytyykö operaatioon jostain päin nettiä ohjeita?
Kiitokset etukäteen, jälleen kerran...tämä palsta on aloittelijalle kuin monoliitti avaruusseikkailu 2001:lle;)
1.Mistä osa kannattaa tilata (auto Hesassa)?
2. Onko paha homma vaihtaa itse? Palkin kuvasta päätellen kummassakin päässä on normaalit pultinreijät, onko keskellä lisäksi jotain spesiaalia? Jos on hankalampi homma kuin mätä pois - uusi tilalle löytyykö operaatioon jostain päin nettiä ohjeita?
Kiitokset etukäteen, jälleen kerran...tämä palsta on aloittelijalle kuin monoliitti avaruusseikkailu 2001:lle;)
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Halvimmalla sen palkin taitaa saada Auto Azzurrosta. Maksoi kolme kuukautta sitten 120e.
Kyllähän sen itsekkin vaihtaa. Sedän autoon vaihdoin palkin tuossa keväällä ja suurin "ohjelma" tuli siitä kun sain takajarrujen paineensäätimelle menevistä neljästä jarruputkesta kolme poikki...
No, ne jarruputket oli sen verran haperona, et ois ne pitänyt muutenkin uusia.
Kyllähän sen itsekkin vaihtaa. Sedän autoon vaihdoin palkin tuossa keväällä ja suurin "ohjelma" tuli siitä kun sain takajarrujen paineensäätimelle menevistä neljästä jarruputkesta kolme poikki...
No, ne jarruputket oli sen verran haperona, et ois ne pitänyt muutenkin uusia.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Palkki loytyi azzurrosta kohtuuhintaan 120 rahaa, kitos vinkistä. Se paineensäädin lienee se mokkula siinä keskellä. Onko vinkkejä miten voisi minimoida jarruputkituhojen vaaran? Vaihto-for-dummies -ohjeet olis kanssa paikallaan varmuuden varalta...
Jos tulee kiire, mitähän tuo vaihdattaminen kustantaa jos jonnekin pajalle vie? Olisiko paikkasuosituksia pääkaupunkiseudulla?
Jos tulee kiire, mitähän tuo vaihdattaminen kustantaa jos jonnekin pajalle vie? Olisiko paikkasuosituksia pääkaupunkiseudulla?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ääh itsellä ko remontista jo n.2.5w aikaa mutta muistikuva kyllä että en olisi irroittanut ko.jarrupaineensäädintä.Tosin en kyllä ostanut uutta palkkiakaan vaan tein sen 2mm pellistä.
.Hintaa jäi 0e kun pelti ja hitsit pyöri työmaan nurkissa.Suosittelen 4 pyöräsuuntausta sen jälkeen.Mutta liuota ennakolta hyvin säätöpaikat.Esim. ruosteen irroitinta paljon ja vielä aineessa olevat paperit ympärille ilmastointiteipillä.Mulla oli muuten kulunut yksi paineensäätimen muovi"laakereista" soikioksi jolloin koko systeemi ei tainnut toimia.Sorvasin pronssista korvaavan laakerin ja nyt on tainnut toimia.

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Varmaan aika lailla parempi tuo itseväsätty, sen verran onnetonta peltiä tämä insinööritaidon ihme tuntuu olevan. Mutta kun ei vahkeitä ja taitoa tekemiseen ole, pakko tyytyä kaupan valmisteeseen.
Otitko siis nämä "takaraidetangot" pyöristä irti, sitten jarruputket säätömöykystä ja tämän jälkeen koko palkki pois? Tarvitseeko pyöriä tai takaripustuksia jotenkin erityisesti tukea?
Mulla myös säätövipuhässäkän reikä kulunut ovaaliksi, kyllä se muovi on hieno valinta laakerin materiaaliksi
Otitko siis nämä "takaraidetangot" pyöristä irti, sitten jarruputket säätömöykystä ja tämän jälkeen koko palkki pois? Tarvitseeko pyöriä tai takaripustuksia jotenkin erityisesti tukea?
Mulla myös säätövipuhässäkän reikä kulunut ovaaliksi, kyllä se muovi on hieno valinta laakerin materiaaliksi

