GTV 2.0TS-96 ei starttaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

GTV 2.0TS-96 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Enzo »

tietääkö joku onko tuossa jokin tyypillinen vikapaikka josta kannattaisi
lähteä tutkimaan? Kampuran anturi on vaihdettu, joten siitä ei ole kiinni.
Voisiko tyhjäkäynnin säätimellä olla tekemistä asian kanssa?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Palaako ruiskun merkkivalo? Onko vikakoodit luettu? Jos ei, olisiko mahdollista lukaista ne?

Jos kyseessä vaijerikaasu, niin tyhjäkäyntimoottori tuskin käynnistymistä voi estää. Se pystyy ainoastaan hienosäätämään kaasuläpän minimiasentoa. Ei mitään vaikutusta heti kun vähänkin painat kaasua.

Moottorihan käynnistyy jos kaikki seuraavat on tarjolla:

- kipinä
- bensaa
- puristukset
- ilmaa

Kipinän voi tarkistaa esim. ajoituslampulla. Anturi yhteen "kakkostulpan" johtoon ja starttausyritys, jos lamppu vilkkuu, kipinää on tarjolla. Tuolla voipi sulkea pois nuo nokka-akselin ja vauhtipyörän anturiviat yms. Moottorin päällinen suojamuovi pitää purkaa pois jotta saat sytytysjohdot näkyville.

Bensaa pitäisi olla tarjolla jos bensapumppu pyörii ja ECU antaa komennon suuttimille aueta. Suuttimeien aukenemisen voi mitata yleismittarilla. Yhden ruiskusuuttimen liitin irti, yleismittari jännitemittausasentoon ja mittarin "probet" liittimen (siis johtosarjan, ei suuttimen) napoihin yksi kumpaankin. Apulainen yrittämään käynnistämistä. Jos jännite selkeästi ja rytmikkäästi heiluu käynnistysyrityksen aikana ECU antaa ruiskulille aukeamiskomentoja. Bensapumpun testaaminen hiukan hankalampaa. Onnistuu jos on sopiva painemittari jonka saat kiinni jakotukin liittimeen kiinni. Toinen tapa on kaivaa bensapumpun liitin esiin (taitaa löytyä takapenkin alla tai tavaratilassa sijaitsevan suojalevyn alta.) Jos liittimessä 12V kun sytytysvirrat päällä tai viimeistään kun startataan, saa pumppu virtaa. Eli jos itse pumppu ei ole rikki, pitäisi bensaakin olla tarjolla.

Puristuspaineet tuskin yhtäkkiä kaikista sylintereistä mihinkään katoaa. Ja jos katoaa, varmaankin startatessa tuon huomaa erikoisista äänistä. Eli tätä tuskin tarve edes tutkia.

Ilmaakin pitäisi olla tarjolla jos puristuspaineet ok, eli tätäkään tuskin tarve tutkia erikseen. Kaasuvaijeri lienee ehjä ja kääntää ilmaläppää normaalisti?

Eli noiden yo. testien perusteella tutkimaan syvemmälle sitä systeemiä joka ei käyttäytynyt niin kuin tuossa yllä on kuvattu.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

entäs se kaasuläpän säädin? miten noissa vaijerivetoisissa se läppä aukeaa käynnistettäessä?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Läppä aukeaa kun painat kaasua eli kun vaijeri vetää läpän auki. Tyhjäkäyntisäädin säätää läpän miminiasentoa. Eli säätää sitä kuinka lähelle täysin suljettua asentoa läppä pääsee. Eli säätää tyhjäkäyntikierroksia kontrolloimalla läpän minimiasentoa. Voiskohan tuon sanoa vielä monimutkaisemmin :)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ajonesto? Sammuuko merkkivalo?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Code valo ei jää palamaan. tarkoitin, että käynnistysprosessin aikana kun kaasua ei paineta raottaako säädin automaattisesti läppää sen verta
että saa ilmaa käynnistykseen?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sammuuko ruiskun merkkivalo?
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

