156 2.0TS sele -01 ja laiskuus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

156 2.0TS sele -01 ja laiskuus

Viesti Kirjoittaja Enzo »

osaisiko joku viisaampi antaa vinkkejä mistä voisi johtua kun
alfa on alakierroksilla laiska, varsinkin kun lähtee hitaasta vauhdista
kakkosella kiihdyttämään ja 4500 kiekan kohdalla hyytyy hieman kun
polkee. ilmi on vaihdettu, joten siitä se ei ole kiinni. Lambda?
Tosin siihen oli joku mönkkönen vaihtanut melko väkivaltaisen oloisesti
jakohihnan joten voisiko johtua siitä jos se ei ole ihan kohdallaan?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ilmamassamittari on vaihdettu uuteen Boschiin?

Onko kyse tuosta avatarin selestä, eli minun vanhasta? Jos on niin mistä syystä siihen on nokkahihna vaihdettu?

Jos epäilet että tuo johtuisi väärin asennetusta hihnasta niin kannattaa olla varovainen, se tarkoittaisi sitä että hihna on löysällä ja jako olisi hypännyt.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

ei ole tuo sama sele :-D, möin sen jo etiäppäin...
Tää kyseinen vehje on yksi monivammainen SW jonka ostin
vaihdevikaisena, vaihteet sain kuntoon, mutta kaikkea muuta
vikaa on ilmennyt kyllä....

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Onko tuo tehottomuus ollut koko ajan, nokkahihnan vaihdosta alkaen? Mites sen ilmamassamittarin kanssa?

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

hihna oli vaihdettu siihen vähän ennen kun se mulle tuli, oli alkuunsa vielä
laiskempi. Vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin, joka oli niin sontainen ettei
oltu varmaan vuosiin vaihdettu. vaihdoin ilmin purkuautosta, jossa se pelasi ok. ei siis uusi ilmi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Voisihan tuo vaikka johtua väärästä ajoituksesta, jos on muutenkin epäilystä hihnan vaihtajan ammattitaidosta. Rikkinäinen lambdakin saattaisi aiheuttaa vastaavaa.

Nyt alan jo toistaa itseäni, entäs se ilmi, eli onko bosch vai ei?

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

juu ilmi on bosch. putsasin sen tänään jarrukliinerillä ja paineilmalla ja
hieman piristyi, joten ei se varmaan ihan tikissään ole tuokaan.
Katsoin tänään alfadiagilla arvoja ja ekat lambdat ei piirrää minkäänlaista viivaa...tiedätkö millaisia arvoja ehjä ilmi kuuluisi antaa?
Toisaalta en usko jakohihna vikaan, koska se kuitenkin käy nätisti.
Autossa ei ole huoltokirjassa mitään merkintää 120tkm jälkeen ja nyt
on mittarissa 228tkm, oli öljynsuodatinkin uskomattoman ruosteinen, ei varmaan ole vuosiin vaihdettu, joten huono ylläpito on saattanut myös jättää jälkensä.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Enzo kirjoitti:juu ilmi on bosch. putsasin sen tänään jarrukliinerillä ja paineilmalla ja
hieman piristyi, joten ei se varmaan ihan tikissään ole tuokaan.
Katsoin tänään alfadiagilla arvoja ja ekat lambdat ei piirrää minkäänlaista viivaa...tiedätkö millaisia arvoja ehjä ilmi kuuluisi antaa?
Toisaalta en usko jakohihna vikaan, koska se kuitenkin käy nätisti.
Autossa ei ole huoltokirjassa mitään merkintää 120tkm jälkeen ja nyt
on mittarissa 228tkm, oli öljynsuodatinkin uskomattoman ruosteinen, ei varmaan ole vuosiin vaihdettu, joten huono ylläpito on saattanut myös jättää jälkensä.
Ilmamäärämittarin jännite nousee sitämukaa kun moottorin saama ilmamäärä lisääntyy. Eli käydessä kun painaa kaasua niin jäännite nousee. Jos moottori ei käy, ei ilmamäärämittarikaan näe mitään ilmaa sen ohi kulkemassa eli jännite ei muutu.

Katalysaattoria edeltävä lambda rupeaa antamaan edestakaisin muuttuvaa jännitettä kunhan paikat lämpenevät tarpeeksi ja lambdasäätö käynnistyy. Muutama minuutti tyhjäkäyntiä ja heilunta pitäisi alkaa. Ennen kuin lambdasäätö käynnistyy, ei jännite muutu käytännössä mihinkään. Lamdan mittausalue kapea ja ennen säädön käynnistymistä jännite makaa tasaisesti joko nollissa tai maksimijännitteess koska seos on ulkona sen mittausalueesta joko laihan tai rikkaan puolella. Ajaessa lambdasäätö käynnissä vain tasakaasulla ajettaessa. Kiihdytyksissä säätö katkeaa ja lambdan jännitekin "rauhoittuu".

Katin jälkeisen lamdan toiminnosta en osaa sanoa kun noissa omissa autoissani sellaista ei ole. Ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa moottorin ohjaukseen, sitä käytetään vain toteamaan katalysaattorin toimintakunto.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Ei se takimmainen lambda ymmärrä katin toimintakunnon päällekkään mitään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos massamittarin puhdistus vaikutti tehoihin, on mielestäni asia aika selvä. Eli ILMI kauppaan...

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

STP:tä tankkiin ja koneeseen ja simsalabim!! romu on jo heti paljon ripeämpi!

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Jalamari kirjoitti:^Ei se takimmainen lambda ymmärrä katin toimintakunnon päällekkään mitään.
Mikäs sen katin jälkeisen lambdan funtkio sitten on?

Vastaa Viestiin