Tuo kuormatunnistimen nivelen nyloninreikä kuluu koska säädin alkaa jumittaa.HerraR kirjoitti:Varmaan aika lailla parempi tuo itseväsätty, sen verran onnetonta peltiä tämä insinööritaidon ihme tuntuu olevan. Mutta kun ei vahkeitä ja taitoa tekemiseen ole, pakko tyytyä kaupan valmisteeseen.
Otitko siis nämä "takaraidetangot" pyöristä irti, sitten jarruputket säätömöykystä ja tämän jälkeen koko palkki pois? Tarvitseeko pyöriä tai takaripustuksia jotenkin erityisesti tukea?
Mulla myös säätövipuhässäkän reikä kulunut ovaaliksi, kyllä se muovi on hieno valinta laakerin materiaaliksi
Jumitus johtuu siitä että pitäisi olla välillä reilusti painoa autossa ja suorittaa kunnon jarrutuksia.
Tuossa kuormatunnistimen säädössä on oma niksinsä kun uudenlaittaa tilalle. Pitää säätää 8kg. painolla joka roikkuu siitä toisessa peltihärpäkkeessä missä on se säätökolo ( kuvassa vaseneläpyskä ). Siinä on ylimääräinen reikä johon paino laitetaan roikkumaan kun asentaa tuon kohdalleen.

- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
Kivaa olisi jos ei tarvi irrotella, mutta kun jarruputket ovat kiinni paineensäätimessä ja säädin kiinni vaihdettavassa palkissa...pystyykö jotenkin jarruputkishown kiertämään esim. jättämällä koko säädinmollukan "ilmaan" putkien varaan?
"Raidetangot" täytynee irrottaa pyöristä, koska tankki ei päästä palkissa olevaa pulttia liikkumaan tarpeeksi ulos...?
"Raidetangot" täytynee irrottaa pyöristä, koska tankki ei päästä palkissa olevaa pulttia liikkumaan tarpeeksi ulos...?
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Mä irroitin sen paineensäätimen sen takia kun se oli jumissa. Ei oo tullut koitettua onnistuuko se palkin vaihto ilman, että ottaa sen paineensäätimen pois. Niitä poikittaisia tukivarsia en irroittanut ulkopäistä. Kun palkin irroitta korista, se tulee sen verran alas päin, että ne pitkät pultit mahtuvat pois. Jos en väärin muista, niin irroitin kallistuksenvakaajan toisesta tukivarresta jotta tolpat pääsi joustamaan ulospäin ja samalla palkki tuli alemmaksi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Jep, kahdet palkit olen vaihtanut ja ei tarvinnut irroittaa paineensäädintä. Palkin saa ujutettua pois ja uuden paikoilleen irroittamatta säädintä ja suht koht helposti vieläkinHerraR kirjoitti:Kivaa olisi jos ei tarvi irrotella, mutta kun jarruputket ovat kiinni paineensäätimessä ja säädin kiinni vaihdettavassa palkissa...pystyykö jotenkin jarruputkishown kiertämään esim. jättämällä koko säädinmollukan "ilmaan" putkien varaan?
"Raidetangot" täytynee irrottaa pyöristä, koska tankki ei päästä palkissa olevaa pulttia liikkumaan tarpeeksi ulos...?

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- HerraR
- Viestit: 248
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
- Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990 - Paikkakunta: Helsinki
OK, hyvältä kuulostaa ettei tarvi jarruputkiin kajota. Korjatkaa viisaammat jos yhteenvedossani on vikaa:
1. kallistuksenvakaaja toiselta puolelta auki että tulee ulospäinjoustoa
2. raidetankojen keskimutterit auki ja taaemmat tangot pois
3. kuormantunnistin-vipuhärdelli pois
4. paineensäädinmokkulan palkkiin kiinnittävät pultit auki
5. palkin kiinnityspultit pois
6. lasketaan palkkia kunnes saadaan pitkät pultit tankin alta pois, samalla tsekataan etteivät jarruputket vahingoitu kun paineensäädin nousee kolostaan
7. vanha palkki pois ja paineensäätimen käyttövipu irti, kiinnitetään uuteen palkkiin
8. mokkulat kiinni päinvastaisessa järjestyksessä
9. pyörien suuntaus
1. kallistuksenvakaaja toiselta puolelta auki että tulee ulospäinjoustoa
2. raidetankojen keskimutterit auki ja taaemmat tangot pois
3. kuormantunnistin-vipuhärdelli pois
4. paineensäädinmokkulan palkkiin kiinnittävät pultit auki
5. palkin kiinnityspultit pois
6. lasketaan palkkia kunnes saadaan pitkät pultit tankin alta pois, samalla tsekataan etteivät jarruputket vahingoitu kun paineensäädin nousee kolostaan
7. vanha palkki pois ja paineensäätimen käyttövipu irti, kiinnitetään uuteen palkkiin
8. mokkulat kiinni päinvastaisessa järjestyksessä
9. pyörien suuntaus