ruiskun valokin sammuu. tosin pari kertaa se on ensin sammunut ja sitten syttynyt uudelleen, mutta siinä vaiheessa on akku ollut sahattu melkein loppuun, joten olen pistänyt sen jännitteen alenemisen piikkiin.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Säädin taitaa jäädä siihen asentoon missä se oli kun kone edellisen kerran sammutettiin. Säätö jatkuu sitten tuosta asennosta. Siellä on erillinen mekaaninen säätöruuvi joka estää läpän menemästä kiinni. Jos tuota säätöruuviä ei ole ronkittu, niin läpän ei pitäisi mennä ihan kokonaan kiinni. Eli lähtee käyntiin vaikka tuo tyhjäkäynnin säätömoottori on kokonaan pelistä pois. Ja voithan painaa kaasua hiukan itse ja varmistaa että läppä on auki. Tuon moottorin ainut tarkoitus on hienosäätää tyhjäkäyntiä siten että se pysyy vakona kylmässä ja lämpimässä koneessa ja riippumatta siitä onko ilmastointi päällä tai akku tyhjähkö.

Se CODE valo kertoo vain sen että ajonestolaite on saanut avaimen ajonestosirulta oikean koodin. Jos oikeaa koodia ei tule, MCU ei saa CODE yksiköltä lupaa moottorin käynnistämiseen. Jos valo sammuu ko. lupa annetaan. Ei kerro muuten ECUn toiminnasta mitään. Tärkeämpi valo on tuo ruiskun merkkivalo. Sen pitäisi syttyä virtojen päällepanemisen jälkeen ja sitten muutaman sekunnin kulluttua sammua. Jos jää palaamaan on joko joku vikatilanne päällä tai ECUn muistiin on tallennettu vika joka on määritelty sellaiseksi että valo sytytetään vaikka vikatilanne poistuisikin.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

jeps. nuo perushommat on kyllä tiedossa, on alfojen kanssa tullut tovi räpellettyä, mutta noin sitkeää tapausta ei ole vielä tullut vastaan...

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Onko tiedossa mikä sieltä puuttuu? Bensa, kipinä vai ruiskuille tuleva ohjaus?

Jos ei tiedossa, noita edellä esittämiäni testejä tekemällä voisi sitten ruveta tutkimaan mistä noista kolmesta haarasta ompi se ongelma ja keskittyä sitten tutkimaan kyseistä haaraa.

Ajotuslampun lisäksi kipinän tulon voi tarkastaa ottamalla yksi kakkostulpan johto irti ja pistämällä siihen ylimääräisen tulpan siten että sen runko saa maata. Itse käytin vastikää muovista puristinta painamaan ylimääräistä tulppaa tukevasti maita vasten. Ei kannata pitää kädellä kiinni, voipi sattua. Käynnistäessä pitäisi tulpan kärjessä näkyä selvästi kipinät. Jos ei, niin jossakin sytytykseen liittyvässä (ECU tai nokka-akselin ja vauhtipyörän anturit esim) mätää. Jos taas kipinöi, vika joko bensan paineessa (pumppu ja pumpun sähköt) tai ruiskusuuttimille tuleva ohjaus puuttuu (ECU ja nuo jo edellä mainitut anturit esmes).

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

"päällepanemisen jälkeen ja sitten muutaman sekunnin kulluttua sammua. Jos jää palaamaan on joko joku vikatilanne päällä tai ECUn muistiin on tallennettu vika joka on määritelty sellaiseksi että valo sytytetään vaikka vikatilanne poistuisikin"

Eipä jää aina muistiin, vaikka ruiskun valo oliskin palanut pidempään ja sitten sammunut.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Käsittääkseni riippuu vikatyypistä. Jotku riittävän kriittiset viat (esim airbagin merkkivalon katkos) ei kuittaannu pois vaikka itse vikatilanne poistuisi. Samanlaisiksi määriteltyjä vikoja varmaan löytyy myös ECUn valikoimista.

Niistä valon sytyttäneistä mutta sittemmin hävinneistä ja pois kuittautuneista vioistakin useimmiten (aina?) jää vikakoodi muistiin.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

[quote=Niistä valon sytyttäneistä mutta sittemmin hävinneistä ja pois kuittautuneista vioistakin useimmiten (aina?) jää vikakoodi muistiin.[/quote]

Ei jää (aina) ! :wink:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Pääsin alfadiagilla auton pään sisään ja ei koodeja. kumman jutun huomasin kun otin akun irti latausta varten. edestä oikealta muovin alta rupesi kuulumaan vikinää ja ratin vieressä vasemmalla jäi palamaan punainen led vaikka akku oli irti! vartin tuota ihmettä seurasin ja sinne
se jäi vinkumaan. siellä on ilmeisesti hälytin yms. siinä sivussa on
kuminen pyöreä läpyskä, jonka alla on metallinen töttero, jossa pyöreä rinkula keskellä ja sen tötteron vieressä nuolet on ja off, mutta ei sitä
rinkulaa mihinkään saa käännettyä. Sen systeemin päällä on releitä ja
liittimiä ja vierekkäin olevista punaisesta ja valkoisesta liittimestä oli
se valkoinen kärähtänyt ja korvasin sen kahdella normi sähköliittimellä. ennen liittimen korjausta se ei tuota vinkuista pitänyt ja ledi ei jäänyt palamaan kun akun otti irti.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

siihen rinkulaan on oma avain, sillä tosiaan saa hälyn piis ja päälle. Itse sen otan talveksi aina pois.

MUTTA tuli vain mieleen, itselläni getvonen ei startannut ja vikaa haettiin kanssa jopa ohjainlaitteesta (siis pyöritti mutta ei käynnistynyt).
Loppujen lopuksi löysin vian ja siellä takaluukussa on isoja 80-100A sulakkeita. Sen akun vasemmalla puolella, pahvin takana.

Sieltä oli 80A sulake palanut. Oireet oli just niinkuin sulla. Se paloi kyllä omasta kämmistä, oli jäänyt tulppia vaihtaessa yksi puolan johto vent.kop. kannen ruuvin väliin ja sai sieltä oikosen.

Mutta juuri noin se silloin teki, starttaa ei lähde, valot taulussa normaalit, ei koodeja ei mitään viitteitä mihinkään vikaan.

edit: niitä sulakkeita ei mainita ohjekirjassakaan lainkaan !

ELI tutkase ne sulakkeet !!!!
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

katsoin ne eilen ja kaikki oli ehjiä. bensaa tulee, mutta kipinää ei.
jotenkin epäilen, että sillä hälyllä on jotain tekemistä ongelman kanssa,
koska jotain sieltä suunnalta on mennyt jossain vaiheessa oikoseen, koska se yksi liitin oli kärähtänyt. kaikki sulakkeet olen katsonut ja kaikki on ehjiä. muistan jonkun joskus kertoneen samanlaisesta ongelmasta gtv/spider ja oli ottanut sen keltasen boksin mankan takaa kokonaan pois ja sitten starttasi.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Jos tuo hälytin vaikuttaa käynnistymättömyyteen ajonestolaitteen kautta, sen saattaisi kyetä tarkistamaan Alfadiagilla. Ajonestolaittelta (CODE) tulleen tai puuttuvan käynnistysluvan pitäisi pystyä näkemään Alfadiagilla sieltä parametrien kautta. En muista parametrin tarkkaa nimeä, pitäisi vilkaista Alfadiag autoon kytkettynä.

Tuota parametria voipi testata sillä "master" avaimella jossa ajonestolaitteen siru on irtonaisena sisällä. Siru avaimen sisältä pois ja jonnekkin sivuun. Seuraavaksi virrat päälle autoon ja code valon pitäisi jäädä palamaan. Ko. parametrin pitäisi silloin näyttää eri arvoa kuin silloin kun normaalilla avaimella pistää virrat päälle (eli code valo häviää). Jos tuollaista "master" avainta ei ole, saattaa tuon CODE valon saada jäämään siten päälle että kietoo avaimen muoviosan aluminifolioon. Ja jos tämäkään ei auta, purkaa stilettiavaimesta sen linkkuavaimen irti ja pistää virrat päälle pelkästään sillä.

Jos ko. parametri ei muutu riippumatta siitä sammuuko vai jääkö "CODE" valo päälle, saattaisi tuo johtua noista hälyttimen ongelmista.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

kokeilin siru avaimessa nuo alfadiag hommat ja kaikki oli ok. pitääkin koittaa nuo ehdottamasi hommelit. kiitoksia vinkeistä! onko virtalukon pohjan mahdollista hajota siten, että startti pyörii, mutta ei sytytä?

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Nyt mennään kyllä ihan arvailuilla, mutta eiköhän se että avaimesta kääntämällä kaikki merkkivalot jne syttyy ja ECU myös saa virtaa ja kykenee kommunikoimaan tarkoita sitä, että myös start asennossa ECU saisi virtaa. Voit tietysti kokeilla tuota irroittamalla startin solenoidille menevän johdon ja sen jälkeen jumittamalla virta-avaimen pysyvästi start tilaan. Jos ECUssa on järkeä ja start lupa ajonestoltakin vielä tallella niin ei pitäisi johtua virtalukosta.

Yksi lisätesti joka tuli mieleen: Nypi vuorotellen nokka-akselin ja vauhtipyärän antureiden piuhat irti ja koita käynnistää. Kummastakin pitäisi tallentua vikakoodi niiden irti ollessa. Jos ei, niin sitten on jotain pahasti pielessä (ehkäpä ECUssa). Samalla voit mitata anturien resistanssin irti olevista liittimistä - jos ei jo ole jo mitattu.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

Kipinä löytyi, mutta bensapumpulle ei mene virtaa, eli siitä kiikastaa. mistä kannattaisi lähteä etsimään syytä?

Avatar
Mouho
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mouho »

Eikös näissä ole jossain katkaisija bensapumpulle onnettomuuden varalle. Ei kyllä hajua missä se getvosessa on.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

on juu, se on kuskin jalkatilassa vasemmalla ja se ei ole lauennut.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Enzo kirjoitti:Kipinä löytyi, mutta bensapumpulle ei mene virtaa, eli siitä kiikastaa. mistä kannattaisi lähteä etsimään syytä?
Omassani (1995 V6 turbo) virta tulee vasta käynnistettäessä, eli pumppu saa sähköä vasta kun startti pyörittää. Komento tähän tulee ECUlta. Tutkitko pumpun sähkönsaannin startatessa siltä varalta että saa sähköä vasta startatessa kuten oma autoni?

Itse taistelin puuttuvan bensanpaineen kanssa vastikään, ja syyksi lopulta paljastui pumppu joka jumissa. Kolautus bensapumpun kanteen sai pumpun pyörimään, mutta kyllä tuo vaihtoon menee. Sähkökytkennät tuli tuossa projektissa aika tutuiksi ja näyttää tuo TSn sähköt olevan suurinpiirtein samalla tapaa. Seuraava selostus vm 1995 TS kytkentäkaaviosta:

Maan pumppu saa sen inertiakytkimen kautta (kuskin jalkatilassa vas sivulla). Mitään releitä tms tuossa maajohdossa ei ole, vain tuo inertiakytkin.

Plussa pumpulle tulee akulta yhden niistä isoista sulakkeista jotka sijaitsevat bensatankin päällä ja hattuhyllyän alla (pääsee käsiksi tavaratilasta väli"pahvin" poistamalla) kautta. Kytkentäkaavioissa tuo sulake tuntee nimen "fuse for injection relay" / S36.

V6 turbossa seuraavaksi ketjussa tulevat releet ja sulake sijaitsevat moottoritilassa tuliseinään vänkärin puolelle kiinnitetyn mustan suojakotelon alla. Onko paikka sama TSssä en ole varma. Jokatapauksessa samasta kasasta pitäisi löytyä releet S41, S42, S12a, S12c sekä sulakkeet S47, S46 ja S45.

Tuolta takaluukun sulakkeelta tuleva johdin tulee "motornic fuel pump relay" / S12a pinniin 30. Ohjauksen (maa) rele saa ECUlta ja jännitteen vetokelalle releelta "main relay" S41. Pumpun sähkö jatkaa eteenpäin S12a releen pinnistä 87. Seuraavaksi reitille osuu "fuse for fuel pump" / S47. Seuraavaski sähkö saapuukin jo polttoainepumpun liittimeen.

Itse aloittaisin tutkimisen siten että tarkistaisin sulakkeet S36 ja S47 ekaksi.

Tutkimita voi jatkaa seuraamalla sähköä takaluukusta sulakkeelta S36 releelle S12a ja siitä eteenpäin sulakkeelle S47 vaihe vaiheelta.

Ttse ehkä aloittaisin nyt jo homman kerran tehneenä pumpun päästä, eli ottaisin pumpun näkyville (takapenkit irti ainakin V6 turbossa), irroittaisin sen liittimen ja mittaisin pumpun liittimestä (johtosarjan puoleisesta) että toisesta kontaktista yleismittarin vastusmittarilla (sytytysvirrat pois päältä) mitattuna löytyy yhteys maahan. Toisesta pinnistä mittaisin sitten (yleismittari jännitealueelle ja sytytysvirta päälle) että 12V löytyy. Jos ei löydy, sama mittaus startin pyörittäessä moottoria. Jos maa ja 12V löytyy mutta ei bensanpainetta, niin pumppu jumissa / rikki. Pari kolautusta pumpulle ja kokeilu uudelleen. Saattaa vapauttaa jumittuneen pumpun.

Jos maa puuttui, niin vika löytynee inertiakytkimen suunnasta. Jos 12V ei tarjolla edes startatessa niin rele S12a irti ja tukeva abikoliittimistä ja paksusta johdosta tehty hyppylanka pinnien 30 ja 87 välillä. Kannattaa huomata että 87 napoja on kaksi ja vain toisesta niistä lähtee pumpulle sähkö. Toisesta menee sähkö ilmamassamittarille ja imunokan säätölaitteelle. Tuo hyppylanka oikeaan 87 pinniin kytkettynä pakko-ohjaa sähkön pumpulle. Nyt sitten pitäisi se +12V löytyä pumpun liittimeltä riippumatta virta-avaimen asennosta. Tuon pakko-ohjauksen jäleen kun piirissä ei ole enää mukana yhtään relettä vaan sähkö tulee suoraan akulta. Todennäkoisesti ei käynnisty tässä tilassa koskapa ECU haistaa jännitteen olevan pakko-ohjattuna päälle. Saattaapa jopa olla niin, että "CODE" valo ei sammu niin kauan kun hyppylanka on paikalla. Itselläni kävi juurikin näin.

Jos hyppylanka järjesti sähköt pumpulle mutta rele takaisin laitettuna homma ei vieläkään pelaa niin vika joko itse releessä tai ohjauksissa. Ekaksi voisi kokeilla samankytkentäistä toista relettä. Jos sekään ei auta, tutkimaan S12a releen maata ja kelan vetojännitettä. Voin kirjoitella lisäohjeita jos vika tuolta suunnalta näyttäisi löytyvän.

Kannattaa olla varovainen sen hyppylangan kanssa. Osa jännitteistä aina päällä ja väärään paikaan tai vaikkapa runkoon osuva hyppylangan pää saattaa polttaa sulakkeita ja aiheuttaa lisää päänvaivaa.
Viimeksi muokannut onefromnorth, 01 Touko 2011, 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^Tätä voi kutsua tiedon jakamiseksi. Bravo 8)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enzo »

NYT SE KÄY!!!!

Bensapumppu oli jumissa....

Suuret kiitokset kaikille osallistuneille!

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Eli pumppu lähti pyörimään kolauttamalla? Itsellä näin kävi, muutta päätin että en luota pumppuun vaan vaihdan. Eli että jumiutuminen on merkki kuluneesta pumpusta tms. Tallissa odottaa uusi Boschin pumppu vaihtoa tankin sisälle. Siis on kyseessä sen tankissa olevan myovihässäkän sisälle vaihdettava pumppuyksikkö, ei koko hässäkkä. Oikeiden osanumeroiden arvauksessa oli vähän ongelmia. Halusin myös välttää tarvikepumput kun alkuperäiset Boschin pummppuyksikkö on jopa halvempi kun koko pumppuhässäkkä esim. QH merkillä. Raportoin miten kävi kunhan homma on tehty.

Vastaa Viestiin